3 jaar.. Hoelang en Hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:52

3 keer in de week ohz, en dan zo lang of kort als nodig goed is goed...

westside

Re: 3 jaar.. Hoelang en Hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:25

weet je wat ik niet begrijp? iedereen zit maar over zn paard in maar denk ook eens aan je zelf. mijn mening is als je een jong paard hebt en hij is brutaal kun je hem beter met 2 jaar beleren als met 3 dan kun je m zomers weer in t land gooien en pak m in de winter maar weer op.. t moet toch niet zo zijn dat je er zelf wat van overhoud? paardrijden is ontspanning en geen kwelling..

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:44

jaaa, waarschijnlijk gaat het makkelijker als tie jonger is. En het is ook niet zo dat je niets kunt doen met twee, maar niet erop. vergelijking met mens. Uitgangspunt: Paard is volwassen (uitgegroeid) met 3. Met 2 erop. Is 2/3 van de groei en kracht. Bij mens: 16 jaar uitgegroeid: 2/3 daarvan = iets meer dan 10 jaar. Ik weet het, vergelijking gaat niet helemaal op, en de cijfertjes zullen wel niet helemaal kloppen. Maar toch... Een kind van 10 kan niet hetzelfde gewicht aan als een volwassene. En wat mij betreft, een paard van twee kan ook niet zoveel aan als een paard van drie.

En de reden om vroeg te beginnen: een beetje mens is een beetje slimmer en handiger als een beetje paard. Er zijn gelukkig wel andere manieren om een brutaal paard mee te laten werken, bijv. het gewoon leuk maken voor hem.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:36

a3a schreef:
jaaa, waarschijnlijk gaat het makkelijker als tie jonger is. En het is ook niet zo dat je niets kunt doen met twee, maar niet erop. vergelijking met mens. Uitgangspunt: Paard is volwassen (uitgegroeid) met 3. Met 2 erop. Is 2/3 van de groei en kracht. Bij mens: 16 jaar uitgegroeid: 2/3 daarvan = iets meer dan 10 jaar. Ik weet het, vergelijking gaat niet helemaal op, en de cijfertjes zullen wel niet helemaal kloppen. Maar toch... Een kind van 10 kan niet hetzelfde gewicht aan als een volwassene. En wat mij betreft, een paard van twee kan ook niet zoveel aan als een paard van drie.

En de reden om vroeg te beginnen: een beetje mens is een beetje slimmer en handiger als een beetje paard. Er zijn gelukkig wel andere manieren om een brutaal paard mee te laten werken, bijv. het gewoon leuk maken voor hem.

Correctie : paard is uitgegroeid met 6, dan sluiten de groeischijven in de rug pas. En met 8 is een paard ook mentaal volwassen. De echte hogeschool oefeningen moet je zelfs pas met 10 aan beginnen.

Mensen zijn uitgegroeid ergens tussen 21 en 25. (alle groeischijven etc. dicht) Dat de wet ons met 18 volwassen verklaart is iets anders.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:12

westside schreef:
weet je wat ik niet begrijp? iedereen zit maar over zn paard in maar denk ook eens aan je zelf. mijn mening is als je een jong paard hebt en hij is brutaal kun je hem beter met 2 jaar beleren als met 3 dan kun je m zomers weer in t land gooien en pak m in de winter maar weer op.. t moet toch niet zo zijn dat je er zelf wat van overhoud? paardrijden is ontspanning en geen kwelling..

Dat kan ook met 3 jaar.!!
Die van mij is met 3 jaar zadelmak gemaakt en is in het najjaar/winter de wei gestaan. In het voorjaar erna is alles weer opgepakt.
Je gaat een kind van 4 toch ook niet al wiskunde leren omdat ze op die leeftijd makkelijker handelbaar zouden zijn dan bv een puber. Alles op zijn tijd. Ook bij paarden!
En een 3 jarige is echt niet moeilijker dan een 2 jarige.
En als hij brutaal is, dan is dat een kwestie van opvoeden. Dat kun je, of je kunt het niet. Dat heeft meer met de kunde van de eigenaar dan met de leeftijd van het paard te maken.

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:17

een kwestie van opvoeden? als je t beste voor hebt met je paard laat je m tot zijn 2e of zoals jij wil tot zn 3e in een kudde in t land en kom je er niet aan. t is niet voor niks een kudde dier..denk je dat een paard van een uurtje per dag met 60 kg op zijn rug er minder van word ? dan zou je wel een kromme knol moeten hebben..

