leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

Re: leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:19

het gevoel kan je niet leren uit een boek. verder ben ik wel van mening dat theooretische ondersteuning heel belangrijk kan zijn. en je kan er zeker beter door leren rijden.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:43

Bets schreef:
Lins_Vetra schreef:
Mijn moeder leest heel veel uit boeken. Ze geeft mij ook les op een niveau dat ze nooit echt heeft gereden, maar ze weet precies waar ze op moet letten!

Dat vind ik erg knap, zou willen dat ik dat ook kon!! Maar mij kun je niet wijsmaken dat je dingen kunt uitleggen, hoe het gevoel moet zijn over oefeningen dat je zelf niet gereden hebt.
Tenminste mijn ervaring is dat ik ook moet kunnen uitleggen wat een ruiter moet kunnen voelen. En dat kun je alleen vertellen als je zelf ervaring hebt en zelf ook gereden hebt. En je moet ook rijtechnisch inzicht hebben vind ik om te kunnen lesgeven, dat haal je niet alleen uit de theorie, daarvoor moet je ook veel vlieguren maken.

Ik zeg ook niet dat je zomaar les kan geven terwijl je nog nooit op een paard hebt gezeten, maar wel boeken hebt gelezen.

Mijn moeder rijdt zelf ook, en voelt precies aan wanneer een paard ontspannen is en ziet hetzelfde bij een ander paard. net als veel ruiters.
Maar de hulpen en de correcte uitvoering van hogere oefeningen ( zoals appuyeren, galopswissels, renvers en de hele mikmak ), lezen we uit boeken.. Mijn moeder staat me bij voor als ik iets vergeet, of als de oefening net niet voldoende is uitgevoerd. Dat alles leest ze uit boeken. ( en natuurlijk helpen dvd's tegenwoordig ook! )

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:44

Je kan uit een boek niet leren rijden.
Je kan erin lezen hoe het moet, maar het niet leren!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:13

Lins_Vetra schreef:
Ik zeg ook niet dat je zomaar les kan geven terwijl je nog nooit op een paard hebt gezeten, maar wel boeken hebt gelezen.

Mijn moeder rijdt zelf ook, en voelt precies aan wanneer een paard ontspannen is en ziet hetzelfde bij een ander paard. net als veel ruiters.
Maar de hulpen en de correcte uitvoering van hogere oefeningen ( zoals appuyeren, galopswissels, renvers en de hele mikmak ), lezen we uit boeken.. Mijn moeder staat me bij voor als ik iets vergeet, of als de oefening net niet voldoende is uitgevoerd. Dat alles leest ze uit boeken. ( en natuurlijk helpen dvd's tegenwoordig ook! )

Nou ik vind dan nog knap. Je kunt de hulpen en alle voorbereiding voor oefening halen uit een boek en aan theorie, ben ik helemaal met je eens. Maar de feeling!! Die kun je niet uit een boek halen, sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Inderdaad veel zien en veel bekijken doet ook goed. Ik heb zelf ook heel veel geleerd van opnames van mijn eigen lessen. Zodat ik dus mijn gevoel om kon zetten naar het zien vanaf de grond. Maar zoals ik al zeg, dan kun je je feeling weer omzetten terug naar grond werk en kun je beenzetting ook zien (als je dat eerst nog niet goed voelde of het correct is en dat soort zaken)
Zo heb ik er veel van geleerd. Maar blijf erbij dat je het echt moet blijven voelen. En zeker ook die hogere oefeningen! Daar moet je gewoonweg begeleiding in krijgen van iemand die juist die oefeningen wel gereden heeft. Dat is mijn mening

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:57

Ik respecteer je mening, natuurlijk!
Maar in het geval van mijn moeder; het is toch echt zo. Natuurlijk heeft ze wel eens mijn paard 'uitgeprobeerd'. Maar zelf is ze niet tot dat niveau gekomen met één van haar ( vorige ) paarden

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:03

Ja oke daarom staat dit ook onder discussie, maar ik denk dat de meeste mensen (die in deze topic gereageerd hebben) hetzelfde denken als ik.

jacco_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:09

dressuurmatig gaat er niets boven een instructrice. Bij het springen maak ik wel veel gebruik van boeken.

