Wordt gevaarlijk genoeg dit!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:57

Das het probleem, met een slof hou je hem naar beneden, maar hij GAAT juist naar beneden met zn hoofd, rug bol en maar jumpen. Zit dat maar eens uit! We zullen zien hoe het verder gaat, begin behoorlijk moedeloos te worden!

Moon

Re: Wordt gevaarlijk genoeg dit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:04

mss er zelf opzitten en dat iemand anders ernaast loopt en vast houd.
dan steeds kleine stukjes los rijden.. en goed belonen als hij braaf is..
kweet niet of het zal werken..
maar het is een idee
maarja.. veel succes nog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:21

Je wilt dit vast niet lezen, maar ik schrijf het toch. Ik geloof niet dat een paard doelbewust de ruiter eraf zal werken, tenzij er geen wisselwerking (band) is tussen paard en ruiter. Je kunt met je paard een team worden wanneer de wil van jouw kant ervoor is en niet begrensd wordt door een tijdsfactor.

PussInBoots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 00:22

Kijk en die wisselwerking is er in het grondwerk zeker! Als ik ernaast loop ben ik helemaal de baas, kan ik met hem door het vuur! En toch denk ik dat meneer me er doelbewust af probeert te werken, hij heeft door dat hij dan gewoon vrij naar huis kan lopen! Dat een paard niet over de gevolgen kan denken weet ik ook! Maar hij weet wel degelijk hoe hij iemand moet dumpen!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:27

hij klinkt inderdaad gewoon puur dominant, zeker als hij aan de hand gewoon braaf is...
Ik vind de tip van Sonja trouwens wel een goede!
En het is al eerder gezegd maar een type Gert vd Hoff heb je niet in de buurt?
Want feit is dat hij een spelletje met je speelt, en daarin zo doordraait dat het gevaarlijk wordt voor iedereen. En dat jij dat niet kan verhelpen is niks ten nadele van jou, op het moment dat zo'n dier van 600 kilo door heeft wat hij kan maken heb je als mens nog maar erg weinig te zeggen helaas.

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:42

Mijn merrie wilde jaren geleden ook het erf niet af....
Was het toch gelukt dan duurde dat niet lang.

Op een gegeven moment ben ik achterwaart voorbij het kritieke punt gereden, daar omgedraaid en heel hard voorwaarts gereden.

Na een paar keer was ze dat achterwaart zo spuugzat dat het niet meer in haar opkwam om te klieren.....

En wanneer ik weer normaal het erf verliet en ze begon, zette ik haar weer in d'r achteruit en ging gewoon verder.....

Is een idee, maar heel veel succes ermee!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:15

Citaat:
600 kilo door heeft wat hij kan maken heb je als mens nog maar erg weinig te zeggen helaas.

Meneer is dus 750 kg! Dat achterwaarts gaat niet lukken ben ik bang. dan heb ik mallang in het zand gebeten. Denk dat ik maar in de bak blijf, erg jammer maar het is niet anders!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:29

Waarom vraag je tips als je het toch bij voorbaat al opgeeft? Kom, geef jezelf een schop onder je kont en ga d'r voor. 't Wordt zo'n heerlijke zomer, dan wil je toch lekker naar buiten! JE KUNT HET!!!! GoGoGo!!!!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:32

Heb je zoveel respect voor hem dat je hem meneer noemt??

Hahaha, nee is erg vervelend allemaal, maar je zal er toch doorheen moeten. Ik denk dat alle paarden wel eens van die periodes hebben.. (die van mij tenminste wel )

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:04

Mijn paard kent de truc van het omdraaien ook. Sinds ik 2 maanden geleden mijn paard verhuisd heb en vlakbij het bos sta moet hij nu ook echt buitenritten maken.

