Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
oosterhoff schreef:Ik heb de gangen er ooit zelf uitgereden en ze er nu weer inrijden is nogal en probleem.
oosterhoff schreef:Het meest frustrerende is dat ze zomaar een week lang super loopt en dan weer een dag loopt te stinkmodder om vervolgens weer prima te lopen en dan weer een week als een hark de bak doorgaat. Ze is zo onvoorspelbaar als de pest!!
oosterhoff schreef:Dus net als je er heel veel zin in hebt kan het zo tegenvallen dat je alleen maar rondjes kan draven en niet verder aan oefeningen komt
oosterhoff schreef:Ik kan haar toch niet verkopen ze is mijn eerste paardje, nu 12 jaar en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.
oosterhoff schreef:Gedult is blijkbaar de oplossing. Maar als ik dan kijk dat bij sommige mensen de top paarden met super afstamming, in de wei niets aan het doen zijn... Dan zakt de moed me in de schoenen.
Paula schreef:Ik vind het ook allemaal wel meevallen, ik denk eerlijk gezegd dat jij wat minder van je paardje moet vragen.
Wat mij het meest opvalt aan het draffilmpje, is dat jij haar erg veel drijf, maar als ze in galop gaat moet ze meteen weer terug? Ik snap dus niet echt wat je dan van haar wil?
Ik zou eens lekker rustig rijden, echt puur op ontspanning werken, van pure ontspanning verder aan het werk gaan.
En longeren lijkt mij ook erg belangrijk!
jasmijn78 schreef:Als ik jou reacties lees begrijp ik het volgende:
Je hebt een paard dat wel prima kan lopen, je hebt het er zelf alleen uitgereden.oosterhoff schreef:Ik heb de gangen er ooit zelf uitgereden en ze er nu weer inrijden is nogal en probleem.
Je paard is gezonde en mankeert niets. Zadel past ook goed. Je instructeur kan hem wel rijden, en in de les rij jij hem ook een stuk beter.
Jij hebt er dus zelf fouten in gereden en nu ben je gefrustreerd omdat je ze er niet uit kan rijden. Het probleem zit hem dus duidelijk in jou rijden.oosterhoff schreef:Het meest frustrerende is dat ze zomaar een week lang super loopt en dan weer een dag loopt te stinkmodder om vervolgens weer prima te lopen en dan weer een week als een hark de bak doorgaat. Ze is zo onvoorspelbaar als de pest!!
Paarden zijn juist wel heel voorspelbaar, ze reageren exact op jou gemoedstoestand. Dus jou paard reageert gewoon op jou. En bovendien, het zijn geen robots.oosterhoff schreef:Dus net als je er heel veel zin in hebt kan het zo tegenvallen dat je alleen maar rondjes kan draven en niet verder aan oefeningen komt
Je moet niet denken dat dressuurrijden alleen maar uit oefeningetjes bestaat. Je moet gewoon eerst werken aan de basis en dat is niets anders dan veel overgangen rijden en veel schakelen in alle 3 de gangen. Kun je dat, dat komen de oefeningetjes vanzelf wel.
Je natuurlijk de schuld bij het paard neerleggen, zoals je in meerdere reacties al doet. Feit is dat het in jou rijden zit, dus daar schiet je weinig mee op.
Je kan ook eens bij jezelf te raden gaan, en proberen beter te rijden. Dan gaat het misschien wel lukken.
En als je daar geen zin in hebt, dan moet je hem verkopen.oosterhoff schreef:Ik kan haar toch niet verkopen ze is mijn eerste paardje, nu 12 jaar en ik heb haar gekocht toen ze 3 was.
Dus? Waarom zou hij bij een ander slechter af zijn? Misschien is die ander er wel heel blij mee (anders kocht diegene hem niet). Jij bent nu iig niet blij met dat paard.oosterhoff schreef:Gedult is blijkbaar de oplossing. Maar als ik dan kijk dat bij sommige mensen de top paarden met super afstamming, in de wei niets aan het doen zijn... Dan zakt de moed me in de schoenen.
