Nu heb ik toch echt even advies nodig...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:57

misschien had je idd beter eerder kunnen zeggen dat dit maar 1x is gebeurt. want als een paard dit gedrag al langer heeft, gaat er bij de meeste mensen op bokt een lampje branden. maar hij heeft het dus maar 1x gedaan, dus misschien is het de volgende keer wel over. verder eens met de anderen: als je geen commentaar wilt, dan geen topic openen.

unamie

Re: Nu heb ik toch echt even advies nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:10

zorgen voor een perfect passend zadel (9 van de 10 zadels passen niet en goede zadelmakers zijn heel zeldzaam)
en minimaal elk half jaar de vulling van je zadel laten controleren op bobbles en kuilen
elk jaar het gebit laten vijlen
2 keer per jaar een osteopaath eens laten kijken is ook geen overbodige luxe
ik doe dit alles altijd, ook al hebben mijn paarden geen problemen

een paard verzint niet zomaar iets
elk beweging die een paard doet onder zadel, is een gevolg ergens van.....
als je ervan overtuigd ben dat ie geen pijn heeft
wees er dan ook van overtuigd dat je dat wel eens mis kan hebben

het lijkt me erg vreemd dat je een heel topic gaat openen omdat het 1 dag niet goed gaat .....
goede raad heb je van genoeg (ervaren) mensen gehad in dit topic
het is alleen aan jou de keus of je deze goede raad aan wil nemen
hopelijk voor je paard kies je het juiste

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:44

amen!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:37

Er zijn duidelijk verschillende meningen over hoe je hierop moet reageren. Maar mij lijkt (als hij zo enorm voorwaarts is) dat je bijvoorbeeld kunt oefenen met extreem veel tempowisselingen. Maak hem heel gevoelig voor jouw hulpen (en daarmee bedoel ik geen sporen of zweep ). Wissel bijvoorbeeld om de paar passen van tempo, stap, draf, harder zachter, of zelfs galop, houdt dit maar een paar passen vol en verander dan weer.
Het geeft afwisseling voor jouw paard, en maakt hem duidelijk dat jij bepaalt wat er gebeurt.

Veel succes!!

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 22:04

Ik heb dit topic geopent om advies te krijgen. Alleen had ik zelf op wat meer technisch advies gehoopt.
Dit soort dingen komen gewoon wel eens voor, en ik hoopte dus op advies, hoe ik het technisch het beste aan kan pakken.
Mijn instructrice is er niet altijd bij als het dus een keer niet lekker gaat, dus die kan me dan ook niet helpen.
Vandaar dat ik dit topic heb geopent.

Ik hoop dat jullie dit snappen.
Ik vind het verder ook niet vervelend, dat er wordt gezegd dat ik het zadel moet laten controleren ed.
Ik had zelf denk ik gewoon iets meer rijtechnisch advies verwacht.

Alsnog neem ik dit natuurlijk hartstikke serieus. En ik ga echt mijn paard laten controleren. Maar ik ga er dus ook gewoon op rijden morgen
Ik weet gewoon zeker dat dat kan.

Hopelijk heb ik me zo een beetje duidelijk gemaakt

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:22

Ik heb toch naast het zadel/pijn gebeuren ook rijtechnisch commentaar gegeven

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 23:44

veraA schreef:
Ik heb toch naast het zadel/pijn gebeuren ook rijtechnisch commentaar gegeven

Ik heb jou daar ook al voor bedankt toch
Er zijn er meer die rijtechnisch advies hebben gegeven, en met dat advies ga ik ook zeker wat doen.
Natuurlijk hou ik in mijn achterhoofd dat hij ook pijn kan hebben en daar ben ik ook zeer attent op.

Heb vandaag niet gereden, wat me wel opviel was de schilvers in zijn mondhoeken. Hij vond het ook vervelend als ik aan zijn mondhoek zat. Zou het bit te klein kunnen zijn, en hem op die manier kunnen pijn doen? Dat hij misschien daarom zo vervelend reageert op teugeldruk?
Dat vroeg ik me wel even af vanmiddag. Of mss bitringen kopen?
Ik ga morgen het bit eens even grondig inspecteren

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 23:53

Christah, denk toch dat je het met alleen rijtechnisch advies nu niet gaat redden. Je geeft zelf al aan dat hij misschien last kan hebben van het gebid en nu ook al het bit. Weet niet of je een instructeur hebt en wat die vind? Gedrag als die van jou toont (zo te lezen in je topics) is 99% van de gevallen veroorzaakt door pijn. Wel kan het in een enkel geval zo zijn dat een paard daardoor een bepaald ongewenst gedrag vertoont wat met niet goed rijtechnisch bezig zijn verergert. Maar je geeft aan dat het nu ineens slechter gaat.

