Steigerende Shet x Welsh

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:38

Quote schreef:
Als je heel zeker weet dat ie niks heeft, geef dat beest toch eens ontieglijk op zijn flikker.
Gewoon een keer zó ontzettend boos worden..

Ben ik helemaal mee eens, ik las eens over zweep tussen zijn oren slaan als hij steigert.

Misschien heeft het wel effect, dat hij in ziet dat hij niet de baas is maar jij!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:42

scholiertje schreef:
..........Maar hij valt echt om, dus ik probeer niet te veel aan de teugels te zitten want dan trek je hem uit balans toch?

en dat is nou JUIST de gedachte erachter. Hij steigert en denkt daarmee de situatie in zijn hand cq hoefje te hebben. Als je ze dan ineens dusdanig uit evenwicht brengt dat hij even 100% aandacht bij zichzelf nodig heeft, kun je 'm daarna ongelofelijk vooruit trappen.

Dat hij zo lang in de manege braaf gelopen heeft: ik denk idd dezelfde kant op als jij. Toen liep hij elke dag z'n uurtjes en dat hield 'm braaf. Maar daarna is het een vervelende etterbak geworden die geleerd heeft dat als hij er iemand vanaf knikkert, hij terug naar de wei mag. Lekker verder vreten. Tja, en waar gaat je voorkeur dan naar uit?

Ik zou een dergelijke pony dus NOOIT verkopen en vind een reactie die hier ergens boven staat van "je hebt ze toch gewaarschuwd" niet verantwoord. Ik zou de dood van een kind nooit op mijn geweten willen hebben. En met een steigerende pony die zich om laat vallen is dat helemaal niet zo ver gezocht...

Maar heeft die eigenaar uberhaupt wel eens nagedacht over zijn aansprakelijkheid als JIJ met dat dier achteroverklapt? Reken maar dat hij volledig aansprakelijk is....

Ik zou 'm eerst eens lichamelijk laten checken en er dan een professioneel iemand mee laten werken (mag 't uberhaupt wat kosten?) en anders zou het bij mij echt einde oefening zijn met zo'n dier...

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:50

Het mag heus wel geld gaan kosten. Als we het maar niet over honderden euro's... dan kan je net zo goed een nieuwe pony kopen. Maarja, een professioneel iemand. Wat doet die anders dan ik? Haha klinkt heel arrogant maar tis bij dit dier niet meer een kwestie van geruststellen & onderling communiceren maar gewoon erdoorheen slaan! Ik ben echt heel lief voor mijn paarden hoor, soms te lief, maar in dit geval draai ik mij er de hand niet voor om om dat beest eens keihard op zijn flikker te geven. De eigenaar wil inderdaad niet meer dat ik met dit beest aan het werk ga, hij heeft nog 8 jonge paarden staan waar ik mijn tijd veel beter aan kan besteden. Maar waar vind je een 'professioneel iemand'? Wie is nou van beroep stijgerende-shet-temmer geworden..

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:54

Het probleem is dat je iemand die niet te zwaar is en niet te groot is op zijn rug zou moeten zetten. Ik kan er een vent van 130 kg op zetten, no way dat tim dan steigerd, maar daar schieten we niets mee op. Ik probeerde mijn buurmeisje, kind is net 12 en weegt 3,5 kg ofso, maar die gooide hij eraf. Mijn punt is dat er weinig mensen zijn die Tim aankunnen die ook nog eens niet te zwaar/groot zijn. Zelf ben ik in theorie denk ik ook te groot en te zwaar, maar niemand anders durft het aan *en om eerlijk te zij begin ik het ook in mijn broek te doen*

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:00

Bij delft denk ik aan KiWiKo. Maar dat lijkt me niet zo verstandig na haar hersensschudding

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:29

KiWiKo? Delft? Hersenschudding?

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:32

Niemand kan zeggen dat zijn paard niets mankeerd! Indien een paard tijdens de omgang braaf en vriendelijk is en onder het zadel zo veranderd wil hij je waarschijnlijk iets duidelijk maken.De enigste manier om dat te doen is door in verzet te komen.

Laat hem GOED nakijken, want zelfs niet iedere dierenarts of kliniek weet het het probleem te vinden.

Even om over na te denken: mijn paard is pas klinisch en ront. goedgekeurd op een gerenomeerde kliniek.ik laat mijn paarden iedere 3 maande controleren.Had tussendoor klachten gekregen, paard bokte tijdens aanspringen galop, osteopaat laten nakijken, wel wat verbeterd, klacht bleeft, viel ook er tegen rechter been.

