Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Uppojono schreef:Haii..
Wij doen ze eerst gewoon een zadel, eerst ze gerust stellen, aan het zadel laten ruiken, en dan voorzichtig erop leggen.. Singel vast en dan ze los laten en weg wezen, want meestal springen ze alle kanten op.. Dan ze uit laten springen en doen dit dan een weekje totdat ze wat beter aan het zadel zijn gewend.. Dan er eerst op gaan hangen, dan al lopende hangen en op den duur voorzichtig het been erover, dan eerst ermee lopen.. Als ze braaf zijn dan laten we ze al vrij snel aan de longe lopen.. En goed met de zweep erachter blijven, zodat ze voorwaarts blijven.. Dus als degene erop zit been geeft, ook met de zweep erbij, zodat ze de link been, voorwaarts gaan snappen.. Dan op den duur los, en ook met zweep er in het begin bij blijven, zodat het paardje voorwaarts blijft gaan..
Meestal zitten we er na een week dus wel op, maar bij sommige durt dit langer, als het echte heethoofdjes zijn, en bij andere zitten we er na 3 dagen al los op.. Ligt er dus een beetje aan, hoe je paardje erop reageert.. Wij zijn er in het begin vooral niet te lang mee bezig, zodat hij er plezier in houdt.. Vraag er vooral niet teveel van.. Ook vind ik het zelf belangrijk om steeds met het paardje te blijven praten, om hem gerust te stellen, en hem steeds uitbundig te belonen.. Ik maak meestal samen met een vriendin de jonge paarden zadelmak, dit jaar weer vijf en is tot nu toe steeds zelf gelukt.. Als je maar de tijd neemt en niet te hard van stapel loopt..
LotJhee schreef:We zijn gisteren begonnen het longeren ging redelijk goed maar afentoe een sprongetje maar dat maakt niet uit voor de eerste keer en het was echt leuk zo moeilijk was het nog niet maar het word vast moeilijker het paardje was zelfs al in galop gelongeerd en het ging gewoon geweldig ik dacht op het begin o jee dat lukt ons niet omdat het paardje telkens aan het steigeren was maar het was eigenlijk best wel een makkie maarja het word denk ikecht wel moielijker gister heel veel beloond en als hij telkens wat goed deed kreeg die een snoepje van ons en dan beloonde wij hem goed toen effe daarna toen kwam ie automatisch naar ons toe om een snoepje te halen gisteren al een aantal snoepjes opgegeten! haha maar het was ook wel grappig toen wij hem loslieten liep het paardje ons gewoon achterna ik dacht ojee dat moet ie maar niet doen als er strax kleine kindjes op gaan rijden ik ken dan een pony van mijn nichtje en ik moet mijn nichtjes pony eerst alleen maar vasthouden nou loopt hij mij somaar achterna mijn nichtje houd hem moeilijk maarja dan nog ik vin dat echt niet kunnen dus wij hebben hem dat afgeleerd nou ik het paardje gewoon heel leuk en doet alles maar als ie te dicht bij me in de buurt komt dan loopt het gewoon mij voorbij maar zei heeft dus gereden terwijl ik er niet was en het scheelde heel veel! maarja ik hoop dat het inrijden verder nog goed verloopt we gaan vandaag weer lekker verder met longeren en snoepjes kopen denk ik haaha!
xxx Lotte
Maar ik ben ook met een jonge quarter bezig en heb er nu twee keer opgezeten en hij doet het vrij braaf. Hij gaat eerder in verzet door stil te blijven staan of sukkelstapje te doen dan dat ie gaat racen. Wel raar want ik heb eigenlijk altijd paarden zadelmak gemaakt die in het begin in ieder geval vooruit gingen. Maar deze moet je echt bij blijven met been en af en toe een zweepje tegen zn achterhand aanleggen als ie daar niet op reageert. Iemand daar nog tips voor want als ik iets te veel van hem vraag op het gebied van regelmaat en voorwaarts blijven komt hij wel omhoog. Ik heb hem nog aan de longeerlijn maar degene die hem vast heeft is er vooral voor de extra steun en is niet echt een drijvende factor. wiseguy schreef:Ik zeg: als je er geen ervaring mee hebt: niet zelf gaan rommelen!! Wij krijgen vaak probleempaarden (door onkunde) en mensen zijn dan vaak langer bezig dan dat je het professioneel laat doen...Dan kan je beter wat centjes uitgeven en het goed laten doen.
