Galopswissel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:16

Een paard wat voor de ruiter uitddenkt is dus niet aan de hulpen. Door veel wachtoefingen wordt dat vanzelf beter en niet door een oefening dan maar niet te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:21

Haha , da's die van mij dus ook , die loopt zo te huppelen dat ze zelf al denkt dat ze weet wat ik wil , best irritant soms !

Maar dat kan ik haar ook niet echt kwalijk nemen , ik ben nauwelijks serieus aan het werk met haar , en het is gewoon een nerveus dingetje.
Zeker in die nieuwe zware bak is dat moeilijk omdat ze haar werk er niet goed in kan doen.... Frusty
Ik weet nu dan ook al zeker mocht ik de dressuurkant met haar opgaan , dan gaan de eenvoudige wissels prima maar een contragalop wordt een ramp omdat ze me dan wil helpen door zelf maar vast om te springen in de goede galop Knipoog

Afijn als je echt erg dressuur- / wedstrijdgericht bezig bent zou ik het vanaf dat appuyeren proberen daar heb je dan het meeste aan .
Als je het netjes doet heb je daarmee ook het grootste gewicht van de nieuwe binnenschouder af zodat je paard makkelijker om kan springen , de ruimte heeft zeg maar om dat binnenbeen het leidende been te maken.

En het komt gewoon heel fijn uit , rustig en overzichtelijk.

Maarja ik heb er verder niet voor gestudeerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 15:51

Doordat ik eerst altijd springpaarden reed en dus de wissel al vroeg aanleerde wisten ze uiteraard niet wat contra was.
Veel van die paarden leerde dus vaak uit zich zelf om te springen omdat dit voor hen zelf ook makkelijker springt in een parcours.

Dus eigenlijk in het begin netjes op de hulp maar daarna namen ze vaak zelf het initiatief.
Niet goed, maar wel handig Haha!

Nu ben ik na het M springen met Kawa gaan dressuren, dus nu moest hij wel in contra blijven.
En ook hij sprong voortaan altijd uit zichzelf om, en je zag hem bij contra denken "ik ga niet zo onhandig lopen" Haha!

Dus op die manier is de contra aanleren best moeilijk.

Dus voor mensen die het zomaar aanleren, pas daarmee op, dus dat het echt op jou hulp is.

Na veel oefenen snapt Kawa nu ook dat hij dus braaf moet wachten, maar ik denk dat ik het me extra tijd heeft gekost op deze manier.

Verder is het opspringen aanleren op de 3e hoefslag idd ook een hele fijne

gertruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:05

als je kan tellen kan je ook een wissel rijden!

je kunt vanuit verschillende oefeningen een changementje maken,bijvoorbeeld dat appuyement of van de ene naar de andere volte,maar je moet ook altijd tellen wanneer je hem gaat doen en je moet je stelling voor elkaar hebben voordat je je benen omlegt en anders gaat zitten.

Een voorbeeld,je rijdt een volte in contragalop,dan zet je je paard recht( dus geen stelling meer naar buiten) en dan ga je tellen 1..2..3..je geeft je hulp.....en 4 en dan heeft ze waarschijnlijk haar changement al gemaakt. Als je telt,geef je altijd op het juiste moment je hulp,heb ik ook gemerkt.

En je moet idd goed op je kont blijven zitten,want ze willen nog wel eens een bokje geven!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 17:28

Pipo schreef:
Als je het paard goed aan het been hebt, en netjes naar de hand toe, is zo'n wissel zo te leren. Maar ga je Z2 starten ? Ik bedoel eigenlijk moet je het nu kunnen, of vind je het gewoon leuk?

Zelf leer ik het ze niet voor ze M2 lopen, vind het niet nodig.

nee zie eerder bericht Ik moet het niet morgen kunnen maar we zijn vast spelenderwijs begonnen. ik heb nu 4 punten in de M2

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 17:38

Katja schreef:
Een paard wat voor de ruiter uitddenkt is dus niet aan de hulpen. Door veel wachtoefingen wordt dat vanzelf beter en niet door een oefening dan maar niet te doen.

