Wie helpt mij uit deze discussie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie helpt mij uit deze discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:23

Toad schreef:
idd gwn ff laten uitcrossen en dan weer oppakken als ze dr energie kwijt is

Hier ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Ik leer een paard NOOIT dat HIJ het tempo mag bepalen. Dat doe IK en niemand anders. Uitcrossen doet 'ie maar als er niet serieus gewerkt hoeft te worden, oftewel in de wei of in de paddock.

Ik zou e.e.a. wel voorwaarts oplossen, maar niet door de hele boel maar los te gooien en vooruit te trappen. Er bestaat ook nog zoiets als de gulden middenweg.

Is even (gecontroleerd!) longeren voor het rijden geen oplossing?

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:30

Ja is wel een oplossing om de meeste energie eruit te krijgen maar ze moet ook wel luisteren onder de man he . En dat los je denk ik alleen maar op door na de bok meteen voorwaarts te rijden en hard aan het werk te zetten zodat ze echt alleen maar met de ruiter bezig zijn en niet met wat ze de volgende minuut gaan uitspoken.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:33

Tips wat bij mij werkt/e:
Longeren voor het rijden ( en niet zomaar laten crossen)
Veel tempowisselingen ene figuren rijden
En wanneer ze bokken... benen eraan!

Wat jouw vriend doet heeft mij in elk geval altijd in de problemen gebracht, ze begonnen dan nog vervelender te doen, meer en meer te bokken omdat ze iets met hun energie wilden doen...

MaraZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:52

Jij hebt zoooo erg gelijk, altijd gewoon doorrijden na een bok, ik heb ook zo'n soort paardje gereden en het helpt heel erg als je af een toe lekker met lange teugel draaft, gallopeert, en ook niet de hele tijd aan de teugel gaat lopen.

Veel succes!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:34

love_FlAmE schreef:
Ja is wel een oplossing om de meeste energie eruit te krijgen maar ze moet ook wel luisteren onder de man he . En dat los je denk ik alleen maar op door na de bok meteen voorwaarts te rijden en hard aan het werk te zetten zodat ze echt alleen maar met de ruiter bezig zijn en niet met wat ze de volgende minuut gaan uitspoken.

Als het aan de longeerlijn goed gaat en het paard is ontspannen gaat het rijden vanzelf ook veel beter.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:39

We zijn nu bijna een dag verder en ik ben eigenlijk wel benieuwd of hij al de reacties op bokt heeft gelezen?En zo ja wat gaat hij er nu mee doen?

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 21:04

Van zodra hij online komt stuur ik hem de link door

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:23

Trouwens, ik vraag me of hoe hij zo'n energieke pony, die alleen maar aan druk doen en bokken kan denken, óóit goed verzameld wil laten lopen? Voor zover ik weet gaat dat echt niet lukken. Dan krijg je een pony die gigantisch opgekruld (ipv nageeflijk en verzameld) gaat lopen met kleine, dribbelige pasjes.
Dat lijkt me ten eerste niet lekker rijden voor jezelf, en ten tweede kan het ook nooit goed voor je pony zijn..

Dus gewoon benen eraan en gaan met die banaan (heuj, dat rijmde 3 keer! )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:24

Ik ben het ook met jou eens, voorwaarts rijden zodat ze even hun energie kwijt kunnen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en hield haar ook teveel vast, uit angst. Dat wil gewoon niet. Totaal geen ontspanning en constant opletten wanneer ze weer bokt of weg springt o.i.d.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:47

Jij hebt gelijk , op de manier van je vriend, zal de pony nooit ontspannen gaan lopen... hij moet de pony goed aan het werk zetten en veel overgangen rijden. Laat de pony werken, maar dan wel op zijn!! tempo... en niet op het tempo van de pony.

Succes in ieder geval met de discussie....

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:04

veraA schreef:
@Hardi, ja daar heb je gelijk in, maar wat ik van haar verhaal begrijp zet hij het paard gewoon in een rustige draf, en in denk niet dat het een correcte verzamelde draf is als ik haar verhaal zo lees vandaar dat ik het zei

Ik kan uit haar verhaal ook opmaken dat dit inderdaad geen correcte verzamelde draf is, vandaar dat ik het ook even aanhaalde. Begreep jou reactie dan een beetje verkeerd.

Nu snap ik je.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:11

De keuze van de gedachtengang van je vriend kan ik me helemaal indenken. Maar het is volgens mij ook niet de juiste insteek.

Het paard moet leren op eigen benen te lopen en te reageren op been. Door nu zo te richten op dat verzamelen (wat de ruiter bereikt door veel aan de teugels te zitten en door weinig been te geven want het paard loopt toch al (schijn)voorwaarts), gaat zo´n paard niet beter aan de hulpen staan.

Juist zo´n paard dat van nature voorwaarts en vol energie is kan met de goede aanpak erg imposant lopen. De energie die deze heeft, mag er ook echt uit komen. Alleen dan wel gecontroleerd en dat heeft even oefenen nodig.

