Valeur 4 weken onder het zadel @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:03

Let op je benen! Verder mooi paard!

kikco

Re: Valeur 4 weken onder het zadel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:05

heej mooi beetje hoor
ik denk dat een geel dekje hem heel mooi staat
xxxx kiki

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:14

dankjewel, toch nog iets positiefs

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:16

Urielle schreef:
Sorry maar ik ga mee in de algemene tendens. Ik vind dat je daar een fijn paardje hebt maar ai ai ai wat loopt hij verkrampt! Op die foto's kom je zo zwaar en stijf over! Hoe het zadel dan ook voor het paard mag liggen: voor jou is de zitting te klein, je zit op de lepel. Ik zou die galop eens laten zitten, en beginnen met stappen en draven, gewoon lekker lichtrijden, ontspannen, lekker los in je lijf en flexen in je ellebogen. Doe rustig aan met het beestje want die heeft er straks geen lol meer in op deze manier!

Citaat:
WowAmigo schreef:
Voor zover ik het vanaf de foto's kan zien knijp je gigantisch met je benen (tenen continue naar buiten gedraaid!)en je zit vrij ver achterin het zadel. Hierdoor wordt je erg "zwaar".

Eerlijk gezegd, als ik dit zo zie vind ik het niet vreemd dat je die problemen hebt/had. Het lijkt of je zelf onvoldoende balans hebt om ontspannen op het paard te kunnen zitten, of ie je nou aan het "uitproberen" was of niet. (Ik vind niet dat paarden die zo kort onder het zadel zijn een ruiter uitproberen, ze reageren hooguit op wat er op hun rug gebeurt).

Je geeft aan dat het inmiddels beter gaat, maar mijn idee zou zijn om nog even aan de longe te blijven zodat jij bezig kan zijn met onafhankelijk zitten en iemand anders het paard onder controle kan houden.

ben het met beide helemaal eens.

Showtime_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:19

aaiaaai volgens mij kan jij beter een paard kopen dat al wat jaartjes meetuft in de manege.. NIET banketstaaf bedoeld!! want jij kan er ook niet veel aan doen maar dit is gewoon geen slimme keuze vind ik..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:00

vincentlover schreef:
Misschien hebben jullie wel gelijk, maar Valeur lijkt echt geen problemen te hebben.....

De eigenaar is zelf ook erg tevreden en hij weet zeker wel waar hij over praat.

Als je nou op een objectieve manier naar je foto's kijkt en niet jaar jouw paardje met jou erop.
De eerste oto is als ik het goed zie een stap foto en gelijk de enigste foto waarop het paard enigszins ontspannen en vrolijk om zich heen kijkt.

Kijk naar je zadel en je bips,iedere keer als jij neerkomt wordt de lepel in gedrukte,je hoort een hand achter je billen te kunnen leggen, er komt nu teveel gewicht op de achterkant van je zadel, dit drukte op de nieren (als ik het me goed herinner,anders corrigeert iemand me wel, het drukt iig ergens op ) en dat is pijnlijk.

Hij gooit zijn hoofd omhoog en drukte zijn rug omlaag, maak jij je rug eens helemaal bol en duw je hoofd naar achteren, dan voel je denk wel waarom ook dat pijnlijk is.

Dat de eigenaar tevreden is snap ik niet....niet om jou, maar als ervaren ruiter zou hij toch moeten zien dat het nu even neit goed gaat?
Naar mijn idee heeft de manege het ook veelste snel gedaan, 20 dagen is echt erg weinig en ik denk persoonlijk dat als het iets rustiger was gegaan het allemaal iets meer ontspannen zou zijn geweest.

Zei al in je andere topic dat het rot klinkt voor jou, maar jij volgt hun aanwijzingen op en vertrouwt er idd op dat hun weten wat goed is, deed ik ook toen ik mijn eerste paardje inreed alleen zag en ging dat een stuk rustiger en ontspannen dan dit.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:04

Al een beetje van de schrik van al het commentaar bekomen? Ik kan me wel voorstellen namelijk dat het niet leuk is om allemaal negatief commentaar te krijgen op iets dat je met zo veel plzier doet.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:41

Dat is ook niet leuk, maar je kunt je beter beseffen dat het probleem grotendeels nog bij jezelf ligt zodat je er wat aan kunt gaan doen. TS is bij RT een topic begonnen waarin ze stelt dat het paard haar uitprobeert, waarbij het op mij iig overkomt dat ze denkt "ik kan het wel, maar het paard "doet het niet" ". Ze zoekt het met name bij het paard. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om te horen, maar ik vind wel dat de meeste reacties gewoon eerlijk zijn.

