Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peninna

Re: Eerst de piaffe aanleren of eerst de passage???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:12

talented schreef:
="peninna"
Nanoutje schreef:
ik zou eerst passage aanleren. het zijn beiden natuurlijke bewegingen, maar voor de meeste paarden is piaff moeilijker.

Waar baseer je deze uitspraak op? Heb je daar ervaring mee, of denk je dat gewoon. Als je uit ervaring spreekt zou ik het op prijs stellen als je die uitspraak zou onderbouwen, dan kan men (ik) er wat van leren.

Scroll eerst maar eens door het profiel heen! Haha!

Haha! Haha! Haha! Ik ben niet zo'n profiellezer, moet ik misschien veranderen. Haha!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:41

Ik heb mijn pony eerst piaffe aangeleerd... dat doe je vanuit een dribbeltje met de stap... Was wel makkelijker.. Denk wel dat het aan je paard ligt..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:02

Jaaa, en dan heb je vervolgens een paard (of pooowny in jouw geval) die niet meer normaal stappen kan.
Sorry, maar bij een serieuze piaffe komt wel wat anders kijken dan je paard een beetje aan te laten dribbelen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:11

sologirl schreef:
Ik heb mijn pony eerst piaffe aangeleerd... dat doe je vanuit een dribbeltje met de stap... Was wel makkelijker.. Denk wel dat het aan je paard ligt..

haha easy!!

let er wel op dat de pi/pa een voorwaartse gang is, dus niet terug gereden
het is dus niet draven en maar terug terug terug tot hij in de piaffe zit maar hij moet eigenlijk vanuit de stap

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:58

Mijn trainer zegt altijd dat je beter eerst een paard kan leren om klein te worden en zich te sluiten en dan pas vanuit de geslotenheid groter te leren worden.

Een paard wat eerst leert heel groot te gaan, heeft heel veel moeite om zich daarna klein te laten sluiten. (uitzonderingen daargelaten), vaak krijg je dan een soort passage op de plaats ivp piaffe.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:21

Suzanne F. schreef:
Mijn trainer zegt altijd dat je beter eerst een paard kan leren om klein te worden en zich te sluiten en dan pas vanuit de geslotenheid groter te leren worden.

Een paard wat eerst leert heel groot te gaan, heeft heel veel moeite om zich daarna klein te laten sluiten. (uitzonderingen daargelaten), vaak krijg je dan een soort passage op de plaats ivp piaffe.

Dat vertelde Herman Wientjes me ook tijdens een clinic, mijn paard wil slecht tussen hand en been blijven (drukt zich er snel net even tussenuit) en ik moest haar eerst maar eens op het achterbeen zétten, sluiten, en als ze dan meewerkte en zich klein wilde laten sluiten dán mocht ik weer even met haar mee en mocht ze weer wat groter.
Pi/pa komt totaal 'nicht im frage' in mijn geval hoor, maar dit is gewoon basis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:29

Suzanne F. schreef:

Niks meer aan toe te voegen! Ik rijd een paard wat zowel de piaffe als de passage beheerst,de passage kun je hem altijd in zetten.Maar voor een goede piaffe moet ik echt wel zorgen dat hij actief genoeg achter is en dus ook klein genoeg.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:51

Nou ik zou zo niet weten wat je het beste eerst kan aan leren maar ik weet wel dat het allebij heeeeeerlijk zit Vork
gewoon heerlijke gangen vooral de passage Bloos ....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:45

knolle_krack schreef:
Nou ik zou zo niet weten wat je het beste eerst kan aan leren maar ik weet wel dat het allebij heeeeeerlijk zit Vork

Het zijn geen gangen, maar drafbewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:46

Suzanne F. schreef:
knolle_krack schreef:

Het zijn geen gangen, maar drafbewegingen.

Wat zou dat toch makkelijk zijn als er 5 gangen paarden zouden bestaan met een stap-draf-galop-piaffe-passage Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:30

Ja dat zou handig zijn. Aparte fokkerij/stamboek voor dat soort paarden... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:46

Suzanne F. schreef:
Ja dat zou handig zijn. Aparte fokkerij/stamboek voor dat soort paarden... Haha!

