waarom zijn manege paarden wild?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:16

Omdat er constant verschillende ruiters op rijden, de ene ruiter rijdt op die manier en de andere ruiter op een andere manier. Dan rijden er ook nog eens beginnelingen op die op die beestjes leren rijden, ze worden in hun mond getrokken en er wordt in hun rug gebonkt, maar ze mogen de ruitertjes er natuurlijk niet afbokken. Dan staan ze als ze eens wat wilder zijn nog eens een week (of langer) stil en als er dan weer wordt opgestapt zijn ze natuurlijk nog wilder.

P.s. Dit is natuurlijk niet op iedere manege zo hoor

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:08

Ik vind manegepaarden juist superbraaf..... als je ziet wat die dieren zich moeten laten welgevallen...... en dan nog zo braaf je rondjes lopen, zelfs af en toe meewerken met een ruiter.

Stout zijn mag dan ook wel eens

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:22

KiWiKo schreef:
Ik vind manegepaarden juist superbraaf..... als je ziet wat die dieren zich moeten laten welgevallen...... en dan nog zo braaf je rondjes lopen, zelfs af en toe meewerken met een ruiter.

Stout zijn mag dan ook wel eens

Amen! Er wordt altijd zo'n ophef gemaakt als er eens iets naars gebeurd met een manege pony, maar al die andere duizenden brave dieren die bijna alles moeten pikken, daar wordt nooit over gesproken!

Edit; typefoutje...

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:49

Steeds maar weer die discussie over welke paarden er moeilijker/wilder zijn manegepaarden of eigen paarden. Ik wordt er een beetje moe van.

Een manege komt gewoon aan zijn paarden bij een handelaar waar een particulier ook kan kopen of wordt gekocht van een eigenaar die het paard ook wel aan een particulier wil verkopen.

Conclusie: manegepaarden zijn niet anders dan eigen paarden.

Natuurlijk zal een manege eigenaar wel zijn best doen om brave paarden te kopen hij zit natuurlijk niet te wachten op ongelukken.
Een goed rijdende particulier zal een moeilijker temperamentvoller paard aankunnen dan een gemiddelde manegeruiter maar ik neem aan dat niemand die een paard gaat kopen op zoek gaat naar het meest moeillijke hoog bokkende paard dat hij kan vinden.
Maar het liefst ook gewoon een braaf makkelijk te rijden paard met aanleg voor dressuur en/of springen zoekt.

Als de paarden op jou manege heel erg veel bokken zou ik me eens afvragen of het wel een goede manege is. Passen de zadels wel goed? Wordt er wel op een goede manier les gegeven.

Bij ons op de manege worden de paarden als het hard vriest en ze dus frisser zijn voor de eerste les los in de bak gelaten zodat ze de ergste frisheid al een beetje kwijt zijn.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:59

Ik stond zelf op manege en dan zie je die paarden lopen,

Ten eerste: Het is pure verveleling,
En daarom gaan ze mensen uit proberen, ze voelen aan als je bang bent.. en ze beginnen trucjes te krijgen om zo door te gaan, veel manege paarden staan ronduit de hele dag op stal en 's zomers misschien een paar dagen op de wei(zo is het in boeyenkamp teminste) en die paarden moeten continue dat zelfde rondje.. Er zijn natuurlijk ruiters die wel meer van de paarden vragen, en die dus wijken, aan de teugel rijden! manege paarden zijn geen ander soort paarden, maar ze worde op lange duur gewoon vaak gemener, en door al dat getrek in hun mond sterker in de mond..

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:42

is er misschien iets aan te doen wat ik zelf kan doen?