Als ze er nu wat mee kan/gaat doen dan zal het haar waarschijnlijk meer plezier opleveren dan dat ze nu heeft met rijden.

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:46

@ odetteke, ik denk ook dat dat niet leuk is

Iedereen zegt dat Valeur geen goeie keuze was geweest. Maar dit paard is toch niet van haar? Volgens mij verzorgd ze hem bij de buurman. Als je geen paard hebt, ben je hier allang blij mee denk ik.

Het kan wat meer ontspannen, maar wij weten niet hoe het paard is.

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:26

Leuk paardje ik vind wel dat iedereen hierboven me gelijk heeft dus dat ga ik niet herhalen.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:30

De kritiek is eerlijk, maar komt natuurlijk wel keihard aan. Maar het gaat om de consequenties die eraan worden verbonden.
Ik vind het niet eerlijk om de indruk te wekken dat TS maar beter kan stoppen met rijden op dit paardje.

Niet elke pony wordt ingereden door een topruiter. Volgens mij hoeft het beestje niet in de sport te gaan lopen en is het de bedoeling dat het gewoon een fijn recreatiedier wordt.

Vincentlover: ik hoop dat je het topic nog wel blijft volgen en niet totaal gekwetst bent afgehaakt.
Ik denk dat als je je gedachten en instelling over de pony een beetje aanpast het helemaal goed kan komen. In je profiel zie ik ook foto's van je op andere ponys waar je wel goed zit. Je kwaliteiten als ruiter zijn dan ook denk ik niet het grootste probleem.

Probeer het alleen vanaf nu samen met Valeur te gaan doen. Een pony die al is ingereden kun je best goed aan het werk zetten en als zo'n pony je uitprobeert kun je natuurlijk ook best optreden en laten zien wie de baas is.

Met Valeur werkt dat anders. Hou in dit geval voor ogen dat jullie het samen moeten gaan leren....Ga er het komende half jaar vanuit dat alles wat ze verkeerd doet geen stoutigheid is. Vang het foute gedrag op, laat het haar goed doen en prijs haar de hemel in. Lukt dat niet, ga er dan vanuit dat het nog te moeilijk is en ga er pas een andere keer mee verder. Gebruik je zweepje alleen als lichte hulp om haar soms iets meer voorwaarts te krijgen.

Zorg dat jullie samen lekker ontspannen aan de slag gaan. Dan krijg je een hele goede band. Als jullie samen relaxt kunnen zijn ga jij ook steeds beter rijden en Valeur steeds beter lopen.
Succes en kop op en houd ons op de hoogte van je vorderingen!

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:37

ben het met hiltje eens.. bedenk wel: een paard doet niets voor niets!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:22

Citaat:
Iedereen zegt dat Valeur geen goeie keuze was geweest. Maar dit paard is toch niet van haar? Volgens mij verzorgd ze hem bij de buurman. Als je geen paard hebt, ben je hier allang blij mee denk ik.

Klopt, Valeur is van mijn buurman, en ik mag hem rijden, waar ik dan ook heel blij mee ben

Ik neem alle reacties hier ook erg serieus, maar zoals ik al eerder heb gezegd, ik kan weinig veranderen.
Ik rij nog wel met zweep, maar gebruik hem al helemaal niet meer.
Ik ga er nu ook vanuit dat hij me niet uitprobeert, maar het gewoon moeilijk vindt, dus ik straf hem al helemaal niet.
Wat kan ik nog meer doen om het makkelijker te maken voor Valeur?
Minder rijden is geen optie dus. Maar tijdens het rijden, waar kan ik dan op letten?

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:42

Ik denk dat het meer stom is van de buurman dat hij zo streng is..
je moet toch zelf kunnen inschatten en laten merken dat het zo niet gaat als je weet dat het niet goed is?

ik zou gewoon veel stappen en tempowisselingen in de stap maken denk ik. Zodat jullie elkaar gaan vertrouwen en hij rustiger word?

