Jong paardje..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TouchAndGo

Re: Jong paardje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:49

Haha
Idd, talk to the hand

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:33

Het kan komen omdat hij nog jong is. Wij hebben dat ook met een paardje hier. Probeer goed vooruit te drijven dan krijgt hij niet de kans om te bokken. Aan het bit knagen hoort ook nog. Hij moet er nog helemaal aan wennen;-)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:59

Ach, mensen laat het advies toch hangen. TS laat in elk geval nog blijken dat ze het advies waardeerd, maar de stalvriendinnetjes schieten gelijk in de verdediging...

TS ik wens je heel veel succes met je jonge paard en ik hoop dat jullie snel een goede combinatie vormen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:37

Zorgen dat die achterhand eronder blijft, goed voorwaarts rijden.

Een tonglepel? bij een 4 jarige? in hoeverre kun je gaan... dat knagen komt vaker voor bij jonge paarden, en heeft vaak te maken met de aanleuning van de ruiter. zorg voor constante aanleuning, zowel met het hals verlengen als in de oprichting, weer er goed met je been bij en veel overgangen rijden. de meeste jonge paarden zijn jolig, waarom omdat ze vaak dingen niet begrijpen en nog veel moeten leren wat je zelf zegt. geduld is een schone zaak.

zorg dat je zelf recht zit en zelf in evenwicht blijft. zodat je hem met je lichaam in evenwicht houd. dat jolige bokken stopt vanzelf als die wat meer begrijpt. je moet zon jong paard zien als een peuter. als een kind niet luisterd sla je hem toch ook niet?

dan corrigeer je hem, zowel met de stem en met geduld.

Leer je paard begrijpen, met alles, rij veel overgangen.

voorwaarts neerwaarts exc, veel figuren.

Zolang jij nu de goede hulpen geeft en zijn gedrag corrigeerd met je been en je zit, komt het wel goed. bokt je paard uit gemenigheid? dan kan je hem een keer afstraffen.

Een jong paard kan je verder niet afstraffen omdat die iets moeilijk vind of niet begrijpt, dat leer je af met geduld en het doen van steeds herhalen exc.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:40

Evelyn91 schreef:

Dat bokken is alleeen als ik in de galop al zit vaak op een lange zijde.. en ik kan der heus wel tegen.. maar het moet niet erger worden en ik d8 misschien weten jullie iets waarmee het kan op houden.. en als xxZanniejxx zegt dat ik em een tik moet geven kan ik dat tog altijd proberen??? En ik snap ook heus wel dat 't vreugde bokjes zullen zijn..

als xxZanniejxx in de sloot spring doe jij dat dan ook?

Nogmaals leer je paard te begrijpen, leer je paard aan te voelen, gebeurt dat niet verpest je meer dan je lief is bij een jong paard.

Zoals ik al eerder zei een kind van 4 sla je toch ook niet om hem te corrigeren? nee dat los j op met je stem, het uitleggen hoe het wel moet, en geduld hebben.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:12

Nee, maar de TS gaat er van uit dat zij der verstand van heeft.
Ze kan nu ook naar jou advies luisteren..dat is eigelijk precies het zelfde
Als jij in de sloot springt, gaat ze der toch ook niet achter aan

Navidad: heeft wel een punt volgens mij

TouchAndGo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:12

met zij bedoel ik : xxZanniejxx

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:41

knagen = knarsentanden? of gewoon kauwen.
Als het knarsetanden + bokken is in de galop dan zou ik zijn rug laten controleren voordat je overgaat tot koop.

Niets geen tonglepels en toestanden er in hangen bij jonge paarden! Het heeft zijn tijd nodig en de spieren moet nog worden ontwikkeld.
Geef het tijd en ga desnoods iets in de verlichte zit zitten in de galop zodat je ze rug ontlast. Wanneer het na een tijdje wat makkelijker lijkt te gaan weer in het zadel gaan. Succes!

