Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:24

Bienotje schreef:
Toch consequent zijn.. Inderdaad is het soms als een paard aangeeft de oefening te beheersen zonder dat je het vraagt geen probleem om van zijn leergierigheid gebruik te maken. Maar je komt nu op een punt dat dit paard het iedere keer weer probeert. Dat is niet de bedoeling.

Ho is ho, draf is draf. En zoals je zelf zegt is de galop stabiel genoeg, tijd om dan de draf correct op te pakken.

Als je nu het aanspringen in de galop terwijl hij al een half jaar onder het zadel is blijft stimuleren ondanks dat je het niet vraagt, denk ik dat zijn leergierigheid om gaat slaan naar drammerig zijn. Daar lijkt het nu al op, je paard moet ook leren te doen wat jij aangeeft. Hij mag niet uit zichzelf bedenken welke gangen hij gaat lopen. Strax gaat hij nog voor je beslissen of je rechts of linksaf wilt bij het afwenden... Snap je wat ik bedoel?!

Succes..

Een half jaar is nog erg kort onder het zadel vind ik. Een balansprobleem is dus heel goed mogelijk en dat aanspringen in galop doet hij dan niet uit drammerigheid, maar omdat hij het gevoel heeft dat hij niet meer uit zijn passen komt in draf. Natuurlijk is het de bedoeling dat de ruiter het paard leidt, maar de ruiter moet daarin wel flexibel zijn en rekening houden met de mogelijkheden van het paard.

Shyla25

Re: Jong paard springt ongevraagd in galop e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:41

trisca schreef:
Pony 25. Als je de achterhand naar binnen drukt( wat mij zeer lastig lijkt bij een 4 jarige) dan ga je richting travers of revers( ligt aan de stelling).Bij beide draagt het buitenachterbeen. Voor het paard wordt het dan wel heel lastig om goed aan te springen. Bovendien leer je het paard dan scheef aan te springen met de kont naar binnen. Zou ik liever niet mee beginnen.

Het is eigenlijk precies wat je ook doet als je volte sluit en opend dan is de kont ook naar binnen
Je kunt ook dus vanuit de volte aanspringen net voor je de hoefslag raakt.
Door de achterhand naar binnen te zetten kan het buitenvoorbeen moeilijk wegkomen en springen ze met het goede been aan.
Het hoeft niet veel stelling te zijn maar het helpt zeker

Ik heb dit 9 jaar lang gebruikt bij moeilijke paarden en bij bijna allemaal incl mijn pony werkt het prima.

Dit is mijn oplossing maar ieder heeft zijn menig
Maakt mij niet uit of je het wel of niet wil/gaat proberen het is maar een idee

Vergeet niet overduidelijke hulpen te geven bij een jong paard die verfijn je naarmate je verder komt.
Als je die kont naar binnen te extreem vindt probeer het dan op de volte manier die werkt ook wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:05

Ik vind eerlijk gezegd vanaf een volte wijkend om een paard goed op het binnenachterbeen te zetten heel anders klinken dan Kont naar binnen.
Maar als je er hetzelfde mee bedoelt kan ik me er in vinden qua techniek. Het gaat mij er om dat het binnenachterbeen goed ondertreedt en JUIST niet uitzwaait.

Maar dat was hier (totaal!) het probleem niet.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:17

Sonja schreef:
Ik vind eerlijk gezegd vanaf een volte wijkend om een paard goed op het binnenachterbeen te zetten heel anders klinken dan Kont naar binnen.
Maar als je er hetzelfde mee bedoelt kan ik me er in vinden qua techniek. Het gaat mij er om dat het binnenachterbeen goed ondertreedt en JUIST niet uitzwaait.

Geef je groot gelijk, maar wel makkelijk om te weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:28

Ja haha zo lust ik er nog eentje

In dat geval blijft mijn advies voor het schouder voor ook staan. Handig voor als hij wat ouder is en eens een galopprobleempje heeft

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:45

daarom

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:01

Jullie lijken het redelijk eens over dit punt

Maar even in het kort: Ik moet hem op de volte rijden, een rustig ontspannen draftempo met aanleuning en wat stelling/buiging, daarbij voorkomen dat de achterhand naar buiten zwaait, én dan aanspringen in galop?

Wanneer jullie het hebben over het openen en sluiten van de volte, bedoelen jullie hiermee dan het eerste en laatste stuk van een enkele volte? Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik hoor dit vaak voorbij komen, en zo interpreteer ik het dan.

Dit doe ik trouwens al zo, aanspringen op de volte, alleen krijg ik het rechtsom moeilijk voor elkaar om die stelling te krijgen, hij reageert dan niet goed op mijn binnenbeen, en gaat harder in plaats van wat wijken voor de druk. Ik heb trouwens laatst voor het eerst eens voorzichtig wat schoudervoor gedaan, dat pakt hij makkelijk op.