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:43

Veel stappen, kort rijden en niet teveel bezig gaan met aan de teugel etc. laat haar maar eerst op eigen benen gaan lopen. Verder niet teveel volte's en al helemaal geen kleine voltes. Heel veel sterkte en succes verder!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:51

zweepje meenemen is goed, mocht het paard dan niet op je stem en been reageren, dan klein tikje. Het paard helemaal de hemel inprijzen als ze iets beetje goed doet. Met poetsen goed letten op gevoeligheden van de rug, met name achter het zadel en net achter de schoft. Verder met opzadelen goed kijken hoe het zadel ligt, het hoort met het diepste punt vlak te liggen en achter de schouders en niet erop. Als het zadel dan toch teveel voor- of achterover ligt, dan past het dus niet goed! Verder heel veel grote lijnen rijden, grote voltes ed Galop zou ik nog niet meenemen, maar eerst onstpanning in stap en draf opzoeken. Ik denk dat voor zo'n jong paard 3 a 4 keer in de week (om de dag) genoeg is en de andere keren spelen (loswerken oid) longeren, of wandelen

succes

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:06

Verder, heel ontspannen zitten, maak jezelf zo licht mogelijk. Hou licht contact met de mond, maar ga er vanuit dat ie de "ho" nog niet snapt. Wil je een overgang terug maken, doe dat dan door heel langzaam te gaan lichtrijden en je stem te gebruiken. Eventueel een volte op sturen. Als je dit vaak achter elkaar doet gaat het kwartje wel vallen. Laat hem in principe een beetje in zijn eigen tempo lopen en probeer dus door je (ontspannen) zit en stemhulp overgangen te maken. Ga op je paard zitten of ie van porcelein is, dus probeer nergens spanning te maken met je eigen zit. Er moet duidelijk verschil zijn tussen de momenten dat je niks doet en een hulp geeft, zodat ie weet, oh nou moet ik even opletten. Dus been geven als je voorwaarts wil en daarna weer direct ontspannen. Blijf netjes in het geven van hulpen (dus niet gaan knijpen als ie niet snel genoeg reageert). Als ie te hard gaat, ontspannen blijven zitten, je stem gebruiken en een volte oprijden, dus niet met je teugels terugwerken.
Verwacht nog niet teveel stuurkunst, dus als je hem netjes over de hoefslag kan laten lopen (bochtjes afsnijden is nog niet erg) is dat voldoende. Ga erop zitten of je lekker in het bos aan het tuffen bent. Relax relax relax...

Goed dat je rekening wilt houden met je paard en heel veel succes!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:35

bedankt voor de tips, ik ga het vanmiddag allemaal zeker proberen te doen!

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:22

Hoi Vincentlover,

Hoop dat je lekker hebt gereden.

Ik heb nog een tip voor je (kreeg die tip zelf ook van iemand):

Het is best heel moeilijk om op een jong paard zelf netjes en ontspannen te zitten. Paard loopt niet recht en in balans, zwalkt en wisselt onverwachts in tempo. Blijf jij dan als ruiter maar eens netjes zitten. Ik merk dat ik ook veel 'slordiger' rij op een jong paard en heb het idee (aan de hand van de foto's) dat jij daar ook last van hebt. (en trouwens mijn instructrice, die veel jonge paarden heeft gereden zegt er ook last van te hebben).

Het probeem is dan dat je je met het jonge dier zo op andere zaken moet concentreren dat je nauwelijks nog aandacht heb voor je eigen houding.

Ik zag in je profiel dat je ook nog een andere ervaren pony rijdt bij de buurman. Als dat nog steeds zo is of in ieder geval kan, blijf dan ook die pony een paar keer per week rijden. Als het niet kan probeer dan een keer in de week op een manege te gaan rijden (het beste zou zijn om dan een half uur priveles te nemen).

Als je dan op een ervaren paardje rijdt ga je dan volledig concentreren op je eigen zit en houding. Doe dus geen ingewikkelde oefeningen want daar ben je met Valeur ook nog niet aan toe.

Als iemand het paard kan longeren ga dan zonder handen (of met lange teugel) en met je ogen dicht in draf doorzitten en voel de beweging van het paard. Als longeren niet kan, doe dan je ogen eens een paar passen dicht op de lange zijde en concentreer je volledig op de beweging.

Probeer in draf te voelen of je op het goede been lichtrijdt ipv even te kijken en hetzelfde met de juiste galop. Ga verder ook zonder beugels of zelfs zonder zadel rijden.

Nog een oefening; ga het paard op je zit rijden. Probeer alle overgangen terug zoveel mogelijk zonder teugel te doen. Dus maak je lang en zwaar en ga diep zitten, ga in draf wat hoger en langzamer lichtrijden en knijp je bovenbenen een beetje aan. Laat de teugel lang zodat je zeker weet dat je niet met je hand werkt. Rij op die manier (dus enkel op zit) ook tempowisselingen in draf.

Let op: deze oefeningen dus alleen met een ervaren paard doen. Met Valeur gewoon voorwaarts en relaxed hoefslag volgen en wat grote voltes. Maar Valeur zal ook profijt hebben van de dingen die je op een ander paard oefent en die je automatisch gaat toepassen.