Waarom? Aan de foto's te zien mankeert er niets aan jou paard. En het probleem zit hem in jou rijden. Dus als jij zo'n toppaard had met een superafstamming, dan gaat het heus niet beter hoor. Zo'n paard moet namelijk ook gewoon goed gereden worden.
Meid, steek je energie in het rijden van je paard of verkoop hem. Maar met klagen over je paard schiet je geen donder op!
Diana_Mabel schreef:Is je paard wel recht?
ik herken heel veel van jouw paard in de mijne.
Diana_Mabel schreef:Ik snap het helemaal, maar je doet er niets aan je wil je paard vast ook niet kwijt dus er zit niets anders op dan je schouders eronder te zetten en trainen tot je erbij neer valt
MirandaFuego schreef:Nou, ik heb je filmpjes gezien, ik wil niet op je afgeven, maar wat ik wel wil zeggen is dat ik vind dat je je paardje zélf nog niet goed genoeg rijdt én dat je je wat meer zal moeten richten op een speciaal voor jouw paard revalidatie-schema.
Want een beetje rondcrossen in galop of proberen een onregelmatige middendraf eruit te rijden met zo'n blessure en rondzwabberende handen dat zal niemand lukken.
MirandaFuego schreef:Sorry, ik denk dat ik een beetje onaardig overkom, dat is niet de bedoeling.
Maar als je een goede middendraf of meer wil rijden heb je meer verzameling nodig en zal je paardje van achter moeten zakken en zwaarder belast worden van achter.
Als je paard daar geblesseerd is zal ze dat niet kunnen of in ieder geval niet willen.
Daarom lijkt het me handig dat je een plan opsteld waarbij je het leuk houdt voor je paard en zodat je tevreden kunt zijn over de vooruitgangen die zijn geboekt en niet alleen kijkt naar de dingen die verkeerd gaan!
MirandaFuego schreef:Nou ik kan me goed voorstellen dat als je even blijft 'steken' het lijkt alsof iedereen maar zo lekker wegrijdt op zijn paard, maar geloof me, vooral in de paardenwereld schijnt het moeilijk te zijn om het ook eens te zeggen als het niet lekker gaat, schone schijn.( gaat áltijd goed....)
Iedereen heeft problemen af en toe, jij kunt tenminste zeggen dat je het al die jaren al met hetzelfde paardje doet, er zijn er genoeg die hun paard verpesten en dan verkopen, ja, dan lijkt het altijd wel goed.
Je zal zien dat het straks weer een stap(je) vooruit gaat, dan heb je het zelf gedaan!
En wat meerdere mensen al zeggen, een andere instructie (evt. af en toe) geeft toch weer een frisse kijk op de dingen, dat kan je ook motiveren!
En toch( bij mij wel iig) als je wat minder fanatiek bent gaat het vaak ook méér ontspannen!
Probeer met kleine dingen al tevreden te zijn en ga bijv. de rest van de tijd meer op je eigen houding letten, kan nooit kwaad en kom je straks allebei nóg beter uit de strijd!
Succes, zorg er vooral voor dat je plezier hebt, het is tenslotte je hobby!
Hannanas schreef:Niet altijd spreken van meer les, meer onderzoeken, giropracter etc.... het is goed als je dat doet voor zijn eigen welzijn ( want dan heeft hij minder last van zijn been en dat bevorderd zijn geluk! ) en niet uit... dan kunnen we beter rijden! dan hebben we meer prestatie.
Ik snap je ergernis... maar verleg je blik naar een ander punt. Je bent er nu op een verkeerde manier op gericht. ( mijn mening).
QueJira schreef:Je moet ook niet vergeten dat gewoon niet ieder paard een spectaculaire draf heeft.Heeft gewoon met bouw van je paard te maken.Je kunt hoog en laag spingen en gaan lessen bij de beste instr. maar als je paard gewoon lichamelijke beperkingen heeft door zijn bouw (bijv een stijle schouder) dan zal zon dier nooit zon draf laten zien als bij die paarden op TV.
Daar moet je je gewoon bij neerleggen,het beste er van maken en andere sterke punten benadrukken