Olivia @ work (AdB methode)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:44

yulan schreef:
In het begin wordt er eerst gewerkt aan de ontspanning, totdat het paard zijn rug ontspant en z'n buikspieren aanspant. Dan pas kan er gewerkt worden aan rechtrichten.
Zolang het ontspannen zelf nog niet helemaal optimaal is,wordt daar op doorgetraind.
In een latere fase komt aanleuning/rechtrichten,daarbij wordt het paard ook gecorrigeerd bij het op/over de schouder gaan. Ik heb er een mooi voorbeeldfilmpje van die ik helaas nergens kan croppen/uploaden .

Oke, maar het 1e wat een paard moet weten wat hij niet mag doen is over de buitenschouder weg lopen. Daarom vindt ik dit denk ik niet het meest correcte methode. Maar goed dat is ieder voor zich. Dit valt mij op. En ik denk door middel van alleen maar een paard diep laten gaan en inbuigen, daar krijg je de buikspieren niet aangespannen van... maar das mijn mening natuurlijk.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:48

Het werkt toch echt zo, als ik mijn paard op die manier werk zie je hem prachtig zijn buikspieren aanspannen.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:49

Een paard wordt tijdens de ontspanning ook geleerd om niet over de schouder te lopen, door middel van slingerlijntjes, dit is echt het eerste wat ik moest doen, slingerlijntjes rijden en als je paard over de schouder viel hem corrigeren.
edit: geen buikspieren? Kom dan maar eens naar mijn paard kijken want die heeft door deze methode echt buikspieren gekregen wat hij voordien niet had..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 14:58

*Zoekt foto*
*Zoekt buikspieren*
*Gevonden!*
Ok, hij loopt diep, maar dit was onderweg naar het halsstrekken toe:
Afbeelding

Het is niet enkel laag instellen, immers,het paard mag enkel laag lopen als ie nageeft = rug ontspant. En als ie z'n rug loslaat moet ie z'n buikspieren aanspannen om in evenwicht te blijven.
Maar goed,ik ga nu wel heel erg off topic
Hier verdere discussie:
viewtopic.php?f=105&t=603426&hilit=&start=725

menollyke

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:36

Het over de schouder weglopen kan ik me enigzins wel in vinden. Dit moet ik ook corrigeren. Alleen dat gaat niet altijd. Zoals wel te verwachten is. Zoals ik al zei, ik ben geen fantastische ruiter. Als ze goed ontspannen buigt, dan loopt ze niet over de buitenschouder weg. Ze valt dan ook niet naar binnen. Maar ja, zo perfect ziet het er nog niet uit.

leandra_tak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:40

heb jij les van adb of van iemand die net zo les geeft?
en in welke omgeving ergens?
Leuk paardje is het! ziet er ontspannen uit.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:40

menollyke schreef:
MissJ schreef:
Ik vind de handen ook behoorlijk storend. Maar fijn dat je paard zo vooruit gaat.

Doordat je je handen hoger plaatst kan je ze niet vastzetten en blijven ze ontspannen.

Ik moet eventjes iets kwijt hier hoor Ik hoop dat AdB een andere reden aangeeft voor die hoge handjes dan jij doet, want je kunt je handen ALTIJD vast zetten, ongeacht in welke positie je ze hebt.

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:04

Ik mag me dan niet erg verdiept hebben in de ADB methode ... er valt me 2 dingen op. Ten eerste snap ik niet dat er gelijk al weer gepraat wordt over aanleuning, handen hoog en over de schouder vallen. Duidelijk is dat dit paardje eerst moet relaxen. Pas dan ga je verder, zo zou dat bij elke basis moeten gaan. En je kan simpelweg niet aan alles tegelijk werken.

Overigens vind ik het ADB systeem (zoals ik het tot nu toe gezien heb, verdacht veel op het gewone duitse rijden lijken, alleen dan in hapklare brok...)

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:33

met dat verschil dat het Duitse rijden, zoals ik er les in krijg in elk geval, niet de handen zo hoog wil hebben...

Wij werken in deze volgorde:Ontspanning, tact, aanleuning, losgelassenheit en swung. Rechtrichten komt er tussendoor waaien omdat dat is wat je in alle stadia tegen blijft komen en verzameling is het laatste stadia bij mijn lessen. Maar zonder ontspanning kun je niets... Een paard dat zijn spieren verkeerd aangespannen houd, kan de juiste spieren niet ontspannen en vervolgens op de juiste manier aanspannen...