LotJhee schreef:Mijn nichtje heeft ook haar pony zelf ingereden maar het was echt mislukt want die kan niks galopeerd de hele tijd verkerd aan en doet er een paard minute over om een overgang te maken van draf naar galop maar ja ons gaat het wel lukken
xxxx
Als er bij jou iets heel erg mis gaat heeft de pony daar zijn hele leven lang last van. Jij schrijft iets over snoepjes geven en dat de pony daarna automatisch naar je toe kwam om een snoepje te halen. Dat is helemaal fout! De pony doet wat hij wilt en dat vindt jij leuk. Met longeren moet je pony gewoon rondjes lopen en moet je de pony niet de hele tijd onderbreken door hem snoepjes te geven. Zo zal hij nooit leren dat hij rondjes moet blijven lopen en elke keer naar je toe komen. Je moet een paard belonen met de stem als je longeert. Na het longeren kun je de pony een snoepje geven als beloning.
LotJhee schreef:Mijn nichtje heeft ook haar pony zelf ingereden maar het was echt mislukt want die kan niks galopeerd de hele tijd verkerd aan en doet er een paard minute over om een overgang te maken van draf naar galop maar ja ons gaat het wel lukken
xxxx
wiseguy schreef:En dat is dus ook precies het probleem wat ik bedoel: Mensen denken vaak dat als je het vaak oefent, dat het dan uiteindelijk ook wel lukt. Hoeveel paarden mag je verknoeien (ja sorry dat ik het zo zeg) om het zelf te leren? En hoeveel paarden eindigen bij de slager omdat ze zogenaamd 'onhandelbaar' zijn terwijl ieder paard in principe goedmoedig is van aard is? Dan denk ik, kan je beter OF goede begeleiding erbij zoeken OF het door een professioneel iemand laten doen.
Een voorbeeld: een leerling van mij vroeg ook aan me hoeveel het kostte als ik het zou doen. Nou dat was teveel geld hij had al M-dressuur gereden dus hij kon het zelf ook wel. Nu is hij een jaar verder en hij is nog steeds niet op het punt waar ik een maand over gedaan zou hebben. Niet dat het perse snel zou moeten gaan, maar ikke schrijft dat het alleen voor mij beter zou zijn omdat ik er geld aan zou verdienen. Een snel rekensommetje leert dat een paard, wil je het redelijk doen, aan huis ongeveer 100 tot 150 euro kost, dat kost in een jaar dus minimaal 1200 euro. Voor minder dan de helft kan je je paard een maandje in training zetten waar het, in alle rust, toch in een maand gebeurd is.
Citaat:Dat gaat jou niet lukken in een maand, zeker niet zonder verzet, en dat is dus wel wat IK wil.

ikke schreef:wiseguy schreef:Ik zeg: als je er geen ervaring mee hebt: niet zelf gaan rommelen!! Wij krijgen vaak probleempaarden (door onkunde) en mensen zijn dan vaak langer bezig dan dat je het professioneel laat doen...Dan kan je beter wat centjes uitgeven en het goed laten doen.
Als je het nooit zelf doet, hoe wil je er dan ooit ervaring in krijgen?? Kijk dat jij liever hebt dat ze het bij jouw laten doen, zodat jij er ook wat aan kunt verdienen, dat snap ik best. Maar onder leiding van een ervaren iemand kun je het prima zelf doen.
wiseguy schreef:Citaat:Dat gaat jou niet lukken in een maand, zeker niet zonder verzet, en dat is dus wel wat IK wil.
Sorry hoor maar nu klinkt het net alsof ik alles met dwang probeer te bereiken. Ik denk toch echt dat je dingen meer genuanceerd zou mogen uitspreken als je mij nog nooit met een paard heb zien werken. De paarden die ik hier heb gehad, daar is nog nooit iets met dwang mee gedaan en er gebeuren alleen dingen als het paard eraan toe is. Ik ga ervan uit met mijn maand dat het paard gewoon aan de hand mee kan lopen, dat hij al wat in zijn leven heeft gezien, en dat er misschien al wat licht longewerk mee gedaan is.
Na een maand kan ik dan inderdaad (met een ervaren paard mee) naar buiten, langs de dijk waar wat verkeer langskomt. Waar ik me zorgen om maak, is dat degene die dit topic geopend heeft, zelf een beetje gaat experimenteren terwijl er dus niet een ervaren iemand meekijkt. Natuurlijk mag iedereen zelf weten wat hij ermee doet alleen je kan je afvragen of het verstandig is dat mensen dat doen.
_Diva_ schreef:Nou je begint met longen met zadel en dan na een een maand of 1 a 2 kan je longen met een licht iemand erop en dan steeds ietsjes zwaarder.als die dat gewend is ga je longen met draven en daarna galop enz. en dan is een pony er klaar voor!