Hoger dan officiele springniveau springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Hoger dan officiciele springniveau springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:10

runningkawa schreef:
Adil18 schreef:
Ik heb me altijd mateloos geirriteerd aan de mensen die tijdens het inspringen op een wedstrijd de sprongen zo belachelijk hoog op trokken.....ik snap niet waarom je een oxer of steil van 1.40 m. moet nemen als je B springt.....(om maar even een voorbeeld te noemen)

Om je paard thuis een keer te teseten vind ik een ander verhaal, maar dan hoef je nog geen zz-parcours met je B-paardje te proberen vind ik Knipoog Haha!

Ik heb dat toch wel eens gedaan in de L Haha!
Emile Hendrix wilde betreffende paard kopen en stond toen te bouwen voor me Lachen

Niemand die er wat van zei Lachen
Wat anders toch wel voorkomt in de B of l en je spring boven in de staanders

Thuis vond ik het ook fijn eens een klasse hoger te oefen, met zelf een sprongetje nog wat hoger.
Echt niet elke keer, maar zo af en toe.
Als het dan hoog is op wedstrijd heb je toch meer zelf vertrouwen, want je weet dat je het kunt.

Haha, ik snap je punt ook wel hoor. Maar dan nog had ik meneer Hendrix een keer uitgenodigd om buiten een wedstrijd het paard te bezichtigen Knipoog

Nogmaals, zoals ik al eerder zei, een paard thuis een keer testen vind ik een heel ander verhaal, als het maar niet TE wordt, snap je?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:12

Adil18 schreef:
veel paarden trekken hun benen hoger en sneller op nadat ze het hout hebben gevoeld zoals ze hier altijd zo mooi zeggen. Deze techniek wordt veel gebruikt hoor...!!!

Het klinkt gewoon zo onaardig Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:35

Qimm schreef:
Adil18 schreef:
veel paarden trekken hun benen hoger en sneller op nadat ze het hout hebben gevoeld zoals ze hier altijd zo mooi zeggen. Deze techniek wordt veel gebruikt hoor...!!!

Het klinkt gewoon zo onaardig Tong uitsteken

Vind ik ook hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:39

Als je een fijn springpaard hebt lukt dat echt niet door de hindernis te verhogen, want als het goed is springt hij dan gewoon hoger Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:45

runningkawa schreef:
Als je een fijn springpaard hebt lukt dat echt niet door de hindernis te verhogen, want als het goed is springt hij dan gewoon hoger Haha!

Die verhalen hoor je ook vaak genoeg....dat ze maar blijven optrekken in de hoop dat het paard een keer een slordigheidsfoutje maakt.....beeeeetje stupide, maar goed Knipoog
Net wat je zegt, als je een beetje springpaard hebt trekt hij/zij de benen wel op, of ze nu het hout gevoeld heeft of niet Knipoog

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:25

Ik heb nog niet eens officieel gestart en ik spring 1 meter. Kom ik erachter dat de B 80 cm is voor een D-pony. Tong uitsteken *Slim Knipoog *

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:26

Adil18 schreef:
runningkawa schreef:

Die verhalen hoor je ook vaak genoeg....dat ze maar blijven optrekken in de hoop dat het paard een keer een slordigheidsfoutje maakt.....beeeeetje stupide, maar goed Knipoog
Net wat je zegt, als je een beetje springpaard hebt trekt hij/zij de benen wel op, of ze nu het hout gevoeld heeft of niet Knipoog

eehm kom eens kijken op een concour,
of nog liever een training,
een goed springpaard is van nature voorzichtig, maar vele moet je gewoon scherp maken!
een keer dicht laten springen, of een fout laten maken is echt niet erg!
een paard met een balk voor zijn benen slaan is not done, maar opscherpen niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:28

EsSther schreef:
eehm kom eens kijken op een concour,
of nog liever een training,
een goed springpaard is van nature voorzichtig, maar vele moet je gewoon scherp maken!
een keer dicht laten springen, of een fout laten maken is echt niet erg!
een paard met een balk voor zijn benen slaan is not done, maar opscherpen niet.

