Beugeldiscussie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:33

Ik vind het onzin dat je dan een atleet bent.
Ik rijd zo vaak zonder beugels, dit oefenen we vaak ook in de les voor een onafhankelijke zit. Ze zijn wel handig bij dressuur maar om nou te zeggen dat je niet zonder kunt..

Horsesandme

Re: Beugeldiscussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:39

een ware atleet om zonder beugels op je paard te blijven zitten ?

Dan zijn hier volgens mij heel veel ware atleten. Ik bedoel zonder zadel rij je zonder beugels. en als ik me beugels verlies onder de galop blijf ik tog ook echt zitten.

Misschien moet je je beugels n keer n gaatje korter doen als je ze vaak verliest

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:28

@horsesandme: Daar heb je ook een punt . Ik zal als ik nog eens op de manege kom dat gaatjesprikding (wat is de officiele naam ervoor?) lenen. Ik zit nu namelijk op het kortste .

Zou wel stom zijn, als dat het probleem is. Zo logisch dat je het gewoon niet in de gaten(hihi, stom mopje) hebt!

Het paardenvolk is het er dus over eens dat het niks speciaals is en iedere ruiter het normaal gezien zonder probleen kan uitvoeren.

Laat het niet-paardenvolk dan maar vol ontzag zijn! }> Wij zijn allen ware atleten*kuch-kuch*!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:43

Ik rij ook geregeld zonderbeugels maar dan wel met een paard wat al wat verder in de training is en goed over de rug lopen.
Bij jonge paarden probeer ik het te vermijden.

Bij de allereerste SGW die ik reed verloor ik op de eerste hindernis mijn linkerstijgbeugel + riem.
Ik had niet het geduld om alles weer netjes aan het zadel te zetten en ben door gereden met alleen maar mijn rechterstijgbeugel.
Het springen, rechte stukken en bochten naar links waren geen probleem maar in de bochten naar rechts had ik meer problemen.
Zonder fouten de finish gehaald had alleen wel met tijdpunten.
De spierpijn van de dag erna was bijna ondragelijk.

Gr Em

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:22

een holtang heet zo'n ding officieel

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:53

ik ben dan een atleet... *o/* ik rij dressuur, springen en buiten ALTIJD zonder zadel en dus ook zonder beugels, maar ik probeer de laatste tijd ook wel eens met zadel te gaan... (want na 6 jaar kan iknog steeds niet MET) maar als ik dan met zadel ga verlies ik altijd me beugels onder de galop, maarja nog even oefenen en het gaat me dan wel lukken (hoop ik )

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:55

nikki_amigo schreef:
ik ben dan een atleet... *o/* ik rij dressuur, springen en buiten ALTIJD zonder zadel en dus ook zonder beugels, maar ik probeer de laatste tijd ook wel eens met zadel te gaan... (want na 6 jaar kan iknog steeds niet MET) maar als ik dan met zadel ga verlies ik altijd me beugels onder de galop, maarja nog even oefenen en het gaat me dan wel lukken (hoop ik )

amen nikki alleen kan ik het na 4 jaar ook nog niet echt

ik verlies ook altijd mijn beugels en dat lichtrijden is veel te ingewikkeld

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:46

beugels heb je niet echt nodig, het is zelfs goed voor je houding om af en toe zonder beugels te rijden en lichtrijden zonder beugels is ook nog eens goed voor je conditie.
eigenlijk rij ik toch het liefst met beugels maar soms in de les moesten we gaan lichtrijden zonder beugels, en dat is best zwaar.

Falcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:13

Is inderdaad juist goeie oefening zonder beugels maaarrrr ik vind dat je dat pas moet doen als je goed MET beugels kan rijden anders leer je dat nooit!!! Ik geef zelf les en dan vragen beginners aan mij weleens mag ik zonder beugels en dan zeg ik meestal nee waarom? omdat ze eerst moeten leren stil te zitten (anders gaan ze lekker in de mond van het paard trekken, omdat ze hun handen nog niet stil kunnen houden) dan moeten ze eerst leren om de beugels op de plek te houden, als ze dat kunnen mogen ze van mij zonder beugels eerder niet...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:41

Falcon schreef:
Is inderdaad juist goeie oefening zonder beugels maaarrrr ik vind dat je dat pas moet doen als je goed MET beugels kan rijden anders leer je dat nooit!!! Ik geef zelf les en dan vragen beginners aan mij weleens mag ik zonder beugels en dan zeg ik meestal nee waarom? omdat ze eerst moeten leren stil te zitten (anders gaan ze lekker in de mond van het paard trekken, omdat ze hun handen nog niet stil kunnen houden) dan moeten ze eerst leren om de beugels op de plek te houden, als ze dat kunnen mogen ze van mij zonder beugels eerder niet...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb zelf zonder begels leren rijden. Aan de longe. Geen centje pijn voor het paard/pony en de ruiter krijgt een veel beter gevoel voor balans. De ruiter krijgt ook een stillere hand. Ook met beugels kan een paard veel last hebben van trekkende kinderhandjes/grotemensenhanden. Je moet ze gewoon iets geven om zich aan vast te houden. Dat kan het zadel zijn of een voltige singel of een lijn om de nek van het paard of de dikke manen van een koudbloed, net wat je wil.
Binnen een paar minuten zijn ze eraan gewend. en het geeft veel voordelen voor latere balans, ze leren de gang van het paard en niet de eigen comfortabele zit die vaak met het zwaartepunt te ver naar voren ligt

slaatze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:44

Zonder leer je beter zitten, maar over het algemeen is het voor de meesten moeilijker rijden.

Ik rijd zelf sinds kort met lichtgewicht beugels (van die zwarte) en dat werkt perfect.

