Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Tyrza schreef:klopt helemaal
Maar dat is helemaal niet zo makkelijk hoor!
kan je een heel flauw gebroken lijntje nemen met een klein stukje recht uit op het midden en dan rustig weer naar de hoefslag rijden. lorie schreef:@sonja dan zal het wel appuyeren zijn? dit zijn de hulpen die ik van haar er iig voor moest gebuiken (uit mijn schriftje gehaald...)
ik heb het in 3 lessen geleerd..
oke het apuyeren:
We komen in hoek van de galop, dan stelling naar buiten vragen , binnenbeen op zijn plek, buiten been iets naar achteren leggen, dan buitenhand tegen de hals, binnenhand iets omhoog en je binnen heup naar voren, dit doen tot ongeveer de x dan de stelling wisselen zodat je weer terug wijkt naar de hoefslag, dus...
stelling naar binnen vragen, binnen been iets naar achteren, buiten been op zijn plaats, buitenhand iets omhoog, en binnenhand tegen de hals, buitenheup naar voren, dit doe je tot je VOOR de hoek bent..
dit doen we overigens in een rustige galop..
@sonja ik les iedere week een uur met tschee tan en wat ik geleerd heb schrijf ik in een schriftje zodat ik het altijd nog eens na kan lezen..
petra zei dat ik zelf eens moest denken waarom die dus wisselt..
en dta heb ik gedaan.. het enige dat ik me kan bedenken is dat ik hem zijn stelling verander en dat hij daarom wisselt?
Ik ga iig dinsdag er weer over verder

lorie schreef:oke het apuyeren:
We komen in hoek van de galop, dan stelling naar buiten vragen , binnenbeen op zijn plek, buiten been iets naar achteren leggen, dan buitenhand tegen de hals, binnenhand iets omhoog en je binnen heup naar voren, dit doen tot ongeveer de x
lorie schreef:dan de stelling wisselen zodat je weer terug wijkt naar de hoefslag, dus...
stelling naar binnen vragen, binnen been iets naar achteren, buiten been op zijn plaats, buitenhand iets omhoog, en binnenhand tegen de hals, buitenheup naar voren, dit doe je tot je VOOR de hoek bent..
dit doen we overigens in een rustige galop..
aerdenhout1 schreef:Sorrie...maar als je al niet het verschil weet tussen wijken en appuyeren,dan moet je toch echt even overleggen met je instructrice.
Hilli schreef:@Sonja: ik begrijp dat de TS westernruiter is, en dat jij haar kent?
** Klopt allebei
Dan neem ik aan dat je zelf ook western rijdt?
** Yep, ik rij nu een jaar of 6 western en daarvoor heb ik 26 jaar in een dressuurzadel gereden. Ben dus ook een zogenoemde Ouwe Bok(ker)
Ken je de oefening (of iets wat er op lijkt) en z'n nut in de westernsport?
** Ja hoor "wij" kennen zowel wijken als appuyeren in de training, hoewel het beestje zo niet altijd genoemd wordt. In de proef kennen we alleen legyielding (wijken voor de kuit) en sidepasses (wijken maar dan echt alleen opzij en zonder voorwaarts)
Het nut van deze oefeningen? Dat is er wel degelijk, echter ik vind (eigen mening!) dat veel ruiters (maakt niet uit Engels of Western) dit onderschatten door een te geringe theoretische en technische kennis.
Wat kun je er mee? Ik ben wel benieuwd, weet weinig/niks van western namelijk! Want de meningen in het Engels rijden zijn er heel erg over vedeeld, qua nut.
** Trainingtechnisch maakt het helemaal niets uit of je westernruiter of dressuurruiter bent. Je wilt immers allemaal hetzelfde; een losgelaten, tactmatig sterk, soepel, rechtgericht paard. Alleen het eindplaatje ziet er anders uit daar een dressuurpaard meer oprichting krijgt en 'hoger' in de beweging loopt, en een westernpaard meer horizontaal moet blijven met vlakkere gangen.
Echter, de schouder- en heupcontrole alsmede alle buigingen moeten voor beide 'partijen' in orde zijn.
Ik vind (eigen mening!) wijken en appuyeren een (zeer!) hoge gymnastische (en dus sterk-makende!) waarde hebben, MITS op de juiste wijze uitgevoerd!
Echter, de oefening zoals door TS hier beschreven, verwijs ik voor het gros van de ruiters naar het hoofdstuk "circuskunstjes" omdat 'ie voor 99.9% van de ruiters (veel) te hoog gegrepen is.
Princess schreef:wijken is puur een oefening om een paard aan de hulpen te zetten, het heeft totaal geen gymnastiserende waarde. Ga dan appuyeren in de galop, dan zal die ook minder snel omspringen.
aerdenhout1 schreef:Als je als westernruiter overstapt naar de "gewone"dressuur dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de beginselen eerst onder de knie krijgt.Dus de basis.