wijken in galop, zonder wissel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:25

met appuyeren moet je paard toch kijken naar waar je heen gaat? Dus als je op de linkerhand zit, kijkt hij naar links met appuyeren.. dat tot de x dan wijk je en vraag je dus dezelfde stelling...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:10

klopt helemaal

Maar dat is helemaal niet zo makkelijk hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:46

Ik doe die oefeninge wel eens om meer controle in het appuyement te krijgen. vrij scherp naar rechts appuyeren en dan een paar passen terug wijken voor je rechterbeen weg (dus met rechterstelling)

Zowel in draf als galop. Goede oefening voor een paard dat moeilijk buigt en teveel blijft hangen in de binnenschouder.

Dat is dus heel wat anders dan een zig-zag appuyement

Aan de TS: redelijk gevorderde oefening, en ondanks dat je op een paard zit dat al meer gelopen heeft vraag ik me een beetje af wat, in het licht van jouw opleiding, het nut ervan is.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:11

Tyrza schreef:
klopt helemaal

Maar dat is helemaal niet zo makkelijk hoor!

hihi ik vind stelling soms al moeilijk

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:35

Dus je legt onder x je benen min of meer om, je duwt je andere heup naar voren en vraagt stelling de andere kant op....

Dit is vér boven mijn niveau, maar ik kan me er iets bij voorstellen dat je paard dan omspringt?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:59

Sorrie...maar als je al niet het verschil weet tussen wijken en appuyeren,dan moet je toch echt even overleggen met je instructrice.Laat ze het iets beter uitleggen,want die twee dingen zijn echt heel iets anders.Even vragen,dan wordt het vast een stuk duidelijker,zij denkt misschien dat jij het wel weet .Trouwens,ik vind als je les krijgt dat je altijd vragen mag stellen als je iets niet snapt(niet dat het bij jou instructrice niet mag hoor)

roosa

Re: wijken in galop, zonder wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:38

Heb toevallig deze oefening ook moeten doen in de les,als je een gebroken lijn rijd in de galop vraag je eigenlijk contra galop.
Die moet je dus niet wijkend gaan rijden!
Maar je paard in de zelfde stelling naar de hoefslag terug rijden,niet gaan wijken want dan valt hij op zijn buiten schouder en dan moet hij wel gaan wisselen anders is het veel te moeilijk en heeft hij het idee te gaan vallen of hij valt terug in draf.

Je kan wel een beetje wijkend rijden vanaf de ac lijn om je paard wat ronder te krijgen in galop.

Dus wat mij verteld is is dus niet wijkend te gaan rijden op die gebroken lijn(want dat riep ik dus ook meteen hey het lijkt op wijken)
Nee het paard moet recht blijven met de stelling waar mee je je gebroken lijn inzet.

Om te oefenen net zoals ik kan je een heel flauw gebroken lijntje nemen met een klein stukje recht uit op het midden en dan rustig weer naar de hoefslag rijden.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:42

Roosa dat is niet dezelfde oefening.. ik moet hem zoa;s ik in het begin heb uitgelegd...
Letterlijk overgenomen van wat mijn instrcurice voor mij heeft opgeschreven

roosa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:59

lorie schreef:
@sonja dan zal het wel appuyeren zijn? dit zijn de hulpen die ik van haar er iig voor moest gebuiken (uit mijn schriftje gehaald...)

ik heb het in 3 lessen geleerd..

oke het apuyeren:

We komen in hoek van de galop, dan stelling naar buiten vragen , binnenbeen op zijn plek, buiten been iets naar achteren leggen, dan buitenhand tegen de hals, binnenhand iets omhoog en je binnen heup naar voren, dit doen tot ongeveer de x dan de stelling wisselen zodat je weer terug wijkt naar de hoefslag, dus...

stelling naar binnen vragen, binnen been iets naar achteren, buiten been op zijn plaats, buitenhand iets omhoog, en binnenhand tegen de hals, buitenheup naar voren, dit doe je tot je VOOR de hoek bent..

dit doen we overigens in een rustige galop..

