pittige Extasy@dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Re: pittige Extasy@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:04

Ik vind het paardje maar een beetje angstig kijken op de laatste 2 foto's...
Jammer dat ze zoveel last van d'r rug heeft waardoor het rijden moeilijker gaat!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:33

Hallo

Ik ken dit paardje ook en het is inderdaad een heel pittig. Uit jullie standpunt ben ik volledig akkoord met jullie commentaar, maar dit meisje volgt les en ik heb al af en toe staan kijken, en de instructeur heeft haar inderdaad al 100 keer gezegd dat ze moet rechter zitten en dat doet ze dan ook, maar omdat ze al heel lang zo naar voor zit en dan opeens moet recht gaan zitten, heeft ze pijn in haar rug en dat is te begrijpen, dus ik denk dat dit beetje per beetje moet gebeuren...

Verder houd ik mijn mond

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:39

@bonitobol:misschien zou ze haar teugels gewoon een stukje langer,kunnen doen gewoon een keertje proberen hoe het paardje daar op reageert.Als ze de volgende keer weer zo druk is gooi haar eerst een keertje los ofzo(als het kan)of longeer haar,kan ze even haar ei kwijt.mijn verzorgpony is ook zo pittig en druk en hoe meer je aan de teugels gaat hangen hoe harder ze gaat. ik rijd gewoon met een ontspannen teugel en ze wordt later gewoon lekker rustig, en dan kan ik gewoon een paar figuren rijden zonder dat ze heel erg opgefokt raakt(dan wordt ze meestal een beetje drukker)
ik zou zeggen probeer het eens en wie weet komt het er dan een stukje netter eruit te zien.(heel verhaal )

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:40

mm misschien kan ze een tijdje aan een westernzadel komen en daarmee rijden?
in geval van rugpijn van ze zich dan aan de knop vasthouden ipv aan de teugels en dan zit ze de pony niet zo in de weg, en voor haarzelf zal hetook fijner zitten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:42

Het gaat (voor mij) niet alleen om het recht zitten, maar vooral om de handen van deze ruiter. Meer ruimte geven aan het paardje, dat ten eerste. Hoe meer teugeldruk jij aanneemt op een druktemaker, hoe drukker hij/zij wordt. Juist wat meer ruimte geven en vanuit je benen rijden. Ten tweede, zoek eens op google een plaatje op van hoe een ruiter hoort te zitten. De armen worden hier recht vooruit gestoken, in de manenkam geduwd (niet zichtbaar of ze wel of geen pianohandjes heeft, op de meeste foto's) en dat is niet helemaal juist. Verder is alles al zo'n beetje gezegd, maar op deze manier rijden.. NEE!

HaileysComet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:48

Zelf heb ik het ook aan mijn rug. Ik mocht zelf een maand niet rijden, omdat ik inmiddels tegen een hernia aanzat (mijn wervels en ribben leiden helaas een eigen leven...).

Als ze met haar rugpijn toch wil blijven rijden, dan zou ik haar willen adviseren om:

- schouders en armen ontspannen laten afhangen
- ontspannen rechtop zitten
- niet op pitte paardjes rijden

Op deze manier, werk je rugpijn in de hand, niet alleen bij ruiter, maar voor het paard is dit zeker niet fijn.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:55

Ik reageer niet of nauwelijks in dit soort topics,maar nu kan ik het toch niet laten.
Dit is echt niet leuk om te zien en of ze nu wel of niet last vanhaar rug heeft daar hoeft dit paard niet de dupe van te zijn.
Deze ruiter vraagt geen nageefelijkheid maar eist het!!!
Je kan gewoon zien en heel duidenlijk zien dat het paardje echt in een krul getrokken word.
Laat haar eerst eens op een makkelijk paardje gaan lessen om het gevoel te krijgen hoe het wel moet.
Want als je zegt dit zijn enkel losrijfoto's en in de les ging het beter,dat kan ik haast niet geloven.
Er is een hoop werk te doen met deze ruiter.
En het paard is ook niet de makkelijkste en die combinatie samen kan gewoon niet.
Want het paard word zovreselijk hard in zijn mond en de ruiter krijgt baksteenhanden.
Nee doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:58

