Noby@ Clinic Tyrza van Iperen, groep 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_Ziezo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:35

Mooie ontspannen rijfotos..
Mooi paard heb je
Veel plezier nog met je paard ...

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:36

Ik bedoel dat je nu wel goed gereden hebt en dus de spieren voelde waarvan je ze verkeerd gebruikte.
En dank je voor je compliment. Tyrza vond ons een hele mooie combinatie, erg leuk om dat te horen!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:46

Oh, op die manier! Ja, het is wel confronterend zo. kreeg zelfs van mijn vriend op mijn kop dat ik zo slecht zat en die heeft werkelijk van heel dat paardrijden geen kaas gegeten!
fijn he, om te horen dat je een leuke combinatie vormt met je paard!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:47

Dank je wel trouwens Isaatje!

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:48

Ja het is goed als mensen je op je fouten wijzen, je leert er alleen maar van. Maar ik moet zeggen, jullie groeien gewoon in zo'n les. Ieder keer weer een stapje verder. Is het bij jou ook niet zo dat je Noob een beetje wil ontzien in zijn rug? Tenminste, ik zou me voorstellen dat je daarom anders gaat zitten... en las net ook dat je voor je nek naar de fysio moet, dat speelt natuurlijk ook mee he!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:53

Alles wat je benoemd speelt zeker mee. Toen we het rijden weer gingen oppakken, moest ik een soort verlichte zit aannemen. Dit is makkelijker aangeleerd dan afgeleerd kan ik je wel vertellen!
Nekproblemen komen ook van het paardrijden, ben ooit van een paard afgevallen en met mijn nek op de bakrand terechtgekomen. Hier heb ik nog dagelijks last van en daarom ga ik iedere 2 weken naar de fysio; gewoon om het los te maken en te houden.
Het is zeker goed dat ik op mijn zit gewezen wordt. Ben ook heel benieuwd wat de fysio gaat zeggen over mijn bouw. Ook morgen even het zadel bekijken, ben benieuwd of het kussen links inderdaad is ingezakt.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:12

Jeetje met je nek op de bakrand.. dat is erg zeg! Je hebt geluk dat je het nog na kunt vertellen, maar wel erg vervelend dat je er toch veel last van hebt.
Mijn zit is ook niet altijd even goed geweest, maar heb een instructrice gehad die echt HEEL VEEL hamerde op een goede zit en goed kijken waar je naartoe rijdt...

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:19

haha, mijn instructrice hamert er ook op, maar op de een of andere manier komt het niet helemaal door! Nu is het nadeel dat wij geen spiegel in de bak hebben, dus ik mezelf ook niet zie.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:24

en tja, die bakrand; dat is echt maar net goed afgelopen. Mijn bovenste 2 nekwervels waren gebroken. omdat mijn instructeur toen zo helder bij geest was om mijn hoofd geen moment los te laten, konden ze er in het ziekenhuis mooi wat aan doen. heb alleen maar met een kraag gelopen, verder niets.
nu schieten mijn spieren nogal eens klem, omdat de wervels niet mooi meer zijn qua vorm.

elizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:24

leuk paardje, leuke combinatie

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:30

dank je wel elize!

elizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:30

haha, alsjeblieft

shron_silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:00

Zit er allemaal leuk en netjes uit..
Leuke naam heeft je paard.. Zo heete
ons vorig paard ook haha!

Rubiquil

Re: Noby@ Clinic Tyrza van Iperen, groep 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:05

Wat een practig paard!
Hij kan ook lekker lopen hoor

Even een tip: als je op een paard zit moet je jezelf 'lang maken', jij maakt jezelf meer 'breed': ellebogen opzij, schouders naar voren gekanteld en die tenen steken nog wel eens uit
En ik las dat je je paard een tijd in de verlichte zit had gereden ivm een blessure, dat zie je idd nog steeds een beetje, maar het klopt ook dat zoiets veel moeilijker is om af te leren dan aan te leren.
Maar dat komt met lessen vast wel goed

Oja, foto's blijven natuurlijk moment opnamen, dus ik heb commentaar op wat ik zie

Jullie komen er wel!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:08

dank je wel rubiquil!
ik vind het zo moeilijk om mijn benen om mijn paard te houden; mijn vorige instructeur heeft mijn beugels wel eens met strotouwtjes aan de singel vastgemaakt, maar dat kan echt niet op zo'n explosief dier. Is alleen maar gevaarlijk!
Foto's zijn hier helaas geen momentopnamen. Zo zit ik echt. Alleen die ellebogen, die had ik dus echt niet door!
Het is wel 'fijn' om die foto's te zien, nu weet ik weer waar ik aan moet werken. Neem gewoon bij iedere les mijn fototoestel mee, kan mijn instructrice wat foto's maken en dan kan ik zo mijn houding verbeteren.
ik denk trouwens dat als ik mijn ellebogen meer aangesloten kan houden, dat ik dan vanzelf rechter zit.

