help me ponyy gaat veel te hard me springen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wie is er fan van anky?

Poll eindigt op

1: ja ik ben een echte super fan
Geen stemmen
2: ja ik ben wel een fan
Geen stemmen
3: ja maar tog niet zo
Geen stemmen
4: nee niet echt
Geen stemmen
5: nee
Geen stemmen
6: neeee zeker niet voor mij geen anky
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:06

ik heb er ook zo eentje. wat ik geleerd heb is opbouwen. kom in stap op de hindernis af(niet te hoog) en draaf vlak voor de hindernis aan. dit moet je opbouwen. steeds een dtukje verder van de hindernis aandraven. succes!!!!

Marsieparsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:09

Of gewoon op het moment dat je voelt dat je pony het van je gaat overnemen, hem stil zetten. In het begin zal het heel lastig zijn, omdat hij dan heel snel het van je overneemt. Maar als je het echt op het goede moment doet, kán je pony het niet van je overnemen. Als je dit stug volhoudt, zal hij rustiger worden, omdat hij waarschijnlijk een hekel heeft aan stoppen. Bij mij werkte dit in ieder geval goed.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:55

martegaal, kan je beter sturen vind ik. En veeeel dressur rijden en zoals iemand anders al zei, gewoon hindernisje en balkjes in de bak zetten. Eroverheen, te snel... weer dressuren. gewoon ineens afwende en ervoor zetten zodat hij niet eens weet dat hij zometeen moet springen. Slof vind ik idd ook niet zo`n goed idee om mee te springen. Afwisselen , niet alleen springen en als ze te snel word na 1 hindernis weer wat anders gaan doen, heb je weer controle weer een sprongetje
Succes

S_a_n_n_e

Re: help me ponyy gaat veel te hard me springen!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:26

draai hem een keer voor de sprong in een kleine volte zodat ie er niet hard overheen komt en leert opletten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:29

Klinkt me bekend in de oren..

Wat ik met mijn verzorgpony doe, die hetzelfde probleem heeft, gewoon lekker dressuren en heel af en toe een klein sprongetje nemen. Desnoods een keertje, als hij die dan (redelijk) rustig springt gewoon niet meer van hem vragen. Dit kan je dan langzaam verder opbouwen.
Ook kan je je pony als hij keihard op de hindernis afstormt op de volte zetten en hem netjes naar beneden rijden, tot hij lekker rustig draaft en dan nog een keer proberen. Een paar meter stilzetten voor de sprong doe ik ook wel eens, maar dit is wel lastig (vooral in het begin) en dit moet je niet te vaak achter elkaar doen, want dan kan je pony het als normaal gaan zien, en kan hij ook gaan weigeren terwijl je het niet wil.
Ik denk dat je bij het begin moet beginnen en dit langzaam moet opbouwen. Begin met balkjes en kleine kruisjes en bouw dit langzaam verder op.
Een martingaal kan handig zijn, zodat je wat meer controle hebt.

Veel succes, en (heel belangrijk) heb geduld en probeer niet boos te worden en kalm te blijven (hoe moeilijk het ook is)..

xx Eva

ocean_polly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:25

wij hadden vroeger ook zo'n paard op stal staan

we zijn toen begonnen met sprongetjes waar je in stap/draf over kon en dan net zo lang blijven stappen totdat het paard rustig bleef en dan aan draven en erover heen
dit net zolang tot ze goed bleef lopen en het toen steeds verder op bouwen
dit werkte erg goed

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:49

haha dit probleem ken ik, mijn pony is ook over enthousiast.. Ik heb al een martingaal geprobeerd maar bij mij hielp het echt niks

Gewoon beginnen met een laag sprongetje, en ze mag er alleen in draf over! En dit langzaam opbouwen tot dat je er in galop over moet (dat ze het anders niet haalt). Helpt dit niet dan moet je over nieuw beginnen weer met balkjes, gaat ze daar ook overheen als een gek. Bouw dan een parcourtje in de wei en daar moet je dan dressuur tussen gaan rijden, en op het laatst van het rijden 1 laag sprongetje maken maar waar dat ze in draf er over kan en waar ze moet ook in draf blijfen!! En dit bouw je elke keer op..

Bij mij heeft dit heel erg geholpen

Anne_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:39

Heey..

Een goede oefening voor de controle op de sprong:
Je legt 4 balken op de volte ( 1 bij A, 1 bij X en daartussen in ook aan beide kanten 1)
Dan galoppeer je in ongeveer 5 galopsprongen over die balkjes, als oefening ga je dan proberen om de ene keer 4 en de andere keer 6 galopsprongen te maken voor de controle. Ook kan je je pony een paar keer stilzetten voor de controle.
Ik heb dit ook met mijn pony geprobeerd en de eerste paar keer was hij best gek toen die over die balkjes moest, maar na een paar keer had ik hem steeds beter onder controle en nou gaat het eigenlijk bijna altijd goed als ik spring.
Suc6!

Ceasar2015

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:00

een martingaal proberen kan altijd, en vanuit een kleine volte op de sprong afgaan zodat je pony niet veel tijd meer heeft om vaart te maken helpt mischien ook wel:)