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:22

westside daar ben ik het dsus ff niet mee eens..

kijk ze moeten op 3 ook handel;baar zijn, ik ga 1 keer in de week á 2 weken naar m'n veulen, doe een halster om en ga oefenen met voetjes, aanhalen, borstelen ertc.. (10 min) en dan s het klaar, hij moet wel handelbaar zijn op zijn 3e.. vind ik

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:25

ja maar dat is iets waar iedereen een andere mening over heeft. ik wil b.v geen knuffelpaardje.. dan zijn ze veel te lief en ik denk dat ze dan te gewoontjes blijven. dat wil niet zeggen dat dat met alle paarden zo is maar dat is mijn ervaring.. heb t dan over mijn tuigpaarden. en niet over rijpaarden.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 19:36

ja dat snap ik ook wel weer, je moet er zeker niet teveel aankomen en de kans geven zichzelf te ontwikkelen, maar ik denk dat 'menselijk contact' ook heel belangrijk is

westside

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:49

ja dat is t ook maar niet eerder dan dat je met ze aan t werk wil..
denk ik

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:10

Toen mijn (verzorg)pony nog 3 was reed ik haar ong. 3 a 4 keer in de week 35 minuten per keer (ze was dan ookal wel bijna 4 maar goed). Zoals maaitjuh al aangeeft moeten ze het ook nog kunnen verwerken in hun koppie. Veel succes verder met het doorrijden van je pony.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:24

dutske schreef:
ik wil deze zomer eens in de 2 weken op de manege gaan rijden
het paard is een fries dat in mei 3 wordt
nu ben ik langzaam bezig met longeren, maar binnen een paar maand wordt ze voorzichtig ingereden.
zodra ze wat kan stappen en draven in de piste, wil ik ze ook meenemen naar de manege om daar verder te lessen (ik heb ook les aan huis hoor, maar het is meer de ervaring van een andere omgeving enzo)
nu vraag ik me af of het te doen is voor een jong paard om eens in de 2 weken een halfuurtje op de manege te gaan rijden.
(normaal gaat het andere jonge paard ook mee)

Dutske ik vind het wel heel lang eigenlijk, in totaal ben je dan een uur en 10 minuten aan het rijden incl. de spanning van het komen op vreemd terrein. Een enkel keertje kan wel imo maar elke twee weken zou ik zelf nog wat teveel vinden.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:15

westside schreef:
een kwestie van opvoeden? als je t beste voor hebt met je paard laat je m tot zijn 2e of zoals jij wil tot zn 3e in een kudde in t land en kom je er niet aan. t is niet voor niks een kudde dier..denk je dat een paard van een uurtje per dag met 60 kg op zijn rug er minder van word ? dan zou je wel een kromme knol moeten hebben..

Dat opvoeden bedoel ik ook vanaf 3 jaar, dus zogauw je begint met ze in de hand hebben en zadelmak maken. Ik verwen mijn paard ook niet , voer haar niet uit de hand om problemen als schrapen en bijten te voorkomen. Zorg ook dat ze respect voor me heeft. Maar dat lukt vanaf 3 jaar ook, daar hoef je niet perse al met 2 mee te beginnen. Wij hebben het liefst gewoon 3jarige die net van de wei komen en zo min mogelijk in de hand zijn geweest. Daar is dan in ieder geval zo min mogelijk mis mee gegaan door op zich goed bedoelende mensen.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 01:14

Tamary: bedankt voor de informatie. Weet ik dat nu precies. Maakt het voor mij nog duidelijker dat je een paard niet te jong kunt belasten.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:47

Urielle schreef:
dutske schreef:
ik wil deze zomer eens in de 2 weken op de manege gaan rijden
het paard is een fries dat in mei 3 wordt
nu ben ik langzaam bezig met longeren, maar binnen een paar maand wordt ze voorzichtig ingereden.
zodra ze wat kan stappen en draven in de piste, wil ik ze ook meenemen naar de manege om daar verder te lessen (ik heb ook les aan huis hoor, maar het is meer de ervaring van een andere omgeving enzo)
nu vraag ik me af of het te doen is voor een jong paard om eens in de 2 weken een halfuurtje op de manege te gaan rijden.
(normaal gaat het andere jonge paard ook mee)

