jong paard heeft de achteruitversnelling uitgevonden!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:54

aerdenhout1 schreef:
Op het moment dat je afstapt als het niet gaat ben je al verkeerd bezig want dan heeft meneer gewonnen!

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Meneer heeft bij mij pas gewonnen als ik hem beloon en terug op stal zet.
Ik ben gewoon met hem verder gegaan, en doorgegaan tot hij wel reageerde. En dit vervolgens beloond!
Een paard heeft in mijn ogen pas gewonnen als de berijder denkt, laat maar zitten, ik ga wel wat anders met hem doen, of zet hem terug op stal.

Zunzuncito

Re: jong paard heeft de achteruitversnelling uitgevonden!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:55

Ze stapte toch af toen hij twee rondjes goed liep? Dat is niet afstappen als het fout gaat...dunkt me. Of dat je tien rondjes had moeten rijden voordat je eraf mag is iets wat je zelf moet bepalen.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:56

Sily schreef:
Hij klinkt namelijk al aardig bijdehand

Is hij ook!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:59

Sily schreef:
Madelen schreef:
Maar je paard krijgt niet de beloning dat hij klaar is. Je zet hem niet op stal.

Dat is wel waar, maar aan de andere kant ben je wel gestopt en afgestapt, de handeling die hij moest doen doet hij niet.

Daarom zou ik kiezen voor het vooruit jagen door persoon met zweep of toch een zweepje pakken. Maar als je dat niet wilt doen, lijkt dit me wel een acceptabele optie. Alhoewel het misschien iets langer duurt, omdat je paard niet meteen de link legt met wat hij eigenlijk moet doen.

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:05

Als je iemand in de bak je paard vooruit laat jagen (van die term hou ik niet zo erg, je bent een paard iets aan het leren)
moet je wel erg goed op elkaar ingespeeld zijn.
Jullie moeten elkaar goed aanvoelen en het moet iemand zijn met kijk op paarden.

Als je zelf een springzweepje bij je hebt kun je die gebruiken op het moment dat jij voelt dat het safe is.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:09

Ik bedoel het ook niet letterlijk zo hoor, vooruit jagen. Lees het meer als voorwaarts houden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:11

Is heel simpel. Teminsten zo heb ik geleerd. Als een paard achteruit wil lopen, laat hem dan maar achter uit lopen, de hele bak door. in zn achter uit. Wil hij naar voren, dan zet jij door, net wou hij achter uit nu wil jij achter uit pech dan voor hem. Tot dat jij het genoeg vind. Wel volhouden! Helpt echt.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 23:15

Klinkt logisch!
Heb ik inderdaad wel alatijd gedaan met mn andere paardje alsie niet terug wilde komen van galop naar draf. Ik probeerde het 2x en als hij het niet wilde ging ik door tot hij 'erbij neerviel'. Jij wilde toch zo graag rennen, nou zal je rennen ook!

Zal ik vragen of ik mijn eerste proefje ook achteruit mag doen
(dat zie ik dan weer meteen voor me als ik zoiets lees )

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:19

Dat vind ik dus echt de oplossing niet!
Een paardje wat ik rijd voor mensen is zo van een beetje moeilijk naar onhandelbaar gegaan.
Een paard hoort netjes over de rug (voorwaards) te lopen en graag te werken.
Een beetje karakter en hij gaat zo een uur door..
(en geloof me daar is een paard gewoon niet voor gemaakt)

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 23:22

Ik denk ook alleen dat dit in het voorwaarste werkt!
Want bij mijn andere paard werkste het overduidelijk wel.
Op een gegeven moment wilde hij niets liever dan terug naar de draf.
Maar of dit idd in zn achteruit ook werkt....?

Ik probeer het liever niet uit

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:27

pubelia schreef:
Is heel simpel. Teminsten zo heb ik geleerd. Als een paard achteruit wil lopen, laat hem dan maar achter uit lopen, de hele bak door. in zn achter uit. Wil hij naar voren, dan zet jij door, net wou hij achter uit nu wil jij achter uit pech dan voor hem. Tot dat jij het genoeg vind. Wel volhouden! Helpt echt.

En als je dat bij de verkeerde doet eindig je vanzelf een keer met zijn tweeën op je rug op de grond...

