Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:37

ik ben het met de rest eens, je houding is bagger, je beugels zijn te lang, en als je pony dan zo springt leg er dan een afzetbalk voor ofzo of ga lessen met deze kunsten wordt het egt niet beter hoor

Anoniem

Re: Nelisco, de hyperactieve superspringpony van Elza!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:56

Lees even terug . Eerder in het topic werd namelijk al vermeld dat de pony bij het gebruik van een afzetbalk, deze meteen samen met de hindernis in 1 keer springt.

Renske20 schreef:
er ligt geen afzetbalk omdat nelis die graag samen met de hindernis in 1x springt, wel oefenen ze veel in-uitjes en gaat het springen steeds beheerster en beter.
elza heeft hem nog niet zo lang en hij heeft bij de vorige mensen altijd heel hard en op zn eigen manier erover mogen vliegen

Ik vind de houding van Elza ook niet 'volgens het boekje', maar ik kan me wel goed voorstellen waarom ze zo zit (zeker als ik de foto van Renske bekijk ). Gelukkig gaat de pony al steeds beter. Elza, ik weet niet of je op dit moment al springles hebt, maar zo nee... dan lijkt me dat zeer zeker de moeite waard . Het lef en doorzettingsvermogen heb je al en handig ben je ook, nu nog werken aan een mooiere techniek en betere uitvoering en volgens mij gaan jullie dan een hele succesvolle combinatie worden!

Zofy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:59

ElzA_NT schreef:
mijn houding is echt niet geweldig, dat weet ik zelf ook wel hoor, maar als je wil mag je het best zelf eens komen proberen, maak ik wel foto's zullen we eens kijken hoe die er uit zien!

is goed, ik ben het namelijk met suziej eens
ze had t alleen net wat vriendelijker mogen brengen

Robby_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:21

Ik vind eigenlijk na het zien van de foto's dat je je pony vooruit drijft!!Van de houding ik heb ook een echte hete bok onder m'n kont dus ik weet hoe het is !let daar alleen wel op op je houding!!!

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:24

dan leg je de afzetbalk tog wat verder weg tot je voldoende controle hebt en dan leg je hem dichter bij desnoods oefen je hem in draf met een laag hindernisje erachter,

Robby_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:25

xDAANTJEE schreef:
dan leg je de afzetbalk tog wat verder weg tot je voldoende controle hebt en dan leg je hem dichter bij desnoods oefen je hem in draf met een laag hindernisje erachter,

Idd had ik ook aan gedacht!!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:33

Bek bek bek!

Ik vind het nog knap dat je mee komt. Je zit misschien niet zo charmant maar je hinderd het paard niet. Op de meesten foto's geef je je handen goed mee.

Mensen beetje dimmen weer he.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:02

Beeniebrenie schreef:

Wat dat andere meisje zegt, met de foto erbij dat wanneer je blijft zitten je dit soort dingen krijgt. Lijkt mij onzin, voor de hindernis moet je gewoon kunnen blijven zitten, wanneer de pony afzet ga je mee naar voren. Dat meisje blijft te lang zitten waardoor je idd dit soort fotos krijgt. In de sprong hoor je mee naar voren te gaan en hem genoeg ruimte te geven.

hij valt dus niet tegen te houden

allemaal leuk dat mensen het vanachter hun pc beter lijken te weten, maar als je de pony inhoud spring hij alsnog
en ja dan springt hij terwijl je hem als ruiter nog tegenhoud en dan krijg je het beeld zoals op de foto waar ik erop zit
hij springt terwijl ik nog terugzit en dus niet met de sprong mee kan gaan

dat je in de sprong mee hoort te gaan en naar voren hoort te zitten weet iedereen
heb zelf L gesprongen en een tjd op een springstal gewerkt, en dus veel gereden daar op allerlei verchillende paarden, maar nelis springt gewoon wanneer het hem uitkomt, of je nou terugzit en hem tegenhoud of niet
zo is het hem aangeleerd en dat is niet zo 123 afgeleerd
zoals al gezegd is wordt hij steeds rustiger en wordt er hard aan gewerkt, ,maar iets al hij heel zn leven heeft mogen doen krijg je niet even snel afgeleerd als je de pony net hebt!