Kan niet anders dan meegaan met vele andere in deze topic, controleer het zadel, bit, rug en desnoods laat je hem keuren door een dierenarts. Bij rugproblemen wordt 80% veroorzaakt door kreupelheden die niet gelijk opvallen. Maar omdat een paard zo anders gaat lopen om dat zere been te ontlasten komen er rugproblemen wat zich o.a. kan uiten in racen of staken. Sluit eerst alles goed uit voor je weer gaat rijden.

chopard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:31

hallo
ik heb een paar oplossingen voor je(mijn paard had precies hetzelfde
als je op probeert te stappen en hij gaat al weg voordat jij het gezegd hebt ga je der weer af en zet je hem een heel stuk achteruit *niet aan zijn teugels trekken maar tegen zijn borst aan duwen doet hij het dan niet pak je een zweepje)
en als hij steeds zo hard gaat met rijden zet je hem stil en laat je hem net zo lang stil staan tot dat hij nagevelijk is en tot dat jij hebt gezegt dat ie weg mag(het kan soms een hele tijd duren hoor)
als hij aan het eind van deze oefeninfen nog niet reageerd(na ongeveer 10 keer rijden)zou ik even zijn rug/zadel/hoofdstel na laten kijken.
en een ding is heel belangrijk!!
LIEVER MET RUST EN LIEFDE DAN MET HARD EN KWAAD DAT GEEFT MEER RESULTAAT

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:39

chopard schreef:
hallo
als je op probeert te stappen en hij gaat al weg voordat jij het gezegd hebt ga je der weer af en zet je hem een heel stuk achteruit *niet aan zijn teugels trekken maar tegen zijn borst aan duwen doet hij het dan niet pak je een zweepje)
en als hij steeds zo hard gaat met rijden zet je hem stil en laat je hem net zo lang stil staan tot dat hij nagevelijk is en tot dat jij hebt gezegt dat ie weg mag(het kan soms een hele tijd duren hoor)
als hij aan het eind van deze oefeninfen nog niet reageerd(na ongeveer 10 keer rijden)zou ik even zijn rug/zadel/hoofdstel na laten kijken.

mwoah, sluit naar mijn mening niet echt aan op je laatste zin, maar kan ook aan mij liggen. opzich zijn het goede tips hoor die je geeft, alleen niet elk paard stopt als jij dat wilt met hard rennen, en laat zich stil zetten. hoe wil je dat oplossen?

MiRaHtJeUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:32

Hooj,

Kan hij misschien ergens pijn hebben??
Ik zou zijn gebit alleszins eens controleren, want wanneer een paard wolfstanden heeft kan het ook zo'n problemen geven, namelijk omdat de scherpe punten die op de tanden staan dan in de kaak prikken, en dit doet vreselijke pijn. Misschien moet je dan eens een controle laten doen door een dierenarts.

Groetjes XXX

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:53

Nou, ik kom ook nog even om de hoek met het idee van pijn.{zucht}
Maar ik heb een ander voorstel, probeer eens of je zonder zadel en zonder bit kan rijden en ga eens kijken hoe hij reageert zonder druk van zadel en bit.
Issie dan niet gek,dan ligt het aan het zadel of bit. Voor de veiligheid kun je iemand vragen of die je aan de longe neemt ,als je dit uitprobeert. Is dat niet een idee?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:47

Doe je ongemerkt als je zonder zadel rijdt minder moeilijke oefeningen dan anders, maw ben je niet sneller tevreden over een oefening als je zonder zadel rijdt?

Kan zijn dat je met zadel meer verzameling vraagt, met meer druk op de teugels of waarbij meer druk op een wellicht verschoven ruggewervel komt te liggen..

Misschien is het ook wel dwarsigheid, maar dan nog denk ik dat er een reden is voor die dwarsigheid. Kan pijn zijn, maar natuurlijk ook iets anders.. Zijn de oefeningen die je nu vraagt vergeleken met van de zomer moeilijker? Zijn de tijden van weidegang voor je paard verkort of ander voer of of.......

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:54

Het kan ook zijn zoals bienotje zei, dat je nu opeens andere oefeningen vraagt waar hij nog niet klaar voor is, en hij het rijden niet meer als 'leuk' bestempeld. Ik zou echt eens terug gaan naar de basis met rijden, en kijken of hij dan vervelend is. Natuurlijk eerst pijn uitlsuiten, anders heeft het geen enkel nut...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:14

zorro schreef:
chopard schreef:
hallo
als je op probeert te stappen en hij gaat al weg voordat jij het gezegd hebt ga je der weer af en zet je hem een heel stuk achteruit *niet aan zijn teugels trekken maar tegen zijn borst aan duwen doet hij het dan niet
pak je een zweepje
)

mwoah, sluit naar mijn mening niet echt aan op je laatste zin, maar kan ook aan mij liggen. opzich zijn het goede tips hoor die je geeft, alleen niet elk paard stopt als jij dat wilt met hard rennen, en laat zich stil zetten. hoe wil je dat oplossen?

lijkt meer op paardje pesten
*In z'n achteruit zetten is nooit goed - zo leer je "staken" aan.
Een paard is een vluchtdier en daarom moet je alles voorwaarts oplossen. Dat is een natuurlijk gevoel voor et paard. (=positief dus)
* te lang stilzetten is kwellend - zou ik zeker niet aanraden ...

