Margytje schreef:
Ik kan hem op mijn zit en benen rijden, heel goed zelfs (beter dan mijn ander paard bv.). Het probleem was/is, dat hij m'n hand zelf opzocht, hoe "los" ik de teugels ook liet, hij begon zelf te trekken, en in "paniek/schrik-situaties" strekte hij gewoon z'n nek zonder dat ik "trok" of dergelijke, het is gewoon een vervelende gewoonte ofzo denk ik, normaal maakt het voor mij niet zoveel uit, was het niet zo dat wanneer hij dat onverwacht deed (toch best wel vaak), ik bijna altijd uit het zadel werd getrokken en m'n rug altijd pijn deed !
Als je paard jou uit het zadel strekt houdt dat in dat hij niet goed aan de hulpen is. Dan heb je namelijk geen goede verbinding tussen je zit, benen en handen. En een paard dat niet goed aan de hulpen is kun je niet op zit en benen rijden. En daar hoort ook bij dat je moeilijkere situaties op kunt lossen zonder aan de teugels te trekken. Iedereen kan stil zitten op een paard dat niets verkeerd doet. Het gaat er juist om hoe je de problemen oplost waar je tegen aan loopt.
Misschien doe je dat voor jou gevoel wel. Maar ik dacht ook altijd dat ik die van mij goed aan de hulpen had, tot dat ik een goede instructeur kreeg. En dat valt dan toch weer vies tegen. Zolang je geen kundig iemand aan de zijkant hebt staan om je te wijzen op wat je fout doet, heb je zelf niet door wat voor fouten je maakt. En daardoor is het ook onmogelijk om dat goed op te lossen in je eentje.
Een tip waar niets verkeerd mee kan gaan: vergeet niet je paard regelmatig een vrije teugel te geven. Dus echt lekker met zijn neus over de grond. Ook een paard moet regelmatig even zijn spieren kunnen strekken en ontspannen. Als je dan niet doet krijgt hij daar last van en dat kan bv lijden tot getrek aan de teugels.