amber@work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:30

[quote="iSaBeLL"]zowiezo leuk haf !!

maar idd. haffies mag je pas op hum 4e in rijden want dat is idd. met de groei van de botten en de spieren !

Correctie: Paarden kun je beter vanaf hun 4e gaan inrijden. liever nog later zelf. Alle paarden zijn volgroeit op hun 6e tot 7e levensjaar.
Geen uitzondering voor haflinger hoor echt niet. Waar halen jullie het toch vandaan??

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:32

Zielig dit...

Citaat:
maar ze zegt ze was al ingereden toen ze haar kocht ! maar toen heeft ze een paar maanden in de wei gelopen .. laat staan 5 maanden ! dus toen ze ingereden werd was ze 2 jaar en 2 maanden ! want nu is ze 2 jaar en 8 maanden ??

Dus jullie denken: Ach.. die vorige eigenaar heeft het toch al gedaan, dus wij ook
Laat die haf nog minstens een jaar staan joh! En als je daar het geduld niet voor hebt.. dan verkoop je hem en koop je een haf van 7 a 8! Want als je zo door gaat.. kan je dit beestje niet langer dan 2 jaar houden, daarna istie kaduuk.
Ik weet niet wat je wilt.. maar het lijkt me niet dat je je paard pijn wil doen ofzo...

Summertjee

Re: amber@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:35

heey leuk paardje

setje heb ik ook!! is mooi he veel plezier er nog mee!!

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:39

2.8 ??? Zo oud ziet dat paardje er lang niet uit en ze is aan de magere kant . Ik vind het rijden nog niet kunnen , sorry .
Zeker nog niet met gewichten !!
Setje is wel leuk

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:39

oke nu even een vraagje aan iedereen.
waarom mag je een haflinger pas inrijden als die minstens 4 is.
(hoor heel veel mensen zeggen dat ze 4 moeten zijn)
en bij andere paarden beginnen ze gewoon met 3 jaar.
is daar ook een reden voor?
niet aanvallend bedoeld.!!!!!!!

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:40

Sja,

Of ze naar ons zal luisteren is ten 2e he ..
Ik denk als dat paardje 8 is en atroge heeft enzo dat ze dan pas denkt had ik toch maar geluisterd naar die mensen op bokt.nl

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:41

Haflingers zijn later volledig 'uitgegroeid'
Dus op een 4e zijn de meeste botten stevig genoeg op bereden te worden

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:41

xxxvagoxxx schreef:
Sja,

Of ze naar ons zal luisteren is ten 2e he ..
Ik denk als dat paardje 8 is en atroge heeft enzo dat ze dan pas denkt had ik toch maar geluisterd naar die mensen op bokt.nl

Inderdaad

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:45

Tip: Plaats je pony nog een jaartje op de wei. Dan kan hij bijkomen van het te vroeg beleren. Zeker omdat de amazone niet de lichtste is werkt het veel beter om je paard wat uit te laten groeien.
Doe je dat niet loop je veel kans op been en zeker ook rugproblemen op te lopen. Kijk maar eens naar de houding van het paard.

Wees wijs en doe hier iets mee.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:50

Ik vind dit echt niet kunnen, al dat gekloot met z'n jonge pony.
Zonder zadel en het dekje zit ook los op de paarde rug dus je schuift er makkelijk vanaf en dan nog zonder cap.

Gebruik je hersens

Sorry hoor maar ik word zo moe van sommige dingen, denk gewoon eens na voor je iets doet!!!

En als je niet weet hoe het moet, vraag dan iemand te helpen die er verstand van heeft en dan bedoel ik geen pennymeisjevriendinnetje van de manege, maar een volwassen iemand met een stel goed ontwikkelde hersens!!

Nou moeten wij jouw zeker tips gaan geven over hoe je het moet doen, nou dat is te laat.

