Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Bets schreef:Lins_Vetra schreef:Mijn moeder leest heel veel uit boeken. Ze geeft mij ook les op een niveau dat ze nooit echt heeft gereden, maar ze weet precies waar ze op moet letten!
Dat vind ik erg knap, zou willen dat ik dat ook kon!! Maar mij kun je niet wijsmaken dat je dingen kunt uitleggen, hoe het gevoel moet zijn over oefeningen dat je zelf niet gereden hebt.
Tenminste mijn ervaring is dat ik ook moet kunnen uitleggen wat een ruiter moet kunnen voelen. En dat kun je alleen vertellen als je zelf ervaring hebt en zelf ook gereden hebt. En je moet ook rijtechnisch inzicht hebben vind ik om te kunnen lesgeven, dat haal je niet alleen uit de theorie, daarvoor moet je ook veel vlieguren maken.
Lins_Vetra schreef:Ik zeg ook niet dat je zomaar les kan geven terwijl je nog nooit op een paard hebt gezeten, maar wel boeken hebt gelezen.
Mijn moeder rijdt zelf ook, en voelt precies aan wanneer een paard ontspannen is en ziet hetzelfde bij een ander paard. net als veel ruiters.
Maar de hulpen en de correcte uitvoering van hogere oefeningen ( zoals appuyeren, galopswissels, renvers en de hele mikmak ), lezen we uit boeken.. Mijn moeder staat me bij voor als ik iets vergeet, of als de oefening net niet voldoende is uitgevoerd. Dat alles leest ze uit boeken. ( en natuurlijk helpen dvd's tegenwoordig ook! )
Madelen schreef:Welk(e) boek(en) vinden jullie eigenlijk geschikt voor de theoretische achtergrond?
jacco_h schreef:Bij het springen maak ik wel veel gebruik van boeken.
marleen_usar schreef:Heb jij het rijden hoofdzakelijk uit een boek geleerd, of wie vind dat je dat niet kan? Zo ja welk boek vinden jullie goed en welk boek minder goed. Ik heb namelijk fibromyalgie en heb daardoor een paar jaar niet intensief kunnen rijden, Ik heb nu weer les maar door dat mijn benen nog niet veel kracht hebben lukken bepaalde dingen niet. Ik heb daarom een boek gekocht en leer nu veel over de houdingen die belangrijk zijn om iets voor elkaar te krijgen. En heb het vanmorgen in de praktijk gebracht, en het ging echt beter.
lois_fjordje schreef:kijk nooit in de ogen? Juist wel
runningkawa schreef:
Dat er helaas lesgevers zijn die er weinig aandacht aan geven, moet ik helaas beamen...
Maar dan is er eigenlijk maar 1 ding te doen...op zoek naar een ander.