Drafbaan Alkmaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:25

Bij mij op stal staan er ook een aantal dravers 1 ervan heeft heel wat jaartjes op de drafbaan gelopen en ze loopt elke dag buiten 'savonds op stal niets aan de hand. Als een paard niet zo hard wilt draven doen ze het ook echt niet dan gaan ze ook gewoon galoperen,maar ze worden ook gefokt op de draf .en je kunt er best nog leuke dressuur proefjes mee rijden na hun draf carriere.

PinnieLinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:29

ik woon naast Hugo Langeweg, die zullen de meeste wel kennen die in de drafsport bekend zijn. Nou, het is echt niet zielig hoor.. veel paarden hebben er onwijs veel plezier in. En het gaat totaal niet op een harde manier.
Als je ziet hoe de mensen naast ons hun paarden verzorgen en behandelen, daar kunnen veel dressuurruiters nog wat van leren hoor. Ehct, die beesten staan bovenaan daar.
Ik ben zelf vaak meegeweest naar zo'n koers en ze verzorgen ze prima en het gaat er echt niet hard aan toe.
Dus zielig is niet.

De foto's zijn onwijs gaaf! Ik gelof dat Hugo Langeweg Jr er ook nog tussen staat.

groetjes

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 23:58

er zijn wel dingen te zeggen voor de term 'zielig'
Ten eerste wordt met dravers vaak op een (te) vroege leeftijd (te) veel gedaan. ook worden de meest onvriendelijke bitten vaak ingehangen waardoor veel dravers ontzettend moeilijk in de mond worden. Veel (ex) dravers hebben been problemen vanwege (vroege) overbelasting. Er zijn ook exdrvers die helemaal in paniek raken van een aanspanning, dit doen ze neem ik aan niet al hebben ze goede herrineringen aan de drafbaan. Ook wordt een galopfout vaak erg hard afgestraft...

verder erg leuke foto's. Lijkt me best indrukwekkend in keeri n het echt te zien!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 00:20

Tiko schreef:
Ten eerste wordt met dravers vaak op een (te) vroege leeftijd (te) veel gedaan.

Dit is het enige punt waar je gelijk hebt. Een draver wordt heel erg jong voor de wagen beleerd. Maar volgens mij is het in de western normaal dat je paard op een jongere dan normaal geaccepteerde leeftijd wordt beleerd, daar hoor ik je niet over....

Citaat:
ook worden de meest onvriendelijke bitten vaak ingehangen waardoor veel dravers ontzettend moeilijk in de mond worden.

Wat voor bitten? Ik heb jaren dravers getraind en gereden en ben nog nooit een gemeen, scherp of onvriendelijk bit tegengekomen. Een bit is veel minder onvriendelijk dan de mensenhand die dit bit vasthoudt hoor!

Citaat:
Veel (ex) dravers hebben been problemen vanwege (vroege) overbelasting.

Tja, laat alle dure z-dressurende KWPN-ers maar eens helemaal keuren. Wedden dat er veel meer beenproblemen naar boven komen?!

Citaat:
Er zijn ook exdrvers die helemaal in paniek raken van een aanspanning, dit doen ze neem ik aan niet al hebben ze goede herrineringen aan de drafbaan.

Tja, dat kan ook weer in elke tak van de paardensport gebeuren. Een vriend van mij kocht ooit een super Z paard, zowel springen als dressuur. Beestje was superjong en dus na een jaar wilde hij niks meer........

Citaat:
Ook wordt een galopfout vaak erg hard afgestraft...

Hoe dan? Als een galopfout -als die al bestraft wordt- tijdens een koers bestraft wordt met een zweep en dan in die mate die jij aangeeft, krijgt de pikeur een berisping voor overmatig zweepgebruik wat resulteert in schorsing.

Uit je verhaal blijkt overduidelijk dat je de klok hoort luiden maar absoluut niet weet waar de klepel hangt. Misschien is het dan zinvol om je eerst in de drafsport te verdiepen en dan pas je mening en (onnozele en onware) argumenten met ons te delen! Haha!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:49

Buitenzorg"]
[quote="Tiko schreef:
Ten eerste wordt met dravers vaak op een (te) vroege leeftijd (te) veel gedaan.