Lippizaners........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:02

En Andalusiers

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:32

Wat dachten jullie van Lusitanos. Hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:30

Ja die horen er ook bij haha,Pennina gaat het goed met je merrie? en de pi/pa aanleren?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:41

Hier een circus kunstenaar !
Wij hebben de passage geleerd via de Spanse pas. Doe hadden we redelijk onder de knie toen ik in draf op een buitenrit af en toe een been vroeg in de draf. Eerst snapte ze r niks van en kreeg ik nu en dan een venijnig voorbeen te zien, maar het duurd eniet eens lang voordat ze een soort Spaanse draf liet zien. Apetrots, beide, wij dat in de bak wat uitgebouwd tot een leuke passage, of zou het gewoon een zweefdraf zijn, geen idee. Zij doet het graag en ik heb er ook lol in.
Helemaal fout volgens de boekjes en de grootmeesters, maar wel erg leuk.
Alleen.. waarom is er zo´n anti tegen circusdressuur? Misschien lees ik gekleurd natuurlijk, maar ik lees tussen de regels door dat circusdressuur niet juist is. Wie weet wil iemand daar iets over zeggen?

Oh, en de piaffe, ach ja, die doet ze alleen aan de lange lijnen aan het bitloze (engelse neusriem) hoofdstelletje, pasje of 6,7

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:59

leuk dat je het zo spelenderwijs hebt geleerd!! OK dan!

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:32

Paardentango schreef:
Hier een circus kunstenaar !
Wij hebben de passage geleerd via de Spanse pas. Doe hadden we redelijk onder de knie toen ik in draf op een buitenrit af en toe een been vroeg in de draf. Eerst snapte ze r niks van en kreeg ik nu en dan een venijnig voorbeen te zien, maar het duurd eniet eens lang voordat ze een soort Spaanse draf liet zien. Apetrots, beide, wij dat in de bak wat uitgebouwd tot een leuke passage, of zou het gewoon een zweefdraf zijn, geen idee. Zij doet het graag en ik heb er ook lol in.
Helemaal fout volgens de boekjes en de grootmeesters, maar wel erg leuk.
Alleen.. waarom is er zo´n anti tegen circusdressuur? Misschien lees ik gekleurd natuurlijk, maar ik lees tussen de regels door dat circusdressuur niet juist is. Wie weet wil iemand daar iets over zeggen?

Oh, en de piaffe, ach ja, die doet ze alleen aan de lange lijnen aan het bitloze (engelse neusriem) hoofdstelletje, pasje of 6,7

Je leest zeker gekleurd Haha! Haha! (ook in andere topics Duivel ), maar dat geeft niet hoor. Mijn mening is, zolang iemand plezier met zijn paard heeft en het paard er ook plezier in heeft is het helemaal niet belangrijk wat en hoe je iets doet. Als jij plezier hebt op die manier met je paard te werken is dat toch prima. Andere mensen werken met hun paard op een andere manier, vaak met het oogmerk wedstrijden te rijden en dan ben je gebonden aan bepaalde regels (beplaade vorm van uitvoering, bit, spoor e.d.). Circusdressuur is niets mis mee zolang het maar op een eerlijke manier wordt gedaan, maar dat geldt ook voor klassieke dressuur en andere vormen. Ik kan best genieten van goede circusdressuur. Zelf doe ik ook wel wat grondoefeningen alleen al om de band met je paard te verstevigen en bij mijn paarden werkt dat prima. Maar dit is wel een beetje off topic.

On topic. @Elisa2: Het gaat steeds beter. Ik kan haar nu heel goed heel klein rijden en dan weer weg rijden en weer terug laten komen. Ook de piaffe gaat steeds beter. Het is denk ik toch heel belangrijk deze oefeningen heel langzaam op te bouwen zodat ze voldoende kracht krijgen. Doe nu ook krachttraining met haar in het bos, zoals hellingen in stap naar boven, werkt goed. (alleen een beetje moeilijk in NL Haha! Haha! )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:52

peninna schreef:
Mijn mening is, zolang iemand plezier met zijn paard heeft en het paard er ook plezier in heeft is het helemaal niet belangrijk wat en hoe je iets doet.