En denk niet dat je dat niet meer nodig hebt of dat je dan een beginner bent. Zelfs voor de beste ruiters is het af en toe goed om dit soort zittrainingen te blijven doen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:39

Kleine opmerking: niet te zwaar proberen te worden, dan belast je de rug teveel, ook niet knijpen met je benen! Probeer overgangen op je zit te rijden door ietsje achter de beweging te komen, dus net iets trager lichtrijden dan het paard draaft. Hiervoor moet je gewoon ontspannen blijven zitten (maak je maar sloom, lui ipv zwaar).

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:44

het ging vanmiddag heel erg goed met rijden!
Ik heb van te voren gekeken of hij misschien last had van zijn rug, maar dat is niet het geval.
Het aangalopperen ging erg goed, alleen op de linkerhand gaat hij behoorlijk, hard, rechtsom is dit al veel beter, maar dat zal ook wel met zijn natuurlijke balans te maken hebben (zijn "moeilijke" kant)

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:31

Ja kijk, als jij dit soort dingen gewoon dagelijks van dit paard blijft vragen, ondanks wat wij hier aanraden, heeft het geen enkel nut om nog raad te geven. Als je hem dan elke dag moet werken, kun je toch ook goed longeren of niet galopperen?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:09

Citaat:
Ja kijk, als jij dit soort dingen gewoon dagelijks van dit paard blijft vragen, ondanks wat wij hier aanraden, heeft het geen enkel nut om nog raad te geven. Als je hem dan elke dag moet werken, kun je toch ook goed longeren of niet galopperen?

Ik heb al meerdere malen uitgelegd waaom dat niet kan.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:00

Je vraagt om meningen en advies en die krijg je ook. Ik vind dat iedereen hier eerlijk en op een nette manier dat heeft gedaan. Al zou je natuurlijk liever wat anders hebben gehoord.

Ik vind de foto's ook geen prettig beeld geven. Een paard dat zo kort onder zadel is, hoeft nog weinig te laten zien, maar wel ontspanning en plezier in het werk. Dat straalt niet van de foto's af. En dat is iets wat een paard meteen moet leren zodra hij onder zadel is, werk moet leuk zijn. Een moeilijke start is nog veel moeilijker goed te maken.
Het scala volgens de klasieke dresuur begint niet voor niets met takt, regelmaat en ontspanning.

Ook vind ik het geen goed idee om, als je niet zeker bent met je zit, op een jong paard "zitles" te nemen. Wel op een ervaren paard. Maar op jonge paarden moet je pas gaan zitten als je het paard niet in de weg zit. Op de foto's zit je je paard wel in de weg.

Ook suggereerde iemand dat je vooral halthouden moet gaan oefenen. Dat moet je voorlopig alleen aan de hand doen, zeker niet onder zadel. Het halthouden aan het begin van de proef is niet voor niets uit de B en L proeven gehaald. Met jonge paarden moet je eventuele problemen juist voorwaarts oplossen. Ander zit je straks met een stijger paard en nog meer spanning.

Als je gaat rijden, hou het simpel. Zorg voor rust en ontspanning. Het paard heeft nog erg weinig balans. Misschien is het verstandiger om het galoperen nog even achterwege te laten en eerst aan de longe het paard wat sterker in galop te maken.
Rijd kort, wees heel duidelijk en beloon het paard heel consequent op het moment dat hij iets goed doet. Ook al is dat iets dat voor een ouder paard iets heel vanzelfsprekends is.
Hij moet echt leren dat rijden leuk is en ontspannen gaan lopen, anders krijg je straks echt problemen.

Nagini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:25

poes schreef:

Persoonlijk ben ik het hier wel mee eens.
Ik weet dat het moeilijk is, want wij hadden op mijn oude manege ook nog een jong paard, ik vond het ook moeilijk om daar op te blijven zitten. Hij kreeg ook opeens de fase om sneller te gaan lopen, of zodra die een ander zag daar achter aan te gaan, toen moest ik constant denke, trek niet aan hem trek er niet aan, of blijf na achter zitte praat tegen em enz.

Maar als jou buurman zegt, ga galopperen, dan kun je toch bijvoorbeeld zeggen: ik heb eens advies gevraagt, en ze zeide beter eventjes niet galopperen..
en ik heb het zelf ook hoor..
Dat galoppere toch eventjes stiekem wat leuker is dan draven, en stappen.. een vooral als het lukt na zo'n korte tijd en dat hij ook niet meer bokt, (als dat zo zou zijn dan)
dat is in elk geval een groot pluspunt, dat wil zeggen dat het in elk geval beter gaat.
maar ook ik raad je aan; blijf nog eventjes wachten met die Galop..

succes