Er kunnen zoveel dingen zijn waarom je paard zo doet. Het kunnen de kleinste dingen zijn! je hand iets vastzetten etc, sommige zijn het op een gegeven moment zat en gaan wat zoeken om de druk te ontlopen... het is maar een voorbeeld - het kan zoveel zijn echt waar

Eerst pijn uitsluiten en dan lessen.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 12:27

Bienotje schreef:
Doe je ongemerkt als je zonder zadel rijdt minder moeilijke oefeningen dan anders, maw ben je niet sneller tevreden over een oefening als je zonder zadel rijdt?

Kan zijn dat je met zadel meer verzameling vraagt, met meer druk op de teugels of waarbij meer druk op een wellicht verschoven ruggewervel komt te liggen..

Misschien is het ook wel dwarsigheid, maar dan nog denk ik dat er een reden is voor die dwarsigheid. Kan pijn zijn, maar natuurlijk ook iets anders.. Zijn de oefeningen die je nu vraagt vergeleken met van de zomer moeilijker? Zijn de tijden van weidegang voor je paard verkort of ander voer of of.......

Oefeningen zijn zeker moeilijker, en in de zomer wisselden we ook vaak af met buitenrijden. Maar dat is nu door hoefproblemen even niet mogelijk.

Hij loopt idd prima, totdat ik moeilijke dingen ga vragen. Dan begint het ge-etter.

Zonder zadel vraag ik idd ook makkelijkere oefeningen.

Hier had ik idd nog niet eens zo heel erg aan gedacht.
Misschien moet ik gewoon weer een x samen gek doen, zoals we eerder altijd deden. Af en toe gek, af en toe serieus. Toen ging het goed. Sinds ik dat veranderd heb, is hij af en toe gewoon wat dwarsig. Soms gaat het prima, soms is hij vervelend.

Kan het me ook wel voorstellen, hij mocht altijd door het bos crossen, en hij mag dat nu vanaf september al niet meer... altijd maar dressuren in de bak. Kan me voorstellen dat je dan op een gegeven moment gewoon genoeg hebt van al dat dressuur en dat je gaat zitten etteren.

Dankje dankje... hier zou het echt wel eens aan kunnen liggen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:24

Mijn pony vind er al niets meer aan als ik 3 dagen achter elkaart dressuur rijd.Ik wissel dan ook heel veel af met springen,longeren.los laten,vrij springen en buiten rijden.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:48

Lijk mij ook niet leuk, als ik altijd maar moest dresuren, het bos is o zo leuk!!!
Vind hij balkjes/springen niet leuk? Lekker met hem buiten gaan stappen ( niet erop) en etc... er zijn zooooveel dingen te bedenken dan alleen maar de bak, de bak, de bak.
Maar waarom kan je niet naar buiten? Het gras/zandpad is toch even *zacht* als de bakgrond?
En wat is er anders in de lente? Moeten zijn hoeven wat langer groeien dat je zegt dat het in de lente wel kan?
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 02-03-06 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:51

Volgens mij zit er iets niet goed, ik had het laatst ook. Zonder zadel ging goed maar met zadel was het een draak.

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:00

je pony kan de dingen die jij doet ook eens saai beginne te vinden en graag eens wat anders te doen, ga bij, een met een stel meiden in de bak spelletjes doen (hij zal de dag daarna we wat meer hieper zijn) daarbij kun je ook wel eens een keer probeeren om te gaan springen het hoeft helemaal niet hoog te wezen, probeer ook eens in de week prive les te nemen. probeer een keer naar buiten te gaan met je pony de weg over. als je het voor de eerste keer doet zal hij het vast erg eng vinden neem dus een paar rustige ponys mee en ga een stukje door de polder..
verder zou het ook aan het zadel kunnen ligen. laat hem door iemand een keer kijken of hij nog wel passend ligt! of laat alle vulling er uit halen en er weer nieuwe in doen, rij met een extra bontje onder het zadel.. het kan natuurlijk ook aan jou liggen.. dat merk je heus wel met je lessen als je die neemt!
gr.sharon

