bitloos dressuur (veel)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:23

Ziet er lekker ontspannen uit!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 08:20

Maroush schreef:
germie schreef:
Je stuurt gewoon net zo als met bit. Door links te trekken krijg het paard rechts druk. In feite niet veel anders als met bit. Zie het als een soort kneveltrens zonder bit in de mond en alleen knevels.

Het cookhoofdstel loopt kruiselings over de kaak.

Met een bit is dat juist precies andersom? Als je links trekt, krijgt het paard links druk ...
Ik hoor ook steeds dat je niet echt hoeft om te schakelen, maar mij lijkt de werking dus echt precies tegenovergesteld en om op twee verschillende manieren te rijden is ook niet echt handig ...

Toch heb ik bij alle 4 de paarden weinig van omschakelen gemerkt.
Mijn 3-jarige (met weinig stuur en rem) had er het meeste moeite mee. Hier kostte het mij 1 rondje door de bak om links en rechts te vinden.

Met een kneveltrens krijg je bij links trekken ook rechts druk. Ik denk dat je het eerder zo moet zien.

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:28

Ziet er lekker ontspanmnen en netjes uit

naadjuh

Re: bitloos dressuur (veel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:52

Ziet er ontspannen uit,.. Ik rijd zelf ook altijd bitloos met een bitloos hoofdstel of een natural hackemore (zonder scharen gemaakt van touw met knopen als drukpunten voor de communicatie) en zou nooit meer met bit willen rijden.

Alleen snap ik deze opmerking niet:Als een paard met bit schuimt, dan doen ze het ook bitloos. Is schuimen voor jou een teken van inspanning?

Een paard gaat (naar mijn weten) namelijk schuimen omdat er iets in zijn mond zit wat zijn lichaam, door natuurlijke reactie, voor voedsel aanziet omdat hij zijn slokdarm niet kan sluiten als er iets in zijn mond zit. Er wordt meer speeksel aangemaakt om "het voorwerp" op te nemen, waardoor het gaat schuimen.
Als er geen bit in zijn mond zit zou hij dit volgens mij niet horen doen. Mijn paard heeft hier in ieder geval geen last van. Dit is namelijk ook de rede dat ik zonder bit ben gaan rijden, ze schuimde als een gek en ging met nageven zwaar ademen.

Misschien dat ik het verkeerd heb. Maar zo had ik het in ieder geval begrepen.. Ben benieuwd naar jou mening Groetjes!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:13

Weet je soms een site waar je een bitloos hoofdstel kunt kopen? Liefst hetzelfde als dat van jou , heb er al andere gezien maar die vind ik niet mooi

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:19

naadjuh schreef:
Ziet er ontspannen uit,.. Ik rijd zelf ook altijd bitloos met een bitloos hoofdstel of een natural hackemore (zonder scharen gemaakt van touw met knopen als drukpunten voor de communicatie) en zou nooit meer met bit willen rijden.

Alleen snap ik deze opmerking niet:Als een paard met bit schuimt, dan doen ze het ook bitloos. Is schuimen voor jou een teken van inspanning?

Een paard gaat (naar mijn weten) namelijk schuimen omdat er iets in zijn mond zit wat zijn lichaam, door natuurlijke reactie, voor voedsel aanziet omdat hij zijn slokdarm niet kan sluiten als er iets in zijn mond zit. Er wordt meer speeksel aangemaakt om "het voorwerp" op te nemen, waardoor het gaat schuimen.
Als er geen bit in zijn mond zit zou hij dit volgens mij niet horen doen. Mijn paard heeft hier in ieder geval geen last van. Dit is namelijk ook de rede dat ik zonder bit ben gaan rijden, ze schuimde als een gek en ging met nageven zwaar ademen.

Misschien dat ik het verkeerd heb. Maar zo had ik het in ieder geval begrepen.. Ben benieuwd naar jou mening Groetjes!

De mijne schuimt ook met een hackamore, beter zelfs dan op een bit. En dan geen enorme vlokken maar een mooi wit schuimrandje op de lippen.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:05

germie schreef:
Toch heb ik bij alle 4 de paarden weinig van omschakelen gemerkt.
Mijn 3-jarige (met weinig stuur en rem) had er het meeste moeite mee. Hier kostte het mij 1 rondje door de bak om links en rechts te vinden.
Met een kneveltrens krijg je bij links trekken ook rechts druk. Ik denk dat je het eerder zo moet zien.

Ja dat hoor je dus van iedereen bijna
En toch blijf ik het raar vinden dat je dus om de buitenkant te begrenzen aan je binnenteugel moet 'trekken'.
Maargoed, de foto's zien er iig goed uit

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:08

stoerrrrr ziet er mooi uit

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:37

Het ziet er heerlijk uit
Maar wat ik niet snap: volgens jullie schuimt een paard dus ook zonder bit. (Ik geloof dat hoor!) Maar volgens Dr Cook in de Bit kan een paard dat schuimt niet slikken, daarom gaat hij schuimen. HUH? Dus nu kunnen paarden die met zijn model hoofdstel lopen ineens ook niet meer slikken? (als ik zijn stelling moet geloven)

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:16

Lijkt me onlogisch, ik zag het voor het eerst op een buitenrit waarbij we lekker met een lang teugeltje aan het galloperen waren. En het hoofdstel zit helemaal niet strak oid dus ze kan heus gewoon slikken.