Dit is het enige punt waar je gelijk hebt. Een draver wordt heel erg jong voor de wagen beleerd. Maar volgens mij is het in de western normaal dat je paard op een jongere dan normaal geaccepteerde leeftijd wordt beleerd, daar hoor ik je niet over....

Citaat:
ook worden de meest onvriendelijke bitten vaak ingehangen waardoor veel dravers ontzettend moeilijk in de mond worden.

Wat voor bitten? Ik heb jaren dravers getraind en gereden en ben nog nooit een gemeen, scherp of onvriendelijk bit tegengekomen. Een bit is veel minder onvriendelijk dan de mensenhand die dit bit vasthoudt hoor!

Citaat:
Veel (ex) dravers hebben been problemen vanwege (vroege) overbelasting.

Tja, laat alle dure z-dressurende KWPN-ers maar eens helemaal keuren. Wedden dat er veel meer beenproblemen naar boven komen?!

Citaat:
Er zijn ook exdrvers die helemaal in paniek raken van een aanspanning, dit doen ze neem ik aan niet al hebben ze goede herrineringen aan de drafbaan.

Tja, dat kan ook weer in elke tak van de paardensport gebeuren. Een vriend van mij kocht ooit een super Z paard, zowel springen als dressuur. Beestje was superjong en dus na een jaar wilde hij niks meer........

Citaat:
Ook wordt een galopfout vaak erg hard afgestraft...

Hoe dan? Als een galopfout -als die al bestraft wordt- tijdens een koers bestraft wordt met een zweep en dan in die mate die jij aangeeft, krijgt de pikeur een berisping voor overmatig zweepgebruik wat resulteert in schorsing.

Uit je verhaal blijkt overduidelijk dat je de klok hoort luiden maar absoluut niet weet waar de klepel hangt. Misschien is het dan zinvol om je eerst in de drafsport te verdiepen en dan pas je mening en (onnozele en onware) argumenten met ons te delen! Haha!
[/quote]

Het is idd waar dat ik dingen weet van 'horen zeggen'. Toch is het zo dat veel exdravers moeilijk in de mond zijn (en dat weeet ik WEL zeker) en hoe verklaar je dat dan??

Dat van galopfout had ik idd alleen maar gehoord, en weet ik dus niet... ik had hier eigenlijk ook niet het recht dat te zeggen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:54

Over de bitten: dan erger ik me meer aan al die hulpmiddelen die sommige mensen in de dressuur gebruiken! Dat vind ik pas zielig..
Het vroeg beleren: dat heet vroegrijp, daar worden ze op gefokt.

WennieJ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 09:59

Wij hebben ook een exdraver op stal staan en dat is super lief paardje hij had in het begn ook moeite met draven hij ging steeds in stap draf heel raar maar je moet ook de tijd nemen om zo'n dier het af te leren als jou van begin af aan alleen rennen wordt geleerd en later wil jij leren lopen dan vind jij dat tog ook moeilijk... Maar jah ik vind lotte (draver) een super paardje hij kan super mooi lopen en je merkt er nix van dat ie ooit op een renbaan heeft gelopen... Mooie foto's!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 10:06

Ik moet ook nog echt even iets kwijt dat mensen altijd lopen te zeuren dat hun 'ex'draver (waarom ex? het is nog steeds een draver!) niet wil gallopperen. Dûh... hij wordt gefokt om te draven!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:07

wkoekoek schreef:
Ik moet ook nog echt even iets kwijt dat mensen altijd lopen te zeuren dat hun 'ex'draver (waarom ex? het is nog steeds een draver!) niet wil gallopperen. Dûh... hij wordt gefokt om te draven!

Go Wendy! Go Wendy!
Sorry, ik moest hier heel erg om lachen, gewoon omdat jij eindelijk idd eens hardop zegt wat de meeste (ex-?)draver eigenaren zich niet realiseren, dat hun paardje gefokt is om te draven en dus vaak een beroerde galop heeft.

