welke hulpteugel bij longeren ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hulpteugel bij longeren

geen hupteugel
10 (100%)

Totaal aantal stemmen: 10

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:14

germie schreef:
volgens zo'n longeer goeroe: lammert Haanstra leert het paard niets zonder hulpteugels, je geeft het paard alleen beweging, meer niet. Wil je de juiste spieren trainen, dan zul je volgens hem toch echt meer moeten doen.
Ik laat ook wel eens een paard zonder hulpteugels lopen, meestal met loswerken, en met uitstappen, puur voor de ontspanning, maar tussendoor komt er altijd een dubbel longe of andere hulpteugel bij.

Ik sluit me helemaal bij jou en Lammert aan. longeren zonder hulpteugel kan incidenteel wel de juiste spieren trainen, maar is in principe alleen beweging geven. Voor een consequente training van de juiste spieren en het blijvend gymnastiseren van het paard zijn met longeren wel degelijk hulpteugels nodig. Reacties van je paard erop moet je wel kunnen beoordelen.
Manuel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:40

Ga je beginnen met het gebruik van hulpteugels dan dien je wel goede begeleiding te hebben. IK ben met Gam nu ook begonnen met longeren omdat hij zijn achterhand beter meot gaan gebruiken en ik dat met rijden niet altijd voor elkaar krijg. Met longeren heeft hij mijn gewicht er ook niet bij en beweegt hij dus makkelijker.
Een goede vriend helpt mij daarmee en daar leer je het meeste van, en maak ik zelf geen fouten.
Ik ben het er mee eens dat als je zonder bijzet longeert je het paard alleen maar beweging geeft. Verschilt dat misschien per paard, maar Gam loopt anders lekker met zijn kop in de lucht en drukt zijn rug weg. Touwtjes en drafbalkjes werken dan erg goed.

Ik maak zelf het verschil tussen "rondslingeren" (longeren zonder bijzet) en het "longeren" (met bijzet dus) Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:41

ik longeer altijd met touwtjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:45

Touwtjes of het passoasysteem, en 1 keer per week longeer ik zonder iets, aan het halster, nu al zover dat ik er niets meer aan hoef te doen, hij loopt gewoon lekker om me heen, op beide handen. Maar dit doe ik puur zodat hij beweging heeft gehad op zijn vrije dag.
Als het vervangend voor het rijden is, dan touwtjes, dubbele longe of passoasysteem, dan heeft zonder hulpteugel geen enkele zin.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:59

germie schreef:
volgens zo'n longeer goeroe

Off-topic:
En dan is het dus waar? Dat is net zoiets als dat anky laag, rond en diep losrijdt en anderen die daar weer tegen aan gaan.

Ik rijd een paardje bij, die nooit geleerd had, om op eigen benen te lopen. Die ging ik longeren met alleen een hoofdstelletje om en daaraan de longeerlijn. Ze wist niet hoe ze het had, ze kon niet in een of andere hulpteugel gaan hangen, maar moest op haar eigen benen lopen. En dan train ik haar niet? Ze heeft daar een heleboel van geleerd, van dat longeren alleen maar aan een longeerlijn!