Dutske ik vind het wel heel lang eigenlijk, in totaal ben je dan een uur en 10 minuten aan het rijden incl. de spanning van het komen op vreemd terrein. Een enkel keertje kan wel imo maar elke twee weken zou ik zelf nog wat teveel vinden.

hoe bedoel je een uur en 10 minuten?
we gaan met de trailer ernaar toe he, dus niet onder het zadel. de tijd dat ik op haar rug zit is dus maximum een halfuurtje, incl in en uitstappen.
te voet aan de hand naar daar gaan is niet te doen, ik heb vorig jaar met dde oudere merrie een rit gemaakt naar daar, en ik was een uur aan het stappen en draven tegen dat ik er was, dat zou beetje teveel van het goede zijn
dus 15 minuten in de trailer - opzadelen - halfuurtje rijden - afzadelen - wat laten rusten - 15 minuten terug naar huis

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:49

tamary schreef:
dutske schreef:
kun je met een jong paard ook op verplaatsing trainen?
dus een paard van 3, dat zodanig is ingereden dat er een rem en een stuur opzit, meenemen op verplaatsing (20 minuutjes rijden), en daar dan een halfuurtje-uurtje rustig les rijden, en dan terug?

Ik zou er met paard aan de hand naartoe lopen. Het gaat nl zowel om wat je doet tijdens het rijden als de tijd dat hij jouw gewicht moet dragen.

Volgens mij zijn Friezen trouwens laat rijp? Is het niet nog een vreselijke slungel nu?

het is dus met de trailer dat we ernaar toe gaan
http://groups.msn.com/_Secure/0TQDeAjcW ... igi%20foto's%200020.jpg?dc=4675514747040138193
dit is ze trouwens op net 2-jarige leeftij, nu is ze al wat meer in proportie, daar was ze lichtelijk overbouwd,

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:56

vind het toch vrij veel.. bedenk je ook even dat het niet alleen lichamelijk is, maar ook geestelijk moeten ze alles doorkrijgen, en ja een kind van 4 kan wel lichamelijk 'ergens' (weet even geen voorbeeld) klaar voor zijn, mar is hij dat geestelijk wel?? daar moet je ook over nadenken, ik zou eerst gewoon lekker bij waar hij staat rijde, en dan na een tijdje, als hij wat meer an kan, eens verder weg proberen!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:00

Qua opvoeden..

Ik zou een veulen vanaf zn geboorte meteen leren aangehaald te worden, voetjes geven, of iig niet trappen als je dat vraagt, en respect voor mensen hebben. Dan vanaf hun 6 maanden tot hun 2,5/3 jaar het land op en er niet aankomen.
Als je ze dan van het land afpakt heb je heel relaxte paarden, ze zijn niet mensvreemd maar hebben zich toch fijn kunnen ontwikkelen.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 11:02

jaa maai vind dat je gelijk hebt,, vind het eigenlijk heel erg dat amelady en amelize de hele dag op stal staan.. kunnen zich niet ontwikkelen nikS!!

Met Armani is als veulen veels te weinig gedaan, hij is gewoon bang, dus ik moet er nu wat aan doen, anders heb ik zodrekt een paard van 1.70 in m'n nek!! dat vind ik ook geengoed idee........

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:05

Amelize en Amelady staan weer op stal omdat ze toen ze op Waarland stonden veel te mager werden,maar zodra het weer goed met ze gaat gaan ze weer terug.
Want dit is ook niks natuurlijk.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:50

gewoon weer rustig aan beginnen. En niet te lang rijden!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:01

Ik pak mijn (bijna) 3 jarige ong 1x in de week 10 minuutjes. Ik heb er nu 3x op gezeten en ze pakt het erg goed op.

Rustig aan, ik pak haar waarschijnlijk pas komende winter fanatieker op.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 09:52

maai, gelukkig gaan ze weer op de wei dan.. maar hoeheetet... als ze op de wei staan, moeten ze wel ook veulenbrok bijgegeven worden, of hooi ofzoo. die van mij krijgt onbeperkt wiedegang en hooi en 1 keer per dag veulenbrok (iemand intteresse in veulen opfok?? stuur ff PM!!)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:17

Ze worden ook bijgevoerd en kunnen ook op stal, tis daar wel mooi hoor..maja btje offtopic dit.