bitten. jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:07

ik ben het met runningkawa eens. Ben het niet geheel met Rubywhite eens.
RUBYWHITE schreef:
Elk paard kun je fijn in de mond rijden met een dik dubbel gebroken bit (mijn instructrice heeft met hetzelfde bit een paard ook tot Z1 niveau opgeleid
Ik heb mijn paardje altijd gereden op een simpele dubbel gebroken watertrens. Maar ik ben nu bezig met het schakelen in galop, daar wil ze nogal eens wat heet op worden en pakt ze het bit vast en gaat ze met mij aan de haal. Ik heb nu een enkelgebroken bustrens, iets dikker dan die andere en daar loopt ze veel beter op.

En z'n rolletjes bit is van 2 soorten metaal gemaakt, wat dan weer schokjes in de mond zou geven ofzoiets.

beautyfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:14

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrensje en ik vind het prima rijden. Als een paard verelend is moet je eerst de oorzaak bij jezelf zoeken... er valt bijna altijd wel iets te verbeteren.

shaolanneke

Re: bitten. jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:16

ik rij mijn (pittige) merrie al jaren op een dubbel gebroken bitje of enkel gebroken, laatste 2 jaar rij ik alleen nog maar met de bitten van Robart. Heb in het verleden ook wel eens met rubber bitje gereden of happy mouth bit, maar omdat ze nog wel eens kan knarsetanden (merrie hè ) at ze die als het ware op

Ik ben ook van mening dat ieder paard normaal te rijden moet zijn op een normaal bit. Ik zie vaak genoeg dat mensen met te weinig verstand van paardrijden er een scherp(er) bit inhangen, volgens mij is uiteindelijk het einde zoek en moet je met een ijzerdraadje gaan rijden. Rij die van mij ook wel eens gewoon dressuurmatig zonder bit in, ook dan loopt en reageert ze zoals ze loopt als met een bit in. Alleen op wedstrijden is het zo raar hè om zonder bit de baan in te komen

abrakadabra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:21

shaolanneke schreef:
ik rij mijn (pittige) merrie al jaren op een dubbel gebroken bitje of enkel gebroken, laatste 2 jaar rij ik alleen nog maar met de bitten van Robart. Heb in het verleden ook wel eens met rubber bitje gereden of happy mouth bit, maar omdat ze nog wel eens kan knarsetanden (merrie hè ) at ze die als het ware op

Ik ben ook van mening dat ieder paard normaal te rijden moet zijn op een normaal bit. Ik zie vaak genoeg dat mensen met te weinig verstand van paardrijden er een scherp(er) bit inhangen, volgens mij is uiteindelijk het einde zoek en moet je met een ijzerdraadje gaan rijden. Rij die van mij ook wel eens gewoon dressuurmatig zonder bit in, ook dan loopt en reageert ze zoals ze loopt als met een bit in. Alleen op wedstrijden is het zo raar hè om zonder bit de baan in te komen

oja.. dus je wil zeggen dat ik geen verstand heb van paarden? jullie weten het allemaal zo goed maar niemand kan mij hier uitleggen hoe ik dit dan het beste kan oplossen........

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:30

japs; ik heb je een pm gestuurd

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:30

zag ik..

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:32

Ik rijd met een dubbelgebroken bustrens. Mijn paard loopt er lekker mee.
Eerst had ik een enkelgebroken bustrensje, alleen daarmee was hij erg onrustig in zijn mond.
Daarna overgestapt naar de dubbelgebroken, en het probleem was weg!
Hij is volgens mij ook altijd met dubbelgebroken gereden, voordat ik hem had.
Ik denk dat iedere (goede) ruiter een paard met een enkel of dubbelgebroken trensje moet kunnen rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:43

Les halen japs
dat is namelijk bij elk paard aan de orde
En dan kun je alles met een gewoon bit, ook buiten.

Ondertussen honderden paarden onder mijn kont gehad, allemaal met gewone trensjes en gewoon dressuur, springen buitenritten, alles.
Maar altijd les gehad. En dat is nooit weggegooid, want dat heb je als ruiter gewoon nodig. En bij elk paard leer je dan weer anders reageren.

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:48

runningkawa schreef:
Les halen japs
dat is namelijk bij elk paard aan de orde
En dan kun je alles met een gewoon bit, ook buiten.

