frustraties draf verruimen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:17

Ik vind het ook allemaal wel meevallen, ik denk eerlijk gezegd dat jij wat minder van je paardje moet vragen.
Wat mij het meest opvalt aan het draffilmpje, is dat jij haar erg veel drijf, maar als ze in galop gaat moet ze meteen weer terug? Ik snap dus niet echt wat je dan van haar wil?
Ik zou eens lekker rustig rijden, echt puur op ontspanning werken, van pure ontspanning verder aan het werk gaan.
En longeren lijkt mij ook erg belangrijk!

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:20

Of probeer het eens buiten misschien? Tijdens een buitenritje? Ook wil een flink stuk galloperen, of even wat lage sprongetjes springen wel helpen om wat meer te ontspannen.

Wellicht dat longeren ook wat helpt, met bv een pessoateugel, om die achterhand ook goed te stimuleren.

En neem anders gewoon eens lekker vrij, doe ik ook vaak, gewoon een week of 2 lekker buitenrijden, leuke dingen doen.. Lekker ontstressen

jasmijn78

Re: frustraties draf verruimen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:23

Als ik jou reacties lees begrijp ik het volgende:

Je hebt een paard dat wel prima kan lopen, je hebt het er zelf alleen uitgereden.

oosterhoff schreef:
Ik heb de gangen er ooit zelf uitgereden en ze er nu weer inrijden is nogal en probleem.

Je paard is gezonde en mankeert niets. Zadel past ook goed. Je instructeur kan hem wel rijden, en in de les rij jij hem ook een stuk beter.

Jij hebt er dus zelf fouten in gereden en nu ben je gefrustreerd omdat je ze er niet uit kan rijden. Het probleem zit hem dus duidelijk in jou rijden.

oosterhoff schreef:
Het meest frustrerende is dat ze zomaar een week lang super loopt en dan weer een dag loopt te stinkmodder om vervolgens weer prima te lopen en dan weer een week als een hark de bak doorgaat. Ze is zo onvoorspelbaar als de pest!!

Paarden zijn juist wel heel voorspelbaar, ze reageren exact op jou gemoedstoestand. Dus jou paard reageert gewoon op jou. En bovendien, het zijn geen robots.

oosterhoff schreef:
Dus net als je er heel veel zin in hebt kan het zo tegenvallen dat je alleen maar rondjes kan draven en niet verder aan oefeningen komt

Je moet niet denken dat dressuurrijden alleen maar uit oefeningetjes bestaat. Je moet gewoon eerst werken aan de basis en dat is niets anders dan veel overgangen rijden en veel schakelen in alle 3 de gangen. Kun je dat, dat komen de oefeningetjes vanzelf wel.

Je natuurlijk de schuld bij het paard neerleggen, zoals je in meerdere reacties al doet. Feit is dat het in jou rijden zit, dus daar schiet je weinig mee op.

Je kan ook eens bij jezelf te raden gaan, en proberen beter te rijden. Dan gaat het misschien wel lukken.

En als je daar geen zin in hebt, dan moet je hem verkopen.

oosterhoff schreef:
Ik kan haar toch niet verkopen ze is mijn eerste paardje, nu 12 jaar en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.

Dus? Waarom zou hij bij een ander slechter af zijn? Misschien is die ander er wel heel blij mee (anders kocht diegene hem niet). Jij bent nu iig niet blij met dat paard.

oosterhoff schreef:
Gedult is blijkbaar de oplossing. Maar als ik dan kijk dat bij sommige mensen de top paarden met super afstamming, in de wei niets aan het doen zijn... Dan zakt de moed me in de schoenen.

Waarom? Aan de foto's te zien mankeert er niets aan jou paard. En het probleem zit hem in jou rijden. Dus als jij zo'n toppaard had met een superafstamming, dan gaat het heus niet beter hoor. Zo'n paard moet namelijk ook gewoon goed gereden worden.