Osteopaat terug geweest en zei: niets aan de hand, heeft tijd nodig.

E Laaracker vanochtend geweest, paard had erge last van si gewricht en rib gekneusd!

Gelukkig heb ik haar er"niet doorheen`gereden

Je paard liegt niet, alleen moet jij uitzoeken waar het probleem vandaan komt!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:34

Waarom laten jullie hem niet nakijken? Een zak zand op zijn rug leggen is wat anders dan een rug op afwijkingen controleren.
Pony is bejaard, dus de kans dat er toch wat is is best aanwezig.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:43

16 en bejaard? we hebben pony van 36 staan, DIE is bejaard

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:45

Ik denk nog steeds dat het gewoon geklier is. Paard heeft 16 jaar lang niks gemarkeerd, heeft ook onder mij al heel wat rondjes gedraafd zonder problemen, jaren lang kleine kinderen gedragen, in de wei lekker aan het galopperen met zijn vriendjes, longeren ook geen probleem, karretje trekken geen probleem... altijd oortjes naar voren. Maar om toch alles uit te sluiten zal ik er een DA naar laten kijken, en eventueel naar een kliniek sturen!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:59

Mijn oma mankeerde ook niets toen ze jong was.... Dat een dier 16 jaar gezond is geweest wil niet zeggen dat het ook nooit wat zal gaan mankeren.
16 is inderdaad nog niet echt bejaard, maar zeer zeker wel op leeftijd.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:02

scholiertje schreef:
Ik denk nog steeds dat het gewoon geklier is. Paard heeft 16 jaar lang niks gemarkeerd, heeft ook onder mij al heel wat rondjes gedraafd zonder problemen, jaren lang kleine kinderen gedragen, in de wei lekker aan het galopperen met zijn vriendjes, longeren ook geen probleem, karretje trekken geen probleem... altijd oortjes naar voren. Maar om toch alles uit te sluiten zal ik er een DA naar laten kijken, en eventueel naar een kliniek sturen!

Tja, dit zegt mij meer over jouw inzicht en ervaring dan over de gezondheid van je pony....

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:18

Ga lekker met het beest mennen. Dit lijkt me echt een pijnprobleem. Je geeft aan dat hij vast geen pijn heeft omdat hij zijn oortjes naar voren houd.... is stijgeren en bokken dan geen uitting van pijn????
Hij is het misschien wel gewoon zat altijd dat gesjouw met mensen op zijn rug!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:28

Citaat:
*en om eerlijk te zij begin ik het ook in mijn broek te doen*

En als je dit laat merken dan neemt Timmie de loop met jou...
Toevallig heb ik een shethengst Timmie ... ben hem nu een beetje aan het longeren enzo... en gister wilde hij mij ook uitproberen en heb ik hem nog iets harder aan het werk gezet. Ik geef me niet gewonnen, want dan heeft Timmie gewonnen.
Misschien zit het in de naam,
Tja lastige kwestie vooral ook omdat je maar een beperkt aantal ruiters erop kunt laten rijden...

Tutti_Frutti

Re: Steigerende Shet x Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:40

Is het geen circuspaard??
dacht dat je zij dat als je alleen maar klikte al ging steigeren
Miss idd een "paardenfluisteraar" erbij halen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:13

scholiertje schreef:

Nu zeg je het zelf.... 16 jaar lang gezond geweest, altijd braaf en netjes gelopen. En nu is hij dwars, misschien toch de link leggen tussen pijn en dwarsheid. Dat hij zijn oren naar voren heeft zegt meer iets over zijn karakter. Dat hij dwars is maar toch'vrolijk' blijft en blijft lopen. Stijgeren en bokken kunnen heel goed de symptonen van pijn zijn.

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:59

Kzal es informeren of Circus Renz hem wil hebben... zou wel mooi zijn. Bij Levade heb ik wel een shethengst gezien die steigerde, misschien willen zij der nog wel zo één? Maar kga der een dierenarts naar laten kijken!