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 19:01

Wij hebben bij de club waar ik bij zit een Census talenten plan.. dat houdt in dat je drie privé lessen krijgt+ een wit sjabrakje en dan moet je een bepaald bedrag betalen en verder wordt je gesponserd. In de eerste privéles ga je een doel samenstellen mijne is: Sturen, Hij breekt nog wel eens uit en wil de andere kant op.. En dat bokken en met het bit......... dat negeer ik nu gewoon tenzij het alleeen maar erger wordt.. en ik heb het hier op bokt gezet omdat ik niet wist of het goed of niet goed was.. dan is het niet egt de bedoeling dat ik allemaal kritiek krijg over mijn ervaring en geduld.. Maarja als mensen dat uit zo'n stukje tekst kunnen halen.... En ervaring met een jong paard moet je tog eens krijgen.. als je er nooit aan begint krijg je het ook noooit tog? En ik zorg wel dat ik goede instructies krijg en dat ik zelf goed consequent blijf.. en dus die vergelijking met een peuter.. Slaan om een bok zal ik dan ff laten maar zoals iriskee al zei je gaat er van uit dat die gene wel wat verstand heeft over dit onderdeel anders zou ze niet reageren.. maar ik had het nog niet uitgeprobeerd hoor want wil eerst ook ff zien hoe derest er op reageert enzo..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:55

het talentenplan zegt niks over de ervaring met een jong paard.

Ik geef je alleen tips en kaffer je niet uit het is maar hoe je het wil zien. ik los het op me eigen manier op en zal een paard nooit een tik geven onder een vreugde (niet snappen) bok.

Of jij dat wel en niet doet, dat is niet mijn probleem en dat moet je ook zelf weten. maar wat ik probeer te zeggen leer je paard begrijpen. Dan kan je wel bij het talenten plan zitten maar dat zegt niks.. Elk paard is anders, en een jong paar dis inderdaad gewoon een vergelijking met een kleuter die ook nog van alles moet leren. dat zeg ik ook alleen met een voorbeeld.

dus vat me niet verkeerd op dit zijn gewoon tips waar je om vraagt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:56

Iriskee schreef:
Nee, maar de TS gaat er van uit dat zij der verstand van heeft.
Ze kan nu ook naar jou advies luisteren..dat is eigelijk precies het zelfde
Als jij in de sloot springt, gaat ze der toch ook niet achter aan

Navidad: heeft wel een punt volgens mij

ik zeg ook niet dat ze iets met mijn tips moet doen dat is aan haar. en ik zit niet op bokt voor punten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:01

Mijn paardje (bijna 5) bokt ook wel eens bij het aanspringen in galop. Volgensmij gewoon omdat ie het nog moeilijk vind met gewicht op zijn rug te blijven galopperen en zijn balans en bespiering nog niet helemaal super zijn.
Het kan natuurlijk ook vrolijkheid zijn.

In beide gevallen denk ik dat het vanzelf wel over zal gaan en zo lang je er geen last van hebt zou ik het niet af gaan straffen met je zweep. Beter kan dan met je been ofzo.

Knagen is naar mijn idee ook een teken van ontspanning, maar als het knarsen is niet. Je kan misschien wel even je bit laten nakijken of het misschien niet goed zit. En aan je intructrice vragen of jij misschien iets met je handen doet waar je paard in zijn mond zo heftig op reageert.

Onthoud gewoon dat het een jong paard is en dat veel van deze dingen waarschijnlijk tijdelijk zijn.

Veel plezier verder

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:22

Les nemen. Met een jong paard moet je (als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt)nooit alleen aan de slag ermee gaan. In de kortste keren heb je het 'verpest' .

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:25

Nou met 1 clubles en 2 prive lessen in de week moet het wel lukken

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:41

Mijn paard doet dat ook wel eens met galopperen. Hij wordt in juli vier. Dat gaat vanzelf over volgens mij.

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:51

sammie_44 schreef:
Les nemen. Met een jong paard moet je (als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt)nooit alleen aan de slag ermee gaan. In de kortste keren heb je het 'verpest' .

Zoals ik al zei heb ik elke week les, en 1 x in de 2 weken privéles

Evelyn91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:57

Navidad schreef:
het talentenplan zegt niks over de ervaring met een jong paard.

Ik geef je alleen tips en kaffer je niet uit het is maar hoe je het wil zien. ik los het op me eigen manier op en zal een paard nooit een tik geven onder een vreugde (niet snappen) bok.