In mijn laatste les moest ik zoveel binnenbeen geven dat ik kramp kreeg, én dan nog reageerde hij niet goed. Toen adviseerde mijn instructrice om voorzichtig eens een spoortje om te doen, of een klein zweepje erbij, puur om het te leren wat ik bedoel (wat dat is volgens mij het probleem: hij snapt me niet!). Met zweepjes ben ik onhandig (hoe moet ik nou een tikje met de zweep op de plek van mijn been geven, zonder hem van voor helemaal los te laten??) en dat spoortje heb ik geprobeerd, maar dat was geen succes: rennen Ondanks dat ik mijn been stil hield en alleen het spoortje op dat moment gebruikte… Nog tips?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:09

ik zou eerst veel stap draf overgangen maken om de draf te verbeteren.

Verder zou ik voltes sluiten en dan openen met het binnenbeen(soort beginnend wijken voor de kuit)
Als het paard niet reageerd op het been wel strenger worden, als je begrepen wordt belonen. Dan kan het de keer daarop met zachter been.
Als je de volte een paar keer hebt geopend voor je binnenbeen met ontspannen binnenhand en begrenzende buitenhand, net voor je de hoefslag raakt ophouding(gaaft aan dat je iets gaat doen) op de binnenkant blijven zitten, buitenbeen naar achter galophulp geven. Belangrijk is dat je binnenhand daarbij ontspannen is en dat de juiste stelling is verkregen door het volte openen voor je binnenbeen.

Juiste stelling komt namelijk niet vanuit je binnenhand, maar vanuit het meer ondertreden van het binnenachterbeen..

Gesnapt?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:10

over dat rennen, hoe reageerd ze in stap als je voltes gaat openen?
Soms kan je iets in een andere gang makkelijker corrigeren omdat ze daar al wat sterker of stabieler is..

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 15:28

Gesnapt! zonder gekheid, je formuleert het op een voor mij heldere manier, dit ga ik proberen, opzich weet ik dit al wel, maar ik moet er wat bewuster mee aan de gang gaan.

Wat de stap betreft: in de stap is hij niet rennerig. Wel schud hij nog regelmatig onrustig met zijn hoofd (iets wat hij voorheen ook in de draf deed). Maar in de stap krijg ik het wel makkelijker voor elkaar hem een pasje opzij te laten doen voor mijn been... maar wellicht moet ik dit inderdaad eens consequent gaan oefenen in de stap.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:54

als ze dan minder rent kan je haar de basis voor het opzij gaan voor de kuit in stap aanleren. Snapt ze in ieder geval de bedoeling in draf

Graag gedaan en veel succes, ik hoor wel hoe het gaat

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:24

Al zou ik niet te veel zijgangen oefenen je paard moet eerst recht vooruit kunnen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:27

Javayo schreef:
Dat verkeerd aanspringen, komt deels voort uit het feit dat hij rechtsom moeite heeft met stelling, en wel eens door mijn binnenbeen wilt vallen (als ik niet zéér nadrukkelijk dat been gebruik). Dat kan ik wel voorkomen door mijn buitenteugel eraan te houden, maar dan kijkt hij dus naar buiten in de bocht… in de stap lukt het nu al aardig, maar in de draf kan ik het niet altijd bijhouden.

Sonja schreef:

Volgens mij ook wel

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:37

pony25 schreef:
Al zou ik niet te veel zijgangen oefenen je paard moet eerst recht vooruit kunnen

Nou recht vooruit gaat hij dus wel hooguit met een te hoog tempo... Het ging volgens mij ook bij Trisca niet om de zijgangen, meer om hem te leren op de druk van mijn binnenbeen te reageren, om goede buiging op de volte te krijgen, om goed aan te springen in galop. En dan kan dat ook spelenderwijs een stapje opzij betekenen.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:42

Ik heb je topic ook even gelezen. Er komen veel goede en fijne tips voorbij. Ik kan je nog een tip meegeven voor de stelling op voltes en in de hoeken, je binnenhand van de hals en wat hoger zetten dan de buitenhand (niet trekken, wel ontspannen blijven, want je moet wel op de buitendruk blijven rijden natuurlijk). Daarmee zorg je wel dat je paard wat minder over die binnenschouder valt.

En tja een spoortje om je hulp wat te verduidelijken kan natuurlijk wel (mijn paard was eerst ook rennerig en bokkerig op ieniemie knopspoortje, maar nu is ze het meer gewend, maar zij is al wel 8 en we zijn met dressuur bezig), maar het liefst los je het probleem zonder op, misschien kun je aan de hand eens wat zijwaartse druk gaan trainen, wijken voor druk op je hand aan een lange lijn (op de plek van je been).

