Paardentango schreef:Hier een circus kunstenaar !
Wij hebben de passage geleerd via de Spanse pas. Doe hadden we redelijk onder de knie toen ik in draf op een buitenrit af en toe een been vroeg in de draf. Eerst snapte ze r niks van en kreeg ik nu en dan een venijnig voorbeen te zien, maar het duurd eniet eens lang voordat ze een soort Spaanse draf liet zien. Apetrots, beide, wij dat in de bak wat uitgebouwd tot een leuke passage, of zou het gewoon een zweefdraf zijn, geen idee. Zij doet het graag en ik heb er ook lol in.
Helemaal fout volgens de boekjes en de grootmeesters, maar wel erg leuk.
Alleen.. waarom is er zo´n anti tegen circusdressuur? Misschien lees ik gekleurd natuurlijk, maar ik lees tussen de regels door dat circusdressuur niet juist is. Wie weet wil iemand daar iets over zeggen?
Oh, en de piaffe, ach ja, die doet ze alleen aan de lange lijnen aan het bitloze (engelse neusriem) hoofdstelletje, pasje of 6,7
Je leest zeker gekleurd
(ook in andere topics
), maar dat geeft niet hoor. Mijn mening is, zolang iemand plezier met zijn paard heeft en het paard er ook plezier in heeft is het helemaal niet belangrijk wat en hoe je iets doet. Als jij plezier hebt op die manier met je paard te werken is dat toch prima. Andere mensen werken met hun paard op een andere manier, vaak met het oogmerk wedstrijden te rijden en dan ben je gebonden aan bepaalde regels (beplaade vorm van uitvoering, bit, spoor e.d.). Circusdressuur is niets mis mee zolang het maar op een eerlijke manier wordt gedaan, maar dat geldt ook voor klassieke dressuur en andere vormen. Ik kan best genieten van goede circusdressuur. Zelf doe ik ook wel wat grondoefeningen alleen al om de band met je paard te verstevigen en bij mijn paarden werkt dat prima. Maar dit is wel een beetje off topic.
On topic. @Elisa2: Het gaat steeds beter. Ik kan haar nu heel goed heel klein rijden en dan weer weg rijden en weer terug laten komen. Ook de piaffe gaat steeds beter. Het is denk ik toch heel belangrijk deze oefeningen heel langzaam op te bouwen zodat ze voldoende kracht krijgen. Doe nu ook krachttraining met haar in het bos, zoals hellingen in stap naar boven, werkt goed. (alleen een beetje moeilijk in NL
)