BRP Winnetou (v. Nabor) @ les bij Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: BRP Winnetou (v. Nabor) @ les bij Antoine De Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:29

Splinter schreef:
Waarom is het zonde dan? Als ik vragen mag?

Laten we maar zeggen dat niet iedereen zich zo kan vinden in de rijmethode van AdB

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:34

Ir111 schreef:
Taaclover schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat je lijn met je armen en teugels recht moet zijn, dat heb je hier niet.

Dan moet je toch beter kijken! Niet op alle foto's heeft ze haar armen en teugel perfect op 1 lijn maar op zo'n beetje de helft wel!

Op deze foto's niet omdat de pony niet nageeflijk loopt.
Op het moment dat hij mooi rond zou lopen dan heb je wel degelijk een verbreking in je rechte lijn

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:35

Ziet er leuk uit yulan
Probreen alleen je ellebogen bij je lichaam tehouden,
anders heel netjes

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:41

Ja, zeker er is al ontspanning yulan! haha
maar op sommige fotos hier mag hij net iets meer rond komen zeg maar, ik hoop dat je het begijpt. En al die herrie om die armhouding, niets van aantrekken!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:41

@ Taaclover: Handen in de oksels?? Van overdrijven gesproken Je teugels moeten in een rechte lijn naar de mond zijn(maw de verbinding tussen mond en hand moet recht zijn, niet de armen zelf). En dat met je ellebogen in 90° voor optimaal contact. Vreselijk als mensen hun handen laag houden, (geeft het de indruk dat) ze het hoofd naar beneden trekken, en dit ten koste van de souplesse van je paard. Ik kan hem diep rijden met hoge handen, en eerlijk gezegd, heb ik er zo nog niet zoveel zien voorbijkomen op bokt.
Op wedstrijd.. tja, de jury mag er voor mijn part van zeggen wat ze willen, ik heb tot nu toe redelijk hoge scores gehaald En heel subjectief, maar sommige jury's kunnen naar mijn oordeel echt niet jureren ( ik had voor een nette proef 58% en voor een proef waar ik een stuk was vergeten 62%, niet logisch toch? )
@ Sazjuaa: Tnx!
@ Jessicaaa: Zie bovenstaande Tnx
@ Hollybolly: Die ontspanningsoefeningen, is eigenlijk een beloning van de ruiter op het willen ontspannen van het paard. Het is niet zomaar stelling vragen, er komt idd nog wat meer bij kijken
Het is zo'n zonde dat mensen hun paard niet gemeend ofzo, naar beneden rijden door te lage handen. Ik verzeker je, met je armen in 90 % heb je veel meer feeling met je paard z'n mond/rug dan met je handen laag,waardoor je stijve schouders krijgt.
@ Nandoman: De methode zelfs een simpeler uitgelegde versie van de klassieke dressuur, denk ik. Vroeger stond ik ook nog wat kritisch, maar als ik merk hoe Winnetou er vrolijker van wordt (psychisch), en dat daarbovenop zijn gangen heel erg veel verruimen, dan twijfel ik niet meer.
En het is idd zooo logisch dat ik me afvraag waarom ik niet eerder zo heb gereden /+
@ VValar:
Persoonlijk ga ik hier dus allesbehalve mee akkoord. De mensen kennen de methode juist niet! Daarom krijg ik ook zo'n commentaar.
Degene die het juist wel kennen of zelf klassieke dressuur rijden, geven een commentaar dat helemaal niet lijkt op het commentaar van degene die de methode niet kennen. En dit commentaar overheerst.
Ik vind het geen zonde dat ik zo rijdt, in vergelijking met vroeger is Winnetou veel soepeler,losser,nageeflijker gaan lopen, en dat is toch geen zonde?

En er zijn foto's waar hij wel, en foto's waar hij niet nageeflijk loopt. ZOals in het begin van het topic vermeld, wanneer ie echt goed begon te lopen, laatste halfuurtje ongeveer, hield m'n pa om met foto's trekken.

En er zijn er die zich niet in de methode vinden omdat ze het niet kennen en omdat het beetje raar is voor hen. Maar als je daartegenover ziet hoe de paarden lopen die zo worden gereden

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:47

yulan schreef:
Taaclover: Handen in de oksels?? Van overdrijven gesproken Je teugels moeten in een rechte lijn naar de mond zijn(maw de verbinding tussen mond en hand moet recht zijn, niet de armen zelf). En dat met je ellebogen in 90° voor optimaal contact. Vreselijk als mensen hun handen laag houden, (geeft het de indruk dat) ze het hoofd naar beneden trekken, en dit ten koste van de souplesse van je paard. Ik kan hem diep rijden met hoge handen, en eerlijk gezegd, heb ik er zo nog niet zoveel zien voorbijkomen op bokt.
Op wedstrijd.. tja, de jury mag er voor mijn part van zeggen wat ze willen, ik heb tot nu toe redelijk hoge scores gehaald En heel subjectief, maar sommige jury's kunnen naar mijn oordeel echt niet jureren ( ik had voor een nette proef 58% en voor een proef waar ik een stuk was vergeten 62%, niet logisch toch? )
@

Op geen van deze foto's vind ik hem nageeflijk (lees aan de teugel) lopen
Op het moment dat hij dit wel zal doen en jij hebt je handen nog op dezelfde hoogte dan zal de lijn echt niet recht meer zijn.

