VERSLAG: Stage Antoine Debodt met Winnetou (VEEL)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Re: VERSLAG: Stage Antoine Debodt met Winnetou (VEEL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:35

Jaa We hebben echt super veel bijgeleerd in die 4 dagen en Winnetou liep echt super! Blue ook hoor, maar dat komt nog op bokt

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:36

Wanneer wanneer?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:40

ik snap het niet echt: hij werkt met 5 dingen: ontspanning aanleuning, impuls, rechtrichten, verzameling..
Waar is de TAKT?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:56

de takt wordt in alle stappen herhaald, dat is een kleiner onderdeel van de 5 onderdelen.
Elk onderdeel wordt uitvoerig uitgelegd en beschreven, en sommige dingen komen in elk onderdeel terug voor!

@ AstraGirlie: Zodra ik de foto's en filmpjes van haar bewerkt heb

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:14

Ziet er heel fijn uit!! Ben benieuwt naar de andere foto's (van bleu) en hoop dat je(jullie) nog veel leren en goed vooruit gaan!

Anoniem27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:35

Super gaaf he! Ik heb er geen woorden voor hoe goed ik vind, dat hij met het rijden van een paard omgaat!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:46

Sorry, maar ik ben er niet zo wild van.
Ik vind dat je pony behoorlijk op de kop loopt en de stofzuig foto's vind ik ook niet zo overtuigend. Het is heerlijk om ze over de rug heen te kunnen laten stretchen maar op de foto's lijkt je pony in drie stukken te lopen omdat hij van voren wordt weggegooid.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:55

@ Pattypaard : 't Is de bedoeling dat we blijven vooruitgaan hé .

@ marjoleintje: heb je dan ook nog lesse gehad van hem?

@ Sjuimpje: Ik snap wel dat je het niet super vind, maar vergeleken met oudere topics van me vind ik hem super lopen.
En het is nog niet de bedoeling om hem op te richten, ik volg lekker de 5 stappen.
En hij loopt naar mijn idee totaal niet in 3 stukken, z'n benen komen voor de loodlijn en z'n achterhand zit er mooi onder.
Eventueel zoek ik wel enkele oude topics terug .

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:58

Dat moet leuk zijn geweest zeg ..
Je zult wel nieuwe dingen geleerd hebben?
Je ziet ook dat hij naar het einde toe beter en beter gaat lopen ..
Veel plezier nog samen!!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:04

Ik snap dat je nog niet toe bent aan oprichting, dit is echter het andere uiterste. Naar mijn mening ben je beter af als je netjes van achter naar voor naar de hand toe rijdt zodat hij iig netjes aan elkaar op eigen benen loopt.
Ik vind de achterhand niet voldoende onder de massa, laat je niet misleiden door de compacte bouw van jouw pony.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:10

En toch vind ik dat z'n achterhand onder komt
Ik vind ook niet dat dit het uiterste is, bekijk het eerder als een begin.
Ik wil ook niet gaan ruziemaken ofzo, ik versta je mening, en ik heb je profiel bekeken en je hebt die paardjes echt lekker aan het lopen, maar daar ben ik nog niet aan toe .
De pony is idd compact gebouwd, maar op vele foto's zie je toch de achterhand er diep onder, en dat terwijl we nog niet eens aan oprichting toe zijn. En ik rijdt hem van achter naar voren, omgekeerd lukt het niet meer .
Hier enkele oude topics:
viewtopic.php?f=10&t=538519&hilit=
viewtopic.php?f=10&t=516912&hilit=
viewtopic.php?f=10&t=490005&hilit=

Zozo

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:11

Ziet er leuk en leerzaam uit zeg Kan alleen je filmpjes niet zien

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:13

Ja, kheb gemerkt dat de filmpjes het niet doen, ik ga morgen es opnieuw opladen .. vaag

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:14

Sjuimpje schreef:
Ik snap dat je nog niet toe bent aan oprichting, dit is echter het andere uiterste. Naar mijn mening ben je beter af als je netjes van achter naar voor naar de hand toe rijdt zodat hij iig netjes aan elkaar op eigen benen loopt.
Ik vind de achterhand niet voldoende onder de massa, laat je niet misleiden door de compacte bouw van jouw pony.

Ik kan jou mening wel volgen, maar dit was de eerste keer in heel ons leven dat we met deze manier te maken kregen en in 4 dagen kan je niet alles kunnen.. Antoine heeft ook herhaald, dat je je paard van achter naar voor moet rijden, maar daar wordt natuurlijk volop aan gewerkt, maar hij zei ook dat het een kwestie van tijd is. Je moet het zelf nog onder de knie krijgen en overbrengen aan je pony, maar dat is alles behalve simpel in de eerste 4 dagen.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:23

Het is zoals ze zeggen een hele andere denkwijze en rijwijze van paardijden, en hoe meer je eraan werkt, hoe meer die oprichting vanzelf komt, dat ben ik zeker!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:27

Ik ben bekend met AdB en heb ook wel eens zelf bij hem gereden.
Natuurlijk is het even wennen als je een paard op een compleet andere manier moet rijden en ik wil daar ook absoluut geen ruzie over maken De enige reden dat ik hierover begin is omdat ik vind dat je een erg leuke combinatie vormt met je pony en naar mijn mening ben je niet niet op de goede weg, dat vind ik gewoon hardstikke zonde!

