Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maroush schreef:germie schreef:Je stuurt gewoon net zo als met bit. Door links te trekken krijg het paard rechts druk. In feite niet veel anders als met bit. Zie het als een soort kneveltrens zonder bit in de mond en alleen knevels.
Het cookhoofdstel loopt kruiselings over de kaak.
Met een bit is dat juist precies andersom? Als je links trekt, krijgt het paard links druk ...
Ik hoor ook steeds dat je niet echt hoeft om te schakelen, maar mij lijkt de werking dus echt precies tegenovergesteld en om op twee verschillende manieren te rijden is ook niet echt handig ...
naadjuh schreef:Ziet er ontspannen uit,.. Ik rijd zelf ook altijd bitloos met een bitloos hoofdstel of een natural hackemore (zonder scharen gemaakt van touw met knopen als drukpunten voor de communicatie) en zou nooit meer met bit willen rijden.
Alleen snap ik deze opmerking niet:Als een paard met bit schuimt, dan doen ze het ook bitloos. Is schuimen voor jou een teken van inspanning?
Een paard gaat (naar mijn weten) namelijk schuimen omdat er iets in zijn mond zit wat zijn lichaam, door natuurlijke reactie, voor voedsel aanziet omdat hij zijn slokdarm niet kan sluiten als er iets in zijn mond zit. Er wordt meer speeksel aangemaakt om "het voorwerp" op te nemen, waardoor het gaat schuimen.
Als er geen bit in zijn mond zit zou hij dit volgens mij niet horen doen. Mijn paard heeft hier in ieder geval geen last van. Dit is namelijk ook de rede dat ik zonder bit ben gaan rijden, ze schuimde als een gek en ging met nageven zwaar ademen.
Misschien dat ik het verkeerd heb. Maar zo had ik het in ieder geval begrepen.. Ben benieuwd naar jou mening Groetjes!
germie schreef:Toch heb ik bij alle 4 de paarden weinig van omschakelen gemerkt.
Mijn 3-jarige (met weinig stuur en rem) had er het meeste moeite mee. Hier kostte het mij 1 rondje door de bak om links en rechts te vinden.
Met een kneveltrens krijg je bij links trekken ook rechts druk. Ik denk dat je het eerder zo moet zien.
Albertine_N schreef:Het ziet er heerlijk uit![]()
Maar wat ik niet snap: volgens jullie schuimt een paard dus ook zonder bit. (Ik geloof dat hoor!) Maar volgens Dr Cook in de Bit kan een paard dat schuimt niet slikken, daarom gaat hij schuimen. HUH? Dus nu kunnen paarden die met zijn model hoofdstel lopen ineens ook niet meer slikken? (als ik zijn stelling moet geloven)
Jovarna schreef:Ben het met je eens Mietje, maar dat geldt niet alleen voor bitloos rijden.
Ook mèt bit behoor je immers te rijden met je zit, benen, focus en energie.