Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjuimpje schreef:Ik snap dat je nog niet toe bent aan oprichting, dit is echter het andere uiterste. Naar mijn mening ben je beter af als je netjes van achter naar voor naar de hand toe rijdt zodat hij iig netjes aan elkaar op eigen benen loopt.
Ik vind de achterhand niet voldoende onder de massa, laat je niet misleiden door de compacte bouw van jouw pony.
AstraGirlie schreef:Bij deze een vraagje aan yulan:
Heb je ook een fase gehad waarin hij vroeg actief contact te houden, zonder los te laten van voor? Bij de lessen die ik meegeluisterd heb werd hier wel degelijk opgelet, maar deze mensen lessen wel al meerdere jaren bij hem. Ik denk dat hij meer en meer contact vraagt naargelang je vordert in zijn lessen dan, of niet?
Citaat:Die vraag kan ik ook wel beantwoorden. Alleen dan vanuit ervaring met mijn eigen instructeur.
Een paard moet eerst leren los te laten. Door heel zijn lijf. Dit gaat in het begin met grote gebaren van toestaan en weggeven (letterlijk handen/armen naar voren) wanneer hij los laat.
Wanneer een paard constanter leert en durft los te laten ga je zoeken naar hoever je kunt gaan met het zoeken van contact. Wanneer hij dan weer vast pakt, opnieuw vertellen dat hij los moet laten.
Totdat je zover bent dat je fijn contact hebt. Maar echt constant fijn.
Mijn paard is zover dat hij slechts met weinig tot geen contact los laat. Maar hij moet dus ook leren dat hij ook los moet laten met meer druk op de teugel. Soms duurt dat langer en wil hij eruit komen met zijn neus en dan is het van voren net zolang tegenhouden (en hiermee bedoel ik niét het tempo af laten zwakken of het hoofd terug trekken) totdat hij loslaat. Dan krijg hij weer de ruimte en zoek ik weer de verbinding op maar met fijngevoeligheid.
Mijn instructeur zegt ook hoe beter je gaat rijden, hoe moeilijker het wordt. Alles moet steeds constanter, kleiner en fijngevoeliger.