King @ Klote (kan het geen work noemen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juliaaa

Re: King @ stinkmodder (kan het geen work noemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:35

Ik zou als ik jou was niet meteen een DA of een fysio erbij halen. Vaak is het rijtechnisch en niet medisch. Als hij na een paar weken niet verbetert zou ik er wel iemand bij halen...

Ik zou hem toch wel laten controleren hoor.
Op een gegeven moment ging het met mij en mijn paard ook opeens niet goed meer. Een beetje zoals bij jou: hij ging niet achter de loodlijn, maar wel gigantisch hangen.
Nu is hij aan het herstellen, omdat hij een peesblessure heeft gehad en ik heb een ontzettend sterk vermoeden dat hij in die tijd last heeft gehad van zijn pees/pezen.
Ik dacht toen ook dat het rijtechnisch was, maar nu niet meer...

juliaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:36

VValar schreef:
Als het zo slecht ging, waarom plaats je dan foto's hier op bokt?

Omdat ze tips wil natuurlijk

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:40

juliaaa schreef:
Ik zou als ik jou was niet meteen een DA of een fysio erbij halen. Vaak is het rijtechnisch en niet medisch. Als hij na een paar weken niet verbetert zou ik er wel iemand bij halen...

Op een gegeven moment ging het met mij en mijn paard ook opeens niet goed meer.
Een beetje zoals bij jou: hij ging niet achter de loodlijn, maar wel gigantisch hangen.

Nu is hij aan het herstellen, omdat hij een peesblessure heeft gehad en ik heb een ontzettend sterk vermoeden dat hij in die tijd last heeft gehad van zijn pees/pezen.

Hangen en achter de loodlijn gaan lopen zijn wel twee verschillende dingen...

Ik heb niet gezegd dat ze er maar helemaal geen vee-arts erbij moet halen, maar ze zou het wellicht eerst even aan kunnen kijken.

Niet alles is gelijk een medisch probleem

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:58

juliaaa schreef:

Dan lijkt het mij nog steeds handig als je goede rijfoto's plaatst, ipv foto's waarop de TS zelf al aangeeft dat het niet zo lekker ging.

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:31

Pletje123 schreef:
juliaaa schreef:

Op een gegeven moment ging het met mij en mijn paard ook opeens niet goed meer.
Een beetje zoals bij jou: hij ging niet achter de loodlijn, maar wel gigantisch hangen.

Hangen en achter de loodlijn gaan lopen zijn wel twee verschillende dingen...

Ik heb niet gezegd dat ze er maar helemaal geen vee-arts erbij moet halen, maar ze zou het wellicht eerst even aan kunnen kijken.

Niet alles is gelijk een medisch probleem

Nee, hangen en achter de loodlijn is inderdaad niet hetzelfde, daarom zei ik ook een beetje zoals bij jou; zo opeens en zo. Maar had het inderdaad wat beter mogen zeggen
En nee, niet alles is gelijk een medisch probleem, maar het is toch wel vreemd dat het nu op dit moment veranderd. Omdat er aan de situatie voor het paard toch niks is veranderd? Je zou kunnen zeggen dat het door het weer zou kunnen komen, maar dat lijkt me raar, omdat het al een tijdje zo is en de ruiter is toch niet begonnen aan nieuwe, moeilijkere oefeningen toch?
Daarom zou ik hem wel na laten kijken.

@VValar: het lijkt mij juist dat ze slechte foto's plaatst omdat ze wil laten zien hoe slecht het gaat en ze wil vragen hoe ze het kan oplossen. Het staat hier inderdaad een beetje raar, omdat mensen vaak geen probleemfoto's hier neerzetten, maar waar zou het anders moeten staan?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:40

juliaaa schreef:
@VValar: het lijkt mij juist dat ze slechte foto's plaatst omdat ze wil laten zien hoe slecht het gaat en ze wil vragen hoe ze het kan oplossen. Het staat hier inderdaad een beetje raar, omdat mensen vaak geen probleemfoto's hier neerzetten, maar waar zou het anders moeten staan?