ik heb zelf scoliose en reuma. Heb ook een paard. Doordat ik bang ben om een klap in mij nrug te krijgen als mijn paard zich verstapt zit ik ( helaas) ook iets naar voren. Ik probeer er goed op te letten en ook mijn instructeur blijft t zeggen. Deze foto's die ik net heb zitten bekijken vind ik wel erg heftig. Dit is niet een beetje voorover zitten maar wel erg extreem. De teugels zijn super kort en of de ruiter het echt leuk vind???? Ze lijkt eerder bang. Probeer eens een keer zit lessen te nemen. Op deze manier kan t rijden niet bevoordelijk zijn voor je rug problemen.Succes verder!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:13

woeh, ik kan niet op iedereen reageren maar neem er enkele uit

@sandro: bang is ze helemaal niet Ze vond het ook niet leuk, maar het beestje is in het begin zo vooruit en zo pittig dat ze onmogelijk haar teugels langer kan houden of hij toont haar alle kanten van de piste. Ze moet hem eerst zeggen van: hier bij mij ... En dan in de lessen heeft ze de mogelijkheid wel om haar teugels langer te laten, dan doet ze dat ook en dan heeft de pony veel halsvrijheid, loopt hij op zijn eigen benen, in balans, en zijn ze een leuke combinatie.
Voorlopig kun je dit alleen van me aannemen tot ik er foto's van heb ...

De instructeur blijft zeggen dat ze goed moet zitten hoor

En dit geld ook voor alle andere Maar nogmaals, ik begrijp jullie standpunt vanuit deze foto's, alleen kan het soms wat minder fel gezegd worden.

@moniek: het paardje trekt zichzelf in de krul, wanneer je een ophouding wil geven kropt ie zich op en begint ie schuin of zo te lopen, het is echt geen gemakkelijke pony en de amazone heeft al jaren ervaring en kan er echt wel weg mee

En ja, je moet het van me aannemen, in de les ging het wel degelijk beter.

@haileyscomet: dankje voor de tips, zal het haar zeggen

@mememe: dat probeert ze hoor dat moet ze zelf van de instructeur, losgooien voor de les helpt niet echt .. dankje voor de tips

@missblue: je hebt gelijk

@denice: je kent de pony niet, je weet niet of het een prachtpony is, kent zijn karakter niet ... Voor hetzelfde geld is het een kreng van een beest ...

als je het hele topic had gelezen had je vast gelezen dat ze hem wel vrijheid moet geven in de les

@navidad: dit paard kropt zichzelf op in de hals en heeft moeite om vanachter de loodlijn te komen, vandaar voorwaarts neerwaarts rijden..

@glossi: ja het is een leuk ding

@nevermind85: dankje Ik laat zeker foto's zien wanneer het goed gaat

@blacky1 : nou ik kan wel meerdere dingen tegelijk en ik vind dit een enorm droge reactie van je, en aan het commentaar van de instructeur kan ik ook afleiden hoe haar paard loopt en als ze 2 paarden voor me loopt zie ik het ook want je moet nog altijd vooruit kijkn op je paard en niet naar je paard

@cayenne: idd, dat klopt, maar ik trek heel veel foto's.. Volgend jaar ga ik cursus fotografie volgen als het te combineren valt met school, ik interesseer me er nogal voor... vandaar dat ik veel foto's probeer te trekken enzo ..En als ik de toestemming krijg om ze te plaatsen, doe ik dat En als ik ze plaats, ben ik ook verantwoordelijk voor de kritiek die de ruiter krijgt en wil ik de mogelijke misverstanden rechtzetten ..

@zitake: ik begrijp je, normaal moet ze van de instructeur het paardje ookal voor de les een kwartiertje voorwaarts neerwaarts rijden, dan volgt ze les en op het einde van de les mag ze iets meer oprichting vragen. dit om dat het paard achter de loodlijn duikt.. ( dat ze voorwaarts neerwaarts moet rijden ) op de foto's zat ze er nog maar 1 minuut op en moest ze hem eerst bijhouden want hij liep gewoon onder haar uit ...