Rubiquil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:14

benangelique schreef:
dank je wel rubiquil!
ik vind het zo moeilijk om mijn benen om mijn paard te houden; mijn vorige instructeur heeft mijn beugels wel eens met strotouwtjes aan de singel vastgemaakt, maar dat kan echt niet op zo'n explosief dier. Is alleen maar gevaarlijk!
Foto's zijn hier helaas geen momentopnamen. Zo zit ik echt. Alleen die ellebogen, die had ik dus echt niet door!
Het is wel 'fijn' om die foto's te zien, nu weet ik weer waar ik aan moet werken. Neem gewoon bij iedere les mijn fototoestel mee, kan mijn instructrice wat foto's maken en dan kan ik zo mijn houding verbeteren.
ik denk trouwens dat als ik mijn ellebogen meer aangesloten kan houden, dat ik dan vanzelf rechter zit.

Ja dit klopt ook, want je houd nu je schouders wat naar voren (beetje een bolle rug maken) en daarbij zet je je ellebogen opzij, als je die langs je lichaam houd, is het ook makkelijker om je schouder recht te houden.

Mij werd altijd gezegd: t*ten naar voren en kin omhoog (toen ik 6 was of zo dan he ) Maar het heeft wel gewerkt!

Spreek anders af met je instructrice dat ze tijdens een les er steeds op let of je wel goed zit, en dat ze er anders steeds wat van zegt, dat zal wel helpen!

Ik laat mezelf weleens filmen tijdens het rijden, om de foutjes er uit te halen, dat werkt (vind ik zelf) nét iets beter dan foto's, maar dan moet je natuurlijk wel een camera + slachtoffer om te filmen vinden

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:22

Benangelique: ik voel wel dat ik scheef zit ja. Ik knik in naar links en voel gewoon echt meer gewicht zitten op mijn linkerzitbeenknobbel. Ik zit ook altijd scheef enzo, niet extreem, maar ben gewoon scheef. Mijn ene been is ook langer dan de andere dat hebben ze een keertje opgemeten en dat compenseer ik in mijn ruggenwervel. Heel veel oefenen en zorgen dat je rechtzit.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:23

camera zou ik graag willen, maar die hebben we helaas niet! dat zou zeker super zijn. gelukkig kan ik ook korte filmpjes met mijn digitale fototoetsel maken, daar kan ik ook veel uithalen.
woensdag heb ik weer les. ga gewoon vragen of we dat paard gewoon kunnen laten lopen en even vooral op mij kunnen letten.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:30

Houding is heel belangrijk. Als jij scheef zit, breng je je paard makkelijk in onbalans. Goed plan dus om eens een lesje extra aan je houding te besteden. En als je vooral ook goed let op je ademhaling, kan je veel beter ontspannen. Probeer dat maar eens.
Wat ik ook veel doe is mijn paard met mijn binnenhand regelmatig belonen, zo win je zijn vertrouwen en kan jij steeds meer ontspannen...
Het komt helemaal goed met jullie

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:32

dat klopje op de binnenkant van de hals gaf Tyrza ook als tip, het werkte erg prettig.
het gekke is dat ik thuis heel goed kan ontspannen, maar zodra ik ergens anders ben of als het thuis anders gaat dan anders, ga ik zitten spannen.
pff, dat gaat me wat worden woensdag!

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:36

Ik snap wat je bedoelt. Misschien gewoon eens wat vaker met hem op stap gaan? En dan alles op je gemakje doen. Eens rijden in een binnenbak van een stal in de buurt. Nobi zelf is wel ontspannen geloof ik he? Nu is het de kunst dat jij rustig blijft... Neem hem wat vaker mee, je zal zien het gaat sneller over dan je denkt, echt waar.

Anoniem

Re: Noby@ Clinic Tyrza van Iperen, groep 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:40

Leuke foto's!
Erg leerzaam zo'n clinic en vooral confronterend!
Noob ziet er erg relaxed uit!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:42

Noob is zeker relaxed! Hij is ook al veel gewend; hij heeft al heel wat wedstijden gelopen en is ook meegeweest naar grote concoursen.
Alleen ik nog... Ben gewoon bang om te falen ofzo, terwijl het door die angst juist mis gaat. Ik durf hem daarom ook niet 100% te vertrouwen.
In april ga ik dus mijn eerste wedstrijd starten. De knoop is doorgehakt. Nu ga ik gewoon keihard trainen. Kijken of ik inderdaad eens bij de buren kan gaan rijden en op de manege een stukje verderop.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:49

benangelique schreef:
bedankt Beloved! fijn dat je het zo tactisch weet te brengen.
ook ik weet dat ik hierop moet letten, maar ja... als je gespannen bent gaat je lijf soms rare dingen doen!

Ik hoef het niet tactisch te brengen, ik zeg het gewoon zoals het is.

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 19:05

had net mijn instructrice aan de telefoon; zij vond dat ik nu extreem ver mijn armen uit mijn zij stak. Ook viel het haar op dat ik op links langs Noby kijk en op rechts gewoon netjes voor me. hier gaan we de komende tijd dus aan werken.
en wat die ellebogen betreft; volgens mijn instructrice was het pure spanning!
Ik ben eigenlijk op zoek naar jarco dunn, dat is toch een fysiotherapeut die mensen instructie geeft in houding en zit te paard? of weet iemand anders misschien een ander?