Als je van achter naar voren rijdt zal je de activiteit toch moeten opvangen en dat gaat niet als je van voor alles weggooit zoals op deze foto's te zien is. Zo moedig je je pony alleen maar aan om over die voorhand heen te vallen en omdat je hem in zo'n extreem lange lijn rijdt hoeft hij zijn rug en lendenen juist niet te gebruiken. Ik kan gewoon niet begrijpen hoe jij en je pony hiermee geholpen zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat AdB een behoorlijke indruk op je heeft gemaakt en dat vind ik wel heel begrijpelijk.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:32

Ik sluit me aan bij Missblue en Astragirlie (tja, hoe zou het ook anders ).
Ik ben idd onder de indruk, maar niet alleen ik, maar talrijke andere mensen, en ook Missblue zelf en ook een vriendin die er ook stage liep en dan nog een volwassene.
Hij overtuigt me niet, nee, maar Winnetou overtuigt me en ook de reacties van anderen.
En het lang rijden, het is een begin van ontspanning, zonder ontspanning kan ik niets beginnen, en zeker niet bij Winnetou.
Ik hoop dat dit het juiste begin is, maar het is natuurlijk altijd een risico, hoewel ik er niet aan twijfel.
We zullen de resultaten afwachten

En nu genoeg gezeverd, weer ontopic

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:34

Bij deze een vraagje aan yulan:

Heb je ook een fase gehad waarin hij vroeg actief contact te houden, zonder los te laten van voor? Bij de lessen die ik meegeluisterd heb werd hier wel degelijk opgelet, maar deze mensen lessen wel al meerdere jaren bij hem. Ik denk dat hij meer en meer contact vraagt naargelang je vordert in zijn lessen dan, of niet?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 22:39

Idd, daarmee sukkelden we de derde dag, en daarmee ging het super de vierde dag .
Hij vraagt pas contact te nemen als de combinatie er klaar voor is!
(vind ik goed, je merkt het verschil wel duidelijk in nageeflijkheid en losgelatenheid enzo).

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:54

Winnetou is echt leuk!!
Ziet er goed uit, zal zeker erg leerzaam zijn geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:58

AstraGirlie schreef:
Bij deze een vraagje aan yulan:

Heb je ook een fase gehad waarin hij vroeg actief contact te houden, zonder los te laten van voor? Bij de lessen die ik meegeluisterd heb werd hier wel degelijk opgelet, maar deze mensen lessen wel al meerdere jaren bij hem. Ik denk dat hij meer en meer contact vraagt naargelang je vordert in zijn lessen dan, of niet?

Die vraag kan ik ook wel beantwoorden. Alleen dan vanuit ervaring met mijn eigen instructeur.

Een paard moet eerst leren los te laten. Door heel zijn lijf. Dit gaat in het begin met grote gebaren van toestaan en weggeven (letterlijk handen/armen naar voren) wanneer hij los laat.

Wanneer een paard constanter leert en durft los te laten ga je zoeken naar hoever je kunt gaan met het zoeken van contact. Wanneer hij dan weer vast pakt, opnieuw vertellen dat hij los moet laten.
Totdat je zover bent dat je fijn contact hebt. Maar echt constant fijn.

Mijn paard is zover dat hij slechts met weinig tot geen contact los laat. Maar hij moet dus ook leren dat hij ook los moet laten met meer druk op de teugel. Soms duurt dat langer en wil hij eruit komen met zijn neus en dan is het van voren net zolang tegenhouden (en hiermee bedoel ik niét het tempo af laten zwakken of het hoofd terug trekken) totdat hij loslaat. Dan krijg hij weer de ruimte en zoek ik weer de verbinding op maar met fijngevoeligheid.

Mijn instructeur zegt ook hoe beter je gaat rijden, hoe moeilijker het wordt. Alles moet steeds constanter, kleiner en fijngevoeliger.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 23:02

Citaat:
Die vraag kan ik ook wel beantwoorden. Alleen dan vanuit ervaring met mijn eigen instructeur.

Een paard moet eerst leren los te laten. Door heel zijn lijf. Dit gaat in het begin met grote gebaren van toestaan en weggeven (letterlijk handen/armen naar voren) wanneer hij los laat.

Wanneer een paard constanter leert en durft los te laten ga je zoeken naar hoever je kunt gaan met het zoeken van contact. Wanneer hij dan weer vast pakt, opnieuw vertellen dat hij los moet laten.
Totdat je zover bent dat je fijn contact hebt. Maar echt constant fijn.

Mijn paard is zover dat hij slechts met weinig tot geen contact los laat. Maar hij moet dus ook leren dat hij ook los moet laten met meer druk op de teugel. Soms duurt dat langer en wil hij eruit komen met zijn neus en dan is het van voren net zolang tegenhouden (en hiermee bedoel ik niét het tempo af laten zwakken of het hoofd terug trekken) totdat hij loslaat. Dan krijg hij weer de ruimte en zoek ik weer de verbinding op maar met fijngevoeligheid.

Mijn instructeur zegt ook hoe beter je gaat rijden, hoe moeilijker het wordt. Alles moet steeds constanter, kleiner en fijngevoeliger.

Volgens mij geeft je instructeur ook Klassieke Rijkunst? Of moet ik me nu heel erg vergissen?
Wat je nu beschrijft, daar zit ik aan te werken, om het bij het minste contact ook te verkrijgen, nageeflijkheid met als beloning losse teugels, daar geeft ie wel direct op na, maar als ik m'n teugels inkort doet ie het om de x aantal passen.

We rijden volgens mij op hetzelfde principe .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:06

Klopt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 23:09

Hehe .
Jij zit zeker al aan "stap 5" ofzo? (heb in je profiel geloerd juist).
.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:11

Haha, ben in dat geval in alle stappen aan het oefenen, maar vooral in stap 1. Die is het belangrijkst bij alles wat je doet!