@sonja ik les iedere week een uur met tschee tan en wat ik geleerd heb schrijf ik in een schriftje zodat ik het altijd nog eens na kan lezen..

petra zei dat ik zelf eens moest denken waarom die dus wisselt..
en dta heb ik gedaan.. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik hem zijn stelling verander en dat hij daarom wisselt?

Ik ga iig dinsdag er weer over verder

Als ik dit lees dan is het toch onmogenlijk!
In de hoek van de galop vraag je stelling naar buiten dus paard kijkt de andere kant op waar die heen gaat,dus geen appuyeren.(je haalt hem dan toch uit balans?)

Op X vraag je weer stelling de andere kant op paard kijkt dus niet de kant op waar die heen gaat,dus geen appuyeren.

Sorry maar ik begrijp er geen kont van,dit is toch bijna niet te doen voor je paard, hij MOET wel wisselen.hij kan niet anders in mijn ogen.

Maar goed zo ver ben ik nog lang niet dus blijf even volgen wat andere mensjes er van vinden

Succes in ieder geval.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:45

Ten eerste ik doe/heb de oefening ook gedaan! Eerst naar X appuyeren vervolgens terug pakken op de achterhand en dan een stukje terug proberen te "wijken". Wijken is niet echt het goed woord omdat de beenwegzetting echt scharen niet toelaat. De oefening is heel goed om je paard in de galop onder je te laten komen, en zo te oefenen om hem helemaal terug te laten komen en sterker te laten worden op de achterhand als voorbereiding op een pirhouette.

het gaat er dus meer om dat het paard op x helemaal terug komt en sterker wordt op de achterhand. Wanneer dit het geval is, kan het paard een "wijkende" beweging maken richting hoefslag. Is dit niet het geval dan valt of het paard door je been, gaat ie rennen of springt hij om omdat dat makkelijker is en minder moeite kost.

Zoals jij het hieronder beschrijft is het daarentegen niet juist!

lorie schreef:
oke het apuyeren:

We komen in hoek van de galop, dan stelling naar buiten vragen , binnenbeen op zijn plek, buiten been iets naar achteren leggen, dan buitenhand tegen de hals, binnenhand iets omhoog en je binnen heup naar voren, dit doen tot ongeveer de x

Met stelling naar buiten is het geen appuyeren. Om te appuyeren moet het paard sowieso stelling naar binnen hebben. Binnenhand omhoog stoort het paard en is een obstakel voor de zijwaarste beweging.

lorie schreef:
dan de stelling wisselen zodat je weer terug wijkt naar de hoefslag, dus...

stelling naar binnen vragen, binnen been iets naar achteren, buiten been op zijn plaats, buitenhand iets omhoog, en binnenhand tegen de hals, buitenheup naar voren, dit doe je tot je VOOR de hoek bent..

dit doen we overigens in een rustige galop..

Je stelt hem om van buiten naar binnen en je legt je binnenbeen naar achter. Voor het wijken blijft je binnenbeen gewoon op zijn plek!

Het omspringen is heel makkelijk te verklaren. Buiten het feit dat het paard de oefening moeilijk vindt misschien. Het ligt waarschijnlijk aan jezelf! Je komt met verkeerde stelling je appuyemtent uit! vervolgens moet je stelling veranderen en je been omleggen, wanneer jij je been omlegt zonder dat de stelling is begrenst naar de andere kant zal je paard omspringen. Zeker wanneer deze de wissels kent.

Linkergalop met rechterstelling en binnenbeen naar achter ---> wissel
Linkergalop met onbegrensde linkerstelling van rechterstelling en binnenbeen naar achter ---> wissel!

Ik vraag me af waarom deze oefening door jou moet worden uitgevoerd! Ik wil dat graag wel van je horen.....want zo gaat het allemaal verkeerd in mijn ogen!