Maar waarom zou je al in de B je paard galopwissels willen leren. Nogmaals, ik pak het af en toe een keer spelenderwijs mee, maar ik ga het ze niet al aanleren.
Dat wachten ivm met contragalop bedoelde ik trouwens ook meer als geintje maar nog steeds zie ik geen noodzaak om ze het al heel vroeg te leren. Ik pak wel al de contra een keer mee, of inderdaad een wissel, maar ik ga er niet op 'trainen' als ze nog zo jong zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 20:17

Ik vraag me dan af of een B paard al klaar is om wissels te springen(let op ik ben een leek op dressuur gebied maar ben er met westernrijden wel mee bezig geweest)
Is het paard goed aan de hulpen, rechtgesteld, en loopt het niet op de voorhand?

Ik was met western bezig en was op de goede weg totdat mijn instructeur erop ging en vertelde dat het paard niet recht was en links vast zat. helaas was dat de laatste keer dat hij geweest was.
Ook bij het westernrijden is het belangrijk voor je aan de wissels begint jij je paard op elk moment een bepaalde galop moet kunne aanvragen.
Hij moet dus scherp staan aan je hulpen voor allbei de galops.
Dus op de linkerhand moet ik op een rechte lijn de rechtergalop kunn vragen.

En aangezien western en dressuur toch wel aardig met elkaar overeen komen lijkt dit me ook de juiste weg vopor de dressuur.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:14

Jura"]
[quote="Katja schreef:

Maar waarom zou je al in de B je paard galopwissels willen leren. Nogmaals, ik pak het af en toe een keer spelenderwijs mee, maar ik ga het ze niet al aanleren.
Dat wachten ivm met contragalop bedoelde ik trouwens ook meer als geintje maar nog steeds zie ik geen noodzaak om ze het al heel vroeg te leren. Ik pak wel al de contra een keer mee, of inderdaad een wissel, maar ik ga er niet op 'trainen' als ze nog zo jong zijn.
[/quote]

Er zijn ook maar weinig (of geen) paarden in de B die rijtechnisch zover zijn dat ze een wissel kunnen springen. Zijn geen leuke grapjes over wachten ivm contra Knipoog er zijn veel te veel mensen die dat echt doen. Komen ze later met hun paard want die wil geen wissel springen. Vandaar mijn reactie.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 21:57

Ik train er niet op hoor, maar ik heb wel eens in galop van hand verandert en dan terug nemen en weer aanspringen. Ik vroeg me dan af of jullie dat ook zo leerde. Die tip van cowgirl ga ik wel eens proberen. Op de linkerhand de rechtergalop vragen, dan kan je toch ff testen of ze goed voor de hulpen zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:43

Over de volgorde van wissel en contra wordt wel vaker gediscusieerd geloof ik *LOL* De een zegt dat ze als ze al wissels springen omspringen in de contra en de ander beweert dat ze als je ze al die tijd in de contra houdt en 'straft' voor het omspringen dat ze dan geen wissel meer willen springen....Haha! (zoek bokt en de diverse bladen maar eens af *LOL* )

Over het rijden van een wissel heb ik weinig toe te voegen, alles wat ik kan bedenken is al gezegd Haha!

Vora

via appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:53

De appuyementen horen bij mij bij de africhten van de paarden. Als een paard de basis (recht, overgangen, stap, draf galop enz enz) onder de knie heeft kun je best een stapje verder gaan. D.m.v. een appuyement kun je je paard weer verder gymnastiseren. De paarden die bij mij aangeven dat ze het aankunnen begin ik met de basis van het schouderbinnenwaarts, de travers en appuyementen. Zo kun je de africhting van je paard varieren en zal het niet snel te saai voor hem worden. Het is dus onzin dat je in het ZZ-l pas gaat appuyeren, het komt in de Z1 proeven ook al voor.
En ga nou niet zeggen dat het veel te zwaar is voor de paarden je moet gewoon kijken wat je paard aankan, maar als je zover bent dat je met de wissels bezig bent, kan je toch ook wel (proberen te) appuyeren?
Ik ga echt niet elke dag met de zware oefeningen aan de gang. Het is gewoon een kwestie van grenzen verleggen en je paard door middel van de oefeningen die er zijn zo fijn mogelijk en soepel mogelijk rijden.
Als je je paard goed aan de hulpen hebt zet je hem zo in een appuyement. Sommige paarden vinden het zelfs makkelijker dan wijken.