@suziej, commentaar geven prima maar een oneliner om even te zeggen dat je haar nogsteeds niet goed vind zitten dat is beslist niet nodig
opbouwende kritiek prima, maar niet in 1 regeltje nog ff natrappen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:07

xDAANTJEE schreef:

ook dat is geprobeerd maar dat werkt dus nog niet
ook vanuit draf over een laag hindernisje krijg je dezelfde sprongen zoals nu op de foto's

zoals gezegd er word hard aan gewerkt maar nelis heeft altijd zo mogen springen
het is heel makkelijk om thuis vanachter je pc te zeggen wat ze allemaal fout doet, maar geloof nogsteeds dat HAW daar niet voor bedoeld is
Opbouwende kritiek en handige tips zijn welkom, maar lees dan eerst even wat er al gezegd is, dus oa dat terugzitten en tegehouden niet werkt, dan maat hij alsnog een noodsprong warbij je als ruiter niet meekomt, en een afzetbalk wordt het een beetje link door, dat zag ik vorige week zaterdag in de les wel!
toen werd er rustig vanauit draf gesprongen, met een afzetbalk ervoor maar nelis gaat er dan als een gek overheen en wordt er niet beter van
de vorige mensen hebben hem sinds hgij van elza is 1x gereden, daarbij springt hij net zoals hier bij elza, ze sprongen er M mee en dat ging super, maar idd niet zoals het hoort en daar wordt nu dus hard aan gewerkt

moes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:12

natuurlijk leer je de pony niet gelijk zulke dingen af maar als je zo met haar gaat springen dus nooit niet! je doet er niet eens wat aan om het haar tegen te houden, je laat haar zomaar gaan, en die witte pony waar je op zit op die foto racet ook keihard over de hindernis zo te zien! ik wil je echt niet afzeiken maar ik hoor hier ook wat mensen echte onzin dingen zeggen. Bijvoorbeeld dat je zo ontzettend veel paarden hebt gereden maar je kunt je houding niet eens aanpassen aan een paard blijkbaar... En weet je eigenlijk wel een oplossing voor dit "race"probleem? Heb je wel eens wat oefeningen bedacht voor in je training om het beter te laten worden (behalve in uitjes)(afstraffen is mischien ook een optie?)?.. Niet iedereen hoeft evengoed te rijden maar als je van je zelf vind dat je het zo goed kan (of iemand anders loopt dat heel tijd te bleren) laat dat dan ook zien, vind ik! In iedergeval succes met je pony, het is wel een leuk dier!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:18

lezen valt blijkbaar niet zo mee
opbouwde kritiek prima maar zo kattig als het weer wordt gebracht is niet nodig, je onderschrift past dan ook prima bij je

hoe kan je van de foto van de witte pony waarop hij met 4 benen boven de sprong is, zien dat hij er keihard overheen vliegt?
dit heeft imo niets meer met opbouwende kritiek geven te maken maar gewoon met simpelweg lopen katten

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:30

Er wordt wat overdreven op de foto's gereageerd, vind ik. Ja, de ruiter zit er niet supernetjes op, maar ze probeert het tenminste.

Voor het renprobleem zou ik balken adviseren. Een aantal balken achter elkaar op een kleine drie meter afstand van elkaar leggen en daar overheen galopperen (en gewoon in het zadel blijven zitten, net als een gewone galop).
Als dit een paar keer goed gaat de afstanden een heel klein beetje verkorten.
Gaat dit een paar keer goed, dan een klein kruisje aan het einde plaatsen. Door de balken ervoor kan hij niet gaan racen en in één keer springen kan ook niet doordat hij geen snelheid kan maken.
Zitten tot aan de sprong en dan op de sprong een klein beetje meegeven.

