Voor de 1e keer op holly gezeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:37

Nee ik ga er niet op rijden. Daar ben ik te groot voor. Ik ben haar mak aan het maken. Misschien vrij heids dressuur of voor een klein karrentje beleren. Gewoon spelende wijs met die pony aan de gang gaan. En niet gelijk hoofdstel zadel en in de krul trekken. absoluut niet.

Beetje freestyle enz

Ik zie liever zoiets dan dat het paardje met zadel en hoofdstel los wordt gegooid en maar laten rennen met zadel erop. ruiter erop en laten lopen maar. De kasn dat je het paard dan verpest is groter dan dit. Zonder zadel en hoofdstel. En het staat gewoon los. Ze kon wegrenne nwat ze wilde maar dat deed ze niet.
Je moet eerst een band en vertrouwen hebben van het paardje.

maarja dit is mijn mening

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:44

Je speelt echt een gevaarlijke spelletje zo en volgens mij word met freestyle een paard ook echt niet zo ingereden hoor! Als ze ergens van schrikt of er vandoor gaat dan kan jij niet netjes blijven zitten waardoor je er dus naast vliegt en weet ik wat allemaal nog meer. Als je pech hebt accepteerd de pony daarna echt geen ruiter meer. En zoals jij het 'normale' inrijden beschrijft gebeurt dat bijna niet hoor, dat gaat echt wel anders in zijn werk.

Kamide

Re: Voor de 1e keer op holly gezeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:20

jongens jongens..

ik was erbij, en eerst had ik Holly vast, wat hartstikke goed ging..
Daarom heb ik ff een foto gemaakt, en Holly vond het allemaal wel interessant, ze keek om zich heen, besnuffelde Anouk, we hebben ook nog een rondje gestapt, en daarna meteen gestopt..in totaal heeft ze er denk ik nog geen 5 minuten op gezeten..

zoals Anouk al zegt, lekker spelender wijs, ze heeft er ook al wat grondwerk mee gedaan..

Als Holly van te voren al druk was geweest of terwijl we bezig waren aan had gegeven dan hadden we het niet gedaan, maar ze heeft ook al wel eens een dekje met singel erom opgehad, Anouk heeft er al regelmatig op gehangen..

het is echt niet zo dat ze er "zomaar" opgeklommen is... daar is echt wat aan vooraf gegaan hoor

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:53

karoliena schreef:
Als ze ergens van schrikt of er vandoor gaat dan kan jij niet netjes blijven zitten waardoor je er dus naast vliegt en weet ik wat allemaal nog meer.
Dat kan evengoed mét zadel gebeuren...

't Is mssn een beetje risky, maar ik denk wel dat het vertrouwen héél groot is tussen jullie. Iig, het ziet er relaxed uit, véél beter dan sommige andere jonge paarden die ik gezien heb!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:57

Mensen mensen: allemaal staan roepen hoe gevaarlijk het is om erop te gaan zonder dat iemand de pony vasthoudt.
Humhum. Als er iemand ter wereld is die zo'n pony op kracht kan tegenhouden als die weg wil, laat je dan horen.
Punt: als die pony eronderuit wil crossen, doet ie dat, met of zonder vasthouden. Bij het vasthouden heb je dan nog de kans dat die persoon meegselurd wordt.

Met of zonder zadel maakt ook niks uit, paarden vinden het vaak net vertrouwd als je er zonder zadel opgaat.

Mijn instructrice gaat ook haast altij alleen op haar paarden, nadat ze er eerst heel lang mee grondwerk doet. En dat is nog nooit fout gegaan.
Pony ziet er ook rustig uit.

Cap had ik wel een goed idee gevonden, maar voor de rest: netjes!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 19:06

misschien volgende keer een cap. maar ik zal er niet vaak op zitten want ik ben er te groot voor.

Gewoon loswerken en mee wandelen in het bos. Misschien vrijheidsdressuur aanleren.