Als je vriend teveel op dat verzamelen richt, zullen alle overgangen naar voren twijfelachtig worden. Omdat de ruiter half en/of onduidelijk de hulpen om voorwaarts te gaan geeft. Niet vol overtuiging, want zijn lichaam geeft het paard al aan dat het niet voorwaarts moet reageren op de voorwaartse hulp. Veelal is na eerst even een voorwaartse middendraf op de volte voldoende om vervolgens aan het tempo te werken. Eerst lekker los en voorwaarts rijden, daarna pas aan de verzameling beginnen..

Misschien heeft je vriend even een priveles van iemand nodig die hem hier even doorheen helpt. waarschijnlijk zodra hij merkt dat inderdaad na een kwartiertje draf en voorwaarts zijn doorbijten het paard echt beter gaat lopen, zal hij zelf inzien en voelen dat inderdaad dit beter op een andere manier opgelost kan worden..

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:39

Klinkt in mijn oren of je vriend gewoon bang is! Zulke mensen zie je nog wel eens op een losrijterrein. Paard begint wat te stuiteren en de ruiter kruipt in elkaar, probeert het paard hetzelfde te laten doen en laat dat meestal gepaard gaan met een hoop gefoeter (EN NU OPHOUDEN!!!!).

De methode van je vriend kan echt helemaal nooit werken, volgens mij kan een paard nooit bewust zijn energie "uit zetten". Dus inderdaad voorwaarts oplossen en aan de hulpen zetten. Niet ongecontroleerd laten uitrazen, maar overgangen en al die tips die hierboven zijn gegeven.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:31

De basis van de dressuur begint bij ontspanning en vertrouwen, zo te lezen zijn beide punten (nog) niet aanwezig. Een paard zal kort gezegd eerst lengte in de hals moeten maken, om de buikspieren aan te kunnen gaan spannen, om de rug te kunnen opbollen en daardoor de achterbenen meer onder het lichaam te plaatsen, wat het begin is van verzameling.
Wat jij omschrijft is verkorten en dat heeft niets met verzameling te maken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:12

Gewelding onderwerp om een discussie binnen een relatie via bokt te laten kraken. .

Even serieus, je vriend bedoeld het goed maar doet het fout. Van verzameld rijden zoals je aangeeft, is geen sprake. (dat kan niet).
Het beste is om het paard te laten ontspannen, zich los te maken, soepel te worden. Een paard dat ontspannen, los en soepel is, bokt niet. Bokken kun je beter voorkomen, dat is beter voor het paard (als het geen vreugde bok is) en voor je vriend....

We nemen aan dat het paard nergens last van heeft, zoals een slecht zadel, een verkeerd liggend zadel, een verkeerd aangesingelde singel of last van de rug. Het paard moet voorwaarts zijn (dat betekent niet snel naar voren), het moet aan het been zijn, moet de hals graag strekken en het hoofd laten zakken, het bit gaan afkauwen enz. (zie andere topic over aan de teugel).

Je kan dit aan de longeerlijn en onder het zadel bereiken. Je moet een paard niet afmatten, dus niet moe maken. Een paard strekt dan ook de hals en laat het hoofd zaken, maar dat is niet wat we willen bereiken.

Het paard moet bij wijze van spreken met hoofd en hals het contact met het bit, gewillig in stand willen houden, het hoofd en de hals gaan ahw achter het bit aan als je wat ruimte geeft.

Het kort houden duidt meestal op een angstige verkrampte reactie van de ruiter. Het probleem ligt niet bij het paard, maar bij de ruiter. De ruiter is de enige die het kan oplossen (althans, zo zou het moeten zijn).

Succes toegewenst aan je vriendje.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:13

inderdaad juist niet terug rijden maar voorwaarts rijden!

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:21

er staat dat het een bijrijdpaard van je vriend is, maar hoe doet de eignaar het? en wat vind die er van? Ik ben van mening dat als je een paard kort hebt, met zulke problemen dat het paard NOOIT ontspannen kan lopen.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:39

mijn pony is een ramp als ze paar dagen heeft stilgestaan, ik longeer haar dan eerst een halfuurtje. even laten renen. en dan gaan we werken. dt werkt heel goed het is niet dat ik bang ben helemaal niet,
maar ik heb het geduld niet om een uur te wachten tot ze ontspannen loopt ( blijft ze eerst springen en steeds harder en galopeeren en doen)en met een gespannen paard kun je niet rijden... ik niet tenminste. verder de horsemanschipmanier, galopeert ze aan? laat haar maar rennen maar dan wel netjes en aan de teugel en in de volte en heel lang, bij mijn pony kan dit niet want die vind dat helemaal niet erg, maar sommige ponys krijgen daar dan wel genoeg van en bedenken ze zich voorlopig wle even

succes!!