slechte conditie, veels te dik...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisim

Re: slechte conditie, veels te dik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:00

In dat geval denk ik dat hij veel meer beweging moet krijgen. Een half uurtje per dag is echt te weinig. Je kunt ook lekker met hem gaan wandelen. Is leuk en ook nog eens goed voor de mens.
Jammer dat hij niet bij de merries buiten mag, kun je dat echt niet regelen?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:33

Of een andere stal zoeken, want op zo'n stal zal ik mijn shet absoluut niet willen hebben. Ik vind dat persoonlijk echt niet gezond, een shet hoort buiten. Maar als het echt niet kan: dan zorgen dat hij veeel meer beweegt. Zo vind ik het niet meer dan logisch dat hij geen conditie heeft en krijgt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:24

Als hij echt maar een half uurtje per dag beweging krijgt is het logisch dat hij zo'n slecht conditie heeft.Alleen meer beweging geven helpt.Veel met hem wandelen of fietsen.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:41

een andere stal is niet echt een optie...heb ik al voor gekeken en hier in de buurt gaat alles in de winter op stal. er is een stal waar ze de hele dag buiten staan in de bagger en daar heb ik ook 2jaar gestaan alleen was hij daar echt niet minder dik. en ik kan niet terug naar die stal want die bak daar is veel te zwaar voor mijn shet en we moesten daar weg omdat ze stopten met pension.
en in het uurtje dat hij samen met een ander paard in de paddock staat krijgt hij ook best beweging want die lopen alleen maar te spelen met elkaar.
heb geen foto op de pc die van pasgeleden is, maar zal even zoeken.
hoe zet ik hier een foto bij????

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 11:42

fietsen in de winter is echt niet te doen want dan is hij veel te fris en liggen we zo omver..

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:42

Ik zou het hooi deel afbouwen... voor de rest gewoon veel wandelen en kleine stukje sdraven en dat steeds meer opbouwen...

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 14:20

nog minder hooi???? hij krijgt al bijna nix en van hooi worden ze niet dik. dan krijgt hij bijna nix meer te eten

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:20

hakkie schreef:
fietsen in de winter is echt niet te doen want dan is hij veel te fris en liggen we zo omver..

Dus dan heeft hij te veel energie als hij zo fris is. Als je consequent beweging geeft, dus bijvoorbeeld wandelen(want dat hou je echt wel bij hoor), zal hij minder fris zijn. Fris zijn kan die ook zijn omdat hij het koud heeft, mss een extra deken snachts?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:27

En ik vind het helemaal niet vreemd dat hij zoveel energie heeft, als hij zolang op stal staat . Kan je hem niet ergens bij een boer in de wei zetten? Er moet vast iets te vinden zijn. Hij zal niet dunner zijn geweest toen hij op de wei stond, maar gezonder is het zowieso.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:59

ik heb echt al gezocht maar er is nix te vinden hier in de buurt!!! boeren hier hebben schapen of koeien en de meeste weilanden hier zijn in de winter leeg omdat anders alles vertrapt word. er is echt geen andere optie dan hem grotendeels op stal te zetten. als het een mooie dag is gaat hij wel de hele dag naar buiten, maar hij is ook geschoren he!!
hij heeft eht echt niet koud want heeft een halsdeken van fleese op en een dikke winterdeken...
heb wel foto van vorige zomer maar is ie ok niet de dunste...hoe krijg ik die hier geplaatst?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:30

Uploaden bij www.mijnalbum.nl, op eigenschappen klikken, het IMG adres kopieeren en tussen [img] adres[/img] inzetten.

Kan hij niet bij koeien of schapen instaan dan?Meeste boeren vinden dat niet erg.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:27

nee egt niet...heb al gevraagt bij een aantal...

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:40

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:10

Hooi maakt toch juist wel dikker? (dacht ik zo op stal te merken)
Kan je hem dan niet beter fruit geven en een handje biks?
Waar ergens staat hij? Anders kom ik wel met hem wandelen Ik zoek nog een jogmaatje

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:27

Ik zou niet minderen met hooi. Hooi is niet slecht.
Ik zou wel oppassen met brok en muesli ed. Daar worden die schrale winterharde paarden snel dik van.
Maar ik begrijp dat je dat niet veel geeft aan je shet, hakkie?

In dat geval is er maar één oplossing:
Toch meer bewegen! Aan het werk met je paard!
Lekker wandelen, fietsen (oefening baart kunst, meid: trekt hij je eerst omver dan probeer je het nog een keer op een lager tempo, net zo lang tot het wél lukt), longeren. In het weekend lekker tochtje door het bos. Al stappend kun je makkelijk twee uur met je shet naar het bos.

Gezond voor lijf en leden

Mijn IJslander heeft ook snel de neiging vet te worden. Een combinatie van weinig brok en héél veel bewegen is het enige dat helpt. En niet 'zo maar' bewegen: werken. Spieren trainen. Niet van dat benauwde!! En in het weekend een tocht van 3, 4 uur. Gaat prima!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:42

Idd geen hooi minderen, daar zit haast niks in, en ze hebben het echt nodig. Pas idd ook op met brok, en muesli. Ik vind zelf dat een shet echt niet meer als 2 handjes brok nodig heeft per dag. Liksteen en hooi moet voldoende zijn, eventueel zo nu en dan een vitamine stoot.

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:52

Nee, inderdaad niet het hooi verminderen. Dat hebben paarden nodig om hun darmen op gang te houden. Ik zou geen biks en musli voeren, maar af en toe een (halve) vitaminekoek. En daarnaast hem lekker regelmatig beweging geven en dit rustig opbouwen. Wandelen, fietsen en rijden (in stap) is goed om te beginnen. Dan kan je dit altijd nog opbouwen later.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:00

vaak op mooie dagen (zoals vandaag en afgelopen dagen) ga ik idd een flinke staprit maken van 1,5 uur. maar zodra hij weet dat we op de trug weg zijn gaat hij alleen maar heel hard draven en kan ik hem niet in houden. dan is hij helemaal bezweet en moe als we op stal komen.
hij krijgt 2xper dag een klein handje musli zonder haver omdat hij anders zn stal verbouwd als de andere paarden gevoerd worden en verder hooi...nu staat hij lkkr buiten met dik mooie weer

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:04

iets minderen met hooi, en een handje muesli per dag, en verder nisk te eten geven!
probeer hem verder zovel mogelijk beweging te geven!

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 13:11

hij krijgt al best weinig hooi
en meestal heb ik wel wortels of appels en dan krijgt ie 2 per dag