rijden jullie ook veel op de volte?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

Re: rijden jullie ook veel op de volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:27

Ik wissel heel veel af dan weer een volte dan weer een gebroken lijn een slange volte.zo word nor lekker los.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:28

ik rij soms zelfs wat te weinig voltes!.. wel eventjes achtjes maar niet echte voltes.. dus dat moet ik vaker doen om het netjes te rijden want in de proefjes komt het er veel in voor.. vaak gebruik ik de voltes om mijn paard losser te krijgen..dat ie stelling neemt en voor de galop heeft mijne het echt nodig!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:58

Bij Lotus rijd ik in het begin echt alleen maar op de volte. Door hem wat naar binnen te stellen kan hij tenminste niet van alles schrikken, en op de volte kan ik ervoor zorgen dat hij netjes op zijn eigen benen gaat lopen met aan allebei de kanten een goede aanleuning. ALs hij lekker los is, dan gaan we rechtuit, vaak vanuit het schouderbinnenwaarts/schoudervoor ( anders piept hij ertussenuit zodra wel langs een deur komen, dat is ook zoooo eng). Pas na drie kwartier ofzo rijd ik hem gewoon over de hoefslag, en kan dat ook. Dan heeft hij al zijn aandacht bij mij, in plaats van al die enge dingen om de bak heen.
Ik hoop dat de periode waarin hij alles eng vindt steeds korter wordt, zodat ik wat meer kan afwisselen. Maar daar moet ik eerst zelf wat handiger in worden. Voorlopig gaat het zo best aardig, ik doe gewoon alles op de volte, overgangen, zijgangen etc. En volgens mijn instructrice moet je juist errug veel op de volte rijden.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 12:44

Ik rij zelf met losrijden veel op de volte. Dan worden zijn spieren lekker soepel. Het is alleen wel zo dat je bij veel voltes rijden steeds de spieren aan de binnenbenen erger belast. Als je afwisselt is dat niet zo erg maar als je wat meer rechtuit rijdt, wordt de druk op de benen wat beter verdeeld.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:05

ik rijd opzich best veel voltes, ook als er een deel van de bak nog wat nat is, natuurlijk wissel ik wel steeds van kant.
Ik denk niet dat het erg is als je veel voltes rijd zolang je maar vaak van kant wisselt, je kunt in plaats van voltes ook gebrokenlijnen en wendingen gaan rijden zodat je het wat verdeeld en niet alsmaar voltes blijft rijden

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:14

Ik rijd ook heel veel voltes en dan vooral eerst een grote volte en die ga ik langzaam verkleinen en dan weer vergroten. Rijd ook veel andere figuren maar de volte het meeste

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:54

Ik rijd af en toe eens een volte, maar niet veel!
Er zijn zoveel andere manieren om je paard ook soepeler te maken, daar heb je echt niet alleen een volte voor nodig.
Ik vind het ook niet zo best, omdat je het rechtuit ook moet kunnen oplossen.
En zo een volte krijgt je paard toch ook een draaiwurm van..?!]
Voor t paard lijkt t me ook niet best.
Nee.. ik ben er zeker geen voorstander van!

Volte vergroten en verkleinen doe ik ook, maar niet lang, omdat dat ook best een zware oefenening voor t binnenachterbeen is. voorderest rijd ik weinig op de volte.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:14

ik ben en blijf er wel een voorstander van, maar ik weet dat je ook rechtuit moet, maar toch kies ik vaak voor de volte, vandaag heb ik gelongeerd, dus heeft mn pony ook op de volte gelopen maar dat is natuurlijk wel minder belastend dan met iemand erop.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:25

patos schreef:
In mijn opinie is de enige manier om een paard goed recht gericht te krijgen, de kleine volte, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Daarnaast is de grote volte prettig om te schakelen en de hals en rugspieren goed op te rekken.

Ik zal mijzelf nog even toelichten, gezien de vele reacties op mijn manier van trainen. De volte is onderdeel van mijn basis, vanzelf sprekend wissel ik ze af met rechte lijnen, 8-tjes, gebroken lijnen etc. Ik rijd bijna constant op de binnenhoefslag om mijn paard kaarsrecht proberen te houden. Zodra ik ook maar iets merk dat ze scheef loopt, ga ik terug naar de basis, de volte dus. Op de volte krijg je de kans om de rugspieren goed te laten ontspannen en de aanleuning te perfectioneren, als je alles weer voor elkaar hebt ben je klaar om de rechte lijn weer op te zoeken. Natuurlijk is deze methode voor jonge paarden te belastend, daar kun je beter een grote volte of zelfs nog groter kiezen, maar het idee blijft hetzelfde.