Tip: Verkoop de pony zo snel mogelijk en blijf lekker op de manege rijden

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:00

Wanneer een paard/pony is uitgegroeid verschilt per paard. Op de foto's kan je duidelijk zien dat deze pony nog lang niet is uit gegroeid en dat rijden op deze pony ook nog niet erg verstandig is (nog erg overbouwd dus een zwakkere rug). Lichamelijk is het niet goed maar ook mentaal kunnen jonge paarden vaak minder verwerken en worden ze makkelijk overvraagd.

Neem de adviezen hier terharte en ga andere leuke dingen met je hafje doen, want die zijn er genoeg Wandelen, verkeersmak maken aan de hand, longeren, grondwerk en natuurlijk veel weidegang en laten spelen met andere paarden.

Het is echt niet de bedoeling om je af te kraken of iets dergelijks maar als je haar nu nog lekker wat tijd gunt genieten jullie later véél langer van het rijden samen!

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:27

Ten eerste heel leuk setje staat geweldig,

Maar idd ik vind het ook veelste vroeg ik zou ook wachten tot hij 4 is ondertussen kun je wel hele leuke andere dingen met je haf doen.
Denk niet aan jezelf maar aan je paardje

Ik heb zelf ook mijn fjordje ingereden en ben pas begonnen toen ze drie en een half was met het rijden en dan ook maar drie keer per week 15 tot 20 minuten. De rest van de week hup lekker op de wei en wel lekker poetsen en verzorgen natuurlijk

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:01

Elena schreef:
Hey

Een haflinger mag je pas rijden als hij 4 jaar is.
Dat heeft te maken met de groei van de botten.
Dus ik ben niet zo tevreden..

Wel leuk setje

Mee eens

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:25

Maya_ schreef:
Haflingers zijn later volledig 'uitgegroeid'
Dus op een 4e zijn de meeste botten stevig genoeg op bereden te worden

Zoals ik al meerdere keren gezegt heb is dit echt dikke onzin!!
Zie mijn onderschrift..
Paarden zijn volledig uitgegroeid op hun 6e tot 7e levensjaar.
Geen uitzonderingen.
Bovendie is wat ej zegt dus ook nog fout, omdat ze nog lang niet zijn uitgegroeid op hun 4e.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:38

leeeeuk setje *hebbe hebbe hebbe*
Leuke haflinger ook

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:43

Weer van die hopeloze mensen..... ach ja, dr iets van zeggen heeft toch geen zin.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:21

QuijoSavan schreef:
Weer van die hopeloze mensen..... ach ja, dr iets van zeggen heeft toch geen zin.

over hopeloze mensen gesproken...
ze moet t zelf weten t is haar pony en ze weet zelf ook nu wel dat ze beter kan wachte maar als ze dat niet doet. moet ze t zelf weten.
ze was gekocht als 3 en ze was dus veel jonger.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:29

Leuke haf!
Idd wel iets te vroeg erop.. Maar dat is eigen keuze..

En ik snap ook niet wat al die mensen zeggen over dat je perse met zadel moet rijden op een jonge pony.. Er zijn genoeg paarden die worden ingereden zonder zadel..

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:42

Hele leuke pony en leuk setje...
Verder ga ik wel met de andere mee...zet dat dier nog even op rust...geef haar de kans om nog even lekker uit te groeien. Niet rijden is niet het eind van de wereld voor een jonge pony. Ga lekker met haar wandelen of grondwerk doen...misschien wat VDen als de pony het leuk vind...
Je moet het zelf weten...maar het lijkt mij als je zo'n leuke pony hebt dat je ook het beste voor je pony wilt...

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:14

Leuke pony!