Hoop dat je er iig iets aan hebt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:01

aerdenhout1 schreef:
Sorrie...maar als je al niet het verschil weet tussen wijken en appuyeren,dan moet je toch echt even overleggen met je instructrice.

Deze termen worden in de westernsport niet gebruikt. TS is westernruiter...
Wij kennen slechts legyielding, sidepasses en two/three/four track

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:40

@Sonja: ik begrijp dat de TS westernruiter is, en dat jij haar kent? Dan neem ik aan dat je zelf ook western rijdt? Ken je de oefening (of iets wat er op lijkt) en z'n nut in de westernsport? Wat kun je er mee? Ik ben wel benieuwd, weet weinig/niks van western namelijk! Want de meningen in het Engels rijden zijn er heel erg over vedeeld, qua nut.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:51

Dit doet me denken aan Anya (westernruiter) die toen op een clinic van me ook een dergelijk rijtechnisch probleem had. Zij kwam toen te hard en te scherp in en op het moment van de bocht terug sprong haar paard daarom om. We zijn toen bezig geweest om eerst de gebroken lijn minder scherp te maken en ook de galop wat beheerster te krijgen. Hierdoor kreeg haar paard meer de kans om haar balans te houden en zo lukte het uiteindelijk toch.

Als ik het me goed herinner tenminste... het is alweer een hele tijd geleden geweest

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:30

Hilli schreef:
@Sonja: ik begrijp dat de TS westernruiter is, en dat jij haar kent?

** Klopt allebei

Dan neem ik aan dat je zelf ook western rijdt?

** Yep, ik rij nu een jaar of 6 western en daarvoor heb ik 26 jaar in een dressuurzadel gereden. Ben dus ook een zogenoemde Ouwe Bok(ker)

Ken je de oefening (of iets wat er op lijkt) en z'n nut in de westernsport?

** Ja hoor "wij" kennen zowel wijken als appuyeren in de training, hoewel het beestje zo niet altijd genoemd wordt. In de proef kennen we alleen legyielding (wijken voor de kuit) en sidepasses (wijken maar dan echt alleen opzij en zonder voorwaarts)
Het nut van deze oefeningen? Dat is er wel degelijk, echter ik vind (eigen mening!) dat veel ruiters (maakt niet uit Engels of Western) dit onderschatten door een te geringe theoretische en technische kennis.

Wat kun je er mee? Ik ben wel benieuwd, weet weinig/niks van western namelijk! Want de meningen in het Engels rijden zijn er heel erg over vedeeld, qua nut.

** Trainingtechnisch maakt het helemaal niets uit of je westernruiter of dressuurruiter bent. Je wilt immers allemaal hetzelfde; een losgelaten, tactmatig sterk, soepel, rechtgericht paard. Alleen het eindplaatje ziet er anders uit daar een dressuurpaard meer oprichting krijgt en 'hoger' in de beweging loopt, en een westernpaard meer horizontaal moet blijven met vlakkere gangen.
Echter, de schouder- en heupcontrole alsmede alle buigingen moeten voor beide 'partijen' in orde zijn.
Ik vind (eigen mening!) wijken en appuyeren een (zeer!) hoge gymnastische (en dus sterk-makende!) waarde hebben, MITS op de juiste wijze uitgevoerd!
Echter, de oefening zoals door TS hier beschreven, verwijs ik voor het gros van de ruiters naar het hoofdstuk "circuskunstjes" omdat 'ie voor 99.9% van de ruiters (veel) te hoog gegrepen is.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:32

ik heb vanavond les dus vraag het vanavond even en dan laat ik het zo snel mogelijk weten.

Tivara

Re: wijken in galop, zonder wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:24

Er stond laatst een heel stuk in de Bit (geloof ik of een ander paardenblaadje) dat wijken in galop heel slecht is voor je paard. Dat de beenzetting daar niet goed voor is. Dat wijken alleen in stap en draf kan.. maar weet t ook niet.. Ben L1 dus ben er ook nog lang niet

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:44

oke heb net les gehad..

de oefening was om hem in de galop meer aan mijn been te krijgen.. Als hij namelijk moet aan galoperen wil hij het liefst alleen binnendoor rechtuit en dan op volle snelheid *echt een reining fan* en door deze oefening zou ik hem dus meer op mijn hulp kunnen laten reageren

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:47

owjah en dat hij wisselde kwam door dat wat tyrza al eerder zei ik stuurde hem te scherp en daardoorwisselde hij..
iig iedereen bedankt ik heb vandaag nog even in stap en draf geoefend en nu snap ik hem wel beter.
voorlopig blijven we hem wel herhalen

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:53

Princess schreef:
wijken is puur een oefening om een paard aan de hulpen te zetten, het heeft totaal geen gymnastiserende waarde. Ga dan appuyeren in de galop, dan zal die ook minder snel omspringen.

Dat is niet waar, wijken in galop helpt ook om de galopsprong van het paard te verbeteren! Paard krijgt meer sprong als de oefening correct uitgevoerd wordt.

In galop is het niet echt wijken omdat het paard niet pootje-over kan doen ivm de beenzetting. Toch kun je het paard wel zijwaarts rijden in galop, zowel in een oefening als wijken als appuyeren.

Wijken zoals de TS omschrijft zou ik persoonlijk niet doen, de inzet van bijv. F naar X moet je dan appuyerend doen en je kan wel terugwijken van X naar M. Maar wel erg ingewikkeld en zeker voor een ruiter die niet zelf op M/Z-niveau rijdt zou ik dit niet aanraden...

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:11

Wijken in galop zullen sommige ruiters best wel doen,maar dan zijn het wel ruiters die weten waar ze mee bezig zijn.Als je als westernruiter overstapt naar de "gewone"dressuur dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de beginselen eerst onder de knie krijgt.Dus de basis.Dat zal heus in een versneld tempo gaan,omdat in de westernsport natuurlijk ook (misschien iets anders )dressuurmatig wordt gereden.Het wijken in galop is een hele moeilijke oefening voor het paard....eigenlijk een onmogelijke....dus leer eerst wijken,dan appuyeren,en als je daar het gevoel over hebt kun je ( Ik zou deze oefening niet doen maar ja)wijken in galop.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 12:47

ik ben niet overgestapt op dressuur ik rijd nog steeds western

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:30

aerdenhout1 schreef:
Als je als westernruiter overstapt naar de "gewone"dressuur dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de beginselen eerst onder de knie krijgt.Dus de basis.

Behalve dat dat niet het geval is, is het beginsel van zowel western als dressuur dat je het paard tussen jezelf en de grond in houdt...

Ik weet niet wat jij voor verschillen ziet tussen westernruiters en dressuurruiters, maar ik rij gewoon weg met een goed gereden dressuurpaard en er zitten hier ook wel wat dressuurruiters die met mijn westerngereden pony gewoon een goede M-proef neer kunnen zetten hoor. Misschien nog wel meer ook want alle knoppen zitten er op

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:04

in de paard& sport stond een hele tijd terug een stuk over wijken. Daar stonden hulpen en tips bij voor wijken in stap en wijken in draf.
Daarna stond er dikgedrukt "en in galop?"
En toen stond er simpelweg onder "niet." met daarna nog wat dingen. Kan het eventueel even opzoeken, ben bang dat het veel tijd kost.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:52

Ik begrijp het verhaal over het wijken in de galop helemaal.
Het is een mooie manier om je paard lekker soepel te krijgen en hij wordt er "handiger" van in de galop.

Je kan het over springen voorkomen door niet steeds hetzelfde figuur te rijden. Wijk eens gewoon verder vanaf x in dezelfde richting. Dus als een van hand veranderen. Laat je paard een naar rechts kijken in de linker galop en wissel dit. Wordt hij lekker los van en goed gecoordineerd.