marije en ik @ een fries die 3 jaar stil gestaan heeft !!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:46

vivigirl schreef:
maar jullie vergeten 1 ding !!
en dat is dat ie L heeft gereden en ALLEEN maar heeft stil gestaan !!
kan dus alles al wel !!
EN WAT DENK JE HENGST OF MERRIE ???
kuskus

Uhm het ligt niet aan het paard hoor of je met sporen kan rijden of niet..
Persoonlijk zou ik de eerste 2 weken voornamelijk stappen en draven en veel figuren rijden. Ik was ook een keer op vakantie en daar mochten we een 3 jarige rijden die net 2 weken was ingereden. Heel braaf paard maar we hebben eerst heel veel figuren in stap en draf gereden zodat ze leerde te luisteren naar de hulpen. Ik vind dat je beter zonder sporen kan rijden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:05

vivigirl schreef:
maar jullie vergeten 1 ding !!
en dat is dat ie L heeft gereden en ALLEEN maar heeft stil gestaan !!
kan dus alles al wel !!
EN WAT DENK JE HENGST OF MERRIE ???
kuskus

Africhtingsniveau van het paard zegt niks over het africhtingsniveau van de ruiter hè.
Mijn paard is voorheen ook op Z niveau uitgebracht, maar dat wil niet zeggen dat ik het ook kan.

Met sporen rijden heeft ook niks met het africhtingsniveau van het paard te maken. Het nut van sporen werd hier in het topic al eerder genoemd. Je zou in principe een paard zonder enig hulpmiddel moeten kunnen rijden. Zelfs met de teugel hangend op de schoft. Gewoon vanuit de fijngevoeligheid en in harmonie met je paard.

Kan begrijpen dat je erg enthousiast bent als je met een paard aan het werk kan gaan, maar bouw het ook rustig op. Heb jij veel meer plezier van, maar vooral ook je paard.

Edit: Oh ja, ik denk dan dat het een hengst is. Geloof dat is ergens wat zag op een van de foto's. Maar wel een lieve hengst dan dat hij het allemaal toelaat. Paarden zijn toch eigenlijk goed voor de mens

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:56

eigenlijk is al het commentaar al gegeven...
- sporen niet slim
- rijden heel rustig weer opbouwen
- dat ie L heeft gelopen wil niet zeggen dat ie het na drie nog steeds zo soepel doet
- werken aan een betere beenligging

Ik heb zelf ook een fries weer in conditie gebracht, deze had 8 maanden stil gestaan en heb dr 4 maanden ove rgedaan hem weer helemaal goed te krijgen, ( m-niveau) En ik heb de eerste week alleen maar gelongeerd om eerst weer een beetje conditie te krijgen...

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:57

ow ja en aangezien jullie er zo nadrukkelijk om vragen zal het idd wel een hele brave hengst zijn.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:25

Leuk dat ze zo braaf is na al die tijd stil staan! Hoe oud is het paardje eigenlijk? En zo lang jullie de conditie rustig aan weer opbouwen en het paardje niet zomaar overvallen met heel veel dingen na het tijden niks gedaan heeft is er niets aan de hand en gaat het gewoon goed hoor .

Linsey24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:18

allemaal bedankt !!
jullie hebben gelijk .. ik ga dit allemaal aan marije melden en dan zal het vast beter gaan
Wiarda lijkt heel erg veel op een ruin/hengst maar ik ga jullie hierbij vertellen dat ze een merrie is !!!!!!!
Ze is ongelooflijk braaf, heeft veel vertouwen in ons en vind het super om weer eens buiten te komen !!
dank jullie wel !
en met de sporen ben ik het ook wel eens !!
kuskus

LittleRose

Re: marije en ik @ een fries die 3 jaar stil gestaan heeft !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:23

Commentaar is al gegeven dus ga ik niet nog een keer herhalen .
Maar ik denk dat ze zeker wel ver kan komen, ziet er voor de eerste keer best netjes uit .
Succes verder ermee

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:02

ik zou wat beter op je beenhouding letten,erg zonde van de spoortjes waarmee constant in het paard geprikt word,het beestje word al gelijk aan het werk gejaagd,terwijl die 3 jaar heeft stilgestaan,ik zou lekker rustig aan opbouwen,of een paard nou B of Z dressuur is....

wel leuk dier,en veel succes

bietjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:20

[quote="word,het beestje word al gelijk aan het werk gejaagd,terwijl die 3 jaar heeft stilgestaan,ik zou lekker rustig aan opbouwen,of een paard nou B of Z dressuur is....

wel leuk dier,en veel succes[/quote]

ik ben het hier ook mee eens het haalt niet uit of je paard Grand prix liep/loopt het gaat om nu maar niet om wat die heeft gelopen

suc6 veder

xx

Linsey24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 11:21

wat is die quote ??
waarom ??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:32

Jullie mogen eerst beide aan jullie houding gaan werken. Vooral Marije...Rechtop zitten en niet die tenen zo naar buiten draaien, dat zijn de hoofdpunten...voor de rest, zoals hierboven al gezegt: Hoe haal je het in je hoofd meteen hupsedeflups op een paard dat drie jaar niets heeft gedaan te stappen en meteen in galop te gaan en stelling te vragen etc.!!! Een beetje rustig opbouwen graag! Ik kan nu toch ook niet van jou verwachten dat je zonder training een marathon gaat lopen (misschien een beetje een knullig voorbeeld, maar 't is wel zo!!!)

Verder vind ik het wel een leuke fries om te zien.