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 16:54

heb nog geen reacties hier gelezen, maar ligt jouw buitenbeen niet gewoon naar achteren of geef je hier teveel druk mee zodat het paard denkt dat hij aan moet galopperen?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:57

Nado schreef:
Bienotje schreef:
Toch consequent zijn.. Inderdaad is het soms als een paard aangeeft de oefening te beheersen zonder dat je het vraagt geen probleem om van zijn leergierigheid gebruik te maken. Maar je komt nu op een punt dat dit paard het iedere keer weer probeert. Dat is niet de bedoeling.

Ho is ho, draf is draf. En zoals je zelf zegt is de galop stabiel genoeg, tijd om dan de draf correct op te pakken.

Als je nu het aanspringen in de galop terwijl hij al een half jaar onder het zadel is blijft stimuleren ondanks dat je het niet vraagt, denk ik dat zijn leergierigheid om gaat slaan naar drammerig zijn. Daar lijkt het nu al op, je paard moet ook leren te doen wat jij aangeeft. Hij mag niet uit zichzelf bedenken welke gangen hij gaat lopen. Strax gaat hij nog voor je beslissen of je rechts of linksaf wilt bij het afwenden... Snap je wat ik bedoel?!

Succes..

Een half jaar is nog erg kort onder het zadel vind ik. Een balansprobleem is dus heel goed mogelijk en dat aanspringen in galop doet hij dan niet uit drammerigheid, maar omdat hij het gevoel heeft dat hij niet meer uit zijn passen komt in draf. Natuurlijk is het de bedoeling dat de ruiter het paard leidt, maar de ruiter moet daarin wel flexibel zijn en rekening houden met de mogelijkheden van het paard.

Geen misverstanden hoop ik.. Een half jaar is nog niet lang, maar wel lang genoeg om een paard te leren dat hij moet draven en blijven draven als je draf vraagt lijkt me.

Denk dat ik mijn verhaal niet geheel correct heb verwoord, want ik bedoelde dus eigenlijk ook te zeggen dat dit ´drammen´ (elke keer als mijn paard een gang harder wil, zie ik dat als het regelmatig gebeurt zo) gestraft moet worden. maar dient wel gecorrigeerd te worden. Ofwel, consequent terugnemen. En een paard dat iedere keer besluit aan te springen om onder het moeilijkere draf blijven uit te komen vind ik wel beetje drammerig worden op den duur. Ik zie het dus meer als gevolg van inderdaad, die balans..

Dat bedoelde ik een beetje aan te geven met deze zin:

Alleen dat kwam met mijn woordkeus dus een beetje anders over..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:59

Nado schreef:
Bienotje schreef:

Als je nu het aanspringen in de galop
terwijl hij al een half jaar onder het zadel is
blijft stimuleren ondanks dat je het niet vraagt, denk ik dat zijn leergierigheid om gaat slaan naar drammerig zijn. Daar lijkt het nu al op, je paard moet ook leren te doen wat jij aangeeft. Hij mag niet uit zichzelf bedenken welke gangen hij gaat lopen. Strax gaat hij nog voor je beslissen of je rechts of linksaf wilt bij het afwenden... Snap je wat ik bedoel?!

Succes..

Geen misverstanden hoop ik.. Een half jaar is nog niet lang, maar wel lang genoeg om een paard te leren dat hij moet draven en blijven draven als je draf vraagt lijkt me.

Denk dat ik mijn verhaal niet geheel correct heb verwoord, want ik bedoelde dus eigenlijk ook te zeggen dat dit ´drammen´ (elke keer als mijn paard een gang harder wil, zie ik dat als het regelmatig gebeurt zo) gestraft moet worden. maar dient wel gecorrigeerd te worden. Ofwel, consequent terugnemen. En een paard dat iedere keer besluit aan te springen om onder het moeilijkere draf blijven uit te komen vind ik wel beetje drammerig worden op den duur. Ik zie het dus meer als gevolg van inderdaad, die balans..

Dat bedoelde ik een beetje aan te geven met deze zin:

Alleen dat kwam met mijn woordkeus dus een beetje anders over..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:16

[quote="Bienotje]Geen misverstanden hoop ik.. Een half jaar is nog niet lang, maar wel lang genoeg om een paard te leren dat hij moet draven en blijven draven als je draf vraagt lijkt me.
[/quote]

De basis daarvan heb je hopelijk wel eerder voor elkaar dan binnen een half jaar maar je gaat toch op het punt komen dat die draf ook kwalitatief verbeterd moet worden. Het moment dat 'braaf' niet genoeg meer is maar dat er gewerkt moet gaan worden. Waarop je wat meer gedragenheid gaat verlangen, wat meer achterbeengebruik. Zonder bv het 'opblazen' tegen je been wat je bij jonge paarden nogal eens voelt, en in het tempo dat jij als ruiter op dat moment wenselijk acht. En dan kan het wel eens zijn dat hij bv wat grotere passen moet maken dan hij makkelijk vindt. Dus even weer in onbalans, dus daar een oplossing voor zoeken. Dus aangalopperen want dat ik makkelijker!