An_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:48

Volgens mij als ik de foto's goed bekijk valt het op zich wel mee, in die zin het lijkt hoger omdat ze meer ruimte tussen bovenarm en lijf laat. Maar goed de weg naar Rome is niet in 1 dag gelegd toch ?

En wat je zegt zonder ontspanning kun je niets. Dus wat dat betreft is de TS dan toch op de goeie weg ??

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:07

Ik snap die obsessie voor de buikspieren van tegenwoordig niet. Als je een paard gewoon correct trained (lees ouderwets) krijgt het vanzelf zwaardere buikspieren. Daar hoef je helemaal geen extra andacht aan te besteden. Neem een foto elk jaar in de africhting en je ziet heus wel verschil.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 21:44

leandra_tak schreef:
heb jij les van adb of van iemand die net zo les geeft?
en in welke omgeving ergens?
Leuk paardje is het! ziet er ontspannen uit.

Ik heb les van iemand die lesgeeft zoals AdB. Zij geeft normaal gesproken les in Wassenaar. Ik heb AdB pas 1 keer gezien, en krijg in augustus een les van hem.

VValar schreef:
Ik moet eventjes iets kwijt hier hoor Ik hoop dat AdB een andere reden aangeeft voor die hoge handjes dan jij doet, want je kunt je handen ALTIJD vast zetten, ongeacht in welke positie je ze hebt.

Natuurlijk is er een andere reden, alleen die weet ik (nog) niet. Voor mij geeft deze houding in elk geval ontspanning aan en ik ben minder geneigd ze vast te zetten als het moeilijk wordt. Het gaat ook minder makkelijk. Vandaar dat ik het zei. Zo werkt het voor mij.

An_J schreef:
Ik mag me dan niet erg verdiept hebben in de ADB methode ... er valt me 2 dingen op. Ten eerste snap ik niet dat er gelijk al weer gepraat wordt over aanleuning, handen hoog en over de schouder vallen. Duidelijk is dat dit paardje eerst moet relaxen. Pas dan ga je verder, zo zou dat bij elke basis moeten gaan. En je kan simpelweg niet aan alles tegelijk werken.

Bedankt! Oliv moet inderdaad eerst ontspannen en dan gaan we van daaruit verder. Maar zolang die ontspanning niet snel genoeg komt, gaan we ook niet verder. Eerst ontspannen kunnen rijden, dan weer verder gaan met nieuwe en andere dingen.

joyce B schreef:
met dat verschil dat het Duitse rijden, zoals ik er les in krijg in elk geval, niet de handen zo hoog wil hebben...

Bij AdB moet je handen ook weer niet zo hoog houden. Ik moet nog veel dingen leren, maar uiteindelijk moet de lijn van je elleboog naar de mond van het paard lopen. Ze zullen in dit stadium dus iets te hoog en iets te breed zijn.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:31

Ik ben toch geneigd om eerst recht te richten want naar mijn weten kan paard niet volledig ontspannen op juiste manier als paard niet goed rechtgericht word en op gelijkmatige aanleuning is met juiste drang naar voren. Ik weet zelf hoe AdBt te werk gaat en dat is ook vaak anders. Soms richt hij eerst recht en soms werkt hij bijv via slangenlijnen om rug los te maken van paard.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 06:55

Bets schreef:
Ik ben toch geneigd om eerst recht te richten want naar mijn weten kan paard niet volledig ontspannen op juiste manier als paard niet goed rechtgericht word en op gelijkmatige aanleuning is met juiste drang naar voren. Ik weet zelf hoe AdBt te werk gaat en dat is ook vaak anders. Soms richt hij eerst recht en soms werkt hij bijv via slangenlijnen om rug los te maken van paard.

Ik denk ook dat het per paard verschilt. Met Oliv worden op dit moment alleen maar slingerlijntjes en voltes gereden op die manier laat ze haar rug los en schudt ze niet. Ik denk dat daarna pas het 'echte' werk gaat beginnen.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:48

Ja dat is om de korte bespiering op te rekken (= dus rechtrichten)neem ik aan en daarom kan je paard de rug loslaten. Door middel van slangenlijnen of voltes rek je elke keer de korte bespieringskant op.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:59

Je hebt het wel over rekken, buigen, aanspannen etc. Maar ik zie dit niet terug op de foto's.
Het enige wat ze iets buigt is haar hals, haar lijf buigt ze nauwelijks, verder begrijp ik ook niet hoe je haar buikspieren wilt laten aanspannen als ze niet op verbinding is en zo voorover valt.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:02