En Tiko, dat een draver hard in de mond is/zou zijn heeft NIETS te maken met het feit dat het een draver is. Dat komt voor bij elk soort paard. Waarschijnlijk is dat jouw ervaring met een bepaalde draver. Ik heb die ervaring ook wel. Maar ook heb ik de ervaring met dravers die juist heel zacht in hun mond zijn.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 16:21

Buitenzorg schreef:
Tiko, dat een draver hard in de mond is/zou zijn heeft NIETS te maken met het feit dat het een draver is. Dat komt voor bij elk soort paard. Waarschijnlijk is dat jouw ervaring met een bepaalde draver. Ik heb die ervaring ook wel. Maar ook heb ik de ervaring met dravers die juist heel zacht in hun mond zijn.

Dat zal dan idd wel zo zijn. De eigenaresse heeft me altijd verteld dat het door de onvriendelijke bitten op de baan kwam. Ze zij ook dat ze op de baan harder moesten op druk, en als de teugels los werden gelaten ze moesten stoppen. Is dit waar???

Kan het niet ook verschillen van drafcentrum tot drafcentrum hoe er met de paarden wordt omgegaan???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 17:57

Ach ik denk dat iedereen eens een kijkje moet nemen in ELKE tak van de paarden sport.

Overal vindje wel iets wat zielig is. Of beter gezegd wat JIJ zielig vind.

Verder sluit ik me volledig aan bij Buitenzorg(zit je nog in de dravers ofzo?) en die uitspraak van TIKO is ook zeer geplaatst.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:16

parouscha schreef:
die beesten worden hier helemaal gek van.
alleen maar draven draven draven.
en maar sneller en sneller zou jij je paard hier aan mij laten doen.
je wilt niet weten hoe gek zo'n paard hier van word!

Zou een paard er niet minder gek van worden als er de hele dag een mens op z'n rug zit? Frusty

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:53

Ik ben zelf geen liefhebber van de drafsport, maar daarmee zeg ik niet dat ik wel met de andere disciplines tevreden ben. In de springsport worden eveneens superscherpe bitten (pessoabit is niet voor niets door meneer Pessoa himself uitgevonden, en ik zie ook vaak genoeg hackamore´s in combinatie mét bit..) gebruikt, en op bepaalde stallen zijn ook echt gemene truukjes om het paard zijn benen op te laten tillen. De Dressuur eveneens, ik geloof niet dat een paard dat dagelijks een Grand-prixproef moet lopen dat met 100% plezier doet. Ik denk dat ook die beesten liever ´es een keertje over het strand gaan in volle rengalop, of nog beter.. een leven in het wild slijten..

Ik heb te weinig inzicht om hier goede argumenten te geven waarom ik geen fan ben van de drafsport, dus laat ik dat ook achterwege. Ik heb zelf ook een Draver, en zweer bij dit ras. Een heerlijk karakter en lekker tempo. Hét ideale reacreatiepaardje. Ik rijd Endurance met haar, en als zij geen (door te vroege overbelasting??) hoefkatrolontsteking zou hebben, zou het karakter erg van pas komen in die sport. Het doorwillen.. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik denk ook niet dat een paard dat 160 km op een dag door de bergen, en over rotsen moet lopen hier puur van geniet. Zo hebben wij ze gemaakt, wij leren ze daarvan genieten.

Zo ook Dravers, die hebben geleerd te genieten en tevreden zijn met de drafsport, of die beestjes het daar slecht hebben is dus een heel andere vraag. Wel weet ik dat Navy hier geen fijne herinneringen aan heeft over gehouden. Helemaal panisch voor karretjes of sulky´s.

Ook heb ik inderdaad gezegt dat Navy waarcshijnlijk de stugge mond heeft omdat ze op de baan zijn ingereden door druk. Druk is sneller, los is ho. Of dit klopt kan ik eveneens niet zeggen, heb dit ook maar gehoord van draverbezitters. Ik ben niet thuis in de sport, heb alleen zelf een Draver.