Verder moet ik nog wel even kwijt dat ik het een leuke pony vind en eigenlijk staat Renske er ook nog wel leuk op ondanks haar lengte.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:33

Ik denk dat het punt dat sommige mensen hier de houding niet goed vinden wel duidelijk is. Het lijkt mij erg vervelend voor de TS om steeds het zelfde te horen. Bij 1 keer is de boodschap ook wel duidelijk. Verder geeft ze mee boven de sprong etc en zit ze de pony niet in de weg. tuurlijk zal ze nog een en ander moeten leren maar dat moeten we volgens mij allemaal. Volgens mij zijn ze er druk en serieus mee bezig.

Ik zou zeggen gewoon blijven oefenen dan komt het wel goed. Ik weet niet of je al les hebt... ook daarvan kan je een hoop leren. Hoe doet de pony het eigenlijk met gewoon balkjes draven?

Beeniebrenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:06

Renske20 schreef:
Beeniebrenie schreef:

Wat dat andere meisje zegt, met de foto erbij dat wanneer je blijft zitten je dit soort dingen krijgt. Lijkt mij onzin, voor de hindernis moet je gewoon kunnen blijven zitten, wanneer de pony afzet ga je mee naar voren. Dat meisje blijft te lang zitten waardoor je idd dit soort fotos krijgt. In de sprong hoor je mee naar voren te gaan en hem genoeg ruimte te geven.

hij valt dus niet tegen te houden

allemaal leuk dat mensen het vanachter hun pc beter lijken te weten, maar als je de pony inhoud spring hij alsnog
en ja dan springt hij terwijl je hem als ruiter nog tegenhoud en dan krijg je het beeld zoals op de foto waar ik erop zit
hij springt terwijl ik nog terugzit en dus niet met de sprong mee kan gaan

dat je in de sprong mee hoort te gaan en naar voren hoort te zitten weet iedereen
heb zelf L gesprongen en een tjd op een springstal gewerkt, en dus veel gereden daar op allerlei verchillende paarden, maar nelis springt gewoon wanneer het hem uitkomt, of je nou terugzit en hem tegenhoud of niet
zo is het hem aangeleerd en dat is niet zo 123 afgeleerd
zoals al gezegd is wordt hij steeds rustiger en wordt er hard aan gewerkt, ,maar iets al hij heel zn leven heeft mogen doen krijg je niet even snel afgeleerd als je de pony net hebt!

@suziej, commentaar geven prima maar een oneliner om even te zeggen dat je haar nogsteeds niet goed vind zitten dat is beslist niet nodig
opbouwende kritiek prima, maar niet in 1 regeltje nog ff natrappen

Als je mijn stukje goed leest zeg ik daarin dat je hem moet tegenhouden tot je een goede afstand ziet. Dan geef je de pony iets meer ruimte maar houd contact met de mond zodat hij in 1 tempo door blijft galloperen maar je blijft op je kont zitten! je krijgt een goede afstand en op het moment dat de pony afzet ga je met hem mee zoals het hoort. Wanneer je dit niet eens normaal kan op een pony denk ik niet dat je er mee moet gaan springen. Probeer anders eerst eens vanuit draf te springen. Naar mijn mening gaat de pony op deze manier alleen maar meer racen. En idd, als je normaal met de pony kan rijden krijg je niet zulke fotos als de jouwe want dan moet je normaal kunnen blijven zitten. Ik had precies zo'n race pony en bleef altijd op mn kont zitten en ik had totaal geen problemen met naar voren gaan. Je pony tegenhouden betekent hem ook niet stop zetten, maar is bedoelt om hem in een normaal tempo op de hindernis af te laten komen. Dat je L springen bent geweest zegt me echter niks. iemand die nooit wedstrijden heeft gestart rijd misschien wel beter en iemand die Z springt wel slechter, dat is zoiets relatiefs!

