Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Wissel bijvoorbeeld om de paar passen van tempo, stap, draf, harder zachter, of zelfs galop, houdt dit maar een paar passen vol en verander dan weer. 

veraA schreef:Ik heb toch naast het zadel/pijn gebeuren ook rijtechnisch commentaar gegeven

chopard schreef:hallo
ik heb een paar oplossingen voor je(mijn paard had precies hetzelfde![]()
als je op probeert te stappen en hij gaat al weg voordat jij het gezegd hebt ga je der weer af en zet je hem een heel stuk achteruit *niet aan zijn teugels trekken maar tegen zijn borst aan duwen doet hij het dan niet pak je een zweepje)
en als hij steeds zo hard gaat met rijden zet je hem stil en laat je hem net zo lang stil staan tot dat hij nagevelijk is en tot dat jij hebt gezegt dat ie weg mag(het kan soms een hele tijd duren hoor)
als hij aan het eind van deze oefeninfen nog niet reageerd(na ongeveer 10 keer rijden)zou ik even zijn rug/zadel/hoofdstel na laten kijken.
en een ding is heel belangrijk!!
LIEVER MET RUST EN LIEFDE DAN MET HARD EN KWAAD DAT GEEFT MEER RESULTAAT
zorro schreef:chopard schreef:hallo
ik heb een paar oplossingen voor je(mijn paard had precies hetzelfde![]()
als je op probeert te stappen en hij gaat al weg voordat jij het gezegd hebt ga je der weer af en zet je hem een heel stuk achteruit *niet aan zijn teugels trekken maar tegen zijn borst aan duwen doet hij het dan niet
pak je een zweepje)
en als hij steeds zo hard gaat met rijden zet je hem stil en laat je hem net zo lang stil staan tot dat hij nagevelijk is en tot dat jij hebt gezegt dat ie weg mag(het kan soms een hele tijd duren hoor)
als hij aan het eind van deze oefeninfen nog niet reageerd(na ongeveer 10 keer rijden)zou ik even zijn rug/zadel/hoofdstel na laten kijken.
en een ding is heel belangrijk!!
LIEVER MET RUST EN LIEFDE DAN MET HARD EN KWAAD DAT GEEFT MEER RESULTAAT
mwoah, sluit naar mijn mening niet echt aan op je laatste zin, maar kan ook aan mij liggen. opzich zijn het goede tips hoor die je geeft, alleen niet elk paard stopt als jij dat wilt met hard rennen, en laat zich stil zetten. hoe wil je dat oplossen?
Bienotje schreef:Doe je ongemerkt als je zonder zadel rijdt minder moeilijke oefeningen dan anders, maw ben je niet sneller tevreden over een oefening als je zonder zadel rijdt?
Kan zijn dat je met zadel meer verzameling vraagt, met meer druk op de teugels of waarbij meer druk op een wellicht verschoven ruggewervel komt te liggen..
Misschien is het ook wel dwarsigheid, maar dan nog denk ik dat er een reden is voor die dwarsigheid. Kan pijn zijn, maar natuurlijk ook iets anders.. Zijn de oefeningen die je nu vraagt vergeleken met van de zomer moeilijker? Zijn de tijden van weidegang voor je paard verkort of ander voer of of.......
beauty_fan schreef:je pony kan de dingen die jij doet ook eens saai beginne te vinden en graag eens wat anders te doen, ga bij, een met een stel meiden in de bak spelletjes doen (hij zal de dag daarna we wat meer hieper zijn) daarbij kun je ook wel eens een keer probeeren om te gaan springen het hoeft helemaal niet hoog te wezen, probeer ook eens in de week prive les te nemen. probeer een keer naar buiten te gaan met je pony de weg over. als je het voor de eerste keer doet zal hij het vast erg eng vinden neem dus een paar rustige ponys mee en ga een stukje door de polder..
verder zou het ook aan het zadel kunnen ligen. laat hem door iemand een keer kijken of hij nog wel passend ligt! of laat alle vulling er uit halen en er weer nieuwe in doen, rij met een extra bontje onder het zadel.. het kan natuurlijk ook aan jou liggen.. dat merk je heus wel met je lessen als je die neemt!
gr.sharon
Maar van de hoefsmid mag hij tot aan de lente geen buitenritten maken.
Daarom moet hij gewoon even wachten )
Dat vind hij wel vet leuk
Dus ik ga wel ns even wat leuks voor hem verzinnen. Hihi.
Gelukkig. Saskia9 schreef:Je spreekt je zelf nogal veel tegen,
Eerst zeg je,dat je er eerst alles mee kon doen,
Daarna zei je,dat ie dat tijdens het aansingelen altijd al heeft gedaan,
Toen kreeg je advies over dat ie misschien wel pijn had,jij wist zeker dat dat niet was,
En nu zeg je dat het misschien wel aan zijn bit kan liggen?
Je vind dat je slecht commentaar krijgt van Bokkers,deze denken alleen aan je paard,vaak denken mensen er neit bij na dat tuig ook een probleem kan veroorzaken,
Met woorden als,ik ga morgen toch gewoon rijden,
Kom je gewoon niet veel verder..
Je moet het ZEKER weten,
Jou dokter gist toch ook nooit na een onderzoek als je er bent?

Komt wel weer goed. En ik heb echt wel geluisterd naar de adviezen van de Bokkers