echt goed longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:22

Ik longeer zonder hulpteugels, met hoofdstel. Kunnen ze niet gaan hangen, en als je goed longeert krijg je ze vaak wel netjes voorwaarts neerwaarts in een vrij laag tempo. Door veel afwisseling (stelling vragen, nageven, voltes kleiner, groter, a la minute aangalloperen, over balkjes, kleine hindernissen) te gebruiken vind ik dat je een paard op deze manier ook erg goed kunt trainen.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:06

Ik longeer wel met bijzet en ben het dus niet met steef eens.
misschien ligt het erook aan hoe je ze vastmaakt want ik bevestig ze via de zijkanten en dan zo laag mogelijk.
Ook laat ikz e vrij lang zodat zodra hij nageeft ze los gaan hangen. kan het paard er ook niet op hangen.
Ik gebruik het longeren niet echt als training maar puur vwnw als ontspanning.

heb je al eens een kleiner zweepje geprobeerd?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:10

Appie"]
[quote="Sjimmy schreef:
Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.

Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.

BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.

Als iemand tips heeft.....

Wat bij mij erg helpt is de volte verkleinen en op het moment dat je hem weer vergroot, laat je het paard aanspringen in galop. Dit paard heeft dan last van zijn halsspier die naar zijn schouder loopt, ik weet niet of dat bij jouw paard ook het geval is? Anders raad ik je ook aan om deze spier goed te masseren voordat je gaat longeren, dan gaat het een stuk makkelijker.
[/quote]

Voordat ik de volte verkleind of vergroot heb is hij alweer in staking... Scheve mond Verdrietig .
Het masseren zal ik eens proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:15

Tussen longeren en beweging geven zit een heel verschil.
Beweging geven doe je zonder dat het paard op 1 of andere manier bijgezet is.
Oftewel aan het halster of hoofdstel zonder hulpteugel.

Longeren doe je of met hoofdstel, of met kaptoom (soms kan beide, kaptoom met bit zeg maar). Welke hulpteugel goed is, dit is erg wisselend per paard. Wel is het zo dat ik altijd eerst even longeer zonder hulpteugel, om los te werken ('beweging geven').
Daarna dus een hulpteugel eraan, soms touw, soms bijzetteugels, soms gogue en soms longeer ik met een dubbele longeerlijn. Dit is dus erg afhankelijk van hoe een paard erop reageert. De 1 zweeert bij gogue, de andere bij bijzetteugels. Welke het beste is moet je gewoon zelf uitzoeken.

De zweep heb je nodig om de achterhand erbij te houden. Niet om te slaan.

Verder eindig je natuurlijk nog weer even door het paard te laten stappen zonder hulpteugel om z'n hals te strekken.
En natuurlijk wissel je tijdens de training links en rechts vaak af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:18

Zo ver was ik ook al Haha!

Maar hoe nu met paarden die bang zijn van een zweep, het eng vinden om voor vast te zitten en van karakter uit vlug over de rooie zijn.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:22

[quote="runningkawa"]Zo ver was ik ook al Haha!

Maar hoe nu met paarden die bang zijn van een zweep, het eng vinden om voor vast te zitten en van karakter uit vlug over de rooie zijn.[/quote

Heb je het over Omar Schijnheilig Hij is alleen niet over de rooie.
Heeft die van jou ook met rijden "angst" voor de zweep?
Omar kan ik overal aaien met de zweep, maar zodra ik ga rijden en 'm met het touwtje aantik gaat íe rennen en vluchten. Zelfde met longeren. Als onderhoudende hulp mag ik 'm gebruiken maar wel heeeeeel ver achtern 'm houden. Hij kijkt met 1 oog constant naar de zweep. Ik leg de zeep ook weleens eventjes weg en dan is het weer zo'n sul..... slenter slenter....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:27

Heb je een echte afgezette longeerring? DAn wil het wel eens helpen om de zweep weg te doen en de longe ook, dan gewoon op de stem het paard rond laten lopen.
Vervolgens het paard rustig bij/vastzetten, mag nog heel erg lang zijn en weer zonder longe rond laten lopen, totdat het gekalmeerd is en ontspannen. DAn heb je als doel het ontspannen krijgen van het paard en niet direct de rest. Gaat dit goed dan wat korter bijzetten enz.
Je moet wel wat geduld hebben met zulke paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:27

Sjimmy"]
[quote="runningkawa schreef:
Zo ver was ik ook al Haha!