Lage handen vind ik ookt niet mooi, maar je kunt ook de gulden middenweg opzoeken.

Op jouw foto's vind ik het lijken alsof je hem omhoog wil trekken.

En ik kan mijn paard ook diep en laag rijden zonder mijn handen laag te houden. Dat heet gewoon hand volgen

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:47

Ookal ken je de methode (dressuurstage gedaan bij hem) dan zijn er mensen die er nog steeds tegen zijn hoor .
Ieder zo zijn manier van rijden hé.
Ik meende mij ergens op bokt gelezen te hebben dat door je handen zo hoog te houden, je meer inwerkt op de bovenste lagen in de mond. Volgens mij is dit niet de bedoeling dus of handen hoog zo goed is ... .

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:54

@ Taaclover: Nageeflijkheid is in mijn ogen het loslaten van het bit, dus het ontspannen van de rug en het aanvaarden van de ruiter, daarvoor moeten ze niet wat je noemt aan de teugel rijden. Nageven is NIET gelijk aan aan de teugel lopen.(daar zorgt een combinatie van rechtgerichtheid, nageeflijkheid,ontspanning en goede aanleuning voor)De duidelijkste foto's zijn 12 en 13. Dat is een heel duidelijke beloning op het nageven. Maar belonen op het nageven kan ook met 2 mm. teugel.
Zoals ik al zei, zijn het momentopnames, en de beste foto's.. nja, die zijn er niet. (reden staat al 2 x vermeld hier ergens boven).
@ Elke86: Er zullen altijd mensen zijn die anti of pro zijn, dat zal wsl altijd zo zijn. Als je je handen laag houdt werk je niet in op de lagen, maar snijdt je meer de toevoer af. Als je je handen hoger houdt, kan je niet fel op de lagen inwerken. (want je handen zijn dus hoog, en je bit dus ook wat, en dus kan het niet zo fel inwerken op de tong -> lagen).
Trouwens, er zit een normaal, hol dubbelgebroken bit in met bol middenstukje. Een van de lichtste bitten

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:57

Vandaar dat je de guldenmiddenweg moet nemen. Ik heb duidelijk mijn eigen mis uitgedrukt: handen hoog is meer druk bovenaan in de mond .
Inderdaad, ieder zo zijn eigen manier van rijden he. .

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:06

Elke86 schreef:
Ookal ken je de methode (dressuurstage gedaan bij hem) dan zijn er mensen die er nog steeds tegen zijn hoor .
Ieder zo zijn manier van rijden hé.
Ik meende mij ergens op bokt gelezen te hebben dat door je handen zo hoog te houden, je meer inwerkt op de bovenste lagen in de mond. Volgens mij is dit niet de bedoeling dus of handen hoog zo goed is ... .

Dat heb ik ook gehoord. Extreem hoge handen zouden een soort van hefboomeffect kunnen veroorzaken. Tenzij er( zoals yulan zei ) een rechte lijn is.

Verder vind ik het er goed uitzien, yulan, soms maak je je rug wel hol..
Winnetou is mooooiii

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:10

Mmm..
Afbeelding
Ik heb dit eff opgezocht op google, om eff bij na te denken.
Als je je handen laag houdt, zie je overduidelijk dat je effectief op de lagen zit.
Als je je handen hoger houdt, verminder je het sterk inwerkende effect van een bit, en het is niet omdat je met je handen hoog rijdt, dat je moet trekken hé

@ bonitobol: Ik ben zaterdagavond 3 x door m'n rug gezakt omdat ik moest helpen met de nieuwe vloeren te verzeulen in onze 'werf'. Zelfs m'n vader kon met moeite een zo'n pak dragen... dus je mag je voorstellen hoe zwaar de waren En nu zit ik nog altijd met verschrikkelijke rugpijn.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:15

De meest logische redenering is: handen telaag --> druk en handen te hoog ---> druk . Dus of je door je handen hoog te houden de druk gaat verminderen dat betwijfel ik ten zeerste. De gewone (middelmatig) handhouding is volgens mij nog de meest vriendelijke.
Even uit persoonlijke ervaring: met je handen zo hoog kan je nog steeds trekken . Hetgeen ik van Antoine ook moest doen omdat Montana niet wou nageven .