[edit] bovendien kan garinka ook eten en drinken met een bit in, gaat wat lastiger maar het kan best, dus slikken moet kunnen. (eten mág eigenlijk niet maarja, onbewaakte momenten en gras he...)
Laatst bijgewerkt door Qimm op 08-04-06 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:26

Albertine_N schreef:
Het ziet er heerlijk uit
Maar wat ik niet snap: volgens jullie schuimt een paard dus ook zonder bit. (Ik geloof dat hoor!) Maar volgens Dr Cook in de Bit kan een paard dat schuimt niet slikken, daarom gaat hij schuimen. HUH? Dus nu kunnen paarden die met zijn model hoofdstel lopen ineens ook niet meer slikken? (als ik zijn stelling moet geloven)

Dat snap ik dus ook niet. volgens mij kunnen de meeste paarden prima slikken met bit in hoor.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:46

Ik heb mn vorige verzorgpony ook veel bitloos gereden, ging vele malen beter dan mét bit, ook in het bos.

Ziet er iig netjes uit!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:10

Schuimen in de mond heeft niets met wel of geen bit in de mond en wel of niet kunnen slikken te maken.
Schuimen komt doordat de speekselklier wordt gestimuleerd als je het paard door de hals rijdt. Het maakt dus niets uit of dat met of zonder bit is.

Ik heb het betreffende stukje in de Bit ook gelezen en ik vond het een beetje een kort-door-de-bocht-conclusie.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:40

Ik denk dat het wel met elkaar in verband staat.
Idd wat Manie zegt: schuim ontstaat door de hoofd- hals- houding die invloed heeft op de speekselklier. Maar als je paard daarbij ook nog eens een onhandig/ vervelend bit in heeft en daardoor moeilijk kan slikken, dan komt dat schuim uit z'n mond ipv dat ie het doorslikt....dát denk ik
Ik heb geleerd dat een dun laagje schuim op de lippen goed is, maar van die extreme vlokken schuim niet.
Mijn shet had die nl in het begin ook en was ook erg vervelend. Nu met een ander bit schuimt ze nog maar iets en loopt ze veel en veel beter en plezieriger.

Trouwens...ziet er goed uit op de foto's Hoewel naar mijn idee soms wel iets meer de achterhand erbijgereden mag worden... Maar verder mooi te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:45

In de laatste twee posts kan ik me wel vinden.
Ik heb me wel afgevraagd waarom sommige paarden bitloos toch wat schuimen. Op één of andere manier komt het bij mij niet over als ontspanning. Een paard dat niet "in de krul" wordt gereden (gedwongen), schuimt volgens mij ook niet? 'k Vind dit wel interessant.

Jovarna was met bit niet zo'n schuimer en sinds we bitloos rijden, heb ik haar iig nooit zien schuimen. Wel is ze bitloos enorm ontspannen en soepel.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:49

Het ene paard heeft ook meer speekselvorming dan de andere, dus daar zal het verschil ook wel een beetje in liggen.

xDreamerx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:49

Ik rijd ook wel eens bitloos, met een bitlooshoofdstel of met touwhalster Je moet wel beter voor je uit kijken, maar voor de rest zijn het er erg leuk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:51

Dat herken ik niet, 'beter voor je uit kijken'.
Wel loopt m'n paard veel meer te genieten sinds we bitloos rijden en loopt lekker om zich heen te kijken.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:11

Ik kan me eigenlijk niet zo vinden in jouw manier van bitloos rijden.
Je hebt constante druk op je teugels waardoor je dus erg hard moet inwerken om bijvoorbeeld halt te houden.
Bitloos rijd je niet met je teugels. Bitloos hoor je met seinen te rijden, op je zit en met je benen, niet met je teugels in de krul trekken.
Sorry, ik vind het er niet fijn uitzien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:19

Ben het met je eens Mietje, maar dat geldt niet alleen voor bitloos rijden.
Ook mèt bit behoor je immers te rijden met je zit, benen, focus en energie.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:01

Jovarna schreef:
Ben het met je eens Mietje, maar dat geldt niet alleen voor bitloos rijden.
Ook mèt bit behoor je immers te rijden met je zit, benen, focus en energie.

Dat ben ik op mijn beurt weer helemaal met jou eens!
Absoluut helemaal waar!

marjan_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:03

ziet er mooi uit. mijn verzorgpony rijd ook zonder bit aan de teugel en af en toe doet ze dat nog beter dan met bit aan de teugel.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:08

ziet er leuk uit!!

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:14

Gaaf zeg!

Waar heb je het hoofdstel gekocht (en hoeveel kosten het ongeveer )

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:18

Super!!!