Maar dan is het meer over afstanden van hindernissen, balken hoe een parcours te bouwen.
hoe de galoppassen te berekenen e.d.

Maar de basis van springen is dressuur en daar wil ik echt een instructrice voor hebben

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:49

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:53

jacco_h schreef:
Bij het springen maak ik wel veel gebruik van boeken.

The Caprilli papers: de brieven van Caprilli vertaald in het engels doch deze zijn helaas alleen antiquarisch verkrijgbaar en de duitse vertaling alleen privé.
Of de boeken van Rolf Becher (Chiron Verein).

HC

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:19

marleen_usar schreef:
Heb jij het rijden hoofdzakelijk uit een boek geleerd, of wie vind dat je dat niet kan? Zo ja welk boek vinden jullie goed en welk boek minder goed. Ik heb namelijk fibromyalgie en heb daardoor een paar jaar niet intensief kunnen rijden, Ik heb nu weer les maar door dat mijn benen nog niet veel kracht hebben lukken bepaalde dingen niet. Ik heb daarom een boek gekocht en leer nu veel over de houdingen die belangrijk zijn om iets voor elkaar te krijgen. En heb het vanmorgen in de praktijk gebracht, en het ging echt beter.

Jolanda heeft het gedaan. Die rijd nu Z2 met haar fjord Guusje

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:07

Als je theoretische kennis hebt heb het een stuk makkelijker in de praktijk.
Ik merk dat aan mijn moeder zei is naar 20 jaar ook weer begonnen met paardijden en ze ligt een goed stuk achter met praktijk.
Dan vraagt ze weer dit dan vraagt ze weer dat als je de theorie dan al kent stel je ook minder vragen en weet je ook waarmee je bezig bent.
Kijk nooit in de ogen etc. heb ik allemaal uit een boek mijn trainster merkt dat ook en leert mij dan nog de fijnheden erbij.
Mijn moeder daaraantegen maakt nog erg veel fouten.
Conclusie met theorie ben je al een eind verder

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:16

kijk nooit in de ogen? Juist wel

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:17

Je krijgt tips hoe je iets moet doen,
maar het zal nooit je instructrice vervangen

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:25

lois_fjordje schreef:
kijk nooit in de ogen? Juist wel

En waarom?
Mijn (ik noem haar liever trainster) trainster zegt altijd 'nooit in de ogen kijken, want dat betekent dat hij weg moet gaan'.
En ik merk ook aan de reacties van de paarden dat als je ze in de ogen kijkt hun zich steeds van jou verwijderen.
Dus zou ik graag jou uitleg willen horen.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:48

"Als je het paard recht in de ogen kijkt.....wordt het tijd om je teugels te vieren!"

_Romana_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:22

runningkawa schreef:

Dat er helaas lesgevers zijn die er weinig aandacht aan geven, moet ik helaas beamen...
Maar dan is er eigenlijk maar 1 ding te doen...op zoek naar een ander.

Maarja vind ze maar

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:38

Ik zou altijd zorgen voor een paar oudere paardrijboeken. Daarin wordt de essentie van rijden beter weergegeven, dan de moderne boeken met hele fraaie plaatjes maar slechte tekst.

In de meeste instructie, gaat de theorie verloren. Als je ziet wat er aan theorie in de opleiding wordt meegegeven, dan is dat uitermate weinig. Wat daarvan overblijft komt nauwelijks bij een leerling ruiter.

Als je instructeur zou willen worden, zou de toegangseis voor de praktijk niet via de winstpunten, maar via een toelatings examen moeten gebeuren. Een oranje lint, zegt weinig over het feit of je een paard goed africht, traint en rijdt..... Daarnaast is overdragen van kennis en ervaring een vak apart. Daar wordt te weinig aandacht aan besteed. Het sturen, gasgeven en remmen komt wel over, voor de rest valt veel wat in dressuur belangrijk is, weg. Het begint helaas teveel op consumptie dressuur te lijken.

