Hoe rijden jullie los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:09

Ik stap een paar rondjes met volledig losse teugel. Dan draaf ik een beetje voltes en over de hoefslag met volledig losse teugel. Als ik er zin in heb rij ik ook nog wat voltes in galop met volledig losse teugel. Dan terug naar de draf, dan naar stap en neem rustig mijn teugels aan. Dan rij ik aan naar draf (vooral op de rechterhand, omdat ze hier minder snel los is) en maak veel voltes, waarbij ik haar wijkend naar buiten duw (zowel links als rechts om).
En dan begin ik met het echte werk

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:43

Stap draf gallop met losse teugel.. en opbouwend!
Dus niet meteen galoperen als je snapt wat ik bedoel Eerst even stappen... 10 min. daarna draf / gallop.
Daarna laag diep(neus beetje tussen de knieen alleen heel iets minder diep) rijden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:54

Voltes in alle soorten en maten en alle soorten overgangen.
Dan is ie lekker los en goed aan het been.

Nikki_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:22

Eerst stap-draf-gallop met losse teugel zodat ie z'n spieren goed opwarmt ( vooral als ie uit stal komt). Dan ga ik veel voltes rijden met losse teugel om z'n rug los te maken. Meestal is ie zo ontspannen dat ie z'n hals helemaal strekt en pure ontspanning heeft. Wijken, middengallop,middendraf doe ik allemaal met losse teugel, zodat ik voor mezelf weet dat ik het op zit en balans doe en m'n teugels alleen gebruik voor z'n hoofdhalshouding iets omhoog te halen en niet voor het sturen van de oefeningen.
Dan pak ik hem op en ga ik stappen. Tot ie lekker ontspannen maar ook voorwaarts loopt ( en hij gaat vaak op z'n bitje knabbelen) Vervolgens ga ik vaak, stap,draf,halthouden,stap,draf etc doen, zodat ie goed áan m'n been is. En de gallop goed kunnen opvangen en weg kunnen rijden.
Meestal bestaat m'n trainig alleen maar uit losrijden.. rijd max 15 min écht met doorzitten en oprichting.
Maar ik vind het vooral belangrijk dat ie ontspannen loopt met losrijden, zodat je hem makkelijker kunt buigen en kunt rijden.

Zusje

Re: Hoe rijden jullie los

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:04

Verschillend!

De ene dag is hij heet en pak ik hem gelijk even op en stel ik hem hoog en daarna laag diep en rond in en rij ik wat simpele lijntjes.
Als hij gewoon een relax dagje heeft dan rij ik hem lang laag, overgangen simpele lijntjes en darana aan het werk!

Elke dag verschillend ik stap wel altijd eerst 5min links en 5 rechts om, dat is het enigste wat ik elke dag doe

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:49

Eerst tien minuten aan de lange teugel stappen. Dan pak ik hem ietsje op en stap ik lang en laag, neusje er iets uit op kniehoogte en rijd ik voltes en andere wendingen. Daarnaast maak ik dan veel overgangen om hem lekker aan mijn been te krijgen. Vervolgens doe ik nog 10 minuutjes draven (en een klein galopje) op beide kanten ook lang en laag en veel volte werk en overgangen (heb een flegmatiek paard). Dan pas pak ik hem op en moet hij er echt even tegenaan.

Ik rijd dus wel lang en laag, maar niet diep. Dat werkt voor ons erg goed. Mijn paard is overigens nog wel vrij groen, 9 maanden in training.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:42

Ik begin met een paar rondjes aan de lange teugel stappen. Dan stel ik hem laag en rond in, en vraag op de rechte stukken wat stelling & buigen binnen en buitenkant. In draf en galop t zelfde, en dan ga ik weer 5 minuten aan de lange teugel stappen. Daarna pak ik m op en stel m rond en nog steeds wat te laag & diep in, en weer stap draf galop, hoop schakelen en figuren,en veel stelling & buiging weer, en veel wijken en dergelijke. Dan weer 5 minuten lang stappen, en dan pak ik m op, en moet ie aan t werk!

Ik stap dus erg veel, ook tussendoor nog, dat vind ik heel belangrijk!