Of jij dat wel en niet doet, dat is niet mijn probleem en dat moet je ook zelf weten. maar wat ik probeer te zeggen leer je paard begrijpen. Dan kan je wel bij het talenten plan zitten maar dat zegt niks.. Elk paard is anders, en een jong paar dis inderdaad gewoon een vergelijking met een kleuter die ook nog van alles moet leren. dat zeg ik ook alleen met een voorbeeld.

dus vat me niet verkeerd op dit zijn gewoon tips waar je om vraagt.

Met dat talenten probeer ik te zeggen dat ik wel (goed) les krijg, maar dat bericht was niet naar jou bedoelt (wat je volgens mij wel dacht) Want sommige zeggen dat ik goed les moet nemen enz. dus dan vertel ik ff iets.. en dat was niet naar jou bedoelt als kritiek of hoe je dat ook ziet.. En ik heb niet gezegd dat ik niks met je tips te doen.. ik zei wel dat ik het zou negeren.. (dat bedoel ik dat ik em geen tik zal geven) heb ik missschien beetje fout getypt.. maar voorwaarts zal ik hem zeker houden !!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:36

je moet het niet negeren maar consequent oplossen, met je been en je zit exc veel trug naar die galop toe. dus enkele passen galop en weer trug naar de draf, weer galop weer draf weer galop weer draf. en inderdaad voorwaarts achterhand er goed onder en rijden

anniek_uc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:24

bokken inderdaad met je been oplossen en hem lekker voorwaarts rijden en dat knarsen negeren en kijken of dat die dat nog lang blijft doen. en tja het blijft een jong dier dus heeft vast nog wel vaker zulke vreugde streken

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:35

Probeer eerst je paardje aan een langere teugel goed voorwaarts te rijden
Probeer ook goed voorwaarts neerwaarts te rijden zo gaat hij zijn rug extra goed gebruiken en het is een goede training
bij mijn ervaringen met jonge paarden spelen ze allemaal met het bit
Het bokken kan je best door stemgeluid afleren
een jong dier bokt eerder onschuldig dus slaan heeft geen zin
en jonge dieren reageren vooral op stemhulpen

Nogmaals: echt zacht zijn in de mond want anders kan het vrij vlug een heethoofd worden

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:07

Knarsen kan betekenen dat hij nog aan het wisselen is (zijn tandjes/kiezen).

Laat het beest lekker jolig doen. Hij is jong. Train niet te veel en niet te lang. Half uur dressuur max. Ga lekker naar buiten met hem. Is goed en leuk voor jong paard. Heel belangrijk voor ontwikkeling ook (mentaal).
Als hij je er niet af probeert te bokken, is het speelsheid denk ik. Mag hoor, als je 4 bent.
Kan verschil maken als je hem eerst lange rechte stukken laat galoperen buiten in plaats van in de rijbaan. Als dat goed gaat, evt volgende keer in de rijbaan proberen.

Succes!

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:51

u_c_lover schreef:
bokken inderdaad met je been oplossen en hem lekker voorwaarts rijden en dat knarsen negeren en kijken of dat die dat nog lang blijft doen. en tja het blijft een jong dier dus heeft vast nog wel vaker zulke vreugde streken

knarsen hoeft niet verkeerd te zijn het is wel een irritant geluid. ik ken iemand die junioren heeft gereden met een tandenknarsend paard, zolang het medisch maar niets is is het goed.

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:23

Dat knarsen valt den ik nog wel mee als ik dat zo lees.. Vooral in stap speelt ie ermee.. het is best wel vervelend want mijn handen bewegen dan mee en het is heeel moeilijk mijn handen dan stil te houden.. Tegen mij is gezegd dat ik veel moest rijden en van doen leeert ie.. dus ik rijdt regelmatig, per week 1 a 2 x staat ie stil en ik rijdt ongeveer 3 kwartier soms langer soms korter..En met de galop moet ik gewoon in de rijbaan over de hoefslag en nog geen voltes enz.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:27

Dat speelsige knarsen kan je stellen als iemand met een tongpiercing die de hele tijd met dat vieze ding uit zijn bek hangt

Evelyn91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 14:34

Oke..