@mietje, zie cayenne

@marije112: hij is geschoren en heeft een deken aan

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:16

rugproblemen zijn vreselijk en alle mensen die maar blaten dat ze niet moet rijden en dan maar moet gaan mennen, echt doe normaal. Op zich kunnen ook dat soort mensen best op een paard stappen. Gehandicapten doen het ook en paard heeft er NORMAAL gesproken geen last van.

Maar..... ik vind dit meisje gewoon te veel in de mond zitten. Oke het goed op de achterhand plaatsen is lastig als je ver naar voren zit maar het goed naar het been rijden en vooraan opvangen (VWNW) is prima te doen ook bij een pittig paard. Desnoods longeer je een half uurtje voor je er op stapt. Dat is voor iedereen beter. Ook het opkroppen zou je met meer drang naar voren beter op kunnen lossen

Losrijden is je paard LOS maken, dus langere teugel werk, lichtrijden en veel figuren, later oppakken en wat meer doorvragen. Dit is geen losrijden. Ik vind dit ook niet prettig om naar te kijken

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:19

Als je de teugels zo kort pakt dan kan hij niet anders.
Je kan pas zeggend dat hij zich zelf in de krul treks als je de teugels op normale lengte hebt en dat hij dus zich zelf terug trekt.
Dat is op deze foto's echt niet te zien.
De teugels zijn echt veelste kort zodat het paard zich dus wel op moet kroppe.
En ophouding geven doe je met je zit en niet met je teugels.
Je teugels zijn echter alleen een noodrem en verder niks.
En las ze jaren ervaring heeft dan heeft ze dingen echt niet goed aangeleerd want zo rij je gewoon niet.

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:21

@bonitobol je kan het altijd proberen losgooien bij mijn verzorgpony helpt het ook niet veel maar wel een beetje.
ik zou zeggen ga het eens proberen.
of plaats een keertje foto's met jou en extacy?
misschien dat de meningen van vele bokkers dan anders worden(niet gelijk allemaal aanvallen).

Uthrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:21

Hmm ik kan nu ook wel een verhaal gaan opsommen over haar houding/zit manier van rijden maar dat hebben al genoeg andere forummers al gedaan.
Iemand ( weet niet meer wie) gaf de tip van een westernzadel, denk dat dat wel echt helpt.
Als je nou niet aan een westernzadel kan komen, denk dan eens aan een halstertouw om de hals heen.
Want ookal beweer jij van niet, het lijkt net of de ruiter zich "vasthoud"aan de teugels. Dus dat ze evenwicht op de teugels wil bewaren en er daarom zo allemachtig aan trekt.

Mischien helpt dat halstertouw niet, maar proberen kan nooit kwaad toch....

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:23

mememe schreef:
@bonitobol je kan het altijd proberen losgooien bij mijn verzorgpony helpt het ook niet veel maar wel een beetje.
ik zou zeggen ga het eens proberen.
of plaats een keertje foto's met jou en extacy?
misschien dat de meningen van vele bokkers dan anders worden(niet gelijk allemaal aanvallen).

extasy is mijn paardje niet, het is een paardje van een meisje die niet zo vaak kan komen door school, en daarom mag de amazone er mee rijden Ik ga foto's van de les trekken.. Daarmee zal er ook al veel rechtgezet worden

mememe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:26

oke dacht vraag het maar even want dat wist ik neit schaamt zich diep

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 12:27

mememe schreef:
oke dacht vraag het maar even want dat wist ik neit schaamt zich diep

geen probleem

issaschar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:35

Ok, bokt is idd weer bezig, alleen afkraken!!

Ze geeft duidelijk aan dat ze wat aan haar rug heeft, die bijrijdster! Dus waarom niet gewoon je mond daar over houden?

Als ik iets aan mijn rug had zou ik ook gewoon opstappen! Ja, dan maar geen perfecte zit, maar ik durf te wedden dat de meeste van de afkrakers dat ook niet hebben, ik ook niet!

