Paarden die leren aanpiafferen vanuit stap ontwikkelen vaak/gemakkelijker een piaffe waarbij ze het gewicht juist naar de voorhand nemen, en piafferen door de achterbenen op te trekken. (denk even aan Rusty, dan weet je welk beeld ik bedoel)
Als onervaren ruiter in dit werk, vond ik het zelf eenvoudiger om naar de piaffe toe te rijden vanuit verzamelde draf of passage, dan vanuit de stap. Je hebt het ritme en de impuls meteen te pakken. Dat draagt ook weer bij aan een kwalitatief betere piaffe.
Maar omdat je met verschillende paarden werkt waarbij verschillende trainingsmethoden een beter effect hebben, kun je imo niet zeggen dat het een beter is dan het ander. Het kan wel je persoonlijke voorkeur hebben.
De meerwaarde van trainen tussen de pilaren ken ik niet omdat ik er nooit mee gewerkt heb/mee heb zien werken door vakkundige trainers.
Overigens, Q's argument dat pilarenwerk minder nageaapt wordt heeft imo ook een practische kant. Het kost best wat moeite om die dingen in de grond te slaan
ik zou er zelf niet aan beginnen iig