goed is goed... Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
goed is goed...
a3a schreef:jaaa, waarschijnlijk gaat het makkelijker als tie jonger is. En het is ook niet zo dat je niets kunt doen met twee, maar niet erop. vergelijking met mens. Uitgangspunt: Paard is volwassen (uitgegroeid) met 3. Met 2 erop. Is 2/3 van de groei en kracht. Bij mens: 16 jaar uitgegroeid: 2/3 daarvan = iets meer dan 10 jaar. Ik weet het, vergelijking gaat niet helemaal op, en de cijfertjes zullen wel niet helemaal kloppen. Maar toch... Een kind van 10 kan niet hetzelfde gewicht aan als een volwassene. En wat mij betreft, een paard van twee kan ook niet zoveel aan als een paard van drie.
En de reden om vroeg te beginnen: een beetje mens is een beetje slimmer en handiger als een beetje paard. Er zijn gelukkig wel andere manieren om een brutaal paard mee te laten werken, bijv. het gewoon leuk maken voor hem.
westside schreef:weet je wat ik niet begrijp? iedereen zit maar over zn paard in maar denk ook eens aan je zelf. mijn mening is als je een jong paard hebt en hij is brutaal kun je hem beter met 2 jaar beleren als met 3 dan kun je m zomers weer in t land gooien en pak m in de winter maar weer op.. t moet toch niet zo zijn dat je er zelf wat van overhoud? paardrijden is ontspanning en geen kwelling..
dutske schreef:ik wil deze zomer eens in de 2 weken op de manege gaan rijden
het paard is een fries dat in mei 3 wordt
nu ben ik langzaam bezig met longeren, maar binnen een paar maand wordt ze voorzichtig ingereden.
zodra ze wat kan stappen en draven in de piste, wil ik ze ook meenemen naar de manege om daar verder te lessen (ik heb ook les aan huis hoor, maar het is meer de ervaring van een andere omgeving enzo)
nu vraag ik me af of het te doen is voor een jong paard om eens in de 2 weken een halfuurtje op de manege te gaan rijden.
(normaal gaat het andere jonge paard ook mee)
westside schreef:een kwestie van opvoeden? als je t beste voor hebt met je paard laat je m tot zijn 2e of zoals jij wil tot zn 3e in een kudde in t land en kom je er niet aan. t is niet voor niks een kudde dier..denk je dat een paard van een uurtje per dag met 60 kg op zijn rug er minder van word ? dan zou je wel een kromme knol moeten hebben..
Urielle schreef:dutske schreef:ik wil deze zomer eens in de 2 weken op de manege gaan rijden
het paard is een fries dat in mei 3 wordt
nu ben ik langzaam bezig met longeren, maar binnen een paar maand wordt ze voorzichtig ingereden.
zodra ze wat kan stappen en draven in de piste, wil ik ze ook meenemen naar de manege om daar verder te lessen (ik heb ook les aan huis hoor, maar het is meer de ervaring van een andere omgeving enzo)
nu vraag ik me af of het te doen is voor een jong paard om eens in de 2 weken een halfuurtje op de manege te gaan rijden.
(normaal gaat het andere jonge paard ook mee)
Dutske ik vind het wel heel lang eigenlijk, in totaal ben je dan een uur en 10 minuten aan het rijden incl. de spanning van het komen op vreemd terrein. Een enkel keertje kan wel imo maar elke twee weken zou ik zelf nog wat teveel vinden.

tamary schreef:dutske schreef:kun je met een jong paard ook op verplaatsing trainen?
dus een paard van 3, dat zodanig is ingereden dat er een rem en een stuur opzit, meenemen op verplaatsing (20 minuutjes rijden), en daar dan een halfuurtje-uurtje rustig les rijden, en dan terug?
Ik zou er met paard aan de hand naartoe lopen. Het gaat nl zowel om wat je doet tijdens het rijden als de tijd dat hij jouw gewicht moet dragen.
Volgens mij zijn Friezen trouwens laat rijp? Is het niet nog een vreselijke slungel nu?

maar hoeheetet... als ze op de wei staan, moeten ze wel ook veulenbrok bijgegeven worden, of hooi ofzoo. die van mij krijgt onbeperkt wiedegang en hooi en 1 keer per dag veulenbrok (iemand intteresse in veulen opfok?? stuur ff PM!!)