Wat ik me afvraag is of jullie al eens eerder een jonge pony zadelmak hebben gemaakt of dat er iemand bij is met kennis! Want wees zuinig met zo'n jong dier!
Voor de ruiter: Probeer alsjeblieft je eigen balans te zoeken. Je zit een beetje te klooien met je teugels. Teugels op contact en handen stil! Waarom gebruiken jullie niet een riempje om zijn nek? Als hij maf gaat doen kan je dat vast pakken en als je je evenwicht kwijt bent kan je het touwtje pakken in plaats van gelijk in zijn mond te zitten. Wees daar zuinig op! Verder heb ik geleerd altijd licht te blijven rijden. Niet doorzitten!! Wil je paardje lastig aanspringen in galop (wat normaal is voor een jong paard) ga dan niet zitten bonken op zijn rug en weer je eigen evenwicht verliezen maar blijf lichtrijden en laat hem op je STEMcommando aanspringen! Desnoods eventjes op het verkeerde been lichtrijden als hij niet goed wil aanspringen! En als je terugwil niet door gaan zitten! Je paardje reageert als het goed is heel goed op je gewicht en op wat jij doet bovenop zijn rug. Als jij langzaam licht gaat rijden gaat hij langzamer lopen, gebruik dat ipv zijn rug onnodig belasten!

En over dat zonder zadel laat ik me maar helemaal niet uit, maar je begrijpt dat ik dat zeer onverstandig vind!

Kortom: wees zuinig op dit jonge ding! Hij heeft (nu nog) een mooi ruggetje (hopelijk) en een zacht mondje! Haal er iemand met kennis bij, want een paard inrijden doe je niet zomaar eventjes! Er komt meer bij kijken dan je denkt denk ik.....

Veel succes met je pony'tje!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 01:30

Ik zou nog een jaartje wachten..

Of je moet willen dat je amber ook op haar 8e kwijt raakt net zoals bij zhivago door het vroege inrijden..

laat haar lekker staan en pak haar over een jaartje lekker mee

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 05:53

Misschien een beetje off topic maar over het algemeen zijn koudbloedige paarden pas op 4 jaar in zoverre uitgegroeid dat ze wat meer aan kunnen.
Wij pakken onze paarden ook KWPN-ers pas op 4 jarige leeftijd en sommige pas op 5 jaar. Jammer dan dat ie pas later in de sport kan worden uitgebracht. Maar wel fijn dat ie langer mee kan.

Heb het hier ook met stephanie over gehad. Maar is haar eigen keuze.
Ze heeft Amber eigelijk gekocht van een handelaar die niet wist hoe oud de pony was. Op de foto's van daar is duidelijk te zien dat ze verdoofd was. Helaas heeft ze daar bovenop bij ons op stal een infectie gehad. Gelukkig gaat het nu al wat beter.

Alleen Stephanie je bent al langer met Amber bezig. Dat weet je zelf ook dus geen 2 weken. Eerlijk is eerlijk.
Maar dat is mijn mening.
Dus niet mij erop aankijken

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 05:54

Misschien een beetje off topic maar over het algemeen zijn koudbloedige paarden pas op 4 jaar in zoverre uitgegroeid dat ze wat meer aan kunnen.
Wij pakken onze paarden ook KWPN-ers pas op 4 jarige leeftijd en sommige pas op 5 jaar. Jammer dan dat ie pas later in de sport kan worden uitgebracht. Maar wel fijn dat ie langer mee kan.

Heb het hier ook met stephanie over gehad. Maar is haar eigen keuze.
Ze heeft Amber eigelijk gekocht van een handelaar die niet wist hoe oud de pony was. Op de foto's van daar is duidelijk te zien dat ze verdoofd was. Helaas heeft ze daar bovenop bij ons op stal een infectie gehad. Gelukkig gaat het nu al wat beter.

Alleen Stephanie je bent al langer met Amber bezig. Dat weet je zelf ook dus geen 2 weken. Eerlijk is eerlijk.
Maar dat is mijn mening.
Dus niet mij erop aankijken

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 06:33

Je trekt hem ook ferm hard in de mond voor een jong paardje. Zo wordt ze heel hard in de mond

Maaike14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:02

Arm paardje

Mijn paard (fries x pool) heb ik ook eerst 4 en half laten worden en toen pas ingereden. En ze vind het harstikke leuk het rijden nu.