Ikke aan het rijden op Renate (haflinger)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: Ikke aan het rijden op Renate (haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:33

Ik ben zelf ook te zwaar tegen de 100kg aan. Maar je moet wel gewoon serieus blijven inzien of het goed voor je paard is of niet. Ik rij max 3 x per week 30minuten en de rest aan de longe.
IK heb juist omdat ik te zwaar ben een KWPN uitgezocht van 1.75.
Netjes opstappen met krukje, meer voorover zitten in galop etc.
Foto's staan in mn profiel. Ik ben ook hard op dieet en weet dat dit niet goed is voor mn paard dat ik te zwaar ben.
Ik krijg het idee dat je reageerd op een manier alsof het je allemaal niks uitmaakt, ik bedoel het ook echt niet lelijk dat ik dit zeg maar het zo'n gevoel geef jij mij als ik lees wat je schrijft.
Bij xl-eqestrian.nl hebben ze paardrijbroeken tot maat 56, zelf heb ik maat 44 dus heb ik daar niet zo'n last van. Laat lederen laarzen op maakt maken, dan pas je ze zeker. Laat er ook een rits in zetten voor het gemak. Het kost wat geld, maar je doet je paard en jezelf er plezier mee!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:35

Daarbij komt, dat ik zat stevige mensen ken die echt goed kunnen rijden.

Trek het je niet aan pubelia. En heb plezier in het rijden. zolang je goed zit en goed kunt meegaan in de beweging zal het best meevallen met het belasten van je paard. En ik las in je profiel dat je paardje een jaar of 12 is. dus ook goed uitgegroeid.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:36

Charos schreef:
Dat baseer op het feit dat jij in een ander topic meld over de 100 kg te zijn en dan gaat 'rijden' op een haflinger van 1.44.

Vet is ook minder fijn voor je paard omdat had neerklotst als je gaat lichtrijden, spieren kan je zelf besturen, vet niet.

Ik moet zeggen dat ik het hier mee eens bent.

Ik zeg niet dat ik je niet netjes vind rijden, want volgens mij ben je een vriendelijke ruiter en dat vind ik prettig om te zien.

Wat ik dan weer minder prettig vind om te zien is dat het zadel niet helemaal stabiel ligt en de druk dus niet goed verdeeld word. Omdat je wat zwaarder bent dan de gemiddelde ruiter worden die drukpunten dus extra benadrukt en dat is niet zo goed voor de rug.

Ik zou óf even kijken of het zadel wel goed past óf een ander zadel kopen óf een goed bontje eronder leggen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:38

Madeleine16 schreef:
Ik ben zelf ook te zwaar tegen de 100kg aan. Maar je moet wel gewoon serieus blijven inzien of het goed voor je paard is of niet. Ik rij max 3 x per week 30minuten en de rest aan de longe.
IK heb juist omdat ik te zwaar ben een KWPN uitgezocht van 1.75.
Netjes opstappen met krukje, meer voorover zitten in galop etc.
Foto's staan in mn profiel. Ik ben ook hard op dieet en weet dat dit niet goed is voor mn paard dat ik te zwaar ben.

Ik heb je profiel even bekeken en je hebt een leuk paardje.
Alleen denk je dat een kwpn'er van 1.75 meer kan dragen dan een haflinger? Dor de lange rug zijn ze veel kwetsbaarder en hoe meer lengte hoe minder ze kunnen dragen.

Dat opstappen met een krukje en voorover zitten in galop is een goed tip voor de ts!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:39

@Pubelia, degene die zijn kop in het zand steekt ben jij niet ik, feit is gewoon dat vet klotst (of kan jij je vet aanspannen, zou erg knap zijn) en een seconde later neerkomt op het paard dan jij.

Je belast je paard gewoon te zwaar (zeker nooit een cursus gehad over lichamelijke belasting?) als een mens iets van 10 kg tilt en daarbij ligt voorover gebogen staat belast dit je wervels al met 168 kg.
Ik ben zelf idd nooit dik geweest, nu vanwege mijn zwangerschap heb ik ook teveel vet (combinatie van wel dooreten en minder bewegen).

