Paard niet fijn te rijden zonder slof

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:14

Ooo Carina toch, je rijdt Otje toch zeker niet met slof he
Ik weet wat je bedoeld hoor, heb het met Sil ook maar daar kan ik geen slof aan hangen Ik moet altijd gewoon eerst 3kwartier tot n uur losrijden en dan pas komt ze er lekker doorheen. Dan is t moordpaard

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:36

Je hebt een bovenintelligent paard denk ik;) Maar aangezien het in de sport goed gaat en je zit niet te prutsen, denk ik dat je wel makkelijk zo door kan gaan! Ik snap alleen wel dat je het irritant vind dat je altijd met slof moet rijden. heo doe je dat in het parcours dan?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 10:50

De rest van de reacties kijk ik vanavond even naar, moet nu heel hard opschieten...
patsur schreef:
heo doe je dat in het parcours dan?

Gewoon op een enkelgebroken bustrens. Sluiten is ho, been is naar voren en links en rechts werken ook aardig
Dan is hij gewoon heel simpel te rijden, maar dressuurwerk blijft een lastig punt...Was het toen ik hem 2,5 jaar geleden van een prof kocht al, maar ik had nog hoop dat ik dat wel op zou gaan lossen. Begin nu langzaam het gevoel te krijgen dat dit het eerste paard wordt dat bij een eventuele verkoop niet simpel op een trensje na te rijden is voor de volgende ruiter

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:00

Onze instructrische raadde ook eens aan om met een slofje te rijden vorig jaar, omdat Astra net niet genoeg nagaf in haar kaak en nek. Net dat éné stukje zeg maar. Maar ik heb het niet gedaan, omdat we nu, na een paar maanden hard werken al kleine stukjes hebben waarin ze het wel doet, meer en meer. En met slof zou ze daar alleen afhanklijk zijn van geworden. Ik denk dat het nu een beetje laat is voor paard om dan nu plots zonder te rijden, vooral omdat je er zolang mee bezig bent zoals je zegt. Volgens mij voelt je paard gewoon die extra teugel hangen en weet hij dan al, geen geklooi.. Kan je bvb 10 min rijden zonder slof, gewoon aan een lang teugeltje, of begint hij dan al te klooien?

gomir

Re: Paard niet fijn te rijden zonder slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:25

russel schreef:
Kijk eens of dat helpt en wellicht eerder even kattig worden tegen hem.

Ik ben consequent genoeg en wordt ook wel een keer 'boos' als dat nodig is, maar dan krijgen we alleen maar een spelletje touwtrekken dat ik niet ga winnen, dus daar schiet ik ook weinig mee op

Citaat:
Is het misschien een stijf paard van zichzelf? Geef je iets bij voor de spieren? Vit E of zo? Ga een een maandje of 3 subli EnergieKern mix bijgeven, is niet zo duur en ik geef dat ook bij en merk zeer zeker resultaat. Wel rustig opbouwen, ze worden er nl wel pittiger van in het begin maar zeker ook soepeler.

Hij is helemaal niet stijf, dat is juist het gekke. Alleen dat extra stukje dressuurmatig werk waar ik hem mee zou kunnen verbeteren wil niet zonder extra hulpmiddelen...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:26

Remember schreef:
Gespje losmaken, voorover hangen en uit de bitringen halen en dan om de nek knopen , binnen 20 seconden gepiept!

Zie ik me nog niet helemaal doen bij Otje, maar ik kan het eens proberen
meestal wordt hij al helemaal zenuwachtig als ik vooroverbuig om de martingaal goed te doen ofzo

Citaat:
Hoe reageert je paard op een andere ruiter trouwens?

Die probeert hij eerst uit of ze kunnen blijven zitten en daarna voelt het net zo als het bij mij voelt.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:28

AstraGirlie schreef:
Volgens mij voelt je paard gewoon die extra teugel hangen en weet hij dan al, geen geklooi.. Kan je bvb 10 min rijden zonder slof, gewoon aan een lang teugeltje, of begint hij dan al te klooien?

Het is geen monster Op concours moet ik ook zonder slofteugel rijden op het voorterrein en ik ben er alle keren nog levend vanaf gekomen.
Het probleem is ook niet dat hij vervelend, eng of wat ik wat doet. Ik krijg hem alleen niet echt aan het werk Aan een lange teugel rijden is geen probleem, simpel B/L-werk doen ook niet, maar ik wil hem wel graag wat meer doorwerken als ik er dan toch op ga zitten...Anders kan ik hem net zo goed gewoon lekker laten staan, hij loopt toch alle dagen buiten.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:51

Ow ok, zo zit het. Als hij echt zijn best moet doen, krijg je hem niet genoeg echt aan het werk. Omdat hij niet stijf is, vind ik het toch nog raar. Misschien dat hij net dat éné stukje verder niet genoeg aan kan (zonder slof dan). Het is tenslotte wel hard werken na de L. maar als je weet dat hij het kan...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 20:04

AstraGirlie schreef:
Ow ok, zo zit het. Als hij echt zijn best moet doen, krijg je hem niet genoeg echt aan het werk. Omdat hij niet stijf is, vind ik het toch nog raar. Misschien dat hij net dat éné stukje verder niet genoeg aan kan (zonder slof dan). Het is tenslotte wel hard werken na de L. maar als je weet dat hij het kan...