Ik zou er zelf gewoon een zweepje bijgepakt hebben, maar misschien is je longe-oplossing ook wel effectief.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:57

Volgens mij heeft de TS geen hulp vanaf de grond. In z'n achteruit houden is een optie als een paard weet hoe in z'n achteruit te gaan op aanwijzingen van een ruiter OF als er iemand bij staat, maar dat is er blijkbaar niet in dit geval. Hoe hou je een paard dat geen knopjes heeft in z'n achteruit? Precies: totdat hij wil stoppen, want vervolgens weet hij niet wat te doen/ wil hij niks meer doen. En dan zit je weer te haperen met je eerste versnelling. Het is een leuke optie, maar niet bij een groen paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:22

Ik heb gisteren voor het eerst op mijn driejarige gezeten en ook daar had ik al een zweepje bij voor just in case hoor.

Achteruit is een goede optie voor een paard dat al verder gereden is en die oefening kent en die het incidenteel eens doet. Een echte staker gaat van achteruit naar omhoog en doet op een gegeven moment niks anders meer dan omhoog zodra je erop stapt! Ik heb nog een zere schouder van een paar jaar geleden die ervan kan getuigen helaas (samen omgeslagen)

Een bemoedigend tikje kan echt geen kwaad. Ik probeer zelf eerst voorwaarts erop te monteren door stemhulp+been (zelfde commando als met longeren) en begrijpt hij het niet dan stem+been+zweepje. Ze hebben nog tijd genoeg om trucjes te krijgen, liever niet voor gas,rem en stuur erop gemonteerd zitten!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:28

gomir schreef:
pubelia schreef:

En als je dat bij de verkeerde doet eindig je vanzelf een keer met zijn tweeën op je rug op de grond...

Precies, dat is echt het domste wat je kan doen. Het achteruitlopen is in eerste instantie onbegrip wat later over kan gaan in verzet. In beide gevallen is voorwaarts rijden de enige oplossing. Ik heb bij jonge paarden altijd een zweepje erbij. Niet om ze in elkaar te meppen, maar jonge paarden moeten nog leren voorwaarts te gaan op je been. Dat leer je ze door een lichte kuitdruk te geven en vervolgens een (licht) tikje met de zweep. Als je dit een paar keer gedaan hebt, dan snappen ze al heel snel dat ze voorwaarts moeten op je been. Verder moet je een jong paard ALTIJD voorwaarts houden. Dat het paard van TS stil gaat staan en achteruit gaat is het begin van ellende. Dan hebben ze namelijk alle kans op van alles uit te halen. Been geven, tikje erbij. Niet reageren=een fellere tik. nog niet reageren is zo'n harde tik dat hij die voor de rest van zijn leven niet meer vergeet. Dan hoef je dat namelijk nooit meer te doen. Wedden dat hij dan naar voren gaat? En dan belonen. Met jonge paarden moet je heel duidelijk zijn. Ga je hier te truttig mee om, dan loop je een reeele kans dat je eerdaags met je rug in tweeen op de grond ligt.

Overigens is je paard in de hoogste versnelling door de bak jagen tot hij erbij neervalt geen oplossing. Niet terugkomen vanuit draf of galop heeft niets te maken met onwil, maar met onbegrip. Paard begrijpt het vaak gewoon niet. In eerste instantie zullen jonge paarden reageren op druk op de teugels door juist harder te gaan. Paard blijft een vluchtdier. Jonge paarden moet je zeker niet doorrijden tot het schuim erop staat. Ten eerste is het heel slecht voor zijn spieren, ze verzuren. Ten tweede krijgen ze dan een pesthekel aan het werk en dan ben je nog verder van huis. Gewoon rustig doorrijden, met je stem hem rustig proberen te krijgen en desnoods op de volte sturen. Komen ze vanzelf terug. En dan weer belonen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:49

Ik zou ook zeggen gewoon een zweepje erbij pakken, het mooiste is trouwens inderdaad iemand op de grond omdat ie nog zo onervaren is. Je kunt wel heel mooi alles op je zit en stem willen doen, maar als ze daar niet op reageren (en dat doet ie niet) dan moet ie op een andere manier weten dat het toch echt de bedoeling is dat ie voorwaarts gaat. Nu lijkt het allemaal nog niet zo erg, en het is ongetwijfeld een lief paard, maar ze moeten wel even weten wat de bedoeling is want voor je het weet heb je een onhandelbaar dier onder je kont! Paarden zijn net kleine kinderen en ze gaan echt hun grenzen opzoeken, ook al is dat onbewust.

De oplossing die je nu had kan best werken, maar heeft niet mijn voorkeur. Corrigeren kan alleen heel kort op het te verkeerde gedrag. Hij moet imo direct weten dat het op dat moment niet de bedoeling is dat ie achteruit gaat, maar dat hij dus voorwaarts gaat.

Ik ben het dus volledig met de reactie hierboven eens!
En je hoeft hem echt niet te mishandelen, maar hij moet het wel even weten. Paarden hebben ook behoefte aan duidelijkheid!