@Yvonniej, op haar rijkunsten heb ik ook geen commentaar, maar de opmerking dat het 'best zal meevallen' schiet me toch in het verkeerde keelgat. Slijtage merk je pas na een veel langere tijd en zie je niet aan de buitenkant.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:41

Ik zeg ook niet dat hij meer kan dragen, want haflingers staan bekend om hun goede draagkracht.
Maar ik voel me gewoon fijner op een groter paard.
Heb dan het gevoel dat het plaatje meer klopt, omdat k ook best wel lang ben.
Dat is ook gewoon de reden dat ik voor een groot paard ben gegaan, en daarbij kwam dat ik zwaarder ben. Ook met draven probeer ik in een goed ritme te houden, zodat ik niet me balans kan kwijtraken en kan gaan 'bonken' op zn rug. Gewoon rustig beheersd draven Haha!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:45

Ik vind het beeld ook niet zo, maar om nou te zeggen dat mensen die wat steviger zijn niet mogen rijden vind ik ook weer zo. Het lijkt mij voor het plaatje mooier als jij op een gebouwd paard van minstens 1.65 gaat rijden. Natuurlijk snap ik dat dat niet zo 123 gaat Haha!
Ik vind het een mooie haf, en veel plezier ermee!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:49

Ik vind het dapper dat je de foto's erop durft te zetten.

De rij-foto('s) ziet(n) er vriendelijk uit. iig geen gepluk of getrek. Maar echt rijtechnische foto's zijn het niet.Maar 1 foto waar je aan het werk bent.

Vraag me eerlijk gezegd af, wat je doel is om ze erop te zetten?

Helaas is je zadel is echt te klein voor je kont, dat kan niet fijn zijn voor je paard.
Zeker als je de eerste foto bekijkt, kun je daar toch niet omheen Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:49

Willen jullie nou gewoon niet begrijpen dat je met meer dan 100kg zo'n diertje te zwaar belast? Dat het er niet uitziet is nog niet eens zo'n probleem.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:52

hee je hebt een kwijl haf Haha! loopt wel netjes

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:54

Je praat wel over een haflinger hoor waar ze opzit...
Het beestje wordt echt niet te zwaar belast, de wat bredere types haflingers (waar deze ook bij hoort) kunnen heel wat kilotjes dragen!

tjonge heb eens wat meer respect...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:55

Klijn schreef:
Je praat wel over een haflinger hoor waar ze opzit...
Het beestje wordt echt niet te zwaar belast, de wat bredere types haflingers (waar deze ook bij hoort) kunnen heel wat kilotjes dragen!

tjonge heb eens wat meer respect...

Misschien wel dragen, maar is het ook prettig/goed voor de rug.

En van geen resect is hier geen sprake geloof ik. Dat zouden opmerkingen zijn als 'Je bent vet'

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:56

Heb eens wat meer verstand en verdiep je dan in lichamelijke belasting voor zo'n dier.
Of kijk ook eens op www.buitenzinnig.nl

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:00

@ charos,: laat dat meisje toch..Lachen Ze heeft plezier in het rijden, de haflinger zelf ook volgens mij, als ze toch gewoon rustig aan doet met rijden. Niet iedereen is zo dus als jij.. (heb je fotows bekeken)

En een haflinger kan een 1/4 keer zen eigen gewicht dragen, dus zeg 400 delen door 4 is toch echt 100..

Dus ben is wat aardiger tegen de TS, zij wil gewoon laten zien dat zij een leuke haf heeft die leuk loopt

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:04

Elaine schreef:

Misschien wel dragen, maar is het ook prettig/goed voor de rug.

En van geen resect is hier geen sprake geloof ik. Dat zouden opmerkingen zijn als 'Je bent vet'

Is dat alleen respect?? Hahaha! de manier van iets verwoorden heeft anders ook behoorlijk veel met respect te maken (bijvoorbeeld "heb eens wat meer verstand" sorry maar dit vind ik toch zeer respectloos overkomen...)

Of het paard het prettig vind kunnen we helaas niet aan hem vragen, maar je kan al wel veel opmaken uit hoe hij eruit ziet, hij oogt nou niet echt ongelukkig om het zo maar te noemen Lachen En als de beugels gelijk gemaakt worden, en het gewicht beter wordt verdeelt is 100 kilo echt niet slecht voor zijn rug.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:09

@charos Doe is normaal ofzo!! Zij kan der toch niks aan doen? Echt ik ben zelf ook stevig. En kan der niet tegen als iemand der over zuurt! En trouwens je zegt dat je zwanger bent dus neem ik aan dat je over de 20 bent! Dan ben je toch niet meer zo zwak dat je dat gaat zeggen?
En aan de beginner van deze topic. Vind het er leuk uitzien! Gewoon niks van die mensen aantrekken en lekker doorgaan met rijden. Ze hebben gewoon geen verstand en zijn jaloers. Bah ik walg van die mensen
Veel succes met die lieve Haflinger. En blijf lekker rijden zoals je het zelf wil:) Je paardje ziet der vrolijk uit dus ik zie geen slechten dingen.
DoeiDoei
Xx dyanne

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:10

We kunnen wel gaan discussieren erover, maar de een vindt haar te zwaar, de ander weer niet Duivel

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:13

Ja das wel zo. Maar is toch banketstaaf om te zeggen?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:14

Charos schreef:
Heb eens wat meer verstand en verdiep je dan in lichamelijke belasting voor zo'n dier.
Of kijk ook eens op www.buitenzinnig.nl

Krijgen we dat weer, boomloos etc gedoe..Dat heeft hier niks mee te maken lijkt mij.