Als hij het niet aan zou kunnen in het lijf zou hij het met een slofteugel eraan ook niet zo simpel zonder protest doen...Een paard dat het werk niet aankan geeft dat over het algemeen wel aan

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:16

Yep, das waar. In dat geval snap ik het ook niet...

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:08

Ga veel longeren waarschijnlijk loopt hij niet genoeg op zijn eigen benen... zorg dat je longeerd zonder teveel bakrand ernaast. longeer met gocue en bijzets maar die dan naar boven want ga je met bijzets longeren dan gaat hij dar in hangen het zelfde gebeurd met de slof... mijn paard heeft namelijkhet zelfde probleem gehad... rijd ook veel binnehoefslag en rijd als het een jong paard is... makkelijk en ontspannen.. lange lijnen grote voltes enz...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:12

Paard loopt prima op zijn eigen benen, als je het topic doorgelezen had had je ook geweten dat het paard niet hangt in de hand of in de slof.

Binnenhoefslag rijden doe ik al heel veel, dat is ook geen enkel probleem(ook zonder slof niet )

Een jong paard is het ook niet, binnenkort ga ik Z met hem starten.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:03

dan wee thij gewoon wanner hij kan auwehoren ~~> als er ies tussen zijn benen hangt

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 00:15

Sorry?

Zou je misschien iets duidelijker willen neerzetten wat je bedoelt?

XJuul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:05

Het is natuurlijk al weer een hele tijd geleden dat ik eens op Otje zat en ik heb ook niet veel van hem gevraagd, maar het klinkt idd wel zoals het bij mij voelde.

Hij voelde de eerste 20 minuten gigantisch stug aan, strak in de rug en hals en slecht voor het been. Als je hem daar doorheen hebt gaat het wel toch?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:18

Heel herkenbaar......

Probeer anders eens om 2 teugels aan je bitje vast te maken...
dat heeft bij mijn paard toen erg geholpen.. Hij voelt wel die druk op het bit, en jij hebt 2 teugels in je hand.. Heel vertrouwd, en het kan geen kwaad..

Sukses...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 19:15

flair schreef:
Het is natuurlijk al weer een hele tijd geleden dat ik eens op Otje zat en ik heb ook niet veel van hem gevraagd, maar het klinkt idd wel zoals het bij mij voelde.

Hij voelde de eerste 20 minuten gigantisch stug aan, strak in de rug en hals en slecht voor het been. Als je hem daar doorheen hebt gaat het wel toch?

Dat is in november 2004 geweest Toen had ik hem net een maand of drie.

Intussen is hij niet zo strak meer in de bovenlijn en ook gewoon scherp aan het been
Zo strak als hij toen was is hij nu ook zonder slofje niet hoor, dan zou ik er echt niet voor mijn lol op gaan zitten

Dubbele teugel zou ik eens kunnen proberen Jeske, heb ik nooit eerder aan gedacht.
Alleen dan zit ik nog steeds met twee teugels in mijn handen, schiet ik er nog niet echt wat mee op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:30

Niet direkt nee, je houdt of jezelf dan voor de gek, of je paard.. Maar dat maakt niet uit als het werkt... en na verloop van tijd laat je de 2e steeds meer vieren.. en ineens haal je em eraf.. wedden dat je je paard kan foppen?

XJuul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:32

Had ook wel verwacht dat hij vooruitgang geboekt zou hebben, en gelukkig maar. Goh is dat alweer zooo lang geleden, ik dacht een jaartje

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:01

maar als je zo gemakkelijk winstpunten in de M loopt, is het dan wel zo slecht als jij denkt?

By the way, als je toch binnenkort naar de Z gaat: Ben je al aan het oefenen met stang en trens? Zo ja, hoe loopt hij daar op?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:27

Ik spring alleen met die paard beantsje, die stang en trens is dus niet van toepassing
Verder is het ook niet echt slecht ofzo, het is alleen net niet zo fijn als ik het zo willen hebben...

Ik zal het eens proberen Jeske, misschien kan ik hem er idd op de lange duur wel mee 'foppen'.