IndezzW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:01

ik rij liever veel achten dan voltes, zodat ik ook nog een stukje rechtrichten en omstellen meepak, en zo af en toe tussendoor als het achtje niet helemaal lekker gaat een paar gewone voltes

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:21

Ik rijd heel weinig voltes. Simpelweg omdat ik bijna altijd 'buiten' train, dus langs de weg en over zandpaden. Ik heb IJslanders en het is gebruikelijk om die meer buiten te trainen dan in de bak, daar blijven ze ook lekker vrolijk en voorwaarts bij.

Ik kan mijn paarden desondanks prima soepel krijgen. Ik schakel veel, laat ze af en toe een stuk flink tempo maken (in draf, galop of tölt) en wissel het rechtuit rijden af met stelling, wijken, schouderbinnenwaarts en travers, op zo licht mogelijke hulpen. Juist doordat mijn paarden buiten echt voorwaarts leren denken, kan ik ze gemakkelijker rechtrichten en worden ze goed los. Natuurlijk rijd ik ook wel in de bak om wat verder door te gymnastiseren, en dan rijd ik voornamelijk voltes en achten. Maar de basis is voor mij rechtdoor rijden!

Ik denk dat het voor veel paarden, met name jonge paarden die nog weinig kracht en balans hebben, erg goed zou zijn om meer rechtuit gereden te worden, in plaats van steeds in de bak. Net zo goed als er mensen met IJslanders zijn die best eens wat vaker met hun paard in de bak zouden kunnen oefenen, liefst met goede instructie

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:29

@Askja, heb je helemaal gelijk in. Als ik de mogelijkheid had om (veilige) rechte stukken buiten te rijden zou ik dat zeker doen. Juist de hoeken in een bak zorgen ervoor dat je paard scheef wordt. Helaas moet ik bij gebrek aan beter toch andere manieren zoeken om mijn paard recht te richten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:30

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het op de manege nooit veel deed. Maar sinds ik ook western les krijg en mijn instructeur zegt dat ik niet op de hoefslag moet gaan rijden omdat ze dat toch al zo vaak doen ga ik dus op de binnenhoefslag en veel voltes. Vergroten en verkleinen en steeds van hand wisselen. Dat doe ik nu ook op de manege en de pony's worden er sneller los door. Als je op de hoefslag rijdt dan hebben ze aanleuning aan de bakrand en op de binnenhoefslag of volte moeten ze op eigen benen lopen...het werkt echt en ik zie niet in dat het slecht is. En ik wissel het wel af met een lange zijde pakken en dan te verzamelen of juist te verruimen...ik doe mijn western oefeningen dus ook tijdens de dressuurles op de manege...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:44

Ja, ik rij ook veel op de volte, maar niet de hele tijd. En hoe losser ze wordt, hoe meer ik ook op de rechte lijn ga rijden.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:12

vooral in het begin met losrijden doe ik heel veel voltes, maar ook slangenvoltes met veel bogen enzo

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:51

Ik rijd veel ( slangen)voltes en s-jes...Volte kleiner maken enzo.. En in de galop ook een pirouette-volte dus de kont meer naar binnen zetten zodat ie meer gaat sluiten.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:26

patos schreef:
@Askja, heb je helemaal gelijk in. Als ik de mogelijkheid had om (veilige) rechte stukken buiten te rijden zou ik dat zeker doen. Juist de hoeken in een bak zorgen ervoor dat je paard scheef wordt. Helaas moet ik bij gebrek aan beter toch andere manieren zoeken om mijn paard recht te richten.

Wat is er mis met het rondeel?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:47

gabyfedde schreef:
patos schreef:

Wat is er mis met het rondeel?

Jij ben zeker onlangs niet in het ronddeel geweest , tis één grote modderpoel. Daarnaast, de helft van de paadjes is te smal om eens een stuk schoudervoor of travers mee te pakken. Ik bedoel meer bospaden van een meter of drie breed en kilometers lang.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:01

patos schreef:

Jij ben zeker onlangs niet in het ronddeel geweest , tis één grote modderpoel. Daarnaast, de helft van de paadjes is te smal om eens een stuk schoudervoor of travers mee te pakken. Ik bedoel meer bospaden van een meter of drie breed en kilometers lang.

Jawel, gisteren nog Voelde me net Bambi. En Tiara ook Mn broekspijpen zaten vol bagger. Maar 's zomers heb ik er vaak zat getraind.
[/quote]

pykarla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:16

Ik rijd ook bijna alleen maar de volte als ik voor mn zelf rijd als we in de les rijden dan heb je natuurlijk wel oefeningen waarbij je steeds de hele bak doorgaat maar over het algemeen rijd ik voor mn zelf constant op de volte