Ik ben er ook niet op tegen, maar ik heb zelf zo'n paard gereden die het niet uitmaakte hoe ik hem ervoor zette....hij sprong alles....foutloos wel te verstaan. Ik bedoel maar te zeggen; bij sommige paarden werkt het gewoon niet en/of is het niet nodig. Dat zei ik dus wel duidelijk, maar goed, misschien dat je me verkeerd begreep.

Ik hoef daarvoor niet op de concoursen te komen hoor, ik heb het zelf ook wel gedaan.... Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:32

Hoger springen dan je klasse vind ik alleen voor behouden aan de mensen die de basiscontrole voor elkaar hebben in de les.
En dat zijn er verdomd weinig Haha!

Wel hoger bouwen, maar controle en kunde ho maar. Niet de hoogte komen ongelukken van, de onkunde van het personeel, daar komen ongelukken van Knipoog

Werk eerst maar een aan je techniek, dan doet die 20 cm hoger het hem ook niet meer. Mits je paard niet aan zijn max vermogen zit natuurlijk Knipoog

Op concoursen gewoon mee springen met mensen die net beginnen met inspringen. Kun je altijd wel een kruisje springen en dan opbouwen. Als ze te hoog gaan stop je gewoon en wacht je eventueel tot de volgende begint.
Sowieso springen de meeste mensen in tot ze een ons wegen, zonder ook maar gehinderd te worden door enige vorm van kennis. Als ze het op concours nog niet kunnen kun je beter thuis ff oefenen Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:41

En mooier dan Romkabouter had ik het niet op kunnen schrijven Afgod

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:11

Ik spring thuis wel hoger dan 80cm wat ik op wedstrijden zou moeten springen. De rede daarvoor is dat mijn pony thuis gewoon super springt en het ook gewoon best kan maar op wedstrijden is ze zo kijkerig en vind ze elke hindernis eng daarom kom ik niet verder dan de b. Thuis springt ze wel goed dus waarom zou ik dan niet hoger springen dan 80 cm?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:38

Suzanne_k schreef:
waarom zou ik dan niet hoger springen dan 80 cm?

Omdat je er meer aan hebt om haar thuis allerlei enge dingen te laten springen. Dat lost je wedstrijdprobleem op, niet het hogere springen.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:43

Als je nog niet alle vertrouwen hebt in je paard/pony zou ik thuis gewoon de wedstrijdhoogte springen of zelfs wat lager. Ik sprong Z met mijn pony en thuis sprongen we eerst altijd normale hoogte en op het allerlaatst nog een parcoursje wat iets hoger stond, zo'n 10 cm hoger of zo. Maar dat is meer om ook vooruit te werken, om op het ZZ voor te bereiden. En met inrijden voor een wedstrijd sprong ik ook altijd wat hoger maar niet altijd overdreven hoog, omdat dan de hindernissen in het parcours wat lager lijken Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:50

ik spring nooit erg hoog thuis. Een tijdje terug wel om mijn eigen oog er weer aan te laten wennen. Als je thuis een oxer 1.30 vierkant springt, valt het L wel mee in de ring *LOL*

En ik denk dat Pablo nog nooit 1 meter had gesprongen toen we voor het eerst B startten Haha!

Yucca

Re: Hoger dan officiele springniveau springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:42

Ik vind niet dat je alleen een goed springpaard hebt, als die van nature van het hout afblijft. Een tikje scherper maken, en zeker op concours, waar van alles te zien is, kan in mijn ogen geen kwaad.

Ik deed het ook altijd hoor...met mijn pony, dat was echt een druktemaker, als ik lage hindernissen sprong lette hij echt niet op! Dus vaak sprong ik los met een drafbalk, eerst een kruis en dan een stijl en dan behoorlijk optrekken. Dan kreeg ik zijn aandacht tenminste bij het springen.