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:25

vivigirl schreef:
wat is die quote ??
waarom ??

bietjuhh probeerde mijn post te quoten,en dat ging niet helemaal goed schijnbaar,maar wat ik ermee probeer te zeggen,dat als je een paard oppakt na zo'n lange tijd,dat je het dier niet gelijk zo aan het werk moet 'jagen'
of hij nu hiervoor B of Z dressuur was,dat maakt niet uit.
lekker rustig opbouwen is belangrijk,het paard moet weer aan het rijden gaan wennen.
maar waar ik mezelf erg aan stoor,is het gebruik van de sporen,jullie weten op dat gebied dus niet waarvoor je ze behoort te gebruiken.
en dan zit je het paard nog steeds te prikken ook.

ik zou advies en hulp vragen van iemand die er ervaring mee heeft en jullie kan helpen met je houding en zit,want dat is heel erg belangrijk,zeker bij een paard wat zo lang heeft stil gestaan.
diegene zal je ook vertellen en leren dat je eerst zonder sporen moet gaan rijden,omdat in de eerste plaats je beenligging nog niet goed genoeg is voor sporen.

nou genoeg gekletst,ik hoop dat jullie er mee aan de slag gaan,ik ben benieuwd naar evt. nieuwe foto's

Linsey24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:56

nou wij zaten hem niet te prikken maar goed..we gebruiken ze al niet meer !! maar bedankt voor je tips...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:08

Inderdaad echt een mooie merrie hoor en zo te zien ook erg braaf.. Spoortjes hoed ik dus niet meer over te beginnen gelukkig

Verder ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig waarom dit paard echt 3 jaar stil gestaan heeft. In het land of op stal en waarom eigenlijk dan

Lekker rustig met bv longeren opbouwen om de spieren weer een beetje te trainen lijkt me ook goed. Liever nu regelmatig korte tijd rijden, dan nu gelijk alle L oefeningen direct weer oppakken.

3 jaar is echt een lange tijd voor een paar dom stil te staan. Ben trouwens beniuwd hoe oud dit paard nu is

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:48

Bienotje schreef:
Inderdaad echt een mooie merrie hoor

Linsey24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:12

3 jaar weet ik niet helemaal zeker maar er is zeker een jaar niks mee gedaan !!!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:05

is het nu een jaar of 3 jaar?neemt niet weg dat het evengoed een lange tijd is

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:08

ja, dat is ook mijn idee.
als rambo drie weken stilgestaan heeft begin ik alweer heel kalmpjes.

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:17

zo als je zo eens bent met die spoortjes waarom gebruik je ze dan.... en je zwegt dat je niet aan het prikken bent met je sporen?? sorry maar als je je tenen houd zoals op de foto's duidelijk is te zien, dan prik je wel degelijk! (en zo niet dan vraag ik me af hoe sterk jouw beenspieren zijn want dan zou je je benen van het paard af moeten houden... en dat de hele tijd... knap hoor!!!)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:57

Ik ben het andere meisje die er op rijd, er word alleen 1 fout gemaakt. Er staat dat dit paard 3 jaar stil heeft gestaan. Waarmee wij bedoelen dat hij 3 jaar niet onder het zadel is geweest. Het is een paard die voor de wagen loopt.

Op het bitje wat hij in heeft, kregen we totaal geen reactie op. Vandaar dat het er een beetje geweldadig uit ziet. Maar we weten echt wel wat we doen. Over de sporen hebben jullie zeker gelijk maar, dit paardje heeft zoveel krijgt en een beetje hulp is soms best nodig..

Groetjes

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:18

ik vind dat jullie dat hel goed doen op zo'n friesje. maar jullie mogen zeker wel les nemen qwa houding.. en ziet erbeide eerlijk gezget bagger uit.. de 1e trekt der been hele tijd naar achter.. en de andere draait der teen helemaal naar buiten!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:24

Marijuhhhhh schreef:

Maar we weten echt wel wat we doen. Over de sporen hebben jullie zeker gelijk maar, dit paardje heeft zoveel krijgt en een beetje hulp is soms best nodig..

Groetjes

dit paardje heeft zoveel krijgt?wat bedoel je daar precies mee?
en als je weet dat je beenhouding niet netjes is(goed dat je het van jezelf zegt)
waarom gebruik je dan tóch spoortjes?ik heb helemaal geen bezwaar tegen sporen,maar alleen wel als ze ten onrechte gebruikt worden.

gaan jullie nog een keer een fotosessie doen?het is leuk als er dan veranderingen te zien zijn op de foto's

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:25

Marijuhhhhh schreef:
Ik ben het andere meisje die er op rijd, er word alleen 1 fout gemaakt. Er staat dat dit paard 3 jaar stil heeft gestaan. Waarmee wij bedoelen dat hij 3 jaar niet onder het zadel is geweest. Het is een paard die voor de wagen loopt.

Misschien had dat andere meisje er dan niet bij moeten zeggen dat dit paard 3 jaar heeft stil gestaan? Ik vind voor de kar lopen niet echt stilstaan!
Dus dit misverstand is door jullie de wereld in geholpen.

Verder zou ik eerst het paard even longeren en bekijken hoe hij/zij reageert op allerlei dingen.
Ik zou ook zeker die sporen af doen! Als je ze niet goed kunt gebruiken, gebruik ze dan alsjeblieft niet!
En rond rijden doe je niet met kracht, dus niet je handen vast zetten en trekken.
Ik vind het er niet echt ontspannen en vriendelijk uitzien.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:35

leuke foto's hoor! het ziet er niet uit dat de fries 3 jaar stil gestaan heeft enne, ik denk dat het een merrie is

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:43

voor de laatste dame: TENEN NAAR BINNEN