Dat zijn nou net die mooie stapjes ACHTERUIT die je steeds weer moet doen tijdens het paardrijden, net als je weer een stapje vooruit dacht te mogen maken...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 18:20

Het kan heel veel zijn, maar stel dat hij toch een goed balans heeft, is het dan niet gewoon een spelletje ?
Je kan hem ook laten galoperen als hij wil, maar dan wel net zolang als jij wilt. Dus galop is goed, maar dan mag hij pas terug als jij dat aangeeft. Dat wil ook nog wel eens helpen

ellebelle22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:37

hoi,

ik heb het zelfde probleem gehad.
telkens als mijn paard in de galop sprong, dan nam ik hem terug (niet boos worden) en zette ik hem meteen in de middendraf.
Door veel schakelingen in de draf te maken, zal hij minder aan de galop denken.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
veel succes
groetjes elle

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:15

Vera; bedankt voor de tip, dat heb ik inderdaad regelmatig zo opgelost, op zich werkt het wel, voor dat moment, maar de volgende keer dat ik erop stap begint het feest weer opnieuw...

Elle, jij ook bedankt, dat is een goed idee, ik moet hem gewoon meer aan het werk zetten in de draf, tempowisselingen en overgangen stap-draf e.d.

Ik ga het vanavond weer eens proberen, waarbij ik me vooral op de draf ga richten!

cel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:34

Hoi,

ik heb zelf ook een jong paard van 4 jaar, hij is nu een aantal maanden onder het zadel en ook hij vind galoperen erg leuk... vooral wanneer hij "moeilijke dingen" moet doen in draf... voltes. En ook wanneer ik net begin met rijden en hij nog wat fris is.

Wat ik zelf meestal doe als hij ongevraagd aangalopeert is dat ik probeer om hem binnen een paar galop passen terug te nemen. Lukt dat niet dan galopeer ik door... tot hij zelf in draf wil en dan moet hij van mij nog een tijdje door galoperen... tot ik aangeef dat hij in draf mag. Ohja als je hem door laat galoperen vergeet dan niet dat hij ook moet "werken" (tenminste werken voor een 4jarige) dus actief achterbeen, nagefelijk, goed naar voren gesprongen galop, etc.

En wat de anderen ook schrijven... hou hem bezig: rij figuren, rij 2e hoefslag, overgangen.

Wat je zegt mbt het in de goede galop aanspringen klopt, maar alleen als je zelf ook wilt aangaloperen.

Groetjes en succes,
Marcella

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 11:49

thanx, die 2e hoefslag... mijn paard is verliefd op die 2e hoefslag... sommige paard plakken aan de bakrand... de mijne plakt aan de binnenhoefslag Ik moet hem echt bewust op de hoefslag rijden...

ff offtopic: aan alle mensen die ook een jong paard hebben: we hebben een 4-jarige Huiskamer topic, Wellicht leuk om daar ook mee te komen kletsen?

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:32

Ik ken je problemen, heb ze ook gehad!
Mijn paard is dan welliswaar geen 4 meer, maar gedraagd zich wel zo door dat hij atactisch is en daardoor moeite heeft met zijn balans.

Hij springt ook graag aan in galop als het moeilijker wordt, maar dat heb ik nu opgelost door met een zware stem tegen hem te vertellen dat dit niet de bedoeling is. Nu hoef ik alleen nog maar Nee te zeggen en hij stopt al. Bij flink aan het werk zetten en veel overgangen springt die van mij extra vaak in galop. Ik straf hem nooit door hem heel streng terug te nemen, want dan gaat hij helemaal door het lint. Ik vraag het hem gewoon en dat werkt.

Het aangalopperen kun je ook duidelijker aangeven door heel zachtjes met een kort zweepje op de binnenschouder te tikken als je wilt aanspringen. En je buitenbeen niet naar achteren leggen, maar alleen zorgen dat je binnenbeen lang is en op hetzelfde moment als het zweepje de galop aangeven. Bij mij werkte dit heel goed, omdat het heel simpel en duidelijk is voor een jong paard. Later kun je natuurlijk wel je benen meer gaan gebruiken, maar misschien let hij te veel op jou buitenbeen met aanspringen.

Heel veel succes!