Verder even over de foto's, leuke foto's! Ziet er idd uit als een pittig paardje, maar dat ligt me wel
Zal leuk zijn als ik ook een foto zie wanneer jij erop rijd

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:42

super leuk paard
let alleen op je handen ga niet aan je paard hangen omdat je zelf rugpijn hebt geef je paard veel meer ruimte van voor zodat hij die ontspanning kan opzoeken

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:43

Je houdt hem ontzettend in
Op één foto galopeer je aan maar je houdt hem aan de voorkant zo erg tegen dat ie amper kan aanspringen
vind het geen fijn beeld.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:02

er staat pittige extasy@ dressuurwork.. sorry maar ik kan niet anders zeggen als : Geen wónder dat hij pittig is, zo zou ieder paard heet worden! en ik gaa niets over haar houding zeggen of 'dan moet ze niet gaan rijden' want ik snap goed waarom ze wel gaat rijden verslaafd = verslaafd, een heel hoop mensen hier die zo reageren zouden wss hetzelfde doen in die situatie, ik snap ook dat ze door haar rug wat voorzichtiger gaat rijden (angst voor vallen en rug nog meer zeer doen enz enz.. ) maar probeer niet té voorzichtig te gaan rijden, voor zover ik het kan beoordelen van de foto's is te zien dat dit juist averechts werkt, doordat ze voorzichtig rijd word hij juist heet, dat zou mijn paard ook doen.. probeer dat een beetje aan de kant te zetten ook al is dat verdómt moeilijk, tip: misschien is het -aangezien de rug vd ruiter, heetheid paard, voorzichtigheid - verstandig als je hem van te voren ff flínk longeert dat hij ff uit kan kuren, miss dat je hem eerst zo ff longeert dat ie kan gek doen en dn nog ff de bijzet / pessoa of wat dan ook eraan.. mede om de rug van de ruiter te ontlasten en het paard meer ruimte te geven om tóch even gek te doen, zonder mogelijke ongelukken.. tis maar een tip! Succes ermee, en wens de ruiter maar beterschap met haar rug!

Fuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:28

ik geloof wel dat ze wat aan haar rug heeft, maar de ene keer zit ze veel verder naar voren als op de andere foto's. als ze op die ene foto rechter zit waarom zou ze dan op andere foto's wel zo ver naar voren zitten

blokje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:18

jammer dat iedereen weer zo reageerd.

jammer van je zit maar het is niet anders.
zelf heb ik ook iets met me rug (tekorte spieren in rug en benen)
maar ik blijf ook rijden,
als jij en het paard er plesier in houden.

bokker's: ik denk dat als het paardje er onder lijd de eigenaar echt wel een andere oplossing zoekt.

ik vind het een geweldig mooi beesje.
supper

dat van in de mond trekken,
ik doe het ook tot grote ergenis van me zelf.
ik ben er nu mee bezig om het in ieder geval minder te doen.
ik hoop dat jij daar ook je best op gaat doen succes.
groetjes blokje

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:19

Fuego schreef:
ik geloof wel dat ze wat aan haar rug heeft, maar de ene keer zit ze veel verder naar voren als op de andere foto's. als ze op die ene foto rechter zit waarom zou ze dan op andere foto's wel zo ver naar voren zitten

ik denk dat ze dat doet om de druk op haar rug te verminderen

issaschar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:25

Erg he blokje, hoe sommige bokkers reageren, ik vind het super dat jullie alle 2 (jij en die bijrijdster) gewoon je toch inzetten om toch te kunnen rijden, ik zeg het eerlijk, soms word ik moedeloos van sommige bokkers! Kunnen jullie nooit NORMAAL antwoord geven? (tegen diegene dan die fout bezig zijn!) en eens niet altijd afkraken? er worden duidelijk punten bijvermeld waar jullie dan niet nog eens commentaar op hoeven te geven..

Samanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 16:37

Pardon iedereen, zo kan ie wel weer met dat commentaar, die meid laat trots haar foto's zien en jullie lopen het weer af te zeiken.
Het zijn moment opnames en niemand kent het paard verder dus probeer een beetje positief te zijn.
Ik ken ook iemand met een rugprobleem en die is nu L2 met haar paard. Dat gaat hardstikke goed.
Het paard loopt super en er is verder niks op aan te merken.
Ik vind het er leuk uitzien hoor en ga zo door!