Meid, steek je energie in het rijden van je paard of verkoop hem. Maar met klagen over je paard schiet je geen donder op!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:26

Paula schreef:
Ik vind het ook allemaal wel meevallen, ik denk eerlijk gezegd dat jij wat minder van je paardje moet vragen.
Wat mij het meest opvalt aan het draffilmpje, is dat jij haar erg veel drijf, maar als ze in galop gaat moet ze meteen weer terug? Ik snap dus niet echt wat je dan van haar wil?
Ik zou eens lekker rustig rijden, echt puur op ontspanning werken, van pure ontspanning verder aan het werk gaan.
En longeren lijkt mij ook erg belangrijk!

Als ik mijn paard de draf wil laten verruimen dan zal ik haar toch moeten aandrijven???!!!!! Het is niet de bedoeling dat ze dan in galop gaat. Net op het moment dat ze een pas goed strekt springt ze aan in galop.
Zoals ik al eerder zei. Rustig laag en rond rijden gaat prima. Ziet er dan ook heel ontspannen uit. Maarja daar gaat de achterhand er niet van onder de massa en dat is nu juist wat ik wel moet hebben wil ik verder gaan.

De filpjes zijn juist buiten gemaakt op een enorm stuk grasland. Dat galopfilpje is gemaakt voor het uitstrekken. Heeft dus maar weinig effect. ik was dus speciaal daar gaan rijden zodat ik de ruimte had om haar te laten verruimen. Strekken kan ze wel maar verruimen kan ze niet.
Vrijnemen heb ik ook al vaker gedaan en daardoor ontstaat geen verbetering. Op hetmoment zit ze aan haar max!! Dat weet ik donders goed, anders had ik dit bericht ook niet geschreven. Maar als je zoveel al hebt geprobeerd zou het eens leuk zijn als je daarvoor beloont werd. Maargoed gewoon rustig afwachten en hopen dat het in het buiten seizoen beter gaat.
Ik ga nu de giropractor nog maar eens bellen voor een afspraak.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:27

jasmijn78 schreef:
Als ik jou reacties lees begrijp ik het volgende:

Je hebt een paard dat wel prima kan lopen, je hebt het er zelf alleen uitgereden.

oosterhoff schreef:
Ik heb de gangen er ooit zelf uitgereden en ze er nu weer inrijden is nogal en probleem.

Je paard is gezonde en mankeert niets. Zadel past ook goed. Je instructeur kan hem wel rijden, en in de les rij jij hem ook een stuk beter.

Jij hebt er dus zelf fouten in gereden en nu ben je gefrustreerd omdat je ze er niet uit kan rijden. Het probleem zit hem dus duidelijk in jou rijden.

oosterhoff schreef:
Het meest frustrerende is dat ze zomaar een week lang super loopt en dan weer een dag loopt te stinkmodder om vervolgens weer prima te lopen en dan weer een week als een hark de bak doorgaat. Ze is zo onvoorspelbaar als de pest!!

Paarden zijn juist wel heel voorspelbaar, ze reageren exact op jou gemoedstoestand. Dus jou paard reageert gewoon op jou. En bovendien, het zijn geen robots.

oosterhoff schreef:
Dus net als je er heel veel zin in hebt kan het zo tegenvallen dat je alleen maar rondjes kan draven en niet verder aan oefeningen komt

Je moet niet denken dat dressuurrijden alleen maar uit oefeningetjes bestaat. Je moet gewoon eerst werken aan de basis en dat is niets anders dan veel overgangen rijden en veel schakelen in alle 3 de gangen. Kun je dat, dat komen de oefeningetjes vanzelf wel.

Je natuurlijk de schuld bij het paard neerleggen, zoals je in meerdere reacties al doet. Feit is dat het in jou rijden zit, dus daar schiet je weinig mee op.

Je kan ook eens bij jezelf te raden gaan, en proberen beter te rijden. Dan gaat het misschien wel lukken.

