NRPSer schreef:Sorry, ik vind het op dit moment even niet de moeite waard meer om te reageren, ook randalinpony heeft blijkbaar moeite met lezen.
DIT PAARD IS NIET BANG!!!
Zelfs als dit een dominantie probleem is, wat jij denkt (of graag wilt denken, wij kennen het paardje niet) is het toch weer terug te voeren op vertrouwen.
Een paard dat jou niet als de leider ziet, kan jou nooit onvoorwaardelijk vertrouwen.
Vertrouwen en respect zijn onlosmakelijk verbonden, als in een jin-Yang cirkel.
Dat het paard jou wel volgt als je ervoor loopt, zegt dat het je best wil vertrouwen. Het is gewoon veiliger voor een paard om iets te volgen.
In ieder geval zou het nooit mijn keuze zijn om met een paard te gaan vechten in een situatie waarin ik mij niet veilig zou voelen(dus angst zou overbrengen), of als het echt om een rangorde probleem gaat, waarin ik niet kan winnen. Ik vind het dus verstandig dat je afgestapt bent, maar zou zelf niet eerst gaan vechten, en later nog eens afstappen, als gebleken is dat dit niet werkt.
Blijkbaar kun je het gevecht toch niet winnen, anders ging je paard niet aan de haal. Stap dan liever af, dan een ongeluk te veroorzaken.
Misschien de volgende keer meteen afstappen, paard erlangs leiden? Geen stress, misschien leert hij dan wel dat een vuurtje of wat dan ook helemaal niet zo eng is?
En je hoeft van mij niet te reageren hoor, als je maar eens bij jezelf te rade gaat.