Alsof je zonder beugels rijdt, als je been goed hebt, dus je leert goed zitten.. maar als je steun nodig hebt zijn ze er!

Falcon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:03

ja daar heb je inderdaad ook weer gelijk in!!!!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:03

wizewo schreef:
Dat het rijden zonder gevaarlijk is en dat je een ware atleet moet zijn om op een galloperend paard te blijven zitten zonder die beugels.
Oh jeej, is dit zonder zadel doen dan een zelfmoordpoging?

Vind het, ent zoals de meeste onzin.

Ik ben er beter door gaan zitten door zonder te rijden.

bakkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:01

als ik mezelf erger omdat ik niet stil zit,benen niet goed liggen,... dan doe ik m'n beugels er regelmatig af (jaja, er volledig af,niet over het zadel,want dat zit rotslecht) en zit ik automatisch beter. Ook springen heb ik een hele tijd zonder gedaan. Ondertussen heb ik een panische angst voor alles wat op springen lijkt; ik spring niet meer en al helemaal niet zonder beugels.
buiten neem ik geen risico's, altijd volledige outfit (dus cap,rijlaarzen ipv schoenen, altijd volledig zadel en hoofdstel en vaak ook een martingaaltje)

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:58

Idd onzin, je kan prima zonder beugels rijden! Beugels zijn natuurlijk wel handig, voor je beenligging. Maar zonder beugels kan ook gewoon prima.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:22

Veel van de mensen die ik zie rijden zonder beugels om hun zit te verbeteren, gaan veel en veel beroerder zitten, veel knikkende hoofden, kromme ruggen en stoelzit gesignaleerd. In dat geval lijkt met juist averechts werken. Aan de longe met iemand die het paard netjes voorwaarts houdt, lijkt het me wel goed.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:54

nou om zonder beugels een 1.50 parcours te springen moet je wel een ware atleet zijn jaa..! dus wat dat betrefd is het wel waar, het is alleen wel zo dat je ebst zonder beugels een proefje tot de Z neer kan zetten..

ik denk dus dat het er wle aan licht welke discipline je op welk niveau beoefend om te kunnen zeggen of beugels wel of niet noodzakelijk zijn..

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:07

was geen parcours, maar 1 hindernis volgens mij, maar die werdt door ruiters gereden zonder zadel en stond op een gegeven moment hoger dan 1.60 dacht ik...
erg knap, dat wel!(paard en ruiter)

pantarhei: longe is idd wel makkelijker(nooit gehad btw maar lijkt me wel) omdat je paard voorwaarts wordt gehouden, maar juist als je zonder beugels gaat rijden voor je houding, vind ik dat je op je houding moet letten. als je dan merkt dat je helemaal krom gaat zitten, dat je dat corrigeerd, en niet zo door blijft rijden, dan schiet je er imo ook niets mee op.
maar als je daar niet op let werkt t idd averechts, ben ik het met je eens

in guanacotje herken ik mezelf ook, maar dan meer met doorzitten. wil dat niet echt lukken schop ik mn beugels uit, moet ik wel blijven zitten(en gaat t meestal ook beter).

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:33

Nee je hoeft absoluut geen ware atleet te zijn om zonder beugels te rijden. Ze zijn eerder een gevaar, denk maar als je er half af hangt, en er blijft een voet in de beugels hangen! Brrr, liever niet aandenken.
Het is juist goed voor je evenwicht om zonder beugels te rijden, of zonder zadel, en als iemand je paard longeert terwijl jij erop zit is het naar mijn mening helemaal het beste.

Appelflapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:36

Ik vind ook dat het helemaal NIET gevaarlijk is... Je kan toch best zonder beugels rijden. Ik denk dat diegene die dat beweert gewoon niet stabiel zit en heel erg op zijn beugels steunt.. Tja, dat is dan zijn eigen probleem. Ik vind dus dat het gewoon kan en het is heel goed voor je zit en je balans.. Gewoon blijven doen dus..

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:55

dat is onzin, dat je een atleet bent als je zonder beugels rijdt, ik doe soms expres mijn beugels uit in draf en galop, om te kijken of ik wel diep genoeg in het zadel zit, an of ik niet stuiter, ik galopeer ook wel zonder zadel, en met 1 hand, en zo moeilijk is het niet!!! (ik doe het ook om te kijken of ik wel in evenwicht ben )

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:24

Wat een onzin zeg!! Als je er op oefent kan je makkelijk vanalles zonder je beugels en zonder je zadel. Je moet er gewoon een beetje handig in zijn (worden). Ken ook veel mensen die niet zonder beugels kunnen rijden, die glijden er dan meteen naast. Ziet er ook wel grappig uit

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:24

x_moontjuh_x schreef:
Ik heb der eerlijk gezegd nooit van gehoord en dan zal ik ook wel een atleet zijn ik rij vaak zonder zadel en soms springen dus.. ik vind het dus eigenlijk onzin of we zijn atleten

jeahh ik ook

Sorry hoor,, maar zonder beugels is juist goed voor je zit en voor je houding,,, je kan beter zonder zadel/beugels leren rijden dan dat je met zadel/beugels leert rijden

Het is JUIST gevaarlijk als je je beugels echt nodig hebt... als ze los raken kun je dan erg slecht terecht komen... (denkt aan vriendin)

fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:28

Das het eerst wat je leert, zonder beugels gymnastieken. Goed voor je evenwicht.

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:14

nou als je goed blijft zitten in een zadel zonderbeugels (galoperen enzo) nou dan ben ik een atleet.... ik vind het wel wat onzin hoor ook als je met beugels rijd kun je ook wel goed blijven zitten enzo.