aanleuning 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Re: aanleuning 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:25

@ulfeino, ga je niet een béétje offtopic? Knipoog

@TS, wat zegt je instructeur er van?
Ik ben ook zeker geen voorstander van allerlei bitten proberen en al helemaal niet bij zo'n jong dier.
Opzich is het goed om bijgezet te longeren, zo leren ze idd dat er contact is met t bit en ze gaan beter door het lijf lopen en hun rug gebruiken wat allemaal goede punten zijn!
Ik zou nooit maar dan ook nooit met een touwtje rijden, hoe braaf een paard ook is.
Daar kun je de ergste ongelukken mee krijgen als ze 'vast' zitten.

Probeer gewoon lekker ontspannen te rijden en je absoluut geen zorgen te maken om de voorkant, als ze sterker worden, meer balans vinden komt dat allemaal vanzelf.
Gewoon actief vanuit 2 kuiten naar een vriendelijke hand toe rijden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:34

Ulfeino schreef:
Heb nog wel een vraag aan andere Myler bit gebruikers:

Het bit heeft dezelfde maat als mijn kneveltrens en als ik ze op elkaar leg zijn ze precies even breed, maar als Ulf het in zijn mond heeft zitten de busringen niet gelijk tegen zijn kaak, maar zie je aan beide kanten nog een stukje bit.
Is het bit dan te groot?

Ik geef zelf even antwoord:
Heb niet goed gekeken en niet goed gemeten, het bit is niet 12,5 maar 13,3, heb dus de verkeerde maat gekregen (hoewel er op het label wel 5" staat), logisch dus dat ik het zo groot vond.

Carlijn je hebt gelijk, maar ze wilde graag weten hoe het bit zou bevallen, misschien is het handiger om dan een pb te sturen?

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 13:34

Even een update.. Op advies van mijn instructrice toch een paar keer gelongeerd met bustrensje en touwtjes. Nu zijn we twee weken verder en ze loopt de sterren van de hemel!

Hoe bevalt het bit Ulfeino??

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 13:44

Ulfeino schreef:
Vanmorgen het Myler bit ontvangen en dus gelijk even uitproberen natuurlijk.

Ten eerste vind ik het een heel mooi bit, het is vrij licht en alles draait heel soepel en alles is mooi glad en netjes afgewerkt.
Heb Ulf eerst gewoon even laten wennen aan het bit, maar dat ging vrij vlot, daarna opgezadeld en de bak in.
Heb een kwartiertje gereden, beetje stap, draf en galop.

Vond hem minder onrustig met het hoofd, minder druk met het bit.
Had wat moeite hem aan de teugel te rijden, maar als hij aan de teugel ging lopen hield hij zijn hoofd rustiger dan anders en had ik het idee dat hij langer in aanleuning bleef lopen dan anders.
Na het rijden heb ik hem over de weg naar de wei gestapt, toen was hij wel erg onrustig met zijn hoofd, en probeerde hij het bit vast te pakken, maar dat lukt niet.
Hij had een beetje wit schuim op zijn lippen toen ik hem afzadelde dus dat is wel een goed teken.

Moet nog wat vaker met het bit rijden om een goed beeld te krijgen en Ulf moet ook de kans krijgen er aan te wennen, maar ik heb wel het idee dat het prettiger in zijn mond ligt dan het andere bit.

Als ik er weer mee gereden heb laat ik wel weer weten hoe het is gegaan.

Heb nog wel een vraag aan andere Myler bit gebruikers:

Het bit heeft dezelfde maat als mijn kneveltrens en als ik ze op elkaar leg zijn ze precies even breed, maar als Ulf het in zijn mond heeft zitten de busringen niet gelijk tegen zijn kaak, maar zie je aan beide kanten nog een stukje bit.
Is het bit dan te groot?

nee, je bit is niet te groot. Er mag wel iets ruimte zitten tussen de mondhoek en de bitring.

ik lees dit topic ook even mee omdat ik ook een paard ken die last van hoofdschudden heeft
Door onspanning en laag en rond in te stellen werd dit een stuk beter omdat het paard zich beter concentreerde en makkelijker over zijn lijf ging lopen..

Maar het schudden met het hoofd lan echt heel veel oorzaken hebben.
*Fijn Whis dat het weer goed met je paardje gaat Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:56

In de vaste overtuiging dat het bit te groot was heb ik het teruggestuurd, beetje voorbarig, want ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik het mis had en ze het bit weer terug naar mij gestuurd hebben. Bloos!

Heb het net weer ontvangen en het weer aan mijn hoofdstel gedaan, haal Ulf straks uit de wei en doe hem dan even het hoofdstel om, kan hij weer even wennen.
Ga morgenmiddag even proberen, ben geblesseerd aan mijn been en wil even kijken of ik zonder pijn kan rijden, als dat gaat ga ik morgenavond naar les en ben dan heel benieuwd hoe het zal gaan en wat mijn instructeur er van zal zeggen.
Breng morgen of overmorgen wel even verslag uit.

Whis: ben erg blij voor jou dat het nu zo goed gaat.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:38

Zet haar eens een week op rust, lekker in het land. Het kan best zijn dat het haar even te veel wordt en dat ze overal wat spierpijntjes heeft. Een week rust kan heel veel goed doen voor een jong paard. Zie dan eens verder naar de rest van deze reacties en oplossingen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:31

Heb vanmiddag even geprobeerd en ben erg tevreden, Ulf was veel rustiger met zijn hoofd en zat helemaal niet te klieren met het bit, alleen in stap probeerde hij het vast te pakken.
Ga vanavond naar les en ben erg benieuwd hoe het zal gaan en wat mijn instructeur er van zal zeggen. OK dan!