De meeste instructeurs geven ook liever les aan wat meer gevorderde ruiters. In een manege wordt de instructeur met de minste ervaring meestal aan de beginners toegewezen. De instructeur met de meeste ervaring, zou juist de beste basis - voor een goede rijtoekomst - kunnen leggen......

*Instructeur: M/V.

De Orun 1,2 en 3 meisjes zitten - met handen en voeten - te tellen hoe de beenzetting van een paard in gang is...... Uitleggen kunnen ze het bijna niet. Gevoel is belangrijk, maar wat is een goed gevoel. Als je lang verkeerd les gehad hebt, heb je een verkeerd gevoel aangeleerd, waarvan je aanneemt dat het gevoel goed is.

Goede instructie is heel belangrijk. Wat je in de praktijk doet, moet je kunnen uitleggen. Je moet vragen kunnen beantwoorden en jezelf de vraag moeten kunnen stellen of je goed of verkeerd bezig bent.

Blind dat doen wat je gezegd en geleerd wordt, is in veel gevallen niet de juiste weg. Een goede instructeur weet waarover hij/zij praat, die zal het je ook graag uitleggen.....

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:14

neej niet echt leren 'rijden' maar bijvoorbeeld vroeger wel de namen van de onderdelen van het hoofdstel en zadel...de verschillende paardenrassen van plaatjes maar verder eigelijk niet

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:41

Je kunt tips halen uit een boek maar niet goed leren paardrijden

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:06

nou,
ik ben 5 jaar geleden begonnen met rijden, ik kon niet eerder omdat mijn ouders daar geen geld voor hadden. Ik wilde al 7 jaar geleden op paardrijden.
Ik heb een paar boeken gekregen van vrienden en daar redelijk wat theorie kennis uit kunnen halen.
het lichtrijden vormde voor mij met mijn eerste les absuluut geen probleem, ook het op het goede been lichtrijden ook niet. een aantal van dit soort dingen kan je wel, vind ik, uit een boek leren, het voelen is even wat anders, maar een goede omschrijving in een boek heb je het in een paar minuten door.
tuurlijk moet je veel vrijuren maken om het echte rijden onder de knie te krijgen, maar als de theorie er is ben je er makkelijker ( ik zeg niet dat je uitgeleerd kan raken!)

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:13

Hey , heb ook fibromyalgie, en vind het ook best moeilijk... je wil dingen doen, maar sommige dingen heb je gewoon nog geen spierkracht voor...

ik lees ook veel boeken, maar meer voor tips... je kan er idd niet uit leren rijden...

Ook heb ik gemerkt, dat wat je ook doet qua oefeningen, je traint je spieren het best met paardrijden zelf...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 10:48

die kracht missen is het ergste want ik hou hem maar een paar passen in de galop. Maar nu voer ik haver hij is nu ook sneller en dat scheelt veel voor mijn spieren. Ik kan nu met de les 3 kwartier rijden zonder dat ik er af gehesen moet worden.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:51

Ik haal er alleen tips uit, en ik heb een fijn boek met foto's hoe je bepaalde oefeningen uit kan voeren.
Ik ga dan met zo'n oefening aan het werk, en laat iemand anders toekijken of het goed gaat, maar echt leren rijden doe je naar mijn mening door goed les te krijgen en erop te zitten.

Melanie_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:26

uit een boek kun je een hoop leren, maar zodra je op het paard stapt, is het volgens mij heel moeilijk om dat ook toe te passen, volgens mij heb je hier echt een instructeur voor nodig die je hierbij helpt. Maar als je een klein probleempje hebt, staan er soms heel handige tips in boeken

marleen89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:41

Ja er zullen inderdaad wel handige tips in een boek staan maar in praktijk zal het denk ik wel altijd anders zijn.