loutjuh schreef:deels kan ik me hier wel in vinden, ik ben ook van mening dat een slof niet schadelijk is als je er goed mee omgaat. En zelf LDR kan wel eens goed zijn (mits paarden over hun rug blijven lopen). Maar wat het belangrijkste is, is dat een paard van achter naar voor blijft lopen. Dus continu de drang naar voren heeft, hiervoor moet hij zijn achterhand er dus onderplaatsen. op de foto's miste ik dit (zover ik kon zien), en op die manier kan een paard wel ontspannen lopen, maar of het lichamelijk ook klopt hoe het paard loopt voor een correcte training is maar de vraag.
En juist bij het uitstappen, als de training met resultaat is verlopen zou een paard van achter naar voren moeten lopen.
(nogmaals het gaat maar om 2 longeer foto's dus het is lastig te bekijken, maar goed je reageert op het geen wat je ziet)
Ik snap ook niet waar jij vandaan haalt dat het paard niet van achter naar voren doorloopt. Ga maar eens goed de stap van een paard bestuderen, aangezien dit een gang in 4 tempi is en niet net als bijvoorbeeld de draf een gang in 2 tempi valt het op foto's niet te zien of dit paard van achter naar voren doorkomt! In een draffoto is dit beter te zien, maar ook niet op alle foto's natuurlijk.
Dit paard laat voor de momentopnames nog een schitterende stap zien, meestal zien de foto's van de stap er namelijk niet zo mooi uit, dit komt ook door de beenzetting. Op deze foto's tilt het paard een van de achterbenen op om alweer naar voren te plaatsen, dat betekent dat het lichaam al weer over het andere achterbeen heen geplaatst is en deze dus nooit meer midden onder de massa kan staan, als dit wel het geval zou zijn zou ik maar snel de dierenarts bellen, want dan is het paard harstikke hoefbevangen waarschijnlijk, aangezien hij dan niet meer goed over de benen gaat, maar beide achterbenen zover mogelijk naar voren wilt plaatsen. De stap moet natuurlijk wel gewoon een vloeiende gang blijven en geen krampachtige.
Veel mensen verwarren foto's van de stap helaas met die van de draf, waarin je het achterbeen wel duidelijk onder de massa ziet (in een goede draf tenminste) en ook nog eens alle vier de benen individueel ziet. Als een van de achterbenen in stap mooi onder de massa staat op een foto, dan zijn beide voorbenen op ongeveer dezelfde plaats, waardoor je de 4 benen dus niet allemaal afzonderlijk kunt zien. In dit geval zie je wel alle 4 de benen en dus is het achterbeen ook niet meer in het midden onder de massa maar de massa heeft zich daar alweer overheen verplaatst.
Om een lang verhaal kort te maken: Aan de hand van deze foto's uit de stap kun je echt noooooooit opmaken of hij mooi van achter naar voren doorkomt, in draf en galop wel (mits op het juiste moment genomen)
Daarnaast wil ik nog even kwijt dat mijn paarden zowel bij het losstappen als bij het uitstappen even actief moeten zijn en gewoon van achter uit komen hoor. Aan een stap kun je ook weinig verbeteren, je kunt hem wel eenvoudig verpesten.