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 18:37

beauty_fan schreef:
je pony kan de dingen die jij doet ook eens saai beginne te vinden en graag eens wat anders te doen, ga bij, een met een stel meiden in de bak spelletjes doen (hij zal de dag daarna we wat meer hieper zijn) daarbij kun je ook wel eens een keer probeeren om te gaan springen het hoeft helemaal niet hoog te wezen, probeer ook eens in de week prive les te nemen. probeer een keer naar buiten te gaan met je pony de weg over. als je het voor de eerste keer doet zal hij het vast erg eng vinden neem dus een paar rustige ponys mee en ga een stukje door de polder..
verder zou het ook aan het zadel kunnen ligen. laat hem door iemand een keer kijken of hij nog wel passend ligt! of laat alle vulling er uit halen en er weer nieuwe in doen, rij met een extra bontje onder het zadel.. het kan natuurlijk ook aan jou liggen.. dat merk je heus wel met je lessen als je die neemt!
gr.sharon

Zadel is gecontroleerd, het lag goed. Maar er werd mij eigenlijk ook al geadviseerd om er eens een bontje onder te leggen. Om de druk op zijn rug te verminderen.
En hij is een kei buiten, geen rustige pony's nodig hoor Maar van de hoefsmid mag hij tot aan de lente geen buitenritten maken.
( Hij heeft dus een scheur in beide voorhoeven. Mag niet op te harde ondergrond lopen, zeker geen asfalt, en de berm raadde hij ook af, omdat daar steentjes in kunnen liggen. En als zo'n steentje in de scheur gaat zitten... wat al een x gebeurd is, dan krijgt hij weer een hoefzweer, en dan kan het weer naar zijn pees doortrekken en moet hij weer medicijnen... Daarom moet hij gewoon even wachten )
Les hebben we, prive les. Maar vaak tijdens de les gaat het wel goed.
En springen vind hij afgrijselijk

Dus er is niet zoveel anders te doen. Maar ik ga wel een x gewoon een soort hindernisbaan enzo in de bak zetten Dat vind hij wel vet leuk Dus ik ga wel ns even wat leuks voor hem verzinnen. Hihi.
T ging laatst al veel beter. Gelukkig.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:47

Hoefschoenen voor buiten misschien?

Pijn is al genoemd, maar misschien het weer in combi met verveling? Die van mij heeft ook meer looplust met het frisse weer, wind doet het ook goed.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:35

Je spreekt je zelf nogal veel tegen,

Eerst zeg je,dat je er eerst alles mee kon doen,
Daarna zei je,dat ie dat tijdens het aansingelen altijd al heeft gedaan,

Toen kreeg je advies over dat ie misschien wel pijn had,jij wist zeker dat dat niet was,
En nu zeg je dat het misschien wel aan zijn bit kan liggen?

Je vind dat je slecht commentaar krijgt van Bokkers,deze denken alleen aan je paard,vaak denken mensen er neit bij na dat tuig ook een probleem kan veroorzaken,

Met woorden als,ik ga morgen toch gewoon rijden,
Kom je gewoon niet veel verder..
Je moet het ZEKER weten,

Jou dokter gist toch ook nooit na een onderzoek als je er bent?

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 00:39

Saskia9 schreef:
Je spreekt je zelf nogal veel tegen,

Eerst zeg je,dat je er eerst alles mee kon doen,
Daarna zei je,dat ie dat tijdens het aansingelen altijd al heeft gedaan,

Toen kreeg je advies over dat ie misschien wel pijn had,jij wist zeker dat dat niet was,
En nu zeg je dat het misschien wel aan zijn bit kan liggen?

Je vind dat je slecht commentaar krijgt van Bokkers,deze denken alleen aan je paard,vaak denken mensen er neit bij na dat tuig ook een probleem kan veroorzaken,

Met woorden als,ik ga morgen toch gewoon rijden,
Kom je gewoon niet veel verder..
Je moet het ZEKER weten,

Jou dokter gist toch ook nooit na een onderzoek als je er bent?

En geen woord is gelogen

Heb overigens het zadel laten controleren, bit ook...
Heb daarvoor niet gereden.

Zadel ligt prima, maar omdat Duncan een gevoelige rug heeft adviseerde ze om er eens een blabla-bontje onder te leggen om de druk een beetje te verminderen.
Bit blijkt inderdaad te klein te zijn. Vandaar ook de kapotte mondhoeken, die ik de dag nadat ik dit topic plaatste pas voor het eerst zag.

Rijden gaat al weer stuk beter nu. Zolang het een beetje rustig weer is. Merk wel dat hij beetje vervelend doet af en toe... en ik verwacht dat dat uit verveling komt. Want als hij niet hoeft te dressuren doet hij precies wat ik van hem vraag.
Maar goed Komt wel weer goed. En ik heb echt wel geluisterd naar de adviezen van de Bokkers