Ik geloof dat ik toch aardig opbouwend commentaar heb gegeven. Dat het je echter niet aanstaat kan ik ook niks aan doen.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:25

Vind het altijd zo jammer op bokt, dat alles afgekraakt wordt, niet iedereen is even goed overal in. Zij en pony zijn beide aan het leren, is het daarom verboden om te springen of de foto's op bokt te zetten? Ze heeft zelf al uitgelegd hoe het zit, en ik vind het er persoonlijk goed uitzien hoor, mede doordat je een moeilijke pony hebt.
Dus als je pony of paard te hard gaat moet je meteen maar naar de teugels grijpen? hard gaat ie toch wel, maar dat moet je oplossen met je zit, word de pony ook een stuk rustiger van. Als je hem ook nog eens tegen gaat houden word het waarschijnlijk al helemaal een bom.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:32

[quote="Renske20"]lezen valt blijkbaar niet zo mee
opbouwde kritiek prima maar zo kattig als het weer wordt gebracht is niet nodig, je onderschrift past dan ook prima bij je

haha die zit

ik vind dat er bepaalde mensen zijn in dit topic die wel erg van zagen houden,doe toch ff normaal,ze weet nu wel dat haar houding niet op en top is en dat geeft ze zelf ook toe,maar tis zeker wel lekker om aldoor door te gaan hierover,kijk hoe slecht zij zit en kijk hoe goed wij dat kunnen zien,bleggh kleuters

nogmaals vind het goed dat je der zo hard mee bezig bent om je paardje rustig en beheersd over de hindernissen te krijgen,de rest komt vanzelf!

Beeniebrenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:34

NoOoMiE schreef:
Vind het altijd zo jammer op bokt, dat alles afgekraakt wordt, niet iedereen is even goed overal in. Zij en pony zijn beide aan het leren, is het daarom verboden om te springen of de foto's op bokt te zetten? Ze heeft zelf al uitgelegd hoe het zit, en ik vind het er persoonlijk goed uitzien hoor, mede doordat je een moeilijke pony hebt.
Dus als je pony of paard te hard gaat moet je meteen maar naar de teugels grijpen? hard gaat ie toch wel, maar dat moet je oplossen met je zit, word de pony ook een stuk rustiger van. Als je hem ook nog eens tegen gaat houden word het waarschijnlijk al helemaal een bom.

Inderdaad met je zit ja! Dat betekend dus niet dat je naar voren moet gaan met je lichaam en je handen af moet steken. Op je kont en druk op de teugels houden. Tegenhouden betekend niet direct de pony in zn mond trekken en opstandig maken. tegenhouden is kleine ophoudinkjes en druk op de teugels. het was ook niet mijn bedoeling haar af te kraken, als het zo overkomt sorrie. Ik hoopte haar hier alleen mee te helpen. Iedere tip die er word gegeven word alleen keihard tegenin gegaan door ts. Ik vind het een leuke pony en haar houding opzich is helemaal niet zo slecht, als ze maar op haar kont gaat zitten voor de hindernis. Voor de rest zeg ik er niks meer over. Veel plezier nog met de pony en ik hoop voor haar dat het goed komt.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:38

Heej,
Is dit een E-pony en heb je m pas of niet, want hij lijkt op een pony die ik ken namelijk.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:08

Beeniebrenie schreef:

Als je mijn stukje goed leest zeg ik daarin dat je hem moet tegenhouden tot je een goede afstand ziet. Dan geef je de pony iets meer ruimte maar houd contact met de mond zodat hij in 1 tempo door blijft galloperen maar je blijft op je kont zitten! je krijgt een goede afstand en op het moment dat de pony afzet ga je met hem mee zoals het hoort. Wanneer je dit niet eens normaal kan op een pony denk ik niet dat je er mee moet gaan springen.

zoals ik eerder al zei is het zo dat de pony dus zélf al springt voordat je op de goede afstand bent en voordat je hem ruimte geeft, dan kom je als ruiter niet mee omdat hij zonder dat hij ruimte krijgt ineens spring wat je pas aan voelt te komen als het al te laat is
vandaar dat ik het bij 2 'noodsprongen' heb gelaten, pony word er nml niet beter van als ik nog een paar van die pogingen had gedaan
ik ben degene op de laatste foto ergens in een bericht erbij geplaatst, Elza zit er op de andere foto's op en het is dan ook Elza's pony