Wat Parouscha schrijft ben ik het niet mee eens. Ik citeer het volgende:
`mijn vriendin heeft een hard draver heeft 4 jaar op de renbaan gelopen .
er valt niet meer op te rijden hij wil alleen maar draven draven ze loopt alleen nog maar wat aan de hand.
hij staat op stal te weven voor de stal deur.´

Dát is pas zielig. Dat er geen moeite wordt gedaan, waardoor het beestje stalondeugden ontwikkeld. Dravers zijn ook na de baan heerlijke paardjes, en ik geloof dat deze stuk voor stuk zo om te scholen zijn tot heerlijke recreatiepaarden.

Het grofste punt blijf ik vinden dat deze paarden zo vroeg beleerd worden, op b.w.v.s op 2 jarige leeftijd al knoerthard moeten, en op 4 jarige leeftijd hun top hebben. Deze zijn vaak afgeschreven door beenproblemen of rugproblemen nog voor zij de leeftijd van 10 hebben. Misschien een punt voor verbetering??

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:08

Citaat:
k heb te weinig inzicht om hier goede argumenten te geven waarom ik geen fan ben van de drafsport, dus laat ik dat ook achterwege

Jij hebt mij vaak genoeg een duidelijke mening gegeven over de drafsport, incl. argumenten. Sommige van mijn argumenten heb ik van jou vernomen, k snap daarom deze uitspraak niet. Bang voor commentaar???

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:31

Er is een verschil tussen onervaren mensen als jij, en ervaren mensen die er WEL verstand van hebben. Ik begrijp ook niet waarom je daarom vraagt of ik bang ben voor commentaar. Sinds wanneer kan je zelf niet meer nadenken en neem je mijn uitspraken over?

Als jij denkt dat ik wel genoeg inzicht in deze sport heb, zit er toch iets fout. Zoals ik al zei, ken ik alleen de nadelige kant van deze sport en niet de positieve, die ik probeer te begrijpen door het lezen van dit topic. Ik heb als echt argument alleen Navy. Ben ik ooit op een baan geweest? Nee. Ben ik ooit in contact gekomen met mensen die Dravers uitbrengen? Nee. Ik ken alleen de nadelige kant, mensen die met Dravers problemen (mond, benen, trauma´s) hebben, en niet de goede kanten.

Zoals ik jou al heb verteld zijn er natuurlijk Draversstallen en Draversstallen. Er zitten er echt wel tussen die niet door de beugel komen, maar het is niet fair als ik een algemene mening neerzet, ondanks ik maar een kant van de sport ken. Zo zit ik niet in elkaar.

Verder: hou het gezellig, ga niet aanvallen.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:45

Ik probeer je niet aan te vallen, al is het zinnetje bang voor commentaar miscchien erg flauw. Jij hebt mij bepaalde dingen verteld, alsof je het zeker wist, feiten, geen meningen. Op basis van deze feiten die jij mij had vertelt (en die ik dus geloofde) heb ik mijn mening gebaseerd. Ik heb na deze topic ook een beter beeld van de draf sport, en ook minder negatief.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:01

Ik dacht dat je nog net wel zoveel inzicht had dat ik dus helemaal geen kenner ben in de drafsport. Valt tegen.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 21:21

NaVy! schreef:
Ik dacht dat je nog net wel zoveel inzicht had dat ik dus helemaal geen kenner ben in de drafsport. Valt tegen.

Ik snap best dat je geen kenner bent, maar verwacht wel dat de dingen die jij mij vertelt 'als feit' onderbouwd zijn, en geen fantasien, of ideeen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 00:30

NaVy! schreef:
...................zijn er natuurlijk Draversstallen en Draversstallen.......

En zo gezegd zijn er natuurlijk ook weer dressuurstallen en dressuurstallen. Maar om terug te komen op eerder gezegde dingen: dat is bij elke tak van de paardensport.

Ik heb zelf kortbaan gereden en getraind/gewerkt bij diverse trainers die vooral op de lange baan reden. Ik heb daar nog nooit gehoord van druk geven is harder en los is ho? Verward

Maar goed, dit topic ontaard langzaam aan in een discussie over het wel en wee van dravers en de meningen van voor- en tegenstanders, terwijl het nog steeds enkel om de foto's gaat.....

Misschien een idee voor een nieuw topic?!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 23:55