Ik doe haar alleen op woensdag en vrijdag als ik stage loop en soms in het weekend

Loeser

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:07

bokt.....

maar goed..vind het niks slecht!
Juist alleen maar goed. Basis van een hechte band is vertrouwen. En als je dat hebt..waarom niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:15

Dit heeft niets met freestyle te maken, freestyle is ook verantwoordelijk met je paard omgaan. Dit vind ik erg gevaarlijk, niet alleen voor jou maar ook voor het paard.

Wel een leuke pony is het

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:19

MirandaFuego schreef:
Ben het helemaal met je eens, hoor!
En iedereen die denkt dat dit zo ongebruikelijk is, het is de manier van trainen van Klaus Hempfling, die zijn dieren natuurlijk beleerd.

En wat nou als die pony opeens was geschrokken? (omdat iemand bijvoorbeeld wat laat vallen, of er gebeurt iets) dan zat de TS er zonder cap op, en was er niemand die de pony vast hield...
Vind het gewoon zwaar onverstandig, hoeveel vertrouwen ook is, een paard is en blijft een schrikdier. .
Het is wel een errug leuk paard.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:03

Ik vind het ook wel een beetje link, mocht ie schrikken, jij hebt niks waar je je aan vast kan houden.. En als er echt wat ergs gebeurd ben je niet eens verzekerd, omdat je geen cap op had..

Tuurlijk is het mooi om zulk vertouwen te hebben met je beessie, maar op deze manier toch een beetje te riskant..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:07

kristie schreef:
Vind het gewoon zwaar onverstandig, hoeveel vertrouwen ook is, een paard is en blijft een schrikdier. .
Inderdaad, maar dat is ie ook mét zadel en hoofdstel...

Dat van de cap niet verzekerd is een fabeltjes waar al veel discussies over zijn geweest op Bokt...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:10

Sylleke schreef:

Inderdaad, maar dat is ie ook mét zadel en hoofdstel...

Dat van de cap niet verzekerd is een fabeltjes waar al veel discussies over zijn geweest op Bokt...
[/quote]

Met zadel en hoofdstel heb je toch iets meer te vertellen dan met niks..

En over dat fabeltje.. Maybe is het wel een fabeltje, maar die cap kan je wel wat meer zekerheid bieden..

Ik heb zelf ooit is onder een paard gelegen en die tikte me aan met zijn hoeven met ijzers op mn hoofd, wat was ik blij dat ik mn cap op had..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:16

Ontken ik ook niet dat het beter is...
Maar als een paard écht wil gaan lopen, hou je em écht niet tegen... Dan denk ik idd dat je verder komt met vertrouwen dan met de hele ramtam.

En ik denk dat mensen zelf wel weten wanneer het vertrouwen groot genoeg is. De foto's zien er hartstikke relaxed uit, geen drama voor nodig.

En ja tuurlijk, áls, maar er is altijd een áls, kan je beter stoppen met het hele paardengedoe.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:18

jha, maar als jouw paard gaat rennen omdat ie schrikt heb je niks als je er zo opzit zonder niks, tuurlijk moet dat wel is een keertje kunnen, maar met een jong paard wat geen ruiter gewend is.. Vind ik het toch link..

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:31

ik vind het wel een mooie manier, pony staat er echt ontspannen bij!

verder denk ik dat áls er iets gebeurt, het voor de pony ook niet fijn is als hij tegen wordt gehouden.

nu kan hij tenminste doen wat hij zelf wilt, en pony geeft zelf aan dat hij niet bang is en haar vertrouwd, want anders was hij allang ervandoor gegaan..

ik zou zeggen, ga zo door! misschien wel volgende keer een cap opzetten

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:04

Dat vind ik ook snoetie.

Olympia schreef:
jha, maar als jouw paard gaat rennen omdat ie schrikt heb je niks als je er zo opzit zonder niks, tuurlijk moet dat wel is een keertje kunnen, maar met een jong paard wat geen ruiter gewend is.. Vind ik het toch link..
Ik las dat ze 9 was.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:10

Maar de leeftijd doet er ook niet toe, het is een onervaren pony en dan moet je sowieso al voorzichtig zijn.