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:18

Ik gooi me ook even in de discussie.
Je zegt dat je moest trekken omdat je paard niet wou nageven?!
Mijn paard wou ook niet nageven, ik moest nie trekken, maar gewoon blijven verder rijden in contrastelling en wachten tot hij nagaf. Ik kan me er echt niet invinden dat Antoine zou gezegd hebben dat je moet trekken om je paard te doen nageven...

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:20

Elke86 schreef:
: met je handen zo hoog kan je nog steeds trekken . Hetgeen ik van Antoine ook moest doen omdat Montana niet wou nageven .

En naar mijn idee gaat het hoofd dan alleen nog maar meer omhoog

Antoine is de enige met dit systeem, dan gaat er bij mij al een lichtje branden.

Je werkt enorm in op de lagen van de paardenmond.

Dat hij werkt vanuit de buitenstelling vind ik verder wel positief.
Ik wil zelf ook eerst een recht paard voordat hij nageeft

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:20

Laat ik het zo formuleren: doordat Montana niet wou nageven en ik de rijstijl niet volledig onder de knie had was ik wat aan het trekken. Maar denk je dat Antoinne mij daar iets van zei? Nee hoor toen ik vroeg of het normaal was dat ik zoveel kracht moest gebruiken zei hij van wel.
Dat komt dus overeen met 'trek maar verder meisje' (in mijn ogen toch )

Maar we zijn hier enorm offtopic aan het gaan, want dit is een fototopic, geen rijtechnische vraag.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:22

Taaclover schreef:
Elke86 schreef:
: met je handen zo hoog kan je nog steeds trekken . Hetgeen ik van Antoine ook moest doen omdat Montana niet wou nageven .

En naar mijn idee gaat het hoofd dan alleen nog maar meer omhoog

Antoine is de enige met dit systeem, dan gaat er bij mij al een lichtje branden.

Je werkt enorm in op de lagen van de paardenmond.

Dat hij werkt vanuit de buitenstelling vind ik verder wel positief.
Ik wil zelf ook eerst een recht paard voordat hij nageeft

Er zijn nog mensen die volgens dit principe lesgeven, en binnenkort nog meer, want er komt een instructiecursus en er zijn al veel inschrijvingen..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:23

Antoine is niet de enigste met dit syteem

Soms is het niet altijd zichtbaar in welke mate je trekt, ieder mens kan zich vergissen.

Elke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:26

Het was heel zichtbaar in welke mate het trekken was. Denk dat mijn bit er langs beide kanten serieus uitstak .

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:43

missblue schreef:
Ik gooi me ook even in de discussie.
Je zegt dat je moest trekken omdat je paard niet wou nageven?!
Mijn paard wou ook niet nageven, ik moest nie trekken, maar gewoon blijven verder rijden in contrastelling en wachten tot hij nagaf. Ik kan me er echt niet invinden dat Antoine zou gezegd hebben dat je moet trekken om je paard te doen nageven...

Tja, iemand die ik ken is met haar paardje naar Ronny ( leerling van Antoine ) gegaan en die moest ook " trekken" tot hij nagaf...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:59

Ik ben het met VValar eens. Een hele leuke pony, maar zonde van Antoine... Ik ken zijn systeem maar al te goed en heb het enkele keren van dichtbij "mogen" meemaken, met hele nare gevolgen... Verder spreek ik me hier niet over uit, maar time will tell...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:03

Ik heb tot nu toe veel positieve dingen gehoord, ben wel benieuwd naar de 'nare dingen' Jammer dat dat er nu niet bij verteld wordt, al is dit mss niet het juiste topic daarvoor

Mss een discussie bij RT?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:11

Taaclover schreef:
Ir111 schreef:
Dan moet je toch beter kijken! Niet op alle foto's heeft ze haar armen en teugel perfect op 1 lijn maar op zo'n beetje de helft wel!

Op deze foto's niet omdat de pony niet nageeflijk loopt.

Op het moment dat hij mooi rond zou lopen dan heb je wel degelijk een verbreking in je rechte lijn

Maar dan verander je toch de hoek waarin je je elleboog houdt?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:16

Ik vind het geen prettige foto's om naar te kijken, ik mis de ontspanning, zowel bij ruiter als paard.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:17

Het beeld wat ik zowel bij de (overigens erg leuke) pony van yulan zie, maar ook bij de pony van missblue, is een weggedrukte rug. Ik snap de armhouding ook niet, het lijkt een grote trek- en race partij. Zo van de foto's af te zien, is het mijn methode niet (heb wel eens wat gehoord en gelezen, maar dit vind ik er niet vriendelijk uitzien).

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:55

Splinter schreef:
Ik heb tot nu toe veel positieve dingen gehoord, ben wel benieuwd naar de 'nare dingen' Jammer dat dat er nu niet bij verteld wordt, al is dit mss niet het juiste topic daarvoor

Mss een discussie bij RT?

Ik vermoed dat dit een reactie was op wat ik typte? Ik pb je even...