Maar hoe nu met paarden die bang zijn van een zweep, het eng vinden om voor vast te zitten en van karakter uit vlug over de rooie zijn.[/quote

Heb je het over Omar Schijnheilig Hij is alleen niet over de rooie.
Heeft die van jou ook met rijden "angst" voor de zweep?
Omar kan ik overal aaien met de zweep, maar zodra ik ga rijden en 'm met het touwtje aantik gaat íe rennen en vluchten. Zelfde met longeren. Als onderhoudende hulp mag ik 'm gebruiken maar wel heeeeeel ver achtern 'm houden. Hij kijkt met 1 oog constant naar de zweep. Ik leg de zeep ook weleens eventjes weg en dan is het weer zo'n sul..... slenter slenter....
[/quote]

nee jij hebt het over Kawa!!!

Met een korte zweep mag ik sinds een jaar rijden.
Soms word hij er nog te rillerig op, maar meestal gaat dat voortaan goed.
Een lange is foute boel.
Hij gaat over de zeik en loopt alleen nog maar te dribbelen en stuiteren.
Laat staan als ik hem zou gebruiken Lips are sealed Ik geloof dat ik dan vliegles krijg Haha!

ik denk dat hij denkt dat hij aangevallen word door een grote sabeltand tijger met licht gewicht voetjes als hij dat gefriemel van de zweep voelt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:34

germie schreef:
Heb je een echte afgezette longeerring? DAn wil het wel eens helpen om de zweep weg te doen en de longe ook, dan gewoon op de stem het paard rond laten lopen.
Vervolgens het paard rustig bij/vastzetten, mag nog heel erg lang zijn en weer zonder longe rond laten lopen, totdat het gekalmeerd is en ontspannen. DAn heb je als doel het ontspannen krijgen van het paard en niet direct de rest. Gaat dit goed dan wat korter bijzetten enz.
Je moet wel wat geduld hebben met zulke paarden.

Geduld heb ik in over vloed.

ik heb de bak al eens verkleind, maar dat maakt niks uit.
De longeer lijn er af gooien ook niet.
Zonder hulpteugels kan ik hem longeren op mijn stem, zonder longeerlijn, ook in een grote bak.
Maar met hulpmidelen is hij gewoon bang.
Super lang is ook weer eng omdat hij 5 meter naar voren springt als hij vast zit met zijn hoofd tussen de benen en de voorbenen hoog naar voren gestrekt gooit, weet niet precies hoe uit te leggen.
Bij korter, en dat is dan nog super lang knalt hij recht omhoog.
naar voren jagen gaat dan wel maar hoe maf hij dan rent wil je ook niet weten.
Hij is ook als eens omgedraaid en vol in zijn achteruit het lint in gelopen.
Verder niks aan de hand, maar hij weet van zottigheid niet meer wat te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:41

Tja, als het dan met rijden maar goedgaat, dan denk ik altijd maar als ik alles geprobeerd heb: waarom het paard hiermee kwellen als ik hem met rijden wel een plezier doe. Dan laat dat hele longeren toch schieten

Je hebt natuurlijk ook paarden die niets willen, er zijn vechters.
En als die vechters tegen je vechten heb je een probleem, vechten ze voor je dan heb je een superdier.
Je moet dan proberen dat tegen je vechten om te zetten in voor je vechten. Als dat met longeren niet lukt en met rijden wel, dan heb je geen probleem dacht ik (andersom misschien wel).

