Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
russel schreef:Slo f en wielspoortjes, flink erin rammen die handel, dan komt hij wel met zijn kont onder de massa, elke dag een half uur raggen en dan komt het zeker goed. Dat ik dat nog steeds niet snap![]()
![]()
Omdat hij zoooo sielug is in de kou terwijl meneer in een stortbui buiten staat te jakkeren (sago zijn ) 
aerdenhout1 schreef:Stelletje ro...knollen zijn het af en toe.Hier al hetzelfde verhaal,als ze binnen staan willen ze naar buiten,en staan ze dan buiten,staan ze weer voor het hek van...baaaaaaas..we willen zoooooo graag naar binnen,het motregend....zie je dat dan niet....we worden nat!Haal je het hele stel weer binnen,want het is toch wel zielig,dan willen ze eigenlijk direkt hun hooi hebben,al is het nog lang geen tijd.Hebben ze dan hun hooi,staan ze weer te klieren om hun hapje.Pas dan is eindelijk de rust weergekeerd,tot ong.een uur voor de volgende voerbeurt(en ze krijgen hier maar vijf keer)WAAROM HOUDEN WE EIGENLIJK VAN ZE?????IK WEET HET ECHT NIET.
russel schreef:Als je een paard hebt die snel stijf wordt, dan mag hij eigenlijk niet stil staan en dan kun je het beste elke dag je paard in de paddock of bak gewoon los een paar minuten laten draven en een paar minuten laten gelopperen. Dus hierdoor houd je hem in beweging en gebruikt hij even die spieren.
Een voedingssupplement is dan juist voor dit soort paarden een uitkomst, wat extra voeding voor de spieren om ze soepel te houden en sneller spieropbouw te kweken. Als je hem elke dag even dat stukje beweging hebt gegeven, moet kunnen ook al heb je geen tijd. Oke als de grond bevroren is dan kan dat niet, maar dan zou je over de weg een half uurtje met hem kunnen wandelen. Een natte bak is geen excuus en een zware bak als je een rondje of 10 draaft en een rondje of 5 galop laat doen en dan 15 minuten aan de hand lekker uitstappen met desnoods een dekentje op, is hele fijn voor je paard en kleine moeite.
Ik heb nl ook een paard die je niet stil moet zetten, maar in training moet houden en dan gaat het goed. Hij krijgt elke dag een flinke schep sublie EM, zonder dit dan lijkt het elke ochtend wel een oud pakpaard. Zou het hem nooit meer willen onthouden als ik het verschil nu zie met en zonder, vind het eerlijk gezegd zielig om het uit principe niet te voeren.
Ga je na die 2 weken weer rijden, rustig op pakken, goed warm stappen en lekker relaxed lang laag over de rug draven en galopperen, dus probeer hem met ontspannen teugel naar beneden te rijden en over de rug, desnoods kom je uit het zadel en laat je hem zijn rug los laten zonder dat je er op zit. Dit een weekje of zo doen en dan verder steeds meer op pakken, desnoods een paar keer longeren.
Die spieren opbouwen kost nl tijd. Overwerk en overvraag hem niet want dat krijg je verzet en wordt het steeds moeilijker.
Succes