Moet natuurlijk wel even afwachten of het blijvend is of dat hij een beetje overdonderd was door het nieuwe bit en van schrik zijn hoofd rustiger hield.
Had overigens helemaal niet het idee dat hij het vervelend of scherp in zijn mond vond, moet trouwens zeggen dat het bit er ook heel mooi uitziet, het is overal mooi glad het is soepel en alles draait er heel soepel aan net of je een slang in je hand hebt en het is ook lekker licht.
Zou me kunnen voorstellen dat hij dit prettiger in zijn mond vindt dan het andere bit, jammer dat hij zelf op die vraag geen antwoordt kan geven. Pling

Breng morgen wel weer even verslag uit.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 11:18

Gisteravond les gereden met Ulf met zijn nieuwe Myler bit in en kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg tevreden was.

Hij vertoont helemaal geen verzet meer tegen het bit, hij houdt zijn hoofd keurig stil, en rukt en plukt niet meer aan de teugels.

Natuurlijk is de aanleuning nog niet helemaal constant en komt hij nog wel zo nu en dan met zijn hoofd omhoog als hij wat ziet of hoort, maar het verzet tegen het bit is helemaal weg.

Hoop dat het blijvend zal zijn, en dat ik eindelijk echt met hem kan gaan trainen en aan wedstrijden kan gaan denken.

Dus bokkers die een paard hebben wat heel onrustig is met het hoofd kan ik het echt aanraden, wat een genot om weer eens lekker te kunnen rijden zonder geklier Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:19

Ben benieuwd tot hoelang dat stand houd...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:24

Ludora schreef:
Ik zou met een jong paard ook niet gaan klooien met verschillende bitten. Gewoon een simpel en vriendelijk bit. Longeren met een touwtje kan geen kwaad. Bitloos rijden is leuk, maar ik heb het idee dat de TS andere dingen voor ogen heeft.

Kan het nou niet gewoon zo zijn dat het dier wat moet wennen aan een bit........ Gewoon de tijd geven.

(idd als alle medische mogelijkheden uitgesloten zijn)

Hierin ga ik mee, is haar rug ook nagekeken? Want daar kan het ook heel goed vandaan komen. Is ze ergens gevoelig als je aan het poetsen bent? Myler bitje kan nooit kwaad, maar als dit ook niet werkt blijf je bezig. Ik ken best wel veel jonge paarden die onrustig zijn in het hoofd, gewoon geduld hebben.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:08

ditchie: ik ook, maar ik hoop heel lang Vork

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:35

Het rijden met de Myler gaat nog steeds erg goed en het wordt steeds beter.
Ulf loopt nog wel steeds te zoeken naar de aanleuning, soms een beetje te diep, soms weer even het hoofd omhoog, maar het totale beeld is een stuk rustiger geworden.
Hij loopt niet meer van alles en nog wat met zijn mond te doen en daardoor kan ik hem veel beter rijden en laat hij zich ook beter rijden.
Ook houdt hij zijn mond gewoon dicht als ik een ophouding maak.
Het was een dure aankoop maar ik heb er tot dusver absoluut geen spijt van Vork
Begin stiekem zelfs al een beetje te oefenen voor wedstrijden Pling .

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:38

Rugprobleem!
Maak de spieren los d.m.v. massages.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:56

Zorg dat je je jonge paard voldoende laat stappen en hals laat strekken, als ze beginnen te schudden hoeft het echt niet gelijk iets medisch te zijn. Een jong paard moet je de tijd geven om spieren te ontwikkelen. Laat hem daarom vaak stappen tussen de oefeningen door zodat hij zijn hals kan laten strekken. Misschien ben je dan straks helemaal van het probleem af. Ben benieuwd hoe het je straks verder af gaat! Knipoog

R_Maryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:13

Hoi,
Ik rijd nu ook een paar maand op een paard van 4 jr. In het begin was ik toen bij een stal waar veel met een cock wordt gereden. Een cock is een beetje een oude techniek maar het hielp wel. Het bestaat uit touwtjes met een elastiek onder de hals en dan aan de singel geklikt. Als je goed voorwaarts rijdt krijg je een hele goede aanleuning en nu doet ze het zonder ook goed!
Groetjes Roos.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:22

Hoe gaat het er nu mee?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:29

Wat doet jou paardje al veel werk in een week.
Mijn instructrice zegt met jonge paarden 3 jaar 3 x per week iets doen verder vrij om alles te verwerken. 4 jaar 4 x iets doen en inderdaad niet langer dan 30 a 40 minuten.

Misschien is het teveel voor dr.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:30

Inmiddels is het paard 11.5 jaar ;)

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 19:39

hahaha ja idd we zijn al heel wat jaartjes verder en ik ben ook al heel wat wijzer geworden gelukkig :-) Kan alleen niet zeggen dat het nu goed gaat, vanwege peesblessure al mooie tijd uit de running :-( maar met de aanleuning is het goed gekomen, zonder gewissel van bitjes. Whis is een enorme merrie (1,78 en ik ben maar een ukkie van 1,60).. ze was dus erg slungelig en had gewoon veel tijd nodig om sterk te worden.
Met de kennis van nu, had ik achteraf haar beter na het beleren nog een half jaar of een jaar lekker op het land kunnen zetten als guppie.