Tender

Re: echt goed longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:00

Jippie schreef:
Mijn vorige paard werkte ik altijd aan de dubbele longe maar dat is met dit paard geen succes. Omdat hij nog wel eens weg kan springen schiet de buitenste lijn te snel onder zijn staart of tussen zijn benen.

en als je nu de buitenste longe ipv achterlangs over de rug laat lopen?
dus eerst aan de buitenkant door een ring aan de singel en dan over de rug?
doe ik nu ook met een jong paard en dat werkt prima (heb het stiekem afgekeken bij mijn instructrice die het ook zo deed, ere wie ere toekomt Schijnheilig Haha! )

Anoniem

Re: echt goed longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:10

Tender"]
[quote="Jippie schreef:
Mijn vorige paard werkte ik altijd aan de dubbele longe maar dat is met dit paard geen succes. Omdat hij nog wel eens weg kan springen schiet de buitenste lijn te snel onder zijn staart of tussen zijn benen.

en als je nu de buitenste longe ipv achterlangs over de rug laat lopen?
dus eerst aan de buitenkant door een ring aan de singel en dan over de rug?
doe ik nu ook met een jong paard en dat werkt prima (heb het stiekem afgekeken bij mijn instructrice die het ook zo deed, ere wie ere toekomt Schijnheilig Haha! )
[/quote]

Als je met dubbele longe wilt werken, kun je het het beste eerst zo doen. Tenminste, nadat je hem hebt aangewend dat er een longe opzij kan lopen, dat blijf je houden namelijk. Zolang je de buitenlijn over de rug laat lopen, is de inwerking niet zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:26

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Het longeren aan een halster ging trouwens vaak prima. Mijn paard reageert super op mijn stem en armbewegingen [uit het Hemfling boek Haha! ]. Maar hij is vreselijk snel en op het ene moment loopt hij nog braaf zijn rondje en op het andere moment gaat ie compleet uit zijn dak omdat er een eend over vliegt Haha! . Onder het zadel heb je toch meer controle dan op afstand aan een lijntje.
Ik denk dat ik toch maar eens de tip van Tender in de praktijk ga brengen. Ik hoop dat dat een oplossing is want het is idd heerlijk om je paard onbelast te werken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:17

Longeren is iets dat een paard ook moet leren, vergis je daar niet in. Longeren is een kunst, dat doe je niet zomaar hoor! Zelf ben ik een grote voorstander van de pessoateugel, maar ook de gogue vind ik super.
Mijn arab was eerst ook heel vliegerig, maar door goede en duidelijke stemhulpen kan ik nu alles met hem aan de longe. Uitstrekken, zware verzameling, en alles dat daar tussen zit. Zonder ook maar aan de longeerlijn te hoeven trekken of sjorren. Alles op stem en voor een heel groot deel op houding.
Er zijn een aantal goede boeken over dit onderwerp te vinden... Vooral die van Lammert Haanstra vind ik een aanrader, maar ook sommige NH boeken kunnen je helpen om je houding tijdens het longeren te verbeteren.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:38

germie schreef:
Tussen longeren en beweging geven zit een heel verschil.
Beweging geven doe je zonder dat het paard op 1 of andere manier bijgezet is.
Oftewel aan het halster of hoofdstel zonder hulpteugel.

Longeren doe je of met hoofdstel, of met kaptoom (soms kan beide, kaptoom met bit zeg maar). Welke hulpteugel goed is, dit is erg wisselend per paard. Wel is het zo dat ik altijd eerst even longeer zonder hulpteugel, om los te werken ('beweging geven').

Ik vind wat jij beweging noemt al longeren. Met al die hulpteugels dat noem ik over het algemeen kwellen. Tuurlijk er zullen wel mensen zijn die op de juiste manier longeren, maar ik heb de ervaring, met wat voor een poespas je een paard ook longeert, het paard alleen maar slechter gaat lopen. Tenminste als ik er na de tijd op ga zitten heb ik nog nooit gehad dat ik vond dat het paard losser was dan als ik gewoon gereden had. Misschien kan ik wel absoluut niet longeren en alleen maar goed rijden, want ik voel met rijden veel meer dan ik kan zien met longeren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:44