Bij mijn paard helpt het om hem te laten wennen, dus steeds herhalen en dan steeds een stukje verder. Eerst na het rijden in de bak een stukje uitstappen. Zijn eerste energie is hij dan allang kwijt en is dan wat makkelijker te stroomlijnen. Als ik niet eerst ga rijden was mijn paard zo opgewonden en blij dat hij niet weet waar naartoe met zijn energie dat hij het in ongein ging steken. Nu het normaler voor hem wordt om naar buiten te gaan weet hij zijn energie zekf beter te stroomlijnen.
Lijkt ook wel of hij het beter aandurft als hij de weg kent. Om de weg bekend te laten worden voor hem ben ik dus ook aan de hand wezen wandelen, meegewandeld toen er een ander op zat en met andere paarden samen buitenritten maken. Ik kan nu het grootste deel van de tijd met een lange teugel rijden.
En ik kan hem gelukkig wel achterwaarts ergens langs krijgen als hij zich omgedraait heeft, daar gaat de gein snel vanaf voor hem en kiest hij eieren voor zijn geld en loopt toch maar weer voorwaarts.

Als jouw paard aan de hand wel mee te krijgen is dan zou ik voorlopig iemand meenemen ernaast of met de fiets. Mijn paard vindt dat heel handig zo'n fiets, kan hij zijn hoofd op de bagagedrager laten steunen....

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:18

En wat gebeurd er dan als je buiten actief dresuur gaat rijden? Koppie erbij, achterhand erbij, pasje links, pasje rechts, schoudervoor, schouderbinnen, pasje verruimen, pasje terug, 80.000 overgangen in 5 minuten, enz enz enz. zodat zn aandacht bij jou is, in plaats van bij het "buiten zijn" zegmaar.
Groetjes, Lacuna

Joosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:31

Dit is inderdaad een heel lastig probleem.
Ik heb het zelf ook gehad met een fjord waar ik een tijd op gereden heb. Ik heb het alsvolgt opgelost, misschien zie je hier wat in.

Ik stelde mezelf een doel van te voren, bijv. het erf af en dan de weg op, tot de eerste lantaarnpaal.
Ze wilde in het begin namelijk niet eens het erf af.
Mijn paard ging dan proberen om te draaien. Als je haar probeerde aan te sporen om verder te gaan, kwam ze omhoog en ging ze achteruit lopen.
Ik heb haar toen gewoon met haar neus naar de weg stil laten staan. Niet meer aangespoord of iets dergelijks, gewoon alleen die neus naar de weg.
Na een tijdje proberen aan te sporen en als ze dan weer omhoog kwam, gewoon weer met rust laten. Op een gegeven moment was ze het zat en ging ze vanzelf lopen. Dan heel goed belonen.

Als ze weer stil ging staan, gewoon weer hetzelfde, neus in de richting waar je heen wil houden en verder niet dwingen, gewoon voorzichtig proberen of ze al bereid is op te geven. Tot ze het weer zat werd en zelf weer ging lopen.
Als ik dan bij de eerste lantaarpaal was... heel erg belonen en omkeren. Dan op stal nog een beloning (iets lekkers) en lekker de wei in.

De volgende keer stel je jezelf een doel tot bijvoorbeelde de tweede lantaanpaal en doe je weer precies het zelfde...
Dit werkte echt bij mij.
Ik kon op een gegeven moment steeds verder van huis. Het kost wel even tijd, en soms sta je echt voor schut als je daar dan langs de kant op je gemakje stilstaat op je paard... (krijg je allemaal vragen van mensen die denken dat er iets aan de hand is)
Wat ik dus heel vaak meegemaakt heb ... MAAARR... het werkt echt!!!

Natuurlijk weet ik niet hoe jou paard hierop reageert, maar als je veel geduld hebt kan je het proberen. En denk eraan, nooit omkeren als je paard het wil, maar alleen als jij je doel gehaald hebt voor die dag! En ook, niet boos worden, dat werkt alleen averechts heb ik gemerkt.

Suc6 en doe inderdaad heel voorzichtig!

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:09

Kan je niet proberen om een verkeersmak paard mee te laten gaan?

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:07

Dit is idd een lastig probleem, maar ik zou het zoiezo niet opgeven, jij bent toch de baas! Je moet zeker niet over je heen laten lopen. Paarden zoeken nu eenmaal grenzen op en hier is hij over jouw grens heen gegaan. Straks wil meneer ook niet eens meer aan de hand mee of heeft meneer geen zin meer in dressuur. Consequent zijn in de kleinste dingen.

Ik ben het met Sonja en Joosh eens. Ze geven allebij goede adviesen!