Nou het lijkt mij dat wanneer je echt je rijproblemen op wilt lossen, je beter naar een instructrice kunt gaan ipv foto's hier op bokt te plaatsen. Het merendeel zal je toch geen nuttige adviezen mee kunnen geven (behalve alleen handen en benen zus en zo). Zet het dan op rijtechnisch neer? Misschien dat je dan wat beter geholpen kunt worden.
De TS plaatste net nog een foto van een week geleden waar het paard volgens haar wél lekker liep. Misschien heeft hij wel gewoon zn dag/week niet, dat kan natuurlijk ook. Zou me er dan niet al te veel van aantrekken. Of zoals ik al gezegd heb, eens met je instructrice er over hebben.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:43

Pletje123 schreef:
Ik vind het toch wel opvallend hoeveel mensen meteen denken dat het dier ziek of ongezond is!

Waarom?

EDIT: 'gewoon even' een tandarts laten komen kost ook euro's..

Omdat ik vind dat je bij verzet of iets niet willen/ kunnen van je paard, je altijd eerst naar een (al dan niet medische) oorzaak moet zoeken. Als je dat kunt uitsluiten, kun je doorpakken. Als je paard pijn heeft is het ten eerste ontzettend oneerlijk tegenover hem, zal zijn vertrouwen in jou een deuk oplopen, waardoor je nog verder van huis bent en je schiet er niks mee op.
En als zij zegt dat hij het wel kan...dan kan er iets zijn (medisch of niet) waardoor hij het nu niet kan...

wat betreft die euro's...een paard kost nu eenmaal geld

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 18:54

VValar schreef:
juliaaa schreef:

Nou het lijkt mij dat wanneer je echt je rijproblemen op wilt lossen, je beter naar een instructrice kunt gaan ipv foto's hier op bokt te plaatsen. Het merendeel zal je toch geen nuttige adviezen mee kunnen geven (behalve alleen handen en benen zus en zo). Zet het dan op rijtechnisch neer? Misschien dat je dan wat beter geholpen kunt worden.
De TS plaatste net nog een foto van een week geleden waar het paard volgens haar wél lekker liep. Misschien heeft hij wel gewoon zn dag/week niet, dat kan natuurlijk ook. Zou me er dan niet al te veel van aantrekken. Of zoals ik al gezegd heb, eens met je instructrice er over hebben.

En als jij had gelezen, had je ook gezien dat ik dat ga doen. En waarom zouden er op HAW alleen perfecte rijfoto's mogen? Waarom geen foto's van een keer dat het slecht gaat.
Ik heb nu al een stuk meer mogelijke oorzaken, als dat ik het zelf had moeten verzinnen hoor.
Ik denk dat ik het eerst nog maar even aanzie met hem, misschien had hij gewoon zijn week niet ofzo.
En ik zit zoiezo al heel weinig in zijn mond, ik rijd met mijn zit en benen, zo min mogelijk handen (al lukt het niet zo goed, als hij zo gaat doen.. )

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:55

Ik vind dat een juist besluit! Succes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:00

MissEvil schreef:
En als jij had gelezen, had je ook gezien dat ik dat ga doen. En waarom zouden er op HAW alleen perfecte rijfoto's mogen? Waarom geen foto's van een keer dat het slecht gaat.
Ik heb nu al een stuk meer mogelijke oorzaken, als dat ik het zelf had moeten verzinnen hoor.
Ik denk dat ik het eerst nog maar even aanzie met hem, misschien had hij gewoon zijn week niet ofzo.
En ik zit zoiezo al heel weinig in zijn mond, ik rijd met mijn zit en benen, zo min mogelijk handen (al lukt het niet zo goed, als hij zo gaat doen.. )

Over aangesproken voelen
Het was niet negatief bedoelt mijn commentaar. Van mij mag je zoveel slechte foto's plaatsen als je wilt! (ik heb trouwens niet gezegd dat je teveel in zijn mond zat hoor) Hoop dat je er wijzer uit wordt. En veel succes met de lessen alvast

Orabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:53

Jow Liss, dat best jammer dat het met King wat minder gaat. Hij is nog jong dus wie weet probeert hij uit of zit tie niet lekker in z'n vel . Tis natuurlijk wel 'n verschil nu serieus rijden dan in de winter gewoon boscrossen . Als het na een week nog zo is zou ik toch maar is 'n derde ernaar laten kijken waar het aan ligt.

En wie weet zijn het z'n tanden wel, Rozetta had ook vreselijke haken. De tandarts schrok ervan en vroeg zelfs of ze nog wel at .

Orabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:55

VValar schreef:
juliaaa schreef:

Dan lijkt het mij nog steeds handig als je goede rijfoto's plaatst, ipv foto's waarop de TS zelf al aangeeft dat het niet zo lekker ging.

