Krijg zijn hoofdstel niet in.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:04

Ik ben ook voorstander van de stroopmethode en het bit aan 1 kant losmaken. Ik verwarm het bit (sinds ik geen stroop meer hoef te gebruiken) ook altijd even heel goed voor in mijn handen, dan krijgt hij niet ineens zo'n raar koud ding in zijn mond.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:14

SaskiaKur ik sta echt perplex van je methode... Dat is neit boven je paard staan, dat is angst kweken imo . AEen welgemeende tik bij echt stout gedrag als bv bijten, soit, maar om je paard bitwijs te maken op jouw manier...nee.

Maar dat geeft niet, dan hou je andere mensen weer aan het werk die later die paarden van hun angst af moeten helpen.

mynique

Re: Krijg zijn hoofdstel niet in.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:47

Nou ik denk dat ik het bij stroop hou en het bit aan 1 kant los.
Het ging vandaag weer goed. Heb hem een klein beetje stroop op gedaan en toen vervolgens zijn hoofdstel om, zonder het bit in.
Toen via de zijkant van zijn mond het bit in, hij bleef weer rustig en deed braaf zijn mond open, zonder zijn hoofd omhoog te brengen. Helemaal super dus. Weer een paardensnoepje gegeven.
Maar ja hij moet uiteindelijk toch op de "normale" manier zijn hoofdstel in kunnen doen. Dit gaat goed, maar ja wat is de volgende stap?
Toch die grondoefeneningen en als hij dat goed begrijpt het combineren ofzo???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:11

Hou dit nou eerst maar eens twee maanden vol, je zult zien dat het slechts een heel klein stapje is om het dan weer normaal in te doen. Als jij je geduld maar bewaart, komt dit helemaal goed.
Overigens is die genoemde freestyleoefening zowiezo erg goed en handig om te doen.

Laat je alsjeblieft niet leiden door rouwdouwers zoals SaskiaKur; waar het verstand eindigt, begint het geweld.

Veel succes verder met je paardje!

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:29

Ik ga het inderdaad een tijdje volhouden, met rust, begrip en vertrouwen.
Vandaag deed hij het weer braaf met het bit los aan een kant.
Moet mezelf alleen nog ff wegwijs maken met NH.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:36

Even op weg helpen:

Hetgene wat je wilt gaan leren is op commando het koppie omlaag doen.
Je weet dat een paard in principe wijkt voor druk. (denk aan "om" zetten in de stal)

Begin maar met druk naar beneden geen op het halstertouw. Niet te veel, maar precies zo dat het NET niet comfortabel is voor het paard. Zeg rustig het commando dat je wilt gaan gebruiken. De mijne kent "laag". Je houdt druk tot HET PAARD nageeft. Dan ook DIRECT de druk weghalen en belonen.
Zo leert het paard dat als hij druk achter de oren voelt en hij doet z'n hoofd een beetje omlaag, dat de druk weg is.

Als je dit er heel goed in traint, dan hoef je op den duur alleen nog het commando te zeggen en/of je hand achter de oren te leggen, of het paard brengt het hoofd omlaag.
Je kunt het ook dmv bv clickertraining doen.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:43

Nou dat zou natuurlijk geweldig zijn als hij straks op commando zijn hoofd naar beneden doet en dat ik het hoofdstel over zijn oren kan doen.
Maar moet ik dan belonen met mijn stem of een snoepje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:52

Ik zou beginnen met een snoepje, zeker met dit paard. Heeft waarschijnlijk meer effect. Kun je later rustig afbouwen naar stembeloning.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 21:01

Ik ga het morgen meteen proberen.........