Paard drachtig, tot wanneer nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Re: Paard drachtig, tot wanneer nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:44

nou, het is wel zo, dat als je blijdt doorrijden, dat je dan betere bespiering houdt en de bevalling soepeler gaat. Bij de eerste dracht van mijn merrie reed ik gewoon nog door tot 2 weken/1 week voor de bevalling. Ze moet nu over een maand bevallen en ik ga er nouwelijks meer opzitten, ze wil gewoon niet echt meer. Ik duw haar ook niet door, morgen denk ik nog echt aan het werk, beetje galoperen nog echt, en daarna niet meer. Alleen nog wandelen en zonder zadel enzo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:00

Alexx schreef:
nou, het is wel zo, dat als je blijdt doorrijden, dat je dan betere bespiering houdt en de bevalling soepeler gaat. Bij de eerste dracht van mijn merrie reed ik gewoon nog door tot 2 weken/1 week voor de bevalling. Ze moet nu over een maand bevallen en ik ga er nouwelijks meer opzitten, ze wil gewoon niet echt meer. Ik duw haar ook niet door, morgen denk ik nog echt aan het werk, beetje galoperen nog echt, en daarna niet meer. Alleen nog wandelen en zonder zadel enzo

Daarom, zolang mijn merrie niet aangeeft dat ze het vervelend vind of niet meer wil, blijf ik gewoon doorrijden. En dat is ieder jaar eigenlijk tot de bevalling geweest; soms had ik die dag er voor nog gewoon gereden. het werk wordt wel aangepast, dat wel, minder/geen galop meer als ze op het laatst loopt, en ook wat minder lang en zwaar, verder loopt ze gewoon door, en is blij om lekker te kunnen werken, anders stuitert ze het hele weiland door;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:11

ja dat doet die van mij dus eeecht niet meer, het is normaal gesproken een hele actieve dame, maar na 3 dagen op stal de wei in; lekker een beetje eten. Springen heb ik voor het laatst eind september gedaan op wedstrijd. Maar inderdaad, je voelt het wel bij je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:55

Zolang ik aan mijn merrie merk dat ze het leuk vind en niet in protest gaat zal ik haar blijven rijden. Als haar iets niet aan staat gaat ze echt in protest dus dat merk ik dan wel.

Bellemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:36

Op onze manege was een pony drachtig maar ze wisten het niet en ze bleven er nus met rijden tot opeens er een veulen bij in haar stal stond het veulen was perfect gezond
Maar toen het een jaar oud was kreeg het koliek en dus is het gestorven :(

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:43

Dat ligte cht volledig aan het paard naar mijn mening. Als je merkt dat het niet meer gaat voor haar kun je stoppen met te rijden, maar mijn verzorgpony was een keer hoogdrachtig en stond nog vrolijk voor de koets voor iemands examen. De koets is wel wat anders dan rijden, maar als de merrie er geen last van heeft kan je nog best lang blijven rijden. Ik denk dat ze het zelf wel aan geven, zo was het tenminste ook bij mijn vp. ;)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:52

Op de friese merrie die ik rij heb ik s'avonds nog heerlijk gereden en s'ochtends had ze een veulen.
Het jaar daarvoor precies hetzelfde. Je paard geeft wel aan tot wanneer het kan.
Sommige friezen hier op stal gaan een maand van te voren op rust. Wel bouw ik de training af natuurlijk tot een rustig ritje.

Wel is dat altijd gokken aangezien ze in een kudde staan met de hengst er gewoon tussen.
Dus we weten niet precies wanneer ze gedekt zijn en dus uitgeteld.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:55

Heb vroeger vaker op een drachtig manegepaard gereden, Dit tot paar weken van te voren.Je merkt gauw genoeg of ze het dan nog aan kunnen of niet. Ging zelf wat rustiger met haar rijden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:13

Ik zou dit per paard bekijken.
Wel zou ik de training afbouwen zodra ze een behoorlijke buik hebben.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:17

De merrie geeft het meestal zelf wel aan of je merkt het zelf.
Ik ben met Cheyenne's eerste veulen veel gaan rijden en uiteindelijk stappen en daarna alleen nog wandelen.

Met Chihiro kon ik niet meer rijden omdat ze gewoon te opgefokt bezig was dus dat vond ik geen goed idee.
Dus het ligt er aan hoe jij en je paard zich zelf voelen, ik zou er niet specifiek een vaste datum op kunnen prikken. Uiteraard niet tot het einde omdat je er dan beter naast kan lopen omdat ze al zoveel extra gewicht draagt door het veulen. En dan kun je in principe toch alleen nog stappen, dan kan dat er ook netjes naast.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:59

Ik val in herhaling, maar je paard kan het echt het beste aangeven. Natuurlijk ga je een paar weken voor de uitgerekende datum, niet meer hard trainen en hou je meer rekening met o.a. weersomstandigheden.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:38

Ik heb mijn pony destijds nog lage hindernisjes laten springen een dag voor de geboorte van het veulen. :+ Veulen werd nog niet verwacht, was een maand te vroeg maar wel helemaal af. Er was ook wat onduidelijkheid over het precieze moment van de dekking, vandaar. In elk geval vond ze het nog prima om onder het zadel te lopen en het veulen was er in no time uit doordat ze fysiek in heel goede conditie was.

Moraal van het verhaal: luister naar je paard. Ze geeft zelf wel aan wanneer het genoeg is. Het is net als bij mensen. De één heeft een moeilijke zwangerschap en heeft vanaf de eerste maand klachten. De ander werkt vrolijk door tot de bevalling om 3 dagen later weer te beginnen. Als je merkt dat het haar veel moeite kost of dat ze er geen zin meer in heeft, zou ik stoppen met rijden. Is het oortjes naar voren en gaan met die banaan, vooral lekker doorrijden!

Wat ik nog het meest lastig vond, is dat het zadel op een gegeven moment voor geen meter meer ligt. De buik was zo dik dat het zadel naar voren gedrukt werd.