bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:19

pantarhei schreef:
In het boek, het paard, het bit en de ruiter staat een (oude) foto van een z of hoger geklasseerde ruiter/paard combi die alleen op een halsring wordt gereden, keurig verzameld en ontspannen!

volgens mij heb ik die foto eens hier op bokt gezien, maar helaas nooit meer kunnen vinden. kan je die misschien scannen?

Justarman; maar door er een bit in te hangen maak je het jezelf dus eigk makkelijk ipv het samen met je paard op te lossen(ik rijd ook met bit maar rijd op een manege dus bitloos wordt wat lastig ). en daar versta ik dan ook niet onder de neus afknijpen of ergens anders hoge druk/pijn te veroorzaken om maar controle te hebben.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:09

jij rijdt bij een manege zeg je..? nou dit is niet minachtend of aanvallend bedoeld, maar weet je wel hoe heet en snel de spring/dressuurpaarden van tegenwoordig zijn..?! en bitloos een 1.50 parcours rijden is gewoon levensgevaarlijk.. met een bit in kan je je paard eerder "redden" zegmaar door even een flinke ophouding te maken voor een hindernis, omdat hij er anders doorheen kanlt, dat kan met bitloos niet want de sportpaarden van tegenwoordig reageren daar echt niet meer op hoor..

en met een bit is niets mis naar mijn mening, mits je een goed/ zacht bit hebt. ik heb een KK bit en die zijn echt super vriendelijk..

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:38

tuurlijk, je kunt ook goed met een bit omgaan, dat bedoel ik ook niet(ook al heb ik dat niet genoemd)
er is een springruiter die bitloos rijdt(bosall als ik t goed heb)

maar het gaat, in de dressuur, toch om het laten zien van harmonie en wat je SAMEN kunt bereiken. iemand hierboven noemde het voorbeeld van een Z ruiter die met halsring reed. dat vind ik veel mooier dan een paard met stang en trens gereden wordt.

hier in eindhoven is ieder jaar concours hippique en ik ga daar al een aantal jaren heen, maar vind t eerlijk gezegd ook met t jaar minder leuk worden. zit altijd bij het springen maar daar zie je sommige ruiters zo plukken, ja om te redden vast, maarja, als je niet snel genoeg rijdt, loop je t geld mis. en de paarden hebben het gevreten als ze weigeren..
heet wedstrijdsport, mij best. maar ik vind er op die manier geen klap aan.

het verschilt natuurlijk per paard, maar je ziet tegenwoordig in de springring combinaties van bitten dat ik eerst zit te kijken hoe het in elkaar zit voordat ik verder naar het paard kijk.
als 1 springruiter zn paard door een parcours kan sturen zonder bit, waarom dan niet op zn minst 1 ander nog?

interessant topic is dit, dat zeker

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:42

Bitloos wil niet meteen zeggen minder controle. Als de mijne 1.50m kon springen zouden we best een parcourtje bitloos kunnen springen.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:16

oke je moet het ook samen bereiken en je samen als een team maken, maar ik zie van grunsven en gal, en de familie beerbaum nog niet bitloos rijden.. en vraag me ook af of de sport daar beter van wordt..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:18

maar ook niet slechter.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:29

nou.. ik snap niet wat er mis mee is als je goed met een bit omgaat..!

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:38

Justarman schreef:
maar ik zie van grunsven en gal, en de familie beerbaum nog niet bitloos rijden..

vraag is of dat goed of minder goed is. kunnen hun nog wel zonder het hulpmiddel bit. want in feite is al het tuig op en aan een paard een hulpmiddel(in mijn ogen).

waarom zou de sport er slechter van worden als er geen bit gebruikt wordt? nu maak je me nieuwsgierig

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:42

rij ook met onze haflinger bitloos. Maar het is toch hoe je ermee omgaat. Met of zonder bit. Wat wil je wat vraag je en hoe beloon je hoe straf je. Als een paard er echt vandoor zou gaan heb je met en zonder bit niets te vertellen. Kwestie van elkaar leren en vertrouwen. succes met je keuze met of zonder bit.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:44

@ fantine: omdat onze topruiters inderdaad een beetje "verslaafd" zijn aan de stang en de trens en de prestaties dus ernstig zullen dalen als een bit verboden wordt

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:54

haha, zijn we t daarover eens

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:23

Ik rij ook bitloos. Alweer een hele tijd. Het gaat heel goed, beter als met bit.
Ik vind een bit een middel voor verfijning, net als sporen. Dus niet iets waar je standaard mee moet rijden. Een B en een L proef zou je imo prima zonder bit kunnen rijden. Vanaf de M zou hij van pas kunnen komen voor de verfijning.

Mooi voorbeeld vind ik endurance, daar is alles toegestaan wat je maar kan bedenken. Niemand maakt er misbruik van. Bij dressuur zijn allemaal regels, zouden die regels er niet zijn dan zou er direct misbruik gemaakt worden.