Tsja; dat iemand plezier in paardrijden heeft is makkelijk vast te stellen. Dat iemand zegt dat zijn paard er ook plezier in heeft is moeilijker vast te stellen. Daarom denk ik dat het er in sommige gevallen wel toe doet HOE je iets doet. Bijvoorbeeld onder deskundige begeleiding.

Overigens vraag ik mij af hoeveel ruiters hier in dit topic daadwerkelijk op een niveau rijden waar passage en piaffe wordt gevraagd. Dat vraag ik mij af omdat je wel kunt discussieren over de wijze van het aanleren, maar als (bijna) niemand ervaring heeft op dat (wedstrijd)niveau lijkt mij dat vrij zinloos. Dan krijg je een beetje een situatie van 'de lamme leidt de blinde'.

Op mijn 14e wist ik door het lezen van paardenboeken ook exact hoe een appuyement uitgevoerd en gereden moest worden, en pas nu 14 jaar later, met mijn tweede zelf opgeleidde Z paard en met behulp van een deskundig instructeur kan ik een fatsoenlijk appuyement rijden (waar ik in proeven 8-en voor scoor). Nu pas weet ik hoe het aan moet voelen, nu pas weet ik wat er in de praktijk aan vooraf gaat en welke oefeningen ik kan doen om mijn appyuementen te verbeteren. Nu pas kan ik spreken uit ervaring over het aanleren van een appuyement.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:39

zelf zou ik eerst de piaffe doen en daarna pas passage. Cool

valk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:28

Jasmijn78 zei:
Overigens vraag ik mij af hoeveel ruiters hier in dit topic daadwerkelijk op een niveau rijden waar passage en piaffe wordt gevraagd. Dat vraag ik mij af omdat je wel kunt discussieren over de wijze van het aanleren, maar als (bijna) niemand ervaring heeft op dat (wedstrijd)niveau lijkt mij dat vrij zinloos. Dan krijg je een beetje een situatie van 'de lamme leidt de blinde'.

Mijn mening:
Je hoeft toch niet wedstrijden te moeten rijden om je paard te willen trainen (met plezier)? Ik heb juist respect voor die ruiters die hun paard opleiden en trainen zonder dat nu weer meteen op een wedstrijd of protocol wel of niet goed bevestigd te zien. Ik zie ook om mij heen zeer slecht opgeleidde paarden die op Z niveau en hoger zó fout lopen.......
Ik rijd (gelukkig) geen wedstrijden en streef er wel degelijk naar om piaffe en pasage te leren, en met plezier en zachtheid!
Als je wedstrijden rijdt dan MOET je op DAT moment iets laten zien en juist dan krijg je onverantwoorde acties en harde oneerlijke pogingen om het van het paard gedaan te krijgen(op alle niveau's)!

Niets is er mooier als je paard met plezier onder je loopt te dansen en zichzelf mooi wil maken en dus trots op zichzelf is!

Ik las dus net enkele heel leuke antwoorden van hier hoor! Die helemaal niet aan wedstrijd-rijden gerelateerd waren!

Mijn mening: eerst piaffe aanleren en dan passage anders heb je idd kans dat je een verkeerde piaffe aanleert. Ook op 'top'-niveau zie je veel piaffe's waarbij de paarden hun kont helemaal niet onder hun lichaam hebben, dus het is ze gewoon helemaal fout aangeleerd en het heeft geen enkele waarde. En natuurlijk zoveel mogelijk les nemen en geduld met je paard hebben!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:30

Ik kan niet zeggen dat ik op dat niveau wedstrijden rijd,wel dat ik een geweldig paard rijd die dat allemaal beheerst en mij het leert.En ik dus ook zeer dankbaar ben dat ik dat paard tot m'n beschikking heb.Ik ook les krijg van diegene die hem dat allemaal heeft geleerd,en zo dus in theorie het een en ander weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:08

Een paard narijden is totaal iets anders dan een paard zelf opleiden. Narijden kan bijna iedereen leren, maar echt opleiden kunnen er maar weinig. En daar heeft Jasmijn een heel sterk punt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:56

valk schreef:
Je hoeft toch niet wedstrijden te moeten rijden om je paard te willen trainen (met plezier)? Ik heb juist respect voor die ruiters die hun paard opleiden en trainen zonder dat nu weer meteen op een wedstrijd of protocol wel of niet goed bevestigd te zien.