Beeniebrenie schreef:
Probeer anders eerst eens vanuit draf te springen. Naar mijn mening gaat de pony op deze manier alleen maar meer racen. En idd, als je normaal met de pony kan rijden krijg je niet zulke fotos als de jouwe want dan moet je normaal kunnen blijven zitten.

vanuit draf springt hij net zoals op deze foto's
volgende keer maar weer eens wat in-uitjes proberen, heel laag en verder toch proberen met een afzetbalkje erbij, maar er wordt zeker aan gewerkt en het gaat steeds beter

Beeniebrenie schreef:
Ik geloof dat ik toch aardig opbouwend commentaar heb gegeven. Dat het je echter niet aanstaat kan ik ook niks aan doen.

zoals ik al zei opbouwend commentaar dat is welkom
bovendien was het vooral tegen suziej gericht die nog ff in een oneliner kwam natrappen, jij onderbouwd je kritiek tenminste en dat is prima, behalve dan dat je over een aantal dingetjes heen had gelezen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:17

Kitty schreef:
Er wordt wat overdreven op de foto's gereageerd, vind ik. Ja, de ruiter zit er niet supernetjes op, maar ze probeert het tenminste.

Voor het renprobleem zou ik balken adviseren. Een aantal balken achter elkaar op een kleine drie meter afstand van elkaar leggen en daar overheen galopperen (en gewoon in het zadel blijven zitten, net als een gewone galop).
Gaat dit een paar keer goed, dan een klein kruisje aan het einde plaatsen. Door de balken ervoor kan hij niet gaan racen en in één keer springen kan ook niet doordat hij geen snelheid kan maken.

Verder moet ik nog wel even kwijt dat ik het een leuke pony vind en eigenlijk staat Renske er ook nog wel leuk op ondanks haar lengte.

dat zal ik zeker eens met Elza gaan proberen, wordt nog een uitdaging want drafbalken pakte hij als weleens als een noodsprong maar ook dat gaat inmiddels steeds beter, ik zie ze als ze in mn les meerijd iig steeds vaker netjes de balkjes draven ipv een gekke sprong erbij
Ik zal als ik weer op de manege ben en Elza er ook is eens wat balken neerleggen, als het goed gaat een laag kruisje erachter en dan steeds een stapje verder gaan
klinkt iig logisch en lijkt me dat dat wel moet lukken, thanx

ik had een tijdje terug op nelis gedressuurd, kan je beter zien dat ie toch wel een beetje te klein is voor me (topic staat hier: viewtopic.php?f=10&t=561416&start=0&st=0&sk=t&sd=a )
maar het is zeker een leuke pony!

de rest iig bedankt voor de leuke reacties die er ook nog tussen staan
heb nu geloof ik wel genoeg gereageerd maar vond het een beetje jammer dat Elza door sommige hier zo afgekraakt werd terwijl ze niets verkeerd doet, ze zit de pony niet in de weg en doet goed haar best dat is het belangrijkste, nu nog de rust erin zien te krijgen en daar wordt aan gewerkt, en met de tip van kitty denk ik dat we al een heel eind komen

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:39

Oh ja, bij die dressuurfoto's ziet het er inderdaad wat anders uit. Daar zie je inderdaad dat je wel wat te groot bent voor Nelis.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:48

Ok, haha dan snap ik het beetje snel gelezen !!

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:07

Suziej schreef:
Op dit paard vind ik je houding ook niet echt netjes eigenlijk.

Je kan ook door blíjven gaan, hè? Maargoed over de foto's, je ziet inderdaad dat het echt een racemonster is, dus ik vind dat je het goed doet!

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:27

Kitty schreef:

hier ga ik helemaal in mee
succes!

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:35

Wat wordt er overdreven gereageerd ? Ze zit niet 'bagger' ik heb mensen veel slechter zien zitten! Ze gaat gewoon netjes mee en de pony heeft er geen last van. Ik vind het een leuke pony en hoop dat het lukt met hem wat rustiger krijgen