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:59

Cyntje schreef:
Misschien zit het in de naam,

dat zal t zijn!

hm, wanneer hij omhoog wil komen kan je zijn neus naar je knie trekken. Dan kan hij normaal niet omhoog omdat ie volledig uit evenwicht is, dan heb je nog kans dat ie omhoog gaat als je hem vooruit wil maar je kan het ook zo bekijken: dan heb je wat tijd om af te stappen of om te bedenken wat je gaat doen . Wanneer hij omhoog gekomen is zou je iemand moeten hebben die een tik op zijn buik kan geven.
Ik heb zelf een pony die 'steigert voor de lol' in zich inderdaad ook laat omklappen, zelfde probleem: welsh a'tje dus beperkt aantal ruiters.

bij hem helpt het om gewoon door te gaan tot hij staat te trillen op zijn benen, dan stopt het weer voor een aantal maanden....Maar dan ben jijzelf ook wel kapot.

deze welsh is nagekeken door een DA en mankeert niets. De commentaar luidde 'tis altijd een uitdager geweest en het zal altijd eentje blijven'.

Deze kleine opdonder heeft inderdaad uitgevonden dat als hij er iemand vanaf knalt hij dan lekker op weide mag. + dat hij minder gereden word dan op de manege. Dus hij heeft ook nog eens energie te veel, das een gevaarlijke combinatie

studentje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:27

Na 20 x omvallen staat hij inderdaad te trillen op zijn benen. Dan denk ik eerlijk gezegt 'arm beest, hij is gewoon angstig' maar eigenlijk moet je zijn toestand op dat moment dus gebruiken om hem te 'breken' zeg maar?

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:31

Jep, dat heb ik ook een keer bij een andere shet gedaan die ik moest tuigen... die heeft 1 maand lang netjes in het span gelopen en ging toen ook klootviolen stond ook te shaken...
Die man: En nu doorgaan, anders heeft ie gewonnen.
Dus ik heb haar een lesje geleerd en loopt nu netjes in het span

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:46

Cyntje schreef:
Jep, dat heb ik ook een keer bij een andere shet gedaan die ik moest tuigen... die heeft 1 maand lang netjes in het span gelopen en ging toen ook klootviolen stond ook te shaken...

hij stond te shaken?en dan kan jij dapper doen en hem der doorheen slaan?beetje achterlijk,je moet gewoon direct de confrontatie aangaan als je zeker weet dat het niet iets medisch is!

als ik jou was zou ik tegen va derbij halen,als die 16 jaar lang zo braaf is en nu niet meer,kan het iets medisch zijn,is het niet iets medisch dan zal je gewoon de confrontatie keihard aan moeten gaan,en iet als ie staat te shaken van vermoeid of van angst

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:51

marije86 schreef:
Cyntje schreef:

hij stond te shaken?en dan kan jij dapper doen en hem der doorheen slaan?beetje achterlijk,je moet gewoon direct de confrontatie aangaan als je zeker weet dat het niet iets medisch is!

als ik jou was zou ik tegen va derbij halen,als die 16 jaar lang zo braaf is en nu niet meer,kan het iets medisch zijn,is het niet iets medisch dan zal je gewoon de confrontatie keihard aan moeten gaan,en iet als ie staat te shaken van vermoeid of van angst

Bij mij pleit dat het niet iets medisch was he! Laat dat duidelijk zijn, het was gewoon klootviolen, tegeover de TS is dat een ander verhaal! Als zij zeker weet dat het niks medisch is en het paard gewoon uitprobeerd dan moet ze hem doorwerken!

en er doorheen slaan Dat heb ik nog nooit gedaan, het probleem was ook dat dit paard bang was voor de zweep, dus er doorheen slaan, zie je het voor je

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:08

wat versta jij onder een lesje leren?steng toespreken?nou als ik mijn merrie een lesje leer dan krijgt ze een beste tik,maar niet als ze staat te shaken of angstog overkomt,direct als der een confrontatie is

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 15:14

scholiertje schreef:
Na 20 x omvallen staat hij inderdaad te trillen op zijn benen. Dan denk ik eerlijk gezegt 'arm beest, hij is gewoon angstig' maar eigenlijk moet je zijn toestand op dat moment dus gebruiken om hem te 'breken' zeg maar?

Ik denk dat dat je enige mogelijkheid is..... Ja het is dan wel even zielig, maar hm, is het niet even zielig wanneer jij je rug breekt omdat die opdonder geen zin heeft?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:10

Hej is het geen optie om (als lichamelijke problemen zijn uitgesloten) iemand er met een longeerzweep achter te laten staan als je opstapt? Dan blijf jij gewoon stilzitten en dan laat je hem 1x gigantisch vooruitmeppen (alsof diegene de pony longeert zeg maar --> maar dan anders )