Je paard lekker laten gaan.... hoe stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:28

runningkawa schreef:
Idd leren stoppen op de zit.
Eigenlijk iets wat altijd zo hoort

Dan heb je voor in het geval van nood de teugels als extra noodrem.

Ik stap/draaf vaak een potentieel race pad eerst af, om te kijken of er geen gaten of boomwortels zitten

En dan is het heerlijk om voluit te gaan

Moe maken heeft idd geen zin.
Dat soort paarden lijkt alleen maar heter te worden na het "opwarmen"

Als je paard er vandoor gaat en je gaat zitten duw je hem met je diepe zit alleen maar vooruit. IN de bak in een rustige galop werkt het dan weer wel.
Verder doe ik hetzelfde als jij, eerst het pad verkennen...

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:40

Anne_GTI schreef:
Heel bekend klinkt dit allemaal; De mijne blijft ook gaan tot ie er dood bij neervalt volgens mij. Voluit kan dus alleen op een renbaan of op het strand. Op het strand kan je het mulle zand in sturen. Terugnemen op de zit is leuk en aardig maar dan moet je paard wel normaal galopperen en sprong opwaarts houden. Een EV gaat zakken en pakt alleen bodem naar voren. Daar kan je echt niet normaal rechtop op gaan zitten op volle snelheid om hem vervolgens alleen op je zit terug te nemen.

Misschien is het een idee om hem te leren om juist terug te komen in tempo als je in verlichte zit gaat? Daarmee bedoel ik dat je hem leert om langzamer te gaan als je je knieen hard aanknijpt (tenen naar binnen draaien en je knie in het zadel drukken). Als het goed is, voelt ie dat achter zijn schouderbladen en dit is niet zo'n fijn gevoel. Je belemmert hem dan ook letterlijk in de beweging. Op deze manier kun je hem terugrijden zonder dat je diep hoeft te gaan zitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:03

die ervaring heb ik niet Griebels

Maar ik heb het dan wel over engels gereden paarden.
geen paard dat op de baan gelopen heeft
Dat zal vast heel anders gaan.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:32

Miss, maar ik merk wel dat ik ook op paarden die niet op de baan hebben gelopen buiten bij het flink gas geven zitten alleen maar meer aanspoort.
Bij renpaarden dus zeker, ze krijgen nl weleens back-flappen (weet niet goed hoe het heet en al helemaal niet hoe je het schrijft ) maar dat is indd om ze aan te sporen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:35

Die ervaring heb ik niet.
Ik heb echt de ervaring als je vanuit de verlichte zit al gaat zitten, dat ze al een stuk terug komen.
Ga je dan nog verder zitten dat je ze echt terug hebt, zelfs naar draf.

Leo3hoekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:40

runningkawa schreef:
Die ervaring heb ik niet.
Ik heb echt de ervaring als je vanuit de verlichte zit al gaat zitten, dat ze al een stuk terug komen.
Ga je dan nog verder zitten dat je ze echt terug hebt, zelfs naar draf.

Ja die ervaring heb ik ook, en anders eerst een stuk terugnemen door je zit en dan een bocht draaien, dat deed ik altijd als ie echt niet wou stoppen, maar dan natuurlijk niet volle rengalop een kort bochtje draaien, want dat valt ie om...

lovermier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:54

mn vriendin en k gingen in t begin met zn 2.. en mn pony kwam altijd trug..en dan kwam haar ook trug want die wilde graag bij mn pony blijven..

maar ook heel goed s om het thuis te oefenen.. en veel schakelen.. en dan laat je um ff hard gaan en dan weer trug..en als je t vertouwt kun je een langer stuk doen

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 10:07

Bedankt voor alle goede tips.

Als Porto in rengalop is dan ga ik zoiezo in de verlichte zit zitten, als hij zo hard gaat dan heb ik het gevoel meer controle te hebben als ik in de verlichte zit zit.