Dat bedoel ik dus ook, een paard kan enkel ontspannen (zo heb ik het geleerd tenminste) als diverse componenten aan elkaar gekoppeld zijn: rechtrichten, gelijkmatige aanleuning door middel van juiste drang naar voren. Anders kan paard toch niet ontspannen. Tenminste zo heb ik het geleerd.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:08

Sjuimpje schreef:
Je hebt het wel over rekken, buigen, aanspannen etc. Maar ik zie dit niet terug op de foto's.
Het enige wat ze iets buigt is haar hals, haar lijf buigt ze nauwelijks, verder begrijp ik ook niet hoe je haar buikspieren wilt laten aanspannen als ze niet op verbinding is en zo voorover valt.

Ik zal kijken of ik een video kan uploaden over hoe ze eerst liep. Foto's heb ik helaas niet. Dan kan je het verschil zien.

Ik heb het over buigen, dit is voor Oliv al een enorme stap vooruit. Eerst kon ze nog niet eens haar nek buigen laat staan haar staart. (ja die buigt op sommige momenten mee) Natuurlijk mist hier nog de nodige lengtebuiging, ik heb ook nooit gezegd dat het perfect is. Dit zijn trainingsfoto's.

Verder heb ik het niet over buikspieren gehad. Ik heb het gehad over schudvrij rijden en dat lukt nu aardig. Als ze eenmaal kan ontspannen, dan gaan we verder met de rest en dan zien we uiteindelijk wel of in een later stadium wel in een goede aanleuning loopt en haar buikspieren gaat gebruiken.

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:12

Wellicht een wat domme vraag... Maar wat is AdB? Heb het niet kunnen ontdekken in dit topic namelijk en ik wil wel graag snappen waar het over gaat ...

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:16

Olympia96 schreef:
Wellicht een wat domme vraag... Maar wat is AdB? Heb het niet kunnen ontdekken in dit topic namelijk en ik wil wel graag snappen waar het over gaat ...

Ik dacht dat iedereen dat wel wist. AdB staat voor Antoine de Bodt, hij heeft een methode van rijden ontwikkelt die gebaseerd is op de klassieke dressuur en vooral gericht is op het rechtrichten. http://www.hoefkatrol.com voor meer informatie.

Voor de rest:

Filmpje van stap in de longeerbak, net toen Oliv begon met schudden:
http://www.zippyvideos.com/8385730165409466/100_2511/

Filmpje van het rijden een paar dagen na het eerste filmpje.
http://www.zippyvideos.com/7549285945409456/100_2597/

Hierna is het nog veel erger geweest. De foto's op de eerste pagina zijn van 2 weken rijden volgens de methode van AdB

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:38

wel een groot verschil! succes met je paardje

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:51

ziet er goed uit hoor nusch!

toppie dat het zo goed werkt voor jullie!
Hoop dat ze zo met sprongen vooruit blijft gaan, en dan buiten kunnen rijden zonder dat ze haar neus in het asfalt gaat verstoppen!

Kus Marie

Moesji

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:08

Inderdaad super dat ze niet meer zo aan het schudden is zoals op die filmpjes.
(je rijdt wel op het verkeerde been licht )

Ik ben heel benieuwd naar wat AdB zelf over haar te zeggen heeft.

mirjamvd

Re: Olivia @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:50

ziet er goed uit hoor!
ben zelf ook 3 dagen bij adb geweest en ben er razend enthousiast over en zo te zien doet het jou paard ook veel goed

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:56

Sjuimpje schreef:

Kan het zijn dat je er van overtuigd bent dat je een paard op moet hijsen om het de buikspieren te laten gebruiken? En wederom waarom die obsessie voor buikspieren? Die zijn in dit stadium absoluut niet belangrijk.
Je gaat tegen en kind dat net kan lopen, toch ook geen lesgeven hoe het over de catwalk zou moeten gaan?
TS zal nu eenmaal verschillende stadia moeten doorlopen om het paard goed te krijgen voordat ze door kan kan met wat voor een training dan ook. En ze zit nu pas in een beginstadium.
Geloof het of niet, zelfs een paard alleen de hals laten strekken kan een hele opdracht zijn voor een vergroeid paard.

Recht =(ook) "niet scheef" . Dit even in het algemeen. Het gaat hier dus om scheefheid eruit halen.