Ik had het toch zeker voorzichtiger aangepakt, en daarnaast heb ik je al vaker onbezonnen dingen zien doen maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:15

Onervaren met ruiter, maar ik denk dat een oudere pony toch wel meer gezien kan hebben dan een jonge.

Ik zeg ook niet dat het mijn manier is. Maar als het vertrouwen zo groot is, wat kán, vind ik het wel mooi dat het op deze manier kan.
Heb het al vaak genoeg anders gezien en dat ging er lang niet zo relaxed aan toe als op deze foto's...

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:17

Zelf zou ik het niet zo gedaan hebben.

Ik vind het te gevaarlijk om zonder cap, zonder hoofdstel en zonder zadel op een onbeleerd paard/pony te gaan zitten.

Een paard/pony kan zomaar schrikken en dan?
Mijn paard ging er laatst aan de longeerlijn al vandoor omdat ik moest niezen. En voor die tijd was ze ook lekker ontspannen (na het racen ook weer).

Leuk dat jij en de pony elkaar vertrouwen maar probeer het wel veilig te houden.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:19

Ik kan niet echt zeggen dat het gevaarlijk is want ik ken de pony zelf ook niet maar vind dan wel moest hij van iets geschrokken zijn en jij valt eraf dat je dan niet boos mag zijn op de pony (niet persoonlijk bedoeld ..)

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:47

Ik vind het een mooie manier, alleen een cap zou het nog mooier hebben gemaakt...

Vallen kan altijd mensen...dan liever zonder zadel en hoofdstel dan kan jij niet blijven haken en de pony niet in de teugels springen...maar dit alles toch echt wel liever met cap.

Ga zo door dames!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:54

dank u wel. Holly is maar een a-welsje dus niet zo heel groot. Als ik zou vallen dan val ik niet hard.

Soms zie je mensen die op een paard gaan zitten in een stal die was net onder zadel. Dat vind ik gevaarlijker dan dit.

Of je ziet foto;s van paarden die net onder zadel zijn. heel gestresst enz.

De volgende keer doe ik wel een cap op. Maar we hebben nog geen zadeltje of hoofdstel voor haar. De pony is niet van mij en ze wordt als grasmaaier gebruikt. Dus ik weet niet of er wel een hoofdstel en zadel komt.

Ik kan er toch niet op rijden want ik ben er te groot voor.
Misschien later voor een klein karrentje spannen of vrijheidsdressuur.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:12

Ik vind er ook niks mis mee zou als ik jou was wel een cap op doen volgende keer en daarbij hoeveel foto's zie je hier wel niet van meiden die er ook los op liggen zitten ook al zijn dat oudere pony's die kunnen ook wegspringen

Somebitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:25

Hoeveel mensen springen hier wel niet zonder zadel en sommige ook nog zonder hoofdstel? Wat als je paard DAN schrikt? dan zijn jullie dus ook onverantwoordelijk bezig? Ongelukken hou je niet tegen.. met zadel kan je even goed vallen als zonder zadel!

Anoek het ziet er goed uit hoor en ze ziet er inderdaad lekker ontspannen uit echt heel knap van je dat je er zo op durft te gaan zitten

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:27

Heey!

Erg leuk ziet het eruit fijnd at je zoveel vertrouwen hebt.

Je hebt met hoofdstel misschien meer te vertellen. Maar ik denk dat een pony die nog niet gewend is aan veel druk op de teugel, ook niet zo prettig vind dat áls hij wegrend dat hij meteen in z'n mond word gerukt Elk paard reageert anders, en het kan ook zijn dat juist mét het bit vertrouwen foetsie is als je eraan gaat trekken Maarja, ik hoef niet meer te vertellen dat een cap wel veilig is zeker