Ik hoorde laatst ook als tip dat als je paard heel erg hard gaar dat je net moet doen of je er af gaat vallen, dan zou je paard moeten stoppen...
Ik weet alleen niet of dat bij mijn paard ook het geval is...

Wat betreft veel overgangen rijden, in de bak kan dat natuurlijk prima maar in het bos is dit wat lastiger, hij wilt natuurlijk graag hard, en als ik hem dan soms even laat gaan en dan weer terug pak dan krijg ik zo'n gevecht met hem.
Steeds maar met man en macht hem weer in de stap zien te krijgen, dat is niet leuk voor mij en ook niet voor hem.
Het liefst stap ik gewoon naar het bos, in het bos gaan we lekker draven en een stuk galloperen, na het galloperen nog een stukje draven en dan weer stappen naar huis.
Zo gaat het het beste.

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:51

Arrabel schreef:
Ik hoorde laatst ook als tip dat als je paard heel erg hard gaar dat je net moet doen of je er af gaat vallen, dan zou je paard moeten stoppen...

Doe je wel je gordels om als je dit probeert?? Wat een tip zeg..En hoe doe je dat dan, gewoon net zolang naar links hangen tot je er bijna af ligt? Lijkt me nogal gevaarlijk, zeker bij zo eentje die niet moe te krijgen is! MIsschien vindt jouw paard het wel geweldig als ie van het gewicht op zijn rug af is ..
Kun je niet eens contact opnemen met een renbaan en vragen hoe zij dat doen? Want die jockeys moeten na de finish toch ook op de rem drukken, en dan stoppen die paarden toch ook.. Ik weet dat er vanuit natural horsemanship een methode is waarbij je het paard leert op commando zijn hele hals naar achteren te buigen (zijn hoofd zit dan zegmaar bij jouw benen), zodat ie altijd te stoppen is. Is wel erg belastend voor je paard, het is ook echt een noodstop. Maarja, je kunt hem natuurlijk ook nooit voluit laten gaan, is mss wel zo veilig...

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:57

Ik heb niet de alle reacties gelezen. Maar wat ook leuk kan zijn voor jou en je paard is om 1x naar de renbaan te gaan, en hem helemaal voluit te laten gaan om te zien hoe hard hij kan. Niet met een wedstrijd maar gewoon een leeg renbaan.

(alleen is niet de bedoeling dat hij denkt dat hij dat overal kan doen )

Dat heeft de stalhouder een keer gedaan met zijn paard, paard vond het fantastisch en de stalhouder weet nu hoe hard zijn paard kan.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:03

Arrabel schreef:

Misschien dat diegene die dit jou vertelde het eigenlijk anders bedoelde. Er is al gesproken over een bocht maken, eerder in dit topic. Een paard kan nooit volle snelheid door de bocht vanwege z'n balans die verlegd moet worden. Als je dus net doet alsof je eraf valt, verstoor je ook de balans van je paard en zal hij waarschijnlijk langzamer gaan. Ik zou het persoonlijk nooit op die manier oplossen.

Misschien helpt het om met consequente overgangen te oefenen, dus jouw 'ho' is ook echt 'ho'. Da's voor veel paarden best lastig.

Overigens rij ik zelf ook veel buiten en laat ik m'n paardje (arabisch volbloed) nooit volledig gaan. Wel zijn er stukken waar ik harder ga, maar ik controleer altijd het tempo. Alleen op het strand mogen ze zo hard als ze willen - op ons commando.

Shakyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:37

heb het probleem ook gehad toen ik me paardje net had 2 jaar geleden.. Ze heeft het bij mij afgeleerd doordat ik na het gallopeerpad een grasveldje heb.. waar ik dr op kon sturen zodat ze langzamer ging door rondjes te rijden... Dit begon ze toen uit zichzelf te doen en even later snapte ze gewoon dat ze moet stoppen.. Weet verder niet hoe:P maar ze stopt nou gewoon als ik het vraag.. maar begin uit voorzorg tog altijd ruim van te voren terug te rijden...