En als je daar geen zin in hebt, dan moet je hem verkopen.

oosterhoff schreef:
Ik kan haar toch niet verkopen ze is mijn eerste paardje, nu 12 jaar en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.

Dus? Waarom zou hij bij een ander slechter af zijn? Misschien is die ander er wel heel blij mee (anders kocht diegene hem niet). Jij bent nu iig niet blij met dat paard.

oosterhoff schreef:
Gedult is blijkbaar de oplossing. Maar als ik dan kijk dat bij sommige mensen de top paarden met super afstamming, in de wei niets aan het doen zijn... Dan zakt de moed me in de schoenen.

Waarom? Aan de foto's te zien mankeert er niets aan jou paard. En het probleem zit hem in jou rijden. Dus als jij zo'n toppaard had met een superafstamming, dan gaat het heus niet beter hoor. Zo'n paard moet namelijk ook gewoon goed gereden worden.

Meid, steek je energie in het rijden van je paard of verkoop hem. Maar met klagen over je paard schiet je geen donder op!

En bedankt. Blijkbaar heb ik mij niet goed uitgedrukt of begrijp je me voor geen meter!!!

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:33

Is je paard wel recht?
ik herken heel veel van jouw paard in de mijne.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:34

Diana_Mabel schreef:
Is je paard wel recht?
ik herken heel veel van jouw paard in de mijne.

Nee dat is juist het probleem!!!! Ze kan niet voldoende onderzetten met haar rechter achterbeen. Alles is best te corrigeren maar dat kost dan bergen energie. Geen probleem maar op den duur moet daar verbetering in komen.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:39

Dat heb je het probleem toch?dan kun je het oplossen.
Ik zie in je onderschrift dat dat er een dressuurclinic is als je daar aan mee doet is dat een stap in de goeie richting.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:43

Over het algemeen klaar ik niet zoveel en houd gewoon vol met waar ik mee bezig ben. Het moet er nu alleen even uit. Als je al zo lang bezig bent met je paard is het gewoon jammer dat niet iedereen er vertrouwen in heeft. Ook mijn instructeur heeft aangegeven dat ik er niet vanuit moet gaat dat ik met grote sprongen vooruit zal gaan en daar heeft hij groot gelijk in. Hij heeft verder wel vertrouwen in mij daarligt het niet aan en hij wil me graag helpen en dat doet hij dan ook.
Het is gewoon soms moeilijk als je ziet hoe andere mensen vooruitgaan en je zelf toch steeds die stap terug moet nemen.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:45

Ik snap het helemaal, maar je doet er niets aan je wil je paard vast ook niet kwijt dus er zit niets anders op dan je schouders eronder te zetten en trainen tot je erbij neer valt

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:53

Nou, ik heb je filmpjes gezien, ik wil niet op je afgeven, maar wat ik wel wil zeggen is dat ik vind dat je je paardje zélf nog niet goed genoeg rijdt én dat je je wat meer zal moeten richten op een speciaal voor jouw paard revalidatie-schema.
Want een beetje rondcrossen in galop of proberen een onregelmatige middendraf eruit te rijden met zo'n blessure en rondzwabberende handen dat zal niemand lukken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:53

Diana_Mabel schreef:
Ik snap het helemaal, maar je doet er niets aan je wil je paard vast ook niet kwijt dus er zit niets anders op dan je schouders eronder te zetten en trainen tot je erbij neer valt

Ja precies. Dat is ook precies wat ik nu doe. Bedankt voor alle reacties

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:59

Sorry, ik denk dat ik een beetje onaardig overkom, dat is niet de bedoeling.
Maar als je een goede middendraf of meer wil rijden heb je meer verzameling nodig en zal je paardje van achter moeten zakken en zwaarder belast worden van achter.
Als je paard daar geblesseerd is zal ze dat niet kunnen of in ieder geval niet willen.
Daarom lijkt het me handig dat je een plan opsteld waarbij je het leuk houdt voor je paard en zodat je tevreden kunt zijn over de vooruitgangen die zijn geboekt en niet alleen kijkt naar de dingen die verkeerd gaan!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:00

MirandaFuego schreef:
Nou, ik heb je filmpjes gezien, ik wil niet op je afgeven, maar wat ik wel wil zeggen is dat ik vind dat je je paardje zélf nog niet goed genoeg rijdt én dat je je wat meer zal moeten richten op een speciaal voor jouw paard revalidatie-schema.
Want een beetje rondcrossen in galop of proberen een onregelmatige middendraf eruit te rijden met zo'n blessure en rondzwabberende handen dat zal niemand lukken.