Ik heb dit zelfde probleem ook gehad met mijn fjord. Hij is namelijk heel lang hengst geweest en stond ook bij de merries in het land. Dus ja.... hij wilde bij zijn kunde blijven en ik wilde de weg op. Tja... conflict. Hij wilde alleen maar de weg op als er iemand naast liep. Hij deed precies het zelfde als jouw paard, omhoog en bokken. (misschien wat minder exterm gezien het verschil in grote) Hij deed er zelfs nog een stapje bovenop. Als hij in de staak ging dan begon hij achteruit te lopen richting de sloot, dus als ik de sloot wel heel dichtbij zag komen dan stapte ik toch af. Dat had ik dus nooit moeten doen want hij bleef dat dus doen. Tot ik het uiteindelijk zo zat was dat ik zoiets had van ik blijf zitten of we nu in de sloot belanden of niet. En ja hoor, 1 poot in de sloot en meneer was genezen. Dat vond ie zelf dus ook niet leuk.

Ik zou er gewoon de tijd voor nemen. Desnoods eerst een longeren tot het zweet eraf druipt en dan de weg op. (geen probleem met de warme dagen op komst) Je moet maar zo denken! JE HEBT ALLE TIJD VAN DE WERELD! Al moet je een uur op het zelfde punt staan! Hij moet het opgeven en niet jij. Gaat meneer nu weer compleet uit zijn stekker, weer naar de bak en meneer weer flink aan het werk zetten, en vervolgens weer de weg op! Kijken wie de langste adem heeft.

Nog wat tips!
Laat je zweep zien aan het paard, gaat hij links om geef hem maar een tikje op zijn neus en die kant. Daarna altijd weer rechts terug sturen naar de richting waar je naar toe wil, nooit een rondje draaien want dan heeft hij zijn zin. Voor rechtom draaien precies hetzelfde. Dus altijd dezelfde weg terug sturen.

Komt meneer omhoog misschien een idee om met je hand een klap tussen zijn oren te geven. (misschien dat dit bij jouw paard averechts werkt en dat hij dan nog linker gaat doen.)

Als hij dan uiteindelijk gaat lopen, dan het tempo erin houden zodat hij minder de kans heeft om om te draaien of te gaan staken.

Maak gebruik van je stem, door hem te belonen als het goed gaat en als hij dreigt te gaan staken dat hij DOOR moet gaan.

Heel veel succes ermee!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:12

Dit hadden wij ook bij een 18 jarige manegepaard, die voor recreatie is verkocht. Hij wou wel met een ander maar alleen ho maar.

Eerste paar keer iemand meegelopen, en daarna probeert hij wel eens wat, maar hem erdoor heen praten heeft erg geholpen. Niet dat hij je verstaat maar de stem klank helpt al.

Of kijk eens op www.balingehof.nl

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 23:25

Citaat:
Kan je niet proberen om een verkeersmak paard mee te laten gaan?

Hij is superverkeersmak, daar ligt het niet aan! Ik wil niet opgeven maar denk dat ik maar toe moet geven dat ik dit alleen niet ga redden! Ga profesionele hulp inschakelen!(misschien moeten we maar in therapie) Of een grote pot lijm kopen! Wel bedankt voor alle reacties trouwens.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 01:03

Tja. Niet opgeven is idd wel noodzaak.

Ik ken het probleem. Mijn schimmel kreeg ook ineens kuren in het bos en omdat ik hem de eerste paar keer na het omdraaien en omhoog komen en bokkend ervan tussen schieten niet genoeg heb gestrafd ging het van kwaad tot erger. Op een gegeven moment gaf ik het ook op, omdat ik mijn rug gebroken had met een val van een ander paard en mijn leven mij liever is dan die bosrit.

verhuisd van stal en sindsdien niets meer aan de hand. Braafste paard van de hele wererld buiten en 1 flinke tik meteen voordat hij overeind wilde komen bij het verlaten van het erf was voldoende. Veel met je stem rijden. Als ik merk aan hem dat hij iets in zijn hoofd haalt is 1 keer hey roepen al voldoende om hem ter§ug bij zijn positieven te krijgen.

Ik weet niet waar je woont, maar anders heb ik nog wel een adresje voor je. Mijn instructeur is echt een topper op het gebied van africhting en hij heeft die van mij ook wel eens mee naar het bos genomen. Werkt super, mits je het zelf verder voortzet en hem zelf ook durft, kan en wil aanpakken.