Als je op wedstrijd gaat en je raakt als ruiter compleet gefrustreerd omdat je iets moet gaan laten zien, dan kun je iid beter thuis blijven. Beter voor jou en je paard. Dan ben je kennelijk te onzeker over je eigen kunnen en dat van je paard, kan je kennelijk slecht tegen kritiek (van een jury) en kan je het kennelijk niet opbrengen om op een wedstrijd net zo te rijden als thuis.

Maar als je een wedstrijd ziet als een examen voor je africhtingsgraad in competitieverband, denk ik dat je er veel van kunt leren. Ik heb juist meer respect voor ruiters die het lef hebben de ring in te gaan en laten zien wat ze kunnen. Die ruiters staan open voor kritiek, laten hun africhtingsgraad beoordelen door een deskundige. Als zij goed scoren weten zij dat zij op de goede weg zijn. Als ze slecht scoren weten ze dat er nog werk aan de winkel is, en als ze slim zijn doen ze wat met die kritiek.

Eerlijk gezegd ben ik meestal niet zo onder de indruk van mensen die nooit op wedstrijd gaan, maar wel roepen dat ze op hoog niveau trainen (uitzonderingen daargelaten) Iedereen rijdt thuis tenslotte allemaal GP. En ik zeg heus niet dat wedstrijdresultaten alles zeggen, maar ik vindt een beoordeling van een jury geloofwaardiger dan die van een willekeurige toeschouwer die thuis langs de rand van de bak staat.

Misschien moeten men eens wat meer nuanceren. Hier op bokt worden ruiters altijd in twee categorien ingedeeld. Je bent of:

De prikkende, sjorrende, slecht rijdende, wedstrijdruiter die slecht voor zijn paard is. Paard en ruiter hebben er geen plezier in, het gaat alleen maar om de prijzen. Die hebben ook nog eens dure paarden, dure spullen en zijn arrogant. Deze ruiter rijdt altijd flutproeven en scoort op wedstrijden op de afstamming en het prijskaartje van zijn paard.

Of je bent:
Een thuis trainende/recreerende of B-rijdende ruiter. Die is wel paardvriendelijk bezig. Rijdt bij voorkeur boomloos, bitloos, ijzerloos en whatever-loos. Zijn paard heeft er wel plezier in. Deze ruiter kan wel stil zitten, prikt en sjort niet etc. Deze ruiter heeft een goedkoop paard, van een onbekend/alternatief ras, rijdt op wedstrijden altijd superproeven maar wordt op wedstrijden altijd gediscrimineerd vanwege het ras van zijn paard.

Misschien is het eens handig wat verder te kijken dan je neus lang is en je ook te realiseren dat er mensen zijn die geen wedstrijden rijden en praktijken met paarden uithalen die het daglicht niet kunnen verdragen, en dat de meeste wedstrijdruiters echt wel het beste met hun paard voorhebben.

valk schreef:
Ik zie ook om mij heen zeer slecht opgeleidde paarden die op Z niveau en hoger zó fout lopen.......

Dat is hier op bokt altijd zo'n makkelijk argument he!!! Als het er op aan komt dat iemand zijn kunnen/ervaring/prestaties aannemelijk moet maken dan is het niveau op wedstrijden ineens zooo slecht. Dan zegt een behaald niveau ineens niets, want HUN zien tenslotte mensen op hoger niveau fout rijden. De juryleden weten er allemaal niets van. NEEEE, de mensen die thuis trainen op dat niveau; die doen het VEEEEL beter en paardvriendelijker....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:03

Jippie schreef:
Een paard narijden is totaal iets anders dan een paard zelf opleiden. Narijden kan bijna iedereen leren, maar echt opleiden kunnen er maar weinig. En daar heeft Jasmijn een heel sterk punt.

Ja dat klopt,maar dit is voor mij leerzaam en te gebruiken bij de opleiding van de andere jonge paarden die ik ook rijd.Dus je moet niet denken dat ik niet weet wat opleiden is.