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:50

Omdat mn merrie drachtig is rij ik niet echt meer. Klim er nog wel eens op en zo ook een paar weken geleden. Ze is vrij heet, maar ik wou toch een keer proberen met een halster. Het was in één woord super!! Ze liep geweldig.. rustig.. ontspannen en "aan de teugel".
Ik vind dat als iemand zijn paard netjes bitloos kan rijden, moet diegene dat vooral doen!
En geef toe.. er zijn ontzettend veel mensen die niet met een bit kunnen omgaan..

Vanillala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:57

Ik rijd op dit moment niet, geen paard, geen les. Maar als ik weer aan een paardje ga beginnen, wil ik zeker weten gelijk het bit eruit laten. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit of een bit bij goed gebruik echt heel vervelend is voor een paard, maar ben wel fan van minder is meer wat rijden betreft. Dus als het niet nodig is, waarom zou ik dan een bit in z'n mond leggen? En als ik verhalen hoor van mensen die zonder bit veel fijner rijden, raak ik alleen maar meer overtuigd.

Nellie01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:30

mijn dochter reed vaak met alleen een touwtje om der pony der nek en dat ging super.
Dat was echt een team!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:00

Ik heb laatst even bitloos gereden maar... kan nou niet echt zeggen dat meneer ging doen wat ik wou. Zal ook wel komen omdat ik zonder zadel zat. Misscien was dat meer het probleem. Ik had even een bitloos hoofdstelletje geknoopt met mijn halster en een touwtje. Dus vast aan die ringen bij het kopstuk, kruisen en door de ringetjes bij de mond. (snap je het nog?) Maar hoeveel contact moet je hebben? Hou je de teugels los en gebruik je hem alleen als rem? Of gebruik je de teugels net zoals je met bit rijdt? En zit daar nog verschil in per hoofstel?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:16

Ik rij bitloos net zoals met bit

Karl66

Re: bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 01:39

Grappig, dat druk op de neus of keel als prettiger voor het paard wordt ervaren dan druk op de lagen.

Het gaat niet om welke optoming je gebruikt, het gaat erom hoe je er mee omgaat.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:43

Hey, ik wil graag bitloos gaan rijden*niet altijd maar met buiten rijden en dan kijken hoe het bevalt* maar zou ik dat ook af kunnen wisselen ?
want ik heb niet echt een rede om bitloos te gaan gewoon omdat ik het fijner vind voor mijn paardje, maar ik weet niet hoe ze daar op gaat reageren
en weten jullie een goed bitloos hoofdstel.
zo een hele waslijst met vragen

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:11

Justarman schreef:
en bitloos een 1.50 parcours rijden is gewoon levensgevaarlijk.. met een bit in kan je je paard eerder "redden" zegmaar door even een flinke ophouding te maken voor een hindernis, omdat hij er anders doorheen kanlt, dat kan met bitloos niet want de sportpaarden van tegenwoordig reageren daar echt niet meer op hoor..

bitloos is niet hetzelde als hoofdstel/teugelloos.
Een hackamore is bv ook bitloos, en die zie je toch nog wel eens in een 1.50 parcours

Citaat:
en met een bit is niets mis naar mijn mening, mits je een goed/ zacht bit hebt. ik heb een KK bit en die zijn echt super vriendelijk..

En dat was nu juist net de vraag n.a.v. het artikel
Is er echt niets mis met een bit ?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:16

Mijn paard wil geen bit en daarom ben ik bitloos gaan rijden maar ook omdat hij er geschikt voor is. ik ben begonnen met een touwhalster en heb nu een hackamore dat staat wat netter als ik les heb. heb wel veel reacties gekregen, niemand bij ons rijd namelijk bitloos.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:35

is een hack denk ik toch ietsjes vriendelijker als een touwhalster
tenminste voor mijn paardje was een touwhalster veelste scherp
nou reed ik ook met een korte schaar hack die beetje uh te los zat en dus niet echt veel deed

mijn huidige paardje heft (nog?) een bit in maar toch stuur en rem ik op de zit daar komt geen teugel aan te pas

nu dressuur ik ook niet meer maar sturen doe je met je billen / benen / heupen / schouders slechts de cm bepaling doe je evt met de teugel

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:35

Romkabouter schreef:
En dat was nu juist net de vraag n.a.v. het artikel
Is er echt niets mis met een bit ?

Lees mijn site:
1. Ik ga ervan uit dat een bit per definitie niet in de mond hoort (is vanavond een docu over op een duitse zender), of dat nu van een mens, hond of paard is.
2. De maníer waarop je met of zonder bit rijdt staat hier geheel los van: ook zonder bit kun je bijvoorbeeld met een mechanische hackamore, scherp touwhalster of aansnoerende sidepull op basis van potentieel aan 'fase-4' rijden.
Een bit is echter per definitie rijden op bais van het potentieel aan fase-4 en dat komt dan nog bíj het simpele feit dat het in mond zit.

Het grote humoristische punt is dat de rem van het paard de bereidheid is om te stoppen. Met of zonder bit, met of zonder optoming.
Bit en andere dwangmatige optomingen geven een illusie van veiligheid, van controle en blijkbaar hebben de meeste ruiters dat nodig.

HC

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:01

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 23-03-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:51

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 23-03-22 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt