2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:54

LauEef schreef:
Maar het toch nog rijden wat je doet!
Ik vind dus eigenlijk helemaal niet kunnen.
2, bijna 3 jaar, dat zou bij mij gewoon lekker met hoogstens een hoofdstelletje rond lopen.
Nog geeneens een dekje, laat staan een elastiek!

Ik vind het eigenlijk onverantwoord wat je nu doet, je denkt wel vooruit, maar denk je verder als de zomer?
Dit paardje heeft geen toekomst meer.

En ookal doen de andere mensen dat, waarom zou jij dat dan ook doen? Misschien moet je het daarom juist NIET doen...

Wij willen allemaal heel graag voor je dat je hoog scoort op de keuring maar we willen ook allemaal heel graag dat dit paardje een toekomst heeft.
Daarom reageren we zo!

Het is mijn paard niet|!! dat heb ik al meerdere keren gezegd.. ik train hem voor iemand anders.. en die wil dat. nou en? het is zijn paard als hij hem verneukt wil hebbe.. moet ie dat zelf weten, ik doe alleen maar wat me gevraagd word

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:20

Citaat:
Het is mijn paard niet|!! dat heb ik al meerdere keren gezegd.. ik train hem voor iemand anders.. en die wil dat. nou en? het is zijn paard als hij hem verneukt wil hebbe.. moet ie dat zelf weten, ik doe alleen maar wat me gevraagd word

Ik zou zelf nooit een paard van 2,5 longeren aan een elastiek.. ookal is het niet mijn eigen paard. Als je zelf ook vind dat dat paard *verneukt* wordt, waarom help je er dan aan mee?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:24

whatever01 schreef:
Citaat:

ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word..kijk naar de hengstenkeuringen.. die zijn ook 2.5 en die worden elkde dag getraind aan de "bijzet" en dan niet alleen rijpaarden, maar ook tuigpaarden en FRIEZEN.. en de merrie keuringen die er zomers zijn.. die beesten zijn ook allemaal 2.5 en die worden ook elke dag getraind aan de bijzet >;)

dat is toch geen reden voor jou om dat ook te gaan doen?

zoals ik ook al heb gezegd.. het is mijn paard niet! ik train hem voor iemand anders.. en die wil hem keuringsklaar hebben.. we longeren maar 20 minute.. en dat 1 x per week.
we zitten er 2x per week 20 minuten op.. de rest loopt ze los in de bak of het land.. ze heeft het niet zwaar..
ze word volgende maand 3. dan is dit geen zware training!
[/quote]
[/quote]

okee okee, ik zou het niet doen, maar als hij niet van jou is, dan ga ik jou niet beschuldigen

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:25

Cinnepin schreef:
@ ijslanderfan

geen bijzet dan maar wel een hupl waardoor ze in een houding moet lopen, en dat is gewoon niet goed, en al helemaal niet op die leeftijd.
En dat anderen dat wel doen nouja hun keus ga ik me niet mee bemoeien maar ik gaf het alleen aan als reactie op deze foto

Dat bedoelde ik.

Het is te vroeg om haar zo in die houding te dwingen, (lees mijn stukje hiervoor) Maar ik bedoelde het waarschijnlijk anders als dat jij las

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:29

Er word ook nog op gereden? 'voor de keuring', nou lekker.
Dat veel mensen het doen wil toch niet zeggen dat jij het ook moet doen? Weet je niet hoelang mensen vaak bezig zijn een paard vooral mentaal weer in het spoor te krijgen na zo'n keuring? Hoeveel paarden gewoon geestelijk en lichamelijk op zijn? Hoeveel paarden er artrose krijgen door dit soort dingen?
De tussenwervelschijven zijn nog lang niet gesloten, botten niet uitgehard, enz, dit is echt vragen om problemen gewoon.
En dat allemaal voor het gezicht. Terwijl je ook op iets latere leeftijd nog naar de keuring kan.

Wat ik ook heel jammer vind is dat jij er aan mee werkt idd. Ik zet voor niemand mijn principes opzij, en al helemaal als je er een paard mee verkloot.
Want JIJ verkloot nu het paard, al is het in opdracht van de eigenaar. Dat zou ik nooit op mijn geweten willen hebben.
Voor een paard wat zo jong is is het wel zwaar werk. Dit is echt nog een jong kind.

Nou ja, sommige mensen hebben blijkbaar niet zoveel met dieren als ze willen laten geloven.

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:37

Allegra schreef:
Er word ook nog op gereden? 'voor de keuring', nou lekker.
Dat veel mensen het doen wil toch niet zeggen dat jij het ook moet doen? Weet je niet hoelang mensen vaak bezig zijn een paard vooral mentaal weer in het spoor te krijgen na zo'n keuring? Hoeveel paarden gewoon geestelijk en lichamelijk op zijn? Hoeveel paarden er artrose krijgen door dit soort dingen?
De tussenwervelschijven zijn nog lang niet gesloten, botten niet uitgehard, enz, dit is echt vragen om problemen gewoon.
En dat allemaal voor het gezicht. Terwijl je ook op iets latere leeftijd nog naar de keuring kan.

Wat ik ook heel jammer vind is dat jij er aan mee werkt idd. Ik zet voor niemand mijn principes opzij, en al helemaal als je er een paard mee verkloot.
Want JIJ verkloot nu het paard, al is het in opdracht van de eigenaar. Dat zou ik nooit op mijn geweten willen hebben.
Voor een paard wat zo jong is is het wel zwaar werk. Dit is echt nog een jong kind.

Nou ja, sommige mensen hebben blijkbaar niet zoveel met dieren als ze willen laten geloven.

En nu ben ik de "schuldige" ?
hmm best apart hier..
ze doet practies niks aan de longe en onder het zadel.. en na de keuring (eind mei) gaat ze gewoon eerst weer 4 maand het land in tot ongeveer halverwege september.
we zitten er af en toe al wat op zodat het dan als ze uit het land komt allemaal een stuk makkelijker gaat..
toen deze fries op stal kwam kende ze niks en was ze onbehandelbaar.. ze schopte je de stal uit, je kreeg halster niet om, dat soort dingen.
moet je dan naar de foto's es kijken.. het vertrouwen hebben we al terug gewonnen.. het werk gaat ook super.. dan verpest je hem toch niet? dan help je hem toch alleen maar?? ja das iig MIJN idee ervan!

wendy1

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:39

Tjonge jonge,

Ik kan niks anders al met iedereen meegaan,ben benieuwd of de eigenaar weet dat friezen pas later rijp zijn!

Jeetje ze hoort lekker in de wei te staan met leeftijdsgenootjes.

Wij hebben een 2 jarige hengst op stal,die gaat straks het land op,komt terug weer het land op en dan ermee beginnen,maar dan is hij wel 3,5 een mooie leeftijd voor een fries!!

echt zielig dit!

_Lola_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:45

Ik ben nu bezig met 2 van de 3 jonkies, En weetje hoe..? in het weekend een keer lekker met ze gaan wandelen aan de hand misschien stukje draven aan de hand en longeren..?? 1x in de week of 2 weken en dan los aan de longe, hoofdstelletje onder het halster, touw aan halster en laat maar lekker wennen aan jou stem enz. Aan die andere merrie begin ik nog niet eens om dat ze wat klein is gebleven.. laat ze maar lekker groeien, nog tijd zat om erop te zitten en ze in elkaar te trekken...

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:46

Whatever, je werkt er aan mee, imo net zo fout als de opdracht geven, misschien zelf wel fouter...
Ook al zit je er af en toe op, dat doet er niet toe, op dat moment breng je schade toe aan de gewrichten.

Tuurlijk is het goed als je het vertrouwen wint en respect krijgt, maar wat heeft dat te maken met wat je nu doet, longeren met elastiek en al rijden?
Er zijn een heleboel manieren hoor, om vertrouwen te winnen en respect te krijgen (en een paard zijn rug verknallen is er niet een van). Daar hoef je echt voor te rijden of te longeren.

_Lola_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:47

En en nog iets, Als je zegt dat hun het paard verneu*kt willen hebben.....................??????? Sorry hoor maar heb je er ooit bij nagedacht dat je ook Nee kan zeggen..? En als je ECHT aan je paard zou denken dan zou je zeggen zoek maar lekker iemand anders om je paard te verneu*ken...!!!!!!!

Dus als ik het goed begrijp vindt jij het wel leuk om te rijden, maar wat je paard vindt maakt jou niet uit...?

animal_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:48

ik ga ook met iedereen mee, domme mensen bestaan er toch, en je kan wel zeggen dat de eigenaar dat wilt, maar je doet het toch dus dat wil zeggen dat jij ook fout bezig bent , een fries is laat rijp, maarja je vind zelf dat je ermee door moet gaan, dus veel plezier met het verzieken van een paard

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:52

Lola, idd, ben het met je eens.
Sowiezo vind ik dat mensen te veel het 3 jaar worden als excuus gebruiken om er gelijk op de te gaan zitten als ze drie zijn.
Ik vind 4 jaar eigenlijk pas een gepaste leeftijd om er op te gaan zitten, omdat dan de meeste gewrichten aardig sterk geworden zijn. En tot 5 jaar zou ik een paard niet veel belasten of echt aan het werk zetten.
Maar ja, dat hoef je tegen de gemiddelde paardeneigenaar niet te zeggen, want 'iedereen doet het toch zo'. Tjsa, daarom is de gemiddelde leeftijd van een KWPNner misschien ook maar 8 jaar.
Helemaal bij fjorden, hafs, friezen (nee ik weet dat een fries geen koudbloed is ) maken mensen vaak de fout er met drie jaar (of eerder) al op te gaan zitten. Die paarden zien er 'rijp' uit, maar zijn het absoluut nog niet van binnen.
Jammer.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:05

Als die eigenaar wil dat je zijn paard slaat of wat dan ook, doe je dat dan ook?? Dat is een beetje een vreemd excuus, en als je paard 2.5 is wordt hij niet over een maand 3, dan is hij bijna 3.. niet 2.5... Verder vind ik het allemaal wel meevallen met de zwaarheid van het werk, ik ben van mening dat koudbloedjes iets meer kunnen hebben dan warmbloedjes, keuringsklaarmaken is normaal op deze leeftijd, en als ze van de zomer weer lekker op 't land gaat dan vind ik het allemaal wel meevallen... nouja en verder zijn er genoeg topics op bokt over leeftijd en de hoeveelheid werk die een paard dan aankan, het heeft geen zin om het daar nog over te hebben hier.. we lopen alsmaar in een rondje daarmee.. beetje zonde.. Maar ik ben ook van mening dat een paard met een jaar of 3.5 pas echt aan het werk mag..

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:10

Bombarie, jij maakt een fout die veel mensen maken. Koudbloeden zien eruit alsof ze meer aankunnen, maar zijn juist LAAT rijp. Kunnen dus lichamelijk minder hebben. Alleen zien ze er steviger uit en zijn koel van karakter waardoor ze ook minder snel laten merken als ze het ergens niet mee eens zijn (niet allemaal, ook mijn fjord uitgezonderd, maar over het algemeen .
En dat keuringsklaar maken op deze leeftijd normaal is wil nog niet zeggen dat het goed is.
Dat het normaal is legbatterijkippen te houden wil ook niet zeggen dat het goed is.

_Lola_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:21

Good Point....

Maar ik snap ook wel wat bombarie bedoelt.
iedereen heeft gewoon zijn eigen zicht op de digen die gebeuren,, Maar als ik heel eerijk ben geloof ik niet meteen dat deze merrie na de keuring weer op weide gaat.. Maar goed dat terzijde.

Cute

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:24

Persoonlijk vind ik het ook wel erg jong om te laten werken. Maar de stamboeken werken dit in de hand. Zij willen op 3 jarige leeftijd de paarden beoordelen en daarvoor dienen ze toch echt getraind te worden. Als ze dat zouden verleggen naar 4 jaar dan zouden er veel eigenaren zijn die hun paarden een jaar langer op de wei laten lopen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:25

ik vind zowizo dat een 2,5 jarige gewoon nog fijn op de peuterspeelzaal moet bivakkeren.......... 3,5 is vroeg genoeg voor groep 1

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:37

Precies, vind ik ook wat kiwiko zegt.
Voor mij zou groep 1 dan zelfs de freestyle klas zijn.

En over dat onhandelbare. Ik help zelf nu ook bij een friese hengst. Die wordt volgende maand 6. Daar zijn ze ook pas voor het eerst er op gaan zitten toen hij 4 bijna 5 was. En die was ook behoorlijk onhandelbaar en nu nog onvoorspelbaar, maar pikt alles net zo goed op of misschien wel beter.

Maar is het ook niet zo dat friezen bij een keuring zowel onder de man als aangespannen getoond moeten worden? Of is dat alleen bij hengsten of heb ik het helemaal mis?

Dan vind ik het namelijk helemaal vroeg voor zo'n jonkie.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:41

Cute, je hebt gelijk, ze werken het ook in de hand. Maar dat wil nog niet zeggen dat je er naar moet handelen.
Idd zou het stamboek de verantwoordelijkheid moeten nemen er iets aan te doen. Al vind ik de nieuwe dressuurproeven en de daarbij horende wijzigingen al een goede ontwikkeling

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:52

jeeesus, wat een achterlijke reacties hier zeg:S:S
ik vind een keer in de week met elastiek longeren helemaal niet veek, maar pas op met elastiek, daar kunnen ze van gaan hangen.
verder vind ik twee keer in de week 20 min. rijden ook niet heel erg dramatisch. als dit paardje bijna drie is, dan zie ik het probleem al helemaal niet!

veel mensen rijden hun net driejarigen veel vaker, langer en intensiever dan zij.

de meeste sportpaarden worden ook al vroeg beleerd.

gewoon rustig zo doorgaan, ik zou t elastiek vervangen door een bijzet of m veel losser doen, en je echt niets aantrekken van reacties als je verklOot je paard. dat valt heus wel mee.
plus dat ze ook nog eens na de keuring op het land mag..

wel maak je je soms ongeloofwaardig, omdat ze eerst 2.5 is, en nu ineens drie min een maandje...

en verneu*t is ook niet echt slim.

wat ik me afvraag, als je vind dat dit niet de juiste manier van aanpakken is, waarom doe je er dan aan mee? het lijkt mij dat e er achter staat, laat je dan ook niet zo de kast op jagen!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:55

hier spreekt een kenner

Een fries is zowizo later klaar, en er zijn gelukkig niet veel mensen die een drie jarige vaak rijden

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:29

een leuk paard....helaas de foto's niet. Ik ga met iedereen mee die vinden dat de bijzet eraf moet, en het rijden ook niet zou mogen.

Als ik een paard voor een ander zou rijden, heb ik mijn eigen principes. Vinden mensen dat het anders moet, dan zoeken ze maar iemand die het op hun manier doet. Ik zou me danook niet aanpassen aan de eigenaar, maar blijf bij mijn eigen trainingsmethode.

Daarnaast snap ik het belang niet van de bijzets (sorry elastieken)....dit paard leert nu in plaats van zijn buikspieren gebruiken zijn rug weg te drukken....

en wat betreft erop rijden: waarom zijn mensen zo gefocust (hoe je het schrijven mag...) op drie jaar. Dit wil heus niet zeggen dat als een paard op 8 maart 3 wordt hij meteen klaar is voor het berijden. Waarom niet gewoon een jaar wachten en aan de hand trainen zodat je zeker weet dat je geen schade aanricht. Eenmaal een probleem er in gereden qua rugproblemen (denk aan KS) of been problemen....(hoefkatrol) dan zul je dit er nooit meer uit krijgen....

ik neem gewoon aan dat dit ook jou training methode is, anders begrijp ik niet waarom je haar zo traint.

wendy1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:02

KiWiKo schreef:
hier spreekt een kenner

Een fries is zowizo later klaar, en er zijn gelukkig niet veel mensen die een drie jarige vaak rijden

Was het maar 3,het beestje is pas 2,5 nog erger

Ach kim tis wel grappig vanmiddag hadden we het hier over...

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:18

Jammer dat een paard wat nog zo jong is al met een elastiek gelongeerd wordt. In mijn ogen is trouwens een elastiek net zo goed een bijzetmiddel als een bijzetteugel, slot, chambon of gogue.

Als je al zo'n jong paard gaat longeren, zorg dan gewoon dat hij lekker op zijn eigen benen leert lopen en een evenwicht creëert aan de longeerlijn. De tip van het uitzetten van een longeercirkel vind ik daarbij ook een goede hulp voor een fijne aanleuning.

Mijn paard wordt 4 in juni, en ik heb hem nog nooit bijgezet tijdens het longeren. Ik vind dat absoluut niet relevant op dit moment.

Ik kan me voorstellen dat je niet alle inspraak hebt omdat het paard niet jouw eigendom is, maar je hoeft toch ook niet alles zomaar klakkeloos te doen omdat de eigenaar dit zo wil, tenminste als je er niet achterstaat.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 01:24

Tsja ik ga mee met het eerder gegeven commentaar, je paard mag wel wat doen !! maar spaar hem, als t goed is kan je er dan alleen maar langer van genieten...
Ik vind dat paarden op driejarige leeftijd naar de keuring moeten niet zo heel slecht, maar er zijn mensen die denken dat ze dan door te longeren e.d. je hele paard kan "veranderen" zeg maar, tuurlijk wordt ie er mooier van...maar geestelijk...
Wij stappen alleen met de jonge paarden aan de hand, en ZO bereiden wij ze voor op de keuring...stappen stappen en nog eens stappen, niet in de molen, nee aan de hand! dekje op, slaolie over het voer, op tijd bekappen en beslaan....that's it...en vrijwel altijd stonden ze er SUPER voor. dat longeren is dus echt niet nodig, maar dat is en blijft een mening !
Ik heb 2 keer meegemaakt dat wij hier hengsten op stal hadden, die naar de HK. gingen in januari, en dus 2,5 waren, 8 weken daarvoor gingen ze naar een trainingsstal, en na de keuring (ze waren er niet door) kwamen ze weer bij ons op stal....die beesten waren totaal gesloopt, d'r zat voor 2 weken geen leven in, terwijl ze eerst vol energie zaten, echt hengst waren etc.
Met dit hele lange verhaal bedoel ik dus te zeggen dat het Geestelijk soms nog wel zwaarder is voor een paard.
waarom het plezier van een paard vergallen, ze staan 3 jaar niks te doen zeg maar, kan dr best een half jaartje bij !! Maar spaar die beesten !!