Als je alleen een goed springpaard hebt, als die van zichzelf scherp springt, dan moeten de dressuur ruiter die vanaf de grond worden geholpen bij hun piaffe zichzelf ook maar eens achter de oren krabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:07

Hier werd gesuggereerd dat als je hoger optrekt hij zijn benen wel een keer zou stoten en zodoende op zou letten.

daar ben ik het niet mee eens, want een goed springpaard pakt ook wel de bovenkant van de staander.

Verder is de vergelijking met de dressuur en het springen hier totaal geen vergelijking Lachen

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:41

EsSther schreef:
nou ik vind het een beetje overdreven om niet hoger te springen dan je eigen dicipline,
het is goed voor het vertrouwen van ruiter en paard om ook eens hogere hindernissen te nemen.
mensen die er over opscheppen zijn hun penny fase nog niet ontgroeit.........

Haha dat vind ik een héle mooie! Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:45

Freggel schreef:
Nevermind85 schreef:
Is er niemand aan de inrijpiste die nakijkt hoe hoog de hindernissen gezet worden?
In België staat er, afhankelijk van de hoogte van het parcours, een maximum op.

In Nederland ook.

Uit het Disciplineregelement Springen, Artikel 244:

2.4 De hindernissen op het inspringterrein mogen maximaal 10 cm hoger en breder zijn dan de hin-dernissen van de desbetreffende rubriek, indien de maximum hoogte van de hindernissen van deze rubriek 1.40 m of minder is. Indien de hoogte van de hindernissen van de desbetreffende rubriek meer is dan 1.40 m, mogen de hindernissen op het inspringterrein niet breder zijn dan 1.80 m en niet hoger dan 1.60 m.

Maar dit geldt natuurlijk niet voor de trainingen thuis. Wat dat betreft ga ik mee met Anne_GTI.

Weer wat geleerd Vork

Maar ik zie op concourse (ga nog weleens met een dinnetje mee die net B springt) echt veel mensen over dik 130cm vliegen terwijl ze een B parcourtje af moeten leggen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:25

Bij ons in de lessen springen we vaak ook hoger, maar dan wel hele parcoursen of lijnen en we beginnen laag en gaan steeds verder omhoog, ook mag niet iedereen hoog, maar een paar. De instructrice kiest ze altijd uit (en dit zijn meestal de mensen die ook serieus springen en het goed doen op wedstrijden Knipoog de rest oefent gewoon op de lijntjes en eht aanrijden)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:37

Ik spring nooit hoger in dan mijn parcours, liefst lager ! Waarom, mijn paard start ik ook in de B, en ze is altijd zo overenthousiast dat ze alle balken er gewoon afstoot, terwijl ik thuis wel eens parcours 1.10m met haar doe, foutloos ! Dus, ik spring laag in, ze denkt, ooh, daar gaan we een overvliegen ! Dan kom ik in het parcours, blijkt het plots een stuk hoger te staan, dan denkt men merrie eerder van "oei !" en dan gaat ze beter opletten ! En heel wat controleerbaarder rijden ! Maar elk paard is anders hoor, sommige moet je ook mss hoger laten inspringen ! Ik deed dat vroeger ook, maar ik merk toch dat dit het beste is voor mij merrie.

Zo is het thuis denk ik ook. De ene vind meer vertrouwen, en is beter voor z'n paard of pony om thuis eens een keertje serieus omhoog te bouwen, voor de andere is het beter om op de wedstrijdhoogte of sommige zelfs lager te blijven !

Maar dat is mijn mening maar Lachen !

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 11:07

Romkabouter: amen!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 20:01

Ik spring geen wedstrijden, wat ik misschien wel nog wil doen. Maar ik spring ook weer echt puur voor de lol. Ik kan nu 1 meter springen en heb een E-pony. (1.58). Is dat slecht? Ik heb trouwens wel les:)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 20:23

Michellkuh: Nee hoor, en je hebt een paard want een pony is geloof ik tot 1,57 Lachen Maargoed op concours moet je in de B/E 90cm en in de barrage 1m springen Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:53

Michellkuh schreef:
Is dat slecht?

Hoogte maakt je niet goed of slecht, techniek maakt je goed of slecht Knipoog

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:05

Idd Romkabouter