Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Appie"]
[quote="Sjimmy schreef:Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.
Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.
Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.
BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.
Als iemand tips heeft.....
Sjimmy"]
[quote="runningkawa schreef:Zo ver was ik ook al![]()
Maar hoe nu met paarden die bang zijn van een zweep, het eng vinden om voor vast te zitten en van karakter uit vlug over de rooie zijn.[/quote
Heb je het over OmarHij is alleen niet over de rooie.
Heeft die van jou ook met rijden "angst" voor de zweep?
Omar kan ik overal aaien met de zweep, maar zodra ik ga rijden en 'm met het touwtje aantik gaat íe rennen en vluchten. Zelfde met longeren. Als onderhoudende hulp mag ik 'm gebruiken maar wel heeeeeel ver achtern 'm houden. Hij kijkt met 1 oog constant naar de zweep. Ik leg de zeep ook weleens eventjes weg en dan is het weer zo'n sul..... slenter slenter....
[/quote]
germie schreef:Heb je een echte afgezette longeerring? DAn wil het wel eens helpen om de zweep weg te doen en de longe ook, dan gewoon op de stem het paard rond laten lopen.
Vervolgens het paard rustig bij/vastzetten, mag nog heel erg lang zijn en weer zonder longe rond laten lopen, totdat het gekalmeerd is en ontspannen. DAn heb je als doel het ontspannen krijgen van het paard en niet direct de rest. Gaat dit goed dan wat korter bijzetten enz.
Je moet wel wat geduld hebben met zulke paarden.
Jippie schreef:Mijn vorige paard werkte ik altijd aan de dubbele longe maar dat is met dit paard geen succes. Omdat hij nog wel eens weg kan springen schiet de buitenste lijn te snel onder zijn staart of tussen zijn benen.
Tender"]
[quote="Jippie schreef:Mijn vorige paard werkte ik altijd aan de dubbele longe maar dat is met dit paard geen succes. Omdat hij nog wel eens weg kan springen schiet de buitenste lijn te snel onder zijn staart of tussen zijn benen.
germie schreef:Tussen longeren en beweging geven zit een heel verschil.
Beweging geven doe je zonder dat het paard op 1 of andere manier bijgezet is.
Oftewel aan het halster of hoofdstel zonder hulpteugel.
Longeren doe je of met hoofdstel, of met kaptoom (soms kan beide, kaptoom met bit zeg maar). Welke hulpteugel goed is, dit is erg wisselend per paard. Wel is het zo dat ik altijd eerst even longeer zonder hulpteugel, om los te werken ('beweging geven').
Sjimmy"]
[quote="Appie"][quote="Sjimmy schreef:Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.
Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.
Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.
BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.
Als iemand tips heeft.....