Ondertussen honderden paarden onder mijn kont gehad, allemaal met gewone trensjes en gewoon dressuur, springen buitenritten, alles.
Maar altijd les gehad. En dat is nooit weggegooid, want dat heb je als ruiter gewoon nodig. En bij elk paard leer je dan weer anders reageren.

zoals ik eerder al zei: begin niet over les nemen, dat is namelijk niet aan de orde :|

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:52

Dat is wel aan de orde
Bij iedereen.
Jij kan ook geen vwo examen zonder les.
Of spreekt ook geen italiaans zonder les

Paardrijden is zelfs nog 1000 keer moeilijker, omdat je met een levend wezen bezig bent.
Daarom juist les. Ook voor in het bos, want de basis principes zijn gelijk.
Want dan leer je remmen, sturen enz zonder aan het bit te komen.
En pas als laatste kom je in met je hand
Daarom is elk paard ook aan te leren op een gewoon bit te rijden.
Dat is wat er bedoeld word, zoek de fout bij jezelf

Dat is niet gemeen bedoeld, maar als je nu eens wel ging lessen, kwam je daar na een poosje ook achter

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:58

En heeft er ook nog iemand antwoord op mijn vraag ? Van de vorige pagina ?
Ik ben wel heel erg benieuwd

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:00

runningkawa schreef:
Dat is wel aan de orde
Bij iedereen.
Jij kan ook geen vwo examen zonder les.
Of spreekt ook geen italiaans zonder les

Paardrijden is zelfs nog 1000 keer moeilijker, omdat je met een levend wezen bezig bent.
Daarom juist les. Ook voor in het bos, want de basis principes zijn gelijk.
Want dan leer je remmen, sturen enz zonder aan het bit te komen.
En pas als laatste kom je in met je hand
Daarom is elk paard ook aan te leren op een gewoon bit te rijden.
Dat is wat er bedoeld word, zoek de fout bij jezelf

Dat is niet gemeen bedoeld, maar als je nu eens wel ging lessen, kwam je daar na een poosje ook achter

laat maar.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:03

Een dubbelgebroken bit werkt zachter in dan een enkel gebroken bit.
Dubbelgebroken met een rond tussenstukje is dan weer vriendelijker dan dubbel gebroken met een plat tussen stukje.

Dit omdat een enkelgebroken bit als het ware werkt als een notenkraker en het kan daardoor ook prikken in het gehemelte van een paard.

Een dubbelgebroken doet die dingen niet en is daardoor zachter.

Maar natuurlijk zijn er ook paarden die zelf een voorkeur hebben.
Een dubbelgebroken bit ligt meer op de tond, er zijn paarden dit dat weer minder fijn vinden, dus nemen dan de enkelgebroken beter aan.

Maar algemeen gesproken is dubbelgebroker zachter

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:05

runningkawa schreef:
Dubbelgebroken met een rond tussenstukje is dan weer vriendelijker dan dubbel gebroken met een plat tussen stukje.

Dit omdat een enkelgebroken bit als het ware werkt als een notenkraker en het kan daardoor ook prikken in het gehemelte van een paard.

Een dubbelgebroken bit ligt meer op de tond, er zijn paarden dit dat weer minder fijn vinden, dus nemen dan de enkelgebroken beter aan.

oke dan heb ik nog een vraagje.. ik heb 2 bitten liggen.. een dik dubbel gebroken met een plat tussen stukje en een dunner dubbel gebroken bit met een bol tussenstukje.... welke is dan het zachtste?

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:08

runningkawa schreef:

Die 2e is toch helemaal geen scherp bit? Gewoon een normale D-trens met rolletjes. Volgens mij geeft hij geen schokjes door twee verschillende soorten ijzer. Volgens mij zijn de rolletjes gemaakt van koper? wat het paard lekkerder vind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:09

In het algemeen gesproken met een rond tussen stukje.

Nu zie ik hier natuurlijk niet wat jij met dik en dun bedoeld.
Dus ff algemene info

Een dik bit is zachter
Behalve als het te dik is.
Dat kan ook.
Als je paard zijn mond niet of amper kan sluiten omdat het bit net te dik is, is het juist niet prettig.
Veel mensen denken dan van wel, want het is dik.
Het moet dus lekker bij de mond passen.

Daarom kan een dunner bit best wel eens vriendelijker zijn.
Maar dan moet het dus ook weer niet te dun worden.

Daarom zonder paardenmond en betreffende bit, niet makkelijk zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:12

Dat rolletjes bit is niet toegestaan op wedstrijden
met een reden

het geeft wel degelijk spanningsverschil door de 2 verschillende metalen.
Hoeveel daar het paard van voelt is niet iedereen het overeens, maar dat er een potentiaal verschil is wel.

Verder is koper zacht en kan daardoor wel eens zijn glade vorm verliezen.