Olympia96

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:03

Ben het ook eens met Jasmijn. Gelijk corrigeren en een zweepje is een goed middel. Uitstellen heeft geen enkele zin, want jonge paarden worden op een bepaald moment erg creatief in het bedenken van ongevraagde oefeningen is mijn ervaring.

Kilometers achteruit lopen totdat het paard stopt heeft naar mijn mening totaal geen zin (nog afgezien van de belasting die dit voor het paard oplevert). Jij was toch degene die vooruit wilde? Volgens mij is het verkeerd om het paard te laten bepalen hoe de training eruit ziet. Dan is het einde zoek...

Bij mijn jonge paard heb ik ook een zweepje tijdens het rijden, omdat dat beter werkt dan extreem je benen gebruiken. Ik wil dat hij op 'kleine' hulpen reageert en in de praktijk blijkt een tikje met de zweep voldoende te werken wanneer er geen reactie op mijn drijvende hulp komt.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:07

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik er toch maar een 'safetyzweepje' bij ga pakken..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:23

ik ben begonnen met het rijden van mijn paard toen hij 4 was. Hij heeft bij mij ook het tructje van achteruit lopen ontdekt en ik heb dat er toch echt uit geslagen. Ik vind het gevaarlijk: als hij tegen een ander oploopt heb je zo een trap te pakken. En bovendien is omhoog komen de volgende stap, en zo ver moet je het gewoon niet laten komen!

Waarschijnlijk heeft hij na een paar klappen al door dat het geen zin heeft en kun je die zweep weer lekker weglaten.

In ieder geval succes.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:25

Ben reuze nieuwsgierig . Je bent nu tegen dit probleem aangelopen en hebt hier verschillende reacties gezien. Wat ik o.a uit die reacties lees is dat naast een zweep gebruiken iemand op de grond erbij hebben staan, nog weleens goed zou kunnen zijn voor jullie beide, maar daar lijk je erg stil over. Heb je les met je jonge paard of iemand die soms mee komt kijken? Of doe je dit helemaal alleen?

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 13:42

Iemand op de grond, is wat ik normaal gesproken ook doe.
Ik heb iemand die me helpt met het verzorgen van mijn paarden.
Eerst heb ik er aan de longeerlijn opgezeten, en daarna liep zij ernaast.
maar dit was erg verwarrend voor hem. Want ik wilde hem zelf sturen. Maar hij heeft geleerd dat hij naast zijn begeleider moet lopen. Dus hij wilde achter haar aanlopen, en ik wilde hem bijvoorbeeld de volte opsturen.
Dat was dat de rede dat ik het zonder iemand wilde proberen.

Ik heb nu nog geen les. Wel besproken. Maar ze komt pas echt lesgeven als hij de basis, dus gewoon stappen en draven in de richting die ik opwil, zo goed als onder de knie heeft. ook heb ik een plan van aanpak met haar opgesteld. In welke volgorde ik het beste kan aanpakken en hoe ik het moet opbouwen. Zij gaf mij ook het advies er een zweepje bij te pakken.

Mijn andere paardje heb ik ook zelf ingereden onder begeleiding.
En dat is me aardig goed gelukt al zeg ik hetzelf
Maar dat is alweer zo'n 7 jaar geleden. En ik had vanaf het begin wel dingen die ik anders wilde gaan doen, dus geleerd van mijn fouten.

Rico, (mijn andere paard) is als het om werken gaat liever lui als moe, en daar heb ik dus met rijden ook altijd een zweepje voor nodig.
Al is dit vaker voor zijn idee, als dat ik hem moet gebruiken.

Maar ik ben gewoon niet zo zweperig, dus daarom was ik erg benieuwd naar andere suggesties.
Maar ik denk dat ik kan concluderen dat ik een zweepje eigenlijk niet kan laten liggen als het om dit probleem gaat.
Het is inderdaad zo dat hij gister al tekenen van echt opstand vertoonde. Achteruitlopen en nergens meer op reageren, zijn hoofd zo hoog mogelijk in de lucht zodat ik niks kon beginnen. Dit kan inderdaad gaan uitlopen op steigeren. Nou vraag ik nog geen aanleuning, omdat we alleen nog maar met stappen bezig zijn, en het pas de vierde keer is dat ik er los opzit! Dus om te voorkomen dat hij, als ik straks wel wat meer van hem ga vragen, écht in opstand komt, ga ik het denk ik toch maar met een zweepje proberen, uitsluitend om hem om hem te corrigeren in het in opstand komen.