Als je RECHT op je paard zit en je gaat mee in de beweging dan is het gewicht een mindere belemmering dan als je lichter bent en alle kanten op knalt en je paard tegenwerkt als een gek.

Plus dat geen enkel paard er voor gemaakt is om op te rijden.. Dus slijtage zal altijd ontstaan door wij mensen die erop gaan rijden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:18

JorisDy schreef:
@charos Doe is normaal ofzo!! Zij kan der toch niks aan doen? Echt ik ben zelf ook stevig. En kan der niet tegen als iemand der over zuurt! En trouwens je zegt dat je zwanger bent dus neem ik aan dat je over de 20 bent! Dan ben je toch niet meer zo zwak dat je dat gaat zeggen?
En aan de beginner van deze topic. Vind het er leuk uitzien! Gewoon niks van die mensen aantrekken en lekker doorgaan met rijden. Ze hebben gewoon geen verstand en zijn jaloers. Bah ik walg van die mensen
Veel succes met die lieve Haflinger. En blijf lekker rijden zoals je het zelf wil:) Je paardje ziet der vrolijk uit dus ik zie geen slechten dingen.
DoeiDoei
Xx dyanne

Nee ze is 18. Maargoed dat ter zijde.. Daar kunnen we ook wel rotopmerkingen over gaan maken maar ik zit niet op bokt om te rellen dus doen we dat maar niet.

@Charos. Ik weet dat jij dun bent, maar het is dus niet zo dat iedereen die zwaarder dan jou is gelijk het paard overbelast. Ik ben 70 kg. En heb echt geen probleem met klotsend vet en dergelijke terwijl ik wel zwaarder dan jou ben.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:23

Volgens mij zegt charos dit alleen maar in het belang van de TS haar paardje hoor!
Je kunt respect ook opvatten als eerlijk zijn tegenover iemand.
De TS is nou eenmaal zwaarder dan de gemiddelde ruiter dat is een feit. Niemand heeft gezegd dat je niet mag rijden als je zwaarder bent maar je moet wel reeel blijven tegenover jezelf en je paard!
Inderdaad de manier van rijden is heel vriendelijk en ik ga er dan ook vanuit dat de TS het beste voor haar pony wil.
Maar soms zie je zelf het "probleem" niet meer omdat je niet beter weet.
Mogen andere mensen je daar dan niet op wijze?

Ik snap dat afvallen vaak ontzettend moeilijk is maar TS ik denk dat je zelf ook in ziet dat het rijden daardoor voor jou en ook voor jezelf fijner zal worden!

Voor de duidelijk dus nogmaals ik, of charos of wie dan ook probeert je niet onderuit te halen of belachelijk te maken, we zitten volgens mij allemaal op bokt omdat we van paarden houden en het beste voor ze willen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:24

Yvonniej schreef:
JorisDy schreef:
DoeiDoei
Xx dyanne

Nee ze is 18. Maargoed dat ter zijde.. Daar kunnen we ook wel rotopmerkingen over gaan maken maar ik zit niet op bokt om te rellen dus doen we dat maar niet.

@Charos. Ik weet dat jij dun bent, maar het is dus niet zo dat iedereen die zwaarder dan jou is gelijk het paard overbelast. Ik ben 70 kg. En heb echt geen probleem met klotsend vet en dergelijke terwijl ik wel zwaarder dan jou ben.

hahahah me nichtje charos! weegt meer dan jij hoor! momenteel wel omdat ze zwanger is maar omdat wij "dunner" zijn dan jullie mogen we geen opmerkingen maken over te zwaar of niet voor je paard??

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:24

mooi gezegd, helemaal mee eens Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:25

helemaal mee eens! Aikepeer

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:27

Nou Aikepeer- even over dat eerste stukje. Er zijn mensen die andere dingen hebben gezegd als alleen 'tips'. Dingen als klotsend vet en dergelijke vind ik nogal ongepast.

En van mij mag je opmerkingen maken. Ik ben zelf ook 50 kg geweest voor 2 jaar terug. Maar ik merk bij mezelf maar ook bij anderen dat de manier waarop je rijdt veel meer invloed heeft op je paard dan een paar kg extra. (extreme uitzonderingen daargelaten)

Maar inderdaad als je echt te zwaar bent is het beter voor jezelf en je paard om af te vallen. (Als dat mogelijk is)