En veel mensen vinden het te verdacht dat er zoveel paarden ineens op loslaten.
Rijtechnisch niks veranderd, dus veel goeds kan het dan meestal niets betekenen

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:16

Oh ok. Goed om te weten. Is dit bit echt niet toegestaan op wedstrijden? Dan zal ik dat eens doorgeven aan iemand die ik ken, die tot voor kort altijd met dit bit rijd. (nu niet meer geloof ik) Zo leer je toch nog eens wat van bokt. Want ik had echt verwacht dat dit juist een zacht bit was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:17

Nee, een rolletjes bit is echt niet toegestaan

abrakadabra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:20

runningkawa schreef:
In het algemeen gesproken met een rond tussen stukje.

Nu zie ik hier natuurlijk niet wat jij met dik en dun bedoeld.
Dus ff algemene info

Een dik bit is zachter
Behalve als het te dik is.
Dat kan ook.
Als je paard zijn mond niet of amper kan sluiten omdat het bit net te dik is, is het juist niet prettig.
Veel mensen denken dan van wel, want het is dik.
Het moet dus lekker bij de mond passen.

Daarom kan een dunner bit best wel eens vriendelijker zijn.
Maar dan moet het dus ook weer niet te dun worden.

Daarom zonder paardenmond en betreffende bit, niet makkelijk zeggen

het dikke bit staat bij mijn foto's (kijk in mijn onderschrift) het is het bit op het groene dekje

het dunne bit is ongeveer iets minder als de helft zo dun en het tussenstukje daarvan is weer dikker als de zijkanten....

jaja moeilijk te omschrijfen

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:40

runningkawa schreef:

Kijk dat is duidelijke uitleg, dankjewel, ik ben weer wat informatie rijker

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:45

Ik wil toch graag een nuance aan dit topic toevoegen: niet ieder paard heeft dezelfde mond en ik ben het er ook niet mee eens dat een dik bit nu zo vriendelijk is. Ik rijd een merrie met een 12 mm dunne dubbelgebroken trens, om de doodeenvoudige reden dat ieder dikker bit haar teveel is en tot allerlei vervelende toestanden leidt. Nu weet ik van mezelf dat ik nooit en te nimmer zit te sjorren, ik kan ze ook zonder bit rijden als het moet omdat ze geleerd heeft op zithulpen te reageren.
Met een onrustige ruwe hand doet ieder bit pijn, hoe vriendelijk het bit ook genoemd mag worden.
Goede les is zeker onontbeerlijk, maar ik ben altijd geneigd eerst mijn eigen fouten op te speuren voordat ik aan de optoming ga sleutelen, ik ben daarin een ontzettende twijfelkont omdat ik weet dat een paard vaak van goede wil is en als iets niet lukt (niet nageeflijk, niet willen stoppen, blablabla) dit vaak anders opgelost kan worden dan wijziging in bitten en dergelijke. Ik zou net zo lief iedere dag een uur besteden aan stappen en halthouden, net zolang totdat het paard fijn reageert op minimale hulpen en zoals ik wil, paardrijden is vaak toch een paar passen terugnemen om daarna weer wat voortuitgang te boeken. (en dat maakt het paardrijden ook weer zoooo leuk)

Een bit moet passend zijn, dat kan net zo goed een dun enkelgebroken bit zijn bij de een en een hele dikke dubbelgebroken bij de ander. Maar het is nu eenmaal niet eenvoudig om uit het grote aanbod de juiste keus te maken, het is soms even zoeken.

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:58

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Daarom had ik op de vorige pagina ook gevraag welk bit nu scherper is, een dubbelgebroken watertrensje of een enkelgebroken. Die vraag stelde ik omdat ik 2 paarden ken, 1 die loopt op een enkel gebroken bitje en zodra hij te heftig wordt, is hij veel fijner te rijden met een dubbelgebroken bitje, maar ik ken ook een paard waarbij dit andersom is. Die wordt dus altijd gereden met dubbelgebroken, en daar gaat een enkel gebroken bitje in zodra hij te heftig wordt. Dus daarmee is ook zeker mijn conclusie dat elke paardenmond anders is, en een bit wat in de ene paardenmond zachtger inwerkt werkt in een andere paardenmond scherper in. De vraag die ik stelde was dan ook welk bitje in het algemeen scherper is. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:00

En daarom heb ik ook geantwoord met
mondje zien en bit zien

En zo van een foto gaat dat niet (of het zou er wel erg extreem uit moeten zien )

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:04

Ja inderdaad !!! En uitzonderingen zullen er altijd blijven