Met goed longeren kom je ook een eind hoor, ik longeer best veel, kan altijd precies zien waar de fout zit. Is een paard loperig onder het rijden, maar denk je dat het niet aan de ruiter ligt, ga dan longeren, is het paard dan nietloperig, dna ligt het wel aan de ruiter. en anders zit de fout elders.
Ook overgangen kun je vind ik goed oefenen met longeren.
Als zelfcontrole in het rijden kan longeren zeker helpen, al is een spiegel natuurlijk ook goed/beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:51

Jippie, wat je nog zou kunnen proberen is het volgende:

Laat de longeerlijn aan de binnenkant van de singel via de bitring naar je hand gaan. Aan de buitenkant een bijzet als begrenzing. Doordat je zelf met je lijn kunt vragen en nageven, kom je subtieler door dan wanneer je alleen je paard voorwaarts in de hulpteugel drijft.

Evt zou je hem nog anders kunnen bevestigen, als je het gevoel hebt dat hij op de buitenkant nog hangerig wordt. (ik hoop dat ik het duidelijk genoeg kan omschrijven) Ik weet niet of je een singel hebt met veel ringetjes, anders zou je hem een zadel op kunnen doen en de beugels aan de singel vastbinden, zo laag wil je de lijn namelijk kunnen gebruiken.
Dan laat je de lijn aan de buitenkant van de singel naar de bitring lopen, haal hem door de bitring over het hoofd, door de binnenste bitring terug naar de singel (binnenkant), daar door een ringweer terug naar de bitring en dan naar je hand.

Ook nu geldt weer dat je door zelf te vragen en na te geven een wat soepeler verbinding hebt. Maar door de vele "katrollen" ahw, is je inwerking op de buitenkant natuurlijk veel minder nauwkeurig dan bij het werk aan de dubbele longe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-02 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:18

Sjimmy"]
[quote="Appie"][quote="Sjimmy schreef:
Omar heeft onder het zadel moeite met de linker galop, daar zijn we erg mee bezig. Het is zijn moeilijke kant. Aan de longe wil hij links niet in galop, als hij al galoppeerd springt hij rechts aan. Of hij gaat in staking, dat wil zeggen keert zijn kont vliegensvlug in de lengte van de lijn en gaat je aan staan kijken.....
Ik heb gisteren een begin gemaakt om met dubbele longe te longeren, dan kan hij zijn kont ook niet uitgooien.

Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken.

Het is bij mij dus inderdaad dat ik niet weet hoe ik het op moet lossen.

BTW. los aan het halster zonder "troep" eraan/op gallopeerd hij wel, maar met zijn kop in de lucht en in de verkeerde galop. Als 'k 'm maar iets bijzet (met touwtjes of met bijzet) gaat hij bij galop in staking.

Als iemand tips heeft.....

Wat bij mij erg helpt is de volte verkleinen en op het moment dat je hem weer vergroot, laat je het paard aanspringen in galop. Dit paard heeft dan last van zijn halsspier die naar zijn schouder loopt, ik weet niet of dat bij jouw paard ook het geval is? Anders raad ik je ook aan om deze spier goed te masseren voordat je gaat longeren, dan gaat het een stuk makkelijker.
[/quote]

Voordat ik de volte verkleind of vergroot heb is hij alweer in staking... Scheve mond Verdrietig .
Het masseren zal ik eens proberen.
[/quote]

Als ik het verhaal van jou nog eens lees, maak ik er uit op dat het paard heel duidelijk aangeeft dat hij ergens last van heeft. Je paard geeft door te staken aan dat hij ergens pijn heeft waardoor hij moeilijk in de linkergalop wil gaan.
Ik weet niet of je vaker de spieren masseert, maar je zou eens langs het hele lichaam moeten gaan van je paard en voelen waar het probleem zit. Thuis heb ik een boekje over de spieren van het paard waar een tekening in staat met de stress-points (misschien ken je die ook). Deze ga ik vaak na bij het paard als ik een probleem tegenkom, en heel vaak is het een spierenkwestie.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:05

Jippie, hier in de buurt zit een instructeur die longeerles geeft. Misschien wat voor jou om je paard daar een paar keer mee naar toe te nemen?
Wie weet heeft hij wel DE tip voor jou.