Hij is behoorlijk bijdehand, en erg beinvloedbaar. Daar wil ikmee zeggen dat hij 2 maanden geleden pas geruind is. En nu alle paarden op de wei staan en constand loopt te hinniken en er niet bij is met zijn hoofd.
Dit heeft tijd nodig, maar ik vind het ook belangrijk om consuquent te zijn.
In ieder geval voor jullie reacties!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:46

Wat ik uit jou reacties begrijp is dat je er 4 keer op hebt gezeten en alleen nog maar hebt gestapt en dat je paard nogal afgeleidt is. Ik denk dat je beter na een rondje gestapt te hebben direct kan gaan draven. Of als hij direct al afgeleid is, direct gaan draven. Zolang je hem goed voorwaarts houdt, krijgt hij geen kans om vanalles uit te halen en je hebt meer zijn aandacht. Gezien het feit dat hij al stilstaat zou ik de eerste tijd na het op stappen direct gaan draven. Als dat goed gaat, kun je weer gaan stappen.

Als ik een jong paard zadelmak maak, dan draaf ik vlak na de eerste keer opstappen al weg. Vanuit een voorwaartse draf of galop is het voor een paard nl veel moeilijker om hoog te bokken en krijgen ze geen kans om stil te gaan staan of zelfs achteruit te gaan. Voorwaarts houden is echt het allerbelangerijkste! Voltes, aanleuning, overgangen en sturen komt later wel. Een paard dat niet voorwaarts is kun je nl ook niet sturen. Je moet niet te netjes willen rijden in het begin.

Ga anders eens op een africhtingsstal kijken, daar doen ze het ook zo. Daar kun je veel van leren. In de strengen heeft een tijd terug ook een hele serie gestaan over zadelmakmaken. Daar benadrukten ze ook dat je het paard niet moet gaan afwachten. Direct naar voren rijden (evt. mbv iemand die in het midden van de bak staat met een longeerzweep, die kan hem naar voren jagen als hij teveel terug komt, begint te bokken oid).

Veel succes ermee!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:22

Ja, ik kan helemaal met Jasmijn meegaan. Het beste is om denk ik nog even aan de longe te gaan en dan vlot voorwaarts te draven. Dan kan degene op de grond de reacties een beetje inperken en hem tegelijk voorwaarts houden. Als je er nog maar zo kort op hebt gezeten heb je er nog geen hulpen op zitten en dan begin je eigenlijk niet zoveel. Met alleen stappen kan je ook eigenlijk niet zoveel. Je paard moet eerst wennen aan gewicht op zijn rug EN leren dat ie voorwaarts moet, net wat Jasmijn hierboven zegt. Omdat het paard nog geen hulpen kent heb je daar eigenlijk eerst iemand op de grond bij nodig, of je moet zelf al vrij handig zijn.

Succes!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:02

Achterwaarts zonder dat jij het wil, is net zo ongehoorzaam als steigeren en bokken om je eraf te krijgen.

Besef dat, en pas je handelen daarop aan. In de kudde wordt ook niet alles gepikt en met zit en benen willen rijden is mooi, maar als dat geen reactie geeft dan ben jij degene die daarmee zit.
Ik zou zorgen dat je iemand erbij hebt die hem voorwaarts houdt.

Lukt dat niet, laat dat inrijden dan aan iemand anders over want er is niets zo erg als een paard dat bij het inrijden al heeft geleerd dat het niet altijd voorwaarts hoeft te zijn.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 23:25

De 'magicstick' worked!!

Echt!! hij sprong naar voren, gaf een megabok, ik bijna met mn snufferd in het zand. Maar de knop was geinstalleerd!!
Na wat oefenen deed hij het zelfs alleen op zit en stem!
Ook het vrij direkt aandraven hielp!
Ik heb zelfs (perongeluk eigenlijk) gegalopeerd!! Heel rustig, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Dit was wel allemaal aan de lijn. Dit omdat hij toch nog vrij onrustig was en ongeconcentreerd!
Maar ben blij dat de knop er op zit!!

Allemaal bedankt voor de reacties!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 11:13

Helemaal super! Nou heeft ie waarschijnlijk in een keer door dat ie toch moet doen wat jij wil en daar heb je alleen maar gemak van. Dat ie nog aan de longeerlijn loopt is geen enkel probleem, zelfs beter waarschijnlijk, omdat jij dan niet alles tegelijk hoeft te doen en er vanaf de grond nu nog meer controle is dan als je erop zit. Geeft niks als het allemaal een beetje onbenullig nog lijkt, want hij moet het allemaal ook nog leren. Eerst maar het gas en dan de rem erop zetten, de rest komt vanzelf. Lekker doorgaan met voorwaarts rijden en als ie braaf is gewoon de galop meepakken alsof het de gewoonste zaak van de wereld is!

Succes verder!