Een beetje rondcrosen in galop doe ik zeker niet vaak. Eigenlijk doe ik dat nooit!!!
Ik ben zelf hard op weg om mijzelf te verbeteren!!
Gister was ik behoorlijk uit mijn doen en daardoor is dat laatste filpje ook geen goed beeld van hoe ik normaal rijd. Ik ben niet bezig een onregelmatigheid uit een middendraf te rijden. Ik ben bezig mijn paard ruimere passen te leren maken.
Voor de rest ga ik hier niet op reageren.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:08

Ja, dit zijn de filmpjes die je erop zet en daar moeten we onze mening op baseren.
Maar áls je je paard wil verbeteren zul je eerst de achterhand moeten trainen én daarna pas een goede middendraf willen rijden.
En dat is geen stap terug, iedereen moet regelmatig de basisoefeningen er even bijpakken!
Ga balkjes lopen en overgangen/schijnovergangen rijden, achterhand activeren dan rij je die draf er zó uit, het is niet de draf die je moet leren, die draf is het resultaat van wat je geleerd hebt!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:16

MirandaFuego schreef:
Sorry, ik denk dat ik een beetje onaardig overkom, dat is niet de bedoeling.
Maar als je een goede middendraf of meer wil rijden heb je meer verzameling nodig en zal je paardje van achter moeten zakken en zwaarder belast worden van achter.
Als je paard daar geblesseerd is zal ze dat niet kunnen of in ieder geval niet willen.
Daarom lijkt het me handig dat je een plan opsteld waarbij je het leuk houdt voor je paard en zodat je tevreden kunt zijn over de vooruitgangen die zijn geboekt en niet alleen kijkt naar de dingen die verkeerd gaan!

Komt niet bot over. Je hebt ook helemaal gelijk. We zijn heel hard aan het werken om die achterhand erbij te krijgen. We zijn daar al een heel eind verder mee dan een half jaar geleden!! Wat dat betreft ben ik ook heel tevreden. Alleen dan komt de volgende stap en dat is het ruimte maken in de gangen. En daar stagneerd het nu dus.

Nogmaals ik zal wel te fanatiek zijn.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:22

ik ben bang dat de blessure in de heup het probleem is, dat vangt ze duidelijk overkruist op.......dus óf,óf.......wat ze achter korter is mist ze voor in het strekken, is dus altijd uit balans en moeilijk te balanceren en strekken is rekken!Is het een blijvende blessure????

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:27

Nou ik kan me goed voorstellen dat als je even blijft 'steken' het lijkt alsof iedereen maar zo lekker wegrijdt op zijn paard, maar geloof me, vooral in de paardenwereld schijnt het moeilijk te zijn om het ook eens te zeggen als het niet lekker gaat, schone schijn.( gaat áltijd goed....)
Iedereen heeft problemen af en toe, jij kunt tenminste zeggen dat je het al die jaren al met hetzelfde paardje doet, er zijn er genoeg die hun paard verpesten en dan verkopen, ja, dan lijkt het altijd wel goed.
Je zal zien dat het straks weer een stap(je) vooruit gaat, dan heb je het zelf gedaan!
En wat meerdere mensen al zeggen, een andere instructie (evt. af en toe) geeft toch weer een frisse kijk op de dingen, dat kan je ook motiveren!
En toch( bij mij wel iig) als je wat minder fanatiek bent gaat het vaak ook méér ontspannen!
Probeer met kleine dingen al tevreden te zijn en ga bijv. de rest van de tijd meer op je eigen houding letten, kan nooit kwaad en kom je straks allebei nóg beter uit de strijd!
Succes, zorg er vooral voor dat je plezier hebt, het is tenslotte je hobby!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:43