Ohjah, als je goede foto's plaats wat heb je dan aan tips . Gaat er toch dat ze met iets zit en graag het wil delen met anderen om zo tot 'n oplossing te komen.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:15

Ik hou dit topic in de gaten. waar ik stage loop denken veel mensen ook dat ze op een speurhond rijden. dan gaat hij echt laag met zijn hoofd en dat zit echt voor geen meter.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 10:50

@ VValar : het kwam wel nogal negatief over, vandaar mijn reactie

En vera: ja, het was natuurlijk wel ff wennen voor hem. De tandarts moet eigenlijk zoiezo nog langskomen, Kiss heeft een haak..
Hij speelt gewoon voor duikboot, maar dat zit niet zo lekker

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:56

Volgens mij is hij nog jong..??
Ik heb een 5-jarige merrie, die ik sinds 4 week (na een tijd uit de baan zijn geweest) weer hard train. De eerste week deed ze het super, de 2 weken erna probeerde ze alles om eronder uit te komen. Ze begon te dribbelen, omhoog te gaan, haar kaak vastzetten, zodat ik geen controle over haar mond had en ik haar dus ook geen stelling kon vragen, keihard wegrennen als ik haar naar de galop vroeg.. enz. enz.. En ze had net zoals de jouwe een paar dagen dat ze haar hoofd helemaal voor haar borst deed zodat ik geen controle meer over haar had. Erg vervelend!
Dit hoeft dus niet meteen, mensen, medisch te zijn..!!
De mijne is nu helemaal super, ook al probeert ze af en toe nog wel weer eens wat uit.. .
Ga gewoon zo goed en hard mogelijk door met trainen, en neem als hulpmiddel anders een zweepje mee. Zorg dat jij het wint, hij heeft het nu namelijk gewonnen hiermee, omdat je zo te zien ook bent opgehouden tijdens het zo vervelend doen. Doe dit niet meer.. !! Ga zo nodig 2 uur door, maar laat het niet van je winnen!
Om dit op te lossen heb je inderdaad les nodig, wat je nu ook binnenkort krijgt.
Veel succes, ben benieuwd hoe die er over 2 week weer uitziet

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:19

nadeel van alle opmerkingen is dat iedereen een tip geeft waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. voordat je weet of iets wel of niet werkt ben je weer een tijdje verder met wellicht als resultaat dat je het alleen maar moeilijker maakt dan beter.
persoonlijk zou ik het paard na laten kijken om zeker te weten dat er niets aan de hand, je bent er tenslotte niet 24 uur per dag bij wat ze doen, misschien heeft die vast gelegen, verkeerd gerold, een misstap gemaakt enzovoorts zonder dat je het hebt gemerkt. is er dan vervolgens niets aan de hand dan kan je goed er mee aan de gang gaan en dan het liefste met een deskundig iemand. die kan je dan op weg helpen zodat je paard weer zo gaat lopen als voorheen! voordeel van iemand die er verstand van heeft en je helpt vanaf de kant vaak hele andere dingen ziet en vaak ook eerder zodat je denk ik beter af bent.
succes met je paard!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 22:27

Even een update:
Ik heb vandaag les gehad, en mijn (nieuwe) instructrice dacht dat het best weleens aan de graspollen kon liggen. Hij had (dacht ze) gewoon ontzettende jeuk..
Hij liep nu na een uur wel íetsje beter..

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 06:16

Daar beginnen ze toch van te schudden met het hoofd?

silv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:07

Dit komt me erg bekend voor! Mijn pony is een kei in energie stoppen in onder het werk uitkomen. Hij vindt dresuur rijden niet het leukste op de wereld, helaas voor hem moet hij er toch zo nu en dan aan geloven. (hij is overigens kerngezond en vorige maand is de tandarts nog bij hem geweest)

Hij zoekt allerlei uitwegen als hij geen zin heeft, zoals dus ook achter de loodlijn lopen. De beste manier om hem netjes aanleunend te krijgen is om hem actief te krijgen (wat al een doel op zich is... liever lui dan moe type). Daarna vraag ik hem aanleuning te zoeken. (Bij hem gaat het erachter duiken ook vaak samen met minder actief worden) En elke keer dat hij er weer achterduikt, harder drijven zodat hij zijn neus weer naar voren doet. Simpel, maar dat heeft bij mij in ieder geval geholpen.

Natuurlijk kan het van alles zijn, ik ben benieuwd wat de uiteindelijke conclusie wordt! Succes!!