MirandaFuego schreef:
Nou ik kan me goed voorstellen dat als je even blijft 'steken' het lijkt alsof iedereen maar zo lekker wegrijdt op zijn paard, maar geloof me, vooral in de paardenwereld schijnt het moeilijk te zijn om het ook eens te zeggen als het niet lekker gaat, schone schijn.( gaat áltijd goed....)
Iedereen heeft problemen af en toe, jij kunt tenminste zeggen dat je het al die jaren al met hetzelfde paardje doet, er zijn er genoeg die hun paard verpesten en dan verkopen, ja, dan lijkt het altijd wel goed.
Je zal zien dat het straks weer een stap(je) vooruit gaat, dan heb je het zelf gedaan!
En wat meerdere mensen al zeggen, een andere instructie (evt. af en toe) geeft toch weer een frisse kijk op de dingen, dat kan je ook motiveren!
En toch( bij mij wel iig) als je wat minder fanatiek bent gaat het vaak ook méér ontspannen!
Probeer met kleine dingen al tevreden te zijn en ga bijv. de rest van de tijd meer op je eigen houding letten, kan nooit kwaad en kom je straks allebei nóg beter uit de strijd!
Succes, zorg er vooral voor dat je plezier hebt, het is tenslotte je hobby!

heel erg bedankt voor je reactie. Het is precies zoals ik er zelf ook over denk. Ik ga niet mijn paard verkopen omdat het toevallig niet helemaal verloopt zoals ik zelf graag zou willen. Ookal zou dat voor mijn eigen sportcariere waarschijnlijk het verstandigst zijn. Ik ben echt nog gek op mijn paardje!! Ik verwijt haar niets ik zie alleen dat ze niet het laatste in huis heeft. Als je niet in de gelukkige omstandigheden verkeerd waarbij je de mogelijk hebt om een paard erbij te rijden is dat voor je eigen doel soms frustrerend. Ik heb er echt alles voor over om dit mijn paard weer goed te krijgen. (twee keer per week op en neer van rotterdam naar zutphen en dit allemaal omdat het me ook een hoop energie geeft dat ik lekker aan het werk ben. Tja alleen soms valt het gewoon tegen en wordt je er moedeloos van. Nu dus weer zo'n moment!!

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:46

als je uit je doen bent, dan zal je paard het zeker niet zo 1 2 3 doen.

Stel je is in de plaats van je paard!!! Als jij zo gefrustreerd doet, en je zelf opvreet omdat ze weer is zo harkerig is en etc.... dan denk je paard ook van: help... ik doe zo goed me best voor je, ik wil zo graag lief voor je zijn maar soms lukt het gewoon niet.....

sorry... maar als ik jou paard was, zou ik zeker soms me gewoon rot voelen. [edit] dit komt negatiever over dan bedoeld... ik bedoeld het in de trant van je hem soms zo afkeurt )

Ga der lekker op uit met je paardje en ga ook genieten. En SO WHAT dat anderen jou voorbij schieten..... je kan niet altijd de beste zijn, niet altijd goed zijn, want je wel altijd kan is genieten!! En geniet dan toch ook is... ik vind dat je een heel mooi paardje onder je kont hebt! En wat is het voor je paard moeilijk... ook hij zal niet blij zijn met zijn soms o zo stijve lichaam!!

Meer begrip voor je paard als individu vind ik wel op zijn plaats.

Niet altijd spreken van meer les, meer onderzoeken, giropracter etc.... het is goed als je dat doet voor zijn eigen welzijn ( want dan heeft hij minder last van zijn been en dat bevorderd zijn geluk! ) en niet uit... dan kunnen we beter rijden! dan hebben we meer prestatie.

Ik snap je ergernis... maar verleg je blik naar een ander punt. Je bent er nu op een verkeerde manier op gericht. ( mijn mening).

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:51

rijd je wel eens zonder zadel? Ga je wel eens met je paard erop uit terwijl jij ernaast loopt en etc? Je rijd dus niet alleen in de bak en oefenen oefenen oefen?

afwisseling is ook goed voor zijn spieren.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:55

Hannanas schreef:
Niet altijd spreken van meer les, meer onderzoeken, giropracter etc.... het is goed als je dat doet voor zijn eigen welzijn ( want dan heeft hij minder last van zijn been en dat bevorderd zijn geluk! ) en niet uit... dan kunnen we beter rijden! dan hebben we meer prestatie.

Ik snap je ergernis... maar verleg je blik naar een ander punt. Je bent er nu op een verkeerde manier op gericht. ( mijn mening).

Ik ben het helemaal met je eens. Maar als ik het zou doen voor mijn eigen prestatie dan zou ik haar allang verkocht hebben. De dressuur die ik nu met haar oefen doe ik alleen voor haar eigen bestwil. Op dat verruimen na wellicht maar daar ben ik zeker geen hele training mee bezig.
ik zit ook niet al jaren gefrustreerd op mijn paard en wellicht is de titel van dit topic verkeerd gekozen.

Ik doe ook andere dingen dan dressuren. En ik focus mij voornamelijk op de basis en met name op het onderdreden. Als ik dit niet doe doe ik mijn paard zeker geen plezier.
Met een paard gaan springen die niet voldoende op de achterhand loopt vind ik ook niet de juiste manier.
Het pessoasetje is al in bestelling hopen dat ik daar mee verder kom.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:05

Ja, je moet soms om je paard beter te maken na een blessure eraan trainen, Hannanas!
Anders kan het juist verergeren!
Ik weet trouwens precies wat je bedoeld, oosterhof, mijn vorige paard had ik vanaf zijn geboorte tot 20 jaar later....
Ik dacht ook dat ik fijn leshad, maar toen ik ook een beetje de weg kwijt was heb ik daarna les genomen bij een ander, die heeft mij zoo goed geholpen!
In het begin dacht ik "Ojee, ik lijk wel een beginneling" maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen, ik heb daarna nog jaren heel fijn op mijn paardje gereden, terwijl ik dacht dat ik al aan zijn top zat!
En omdat het allemaal veel lekkerder ging, had mijn paard er ook plezier in als nooit tevoren!
Als ik aankwam deed hij bijna zelf het zadel en hoofdstel al aan, haha!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:09

Je moet ook niet vergeten dat gewoon niet ieder paard een spectaculaire draf heeft.Heeft gewoon met bouw van je paard te maken.Je kunt hoog en laag spingen en gaan lessen bij de beste instr. maar als je paard gewoon lichamelijke beperkingen heeft door zijn bouw (bijv een stijle schouder) dan zal zon dier nooit zon draf laten zien als bij die paarden op TV.
Daar moet je je gewoon bij neerleggen,het beste er van maken en andere sterke punten benadrukken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 17:44

QueJira schreef:
Je moet ook niet vergeten dat gewoon niet ieder paard een spectaculaire draf heeft.Heeft gewoon met bouw van je paard te maken.Je kunt hoog en laag spingen en gaan lessen bij de beste instr. maar als je paard gewoon lichamelijke beperkingen heeft door zijn bouw (bijv een stijle schouder) dan zal zon dier nooit zon draf laten zien als bij die paarden op TV.
Daar moet je je gewoon bij neerleggen,het beste er van maken en andere sterke punten benadrukken

Dat is dus ook wat ik nu aan het doen ben waardoor ik toch wel wat verdrietig ben. Je hoopt altijd dat je met je eigen paardje een bepaald